مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

10 روش براي تقويت حافظه

شيوه‌هاي متفاوتي در منابع مختلف براي تقويت حافظه بيان شده‌اند. در اينجا تعدادي از مهم‌ترين و مؤثرترين روش‌هاي تقويت حافظه را گزينش كرده‌ايم. غالب اين موارد در صورت شكايت داشتن از مشكلات حافظه روزمره يا وجود آسيب، مي‌توانند با تمرين به شما در تقويت حافظه كمك كنند. با اين حال بعضي از روش‌ها مثل بازتواني شناختي و تغذيه مناسب نيز وجود دارند كه با مراجعه به متخصص ميسر خواهند بود و تأثيرات قابل توجهي خواهند داشت. گاهي ممكن است بيماري‌هاي جسماني و يا برخي از اختلالات رواني باعث بروز مشكلاتي در حافظه شوند. در آن صورت ممكن است روش‌هاي ذكر شده با تاثير كمتري در فرد مشخص شود. براي اطلاع از روش‌هاي مناسب‌تر براي تقويت حافظه كوتاه مدت و تقويت حافظه بلند مدت كليك كنيد.

1- تقويت حافظه با افزايش تمركز

عوامل حواس پرتي در هر دو دسته افراد كه به مشكلات حافظه روزمره مبتلا هستند يا از يك علت باليني رنج مي‌برند باعث كاهش كارايي حافظه مي‌شود. تمرين براي تمركز بر موضوعات مي‌تواند به تقويت حافظه در اين موارد كمك كند. فرد براي تقويت تمركز مي‌تواند در هر موقعيتي كه نياز به تمركز بيشتر دارد به خود يادآور شود كه توجه بيشتري داشته باشد. بر اساس قاعده شرطي سازي اين يادآوري باعث مي‌شود در موقعيتي كه نياز به تمركز براي تقويت كاركرد حافظه احساس مي‌شود به صورت خودكار فرد براي توجه بيشتر ترغيب شود. همچنين براي تقويت تمركز مي‌توانيد اين تمرين‌ها را ابتدا به يك فعاليت اختصاص دهيد براي مثال تنها در هنگام خوردن غذا توجه و تمركز خود را به انجام آن كار بدهيد.

2- بازتواني شناختي

در اين شيوه كاركرد حافظه با استفاده از روش‌هاي شناختي تقويت مي‌شود. اين روش شامل تكنيك‌ها و تمرينات شناختي است كه به بهبود و تقويت حافظه كمك مي‌كند.

3- تقسيم اطلاعات به قطعات كوچك‌تر

براي كمك به ثبت اطلاعات در حافظه مي‌توان آن را به قطعات كوچك‌تر تقسيم كرد و با تكرار اطلاعات و استمرار در اين روش، توان حافظه را بالاتر برد. اين روش معمولا در روش‌هاي آموزشي به كودكان استفاده مي‌شود اما در حفظ كردن اطلاعات مي‌تواند به بزرگسالان نيز كمك كند.

4- تقويت حافظه با استفاده از يادآورها

از عناصر مختلفي مي‌توان جهت كمك به حافظه خود در يادآوري استفاده كرد. ايجاد رابطه با كلمات مترادف يا مخالف، تصوير سازي ذهني، ساخت داستان، ايجاد شعر و موسيقي روي اطلاعات مورد نظر از جمله روش‌هايي هستند كه در يادسپاري اطلاعات به كمك حافظه مي‌آيند.

5- يادسپاري گروهي

با تشكيل گروه‌هاي مطالعه و يادگيري مي‌توانيد با كمك اعضاي گروه و استفاده از اطلاعات يكديگر و همچنين اشتراك گذاري روش‌هاي تقويت حافظه فرايند يادگيري را بهبود بخشيد.

6- كاهش نشانه‌ها

در اين روش يادگيري با يادآور و نشانه آغاز مي‌شود اما به مرور و در طي دوره‌هاي بعدي يادآوري هر بار از نشانه‌هاي كمتري استفاده مي‌شود. با اين كار اطلاعات مورد نياز بدون نياز به نشانه قابل بازيابي خواهد شد.

7- براي تقويت حافظه زمان بگذاريد

تمرينات تقويت حافظه و تلاش‌هايي كه براي يادسپاري اطلاعات مي‌كنيد اگر در طول زمان تقسيم و تكرار شوند بسيار مؤثرتر از حجم بيشتر تمرين در مدت زمان كوتاه است. روش‌هايي مثل لايتنر بر اين اساس استوار هستند. روش لايتنر نشان مي‌دهد كه تكرار يك واژه در بازه‌هاي زماني طولاني مدت، يادگيري آن را نسبت به تكرار در يك دفعه به طرز چشم گيري افزايش مي‌دهد.

8- از ابزار استفاده كنيد

جدول، دفترچه يادداشت، برچسب، و مانند اين‌ها مي‌توانند در يادسپاري و يادآوري اطلاعات حافظه كمك كنند. نكته مهم اين است كه اين وسايل كه براي جلوگيري از فراموش كردن اطلاعات استفاده مي‌شوند ممكن است خود فراموش شوند. به همين دليل استفاده از گوشي هوشمند و رايانه كه مي‌توانند در زمان‌هاي مشخص شده آنچه كه قبلا برنامه ريزي شده‌اند را به شما يادآوري كنند بسيار مفيدتر خواهند بود. توجه داشته باشيد كه اگر بيش از حد به اين ابزار وابسته شويد ممكن است نياز به يادآوري همين ابزار را پيدا كنيد!

9- بازيابي فاصله اي

اين روش بيشتر در افرادي كه مشكلات جدي حافظه دارند و با نظارت متخصص انجام مي‌شود. در اين روش از يادآوري اطلاعات مهم با كمك حافظه رويدادي براي بهبود وضعيت استفاده مي‌شود.

10- تقويت حافظه با تغذيه مناسب

به طور كلي براي داشتن بالاترين سطح كاركرد در هر زمينه‌اي، تغذيه يكي از مهم‌ترين عوامل است. استفاده از خدمات مشاوره تغذيه به شما در زندگي بهتر كمك مي‌كند. براي تقويت حافظه تأمين كربوهيدرات مورد نياز مغز ضروري‌ترين نياز تغذيه‌اي است. دسته بندي چربي‌ها اما به اين سادگي نيست و هر نوع مي‌تواند اثر متفاوتي بگذارد. به طور مثال كلسترول اثر منفي و امگا 3 اثر مثبتي بر كاركرد حافظه دارند.

استفاده از اين روش‌ها براي پيشگيري از اختلالاتي چون زوال عقل بسيار مؤثر هستند. با دريافت مشاوره تلفني نيز مي‌توانيد به كمك مشاور علت فراموشي و راه‌هاي مقابله با پيشروي آن را جويا شويد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه زوال عقل كليك كنيد.

 

انواع مواد خوراكي سالم براي تقويت حافظه

1. ويتامين B

ويتامين بي جهت بهبود عمليات متابوليك بدن و حفظ سلامت آن ضروري است. ويتامين B12 و اسيد فوليك منجر به تقويت حافظه مي‌شوند. ويتامين B12 براي حفظ غلاف ميلين و ماده‌ي سفيد چربي پوشاننده‌ي رگ‌هاي عصبي لازم است و كاركرد آن‌‌ها را بهبود مي‌بخشد. همچنين اسيد فوليك به تقويت انتقال دهنده‌هاي عصبي و در نتيجه تقويت حافظه كمك مي‌كند.

2. مصرف آووكادو

آووكادو از سالم‌ترين ميوه‌ها است كه به ميزان زيادي در تقويت حافظه نقش دارد و عملكرد مغز را بهبود مي‌بخشد. آووكادو از مقدار زيادي چربي‌هاي اشباع نشده بهره‌مند است كه موجل ثبات سطح قند خون و سلامتي پوست مي‌شود. آووكادو به دليل بهره‌مندي از ويتامين K و اسيد فوليك، مانع از لخته شدن در مغز و سكته مغزي مي‌شود. مصرف اين ميوه عملكردهاي شناختي و حافظه را تقويت مي‌كند. 

3. چغندر

اغلب كودكان از خوردن چغندر اجتناب مي‌كنند. چغندر در ميان سبزيجات ريشه‌اي جايگاه بالايي به لحاظ تأمين سلامتي دارد و منجر به كاهش التهاب مي‌شود. آنتي‌اكسيدان‌هاي موجود در آن از ابتلا به سرطان جلوگيري مي‌كند و خاصيت سم زدايي دارد. چغندر به دليل دارا بودن از نيترات طبيعي گردش خون را آسان تر كرده و به بهبود عملكرد حافظه كمك مي‌كند. مصرف چغندر به صورت آب‌پز و يا همراه با سالاد مي‌تواند بسيار مفيد و خوش طعم باشد.

4. مصرف كلم بروكلي

مصرف كلم بروكلي به صورت روزانه به تقويت كاركرد مغز و افزايش قدرت حافظه كمك مي‌كند. آنچه كه به كلم بروكلي خاصيت مي‌بخشد، ويتامين K و كولين موجود در آن است كه باعث شادابي و هوشياري حافظه مي‌شود. مصرف مقدار كمي از كلم بروكلي تمام ويتامين C مورد نياز روزانه‌ي بدن را تأمين مي‌‌كند. همچنين فيبر موجود در آن كمك مي‌كند تا زود سير شويد. مصرف خام و يا آب پز كلم بروكلي در سالاد و غذاها براي كودكان بسيار مفيد است.

5. كرفس

كرفس  كالري بسيار كم و خواص بيشماري دارد. كرفس مواد معدني و ويتامين‌هاي بسيار دارد كه در شاداب نگه داشتن و تقويت حافظه نقش كليدي دارند. علاوه بر اين جهت كاهش وزن نيز مي‌توانيد از كرفس استفاده كنيد. آنتي‌اكسيدان و پلي‌ساكاريد‌هاي موجود در كرفس التهاب را كاهش مي‌دهد و در درمان درد مفاصل و سندروم روده تحريك پذير بسيار مؤثر است.

 

ورزش‌هايي كه به تقويت حافظه كمك مي‌كنند

علاوه بر ورزش‌هاي مغز مانند فعاليت‌هاي فكري زياد كه از ابتلا به زوال عقل و آلزايمر جلوگيري مي‌كنند، ورزش‌هاي فيزيكي نيز جهت بهبود عملكرد مغز و تقويت حافظه مفيد هستند؛ برخي از آن‌ها را در ادامه شرح داده‌ايم:

ورزش‌هاي هوازي جهت تقويت حافظه

با انجام ورزش‌هاي هوازي مداوم مي‌توانيد سايز هيپوكامپوس مغز خود را به ميزان 2 درصد افزايش دهيد! افزايش سايز هيپوكامپوس در بهبود حافظه و عملكرد مغز تأثير چشمگيري دارد. اين امر با 40 دقيقه ورزش هوازي و به مدت 3 بار در هفته به مدت يك سال حاصل مي‌شود. البته اين امر تنها نتيجه‌ي تحقيقات است و در افراد با تفاوت‌هاي فردي يكسان نيست. دوچرخه سواري، تند راه رفتن، دويدن آهسته، شنا كردن نمونه‌هايي از ورزش‌هاي هوازي مفيد جهت تقويت حافظه هستند.

تمرينات استقامتي

تمرينات استقامتي و تمرينات دوره‌اي شديد كه ضربان قلب را تا 80 الي 85 درصد بالا مي‌برند، منجر به افزايش سطح هورمون‌هايي مي‌شوند كه به سلامت مغز وابستگي دارند. لازم است اين تمرينات استقامتي در 2 جلسه نيم ساعته صورت بگيرند. همچنين ورزش‌هايي مانند فوتبال چون گروهي انجام مي‌شوند و خاصيت قرار گرفتن در اجتماع را دارند مي‌توانند براي مغز بسيار مفيد باشند.

كار كردن با وزنه

طبق تحقيقات انجام شده، تمرينات قدرتي و كار با وزنه، در مدت 6 ماه منجر به تقويت حافظه بلند مدت و كوتاه مدت مي‌شود. براي تأثير گذاري بيشتر بر روي حافظه بهتر است اين تمرينات را 3 بار در هفته و به مدت 60 دقيقه انجام دهيد. علاوه بر اين براي افزايش حافظه لازم است هنگام كار با وزنه تمركز خود را بر روي حركات افزايش دهيد. اين كار منجر به نوعي چالش ادراكي در مغز افراد ورزشكار مي‌شود.

براي دريافت مشاوره در زمينه راه هاي بهبود حافظه مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : تقويت حافظه | بهترين روش ها و عادات براي تقويت حافظه

امتیاز:
بازدید:
برچسب: تقويت حافظه،
موضوع:
[ ۲۶ فروردين ۱۳۹۹ ] [ ۰۳:۰۱:۳۷ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی