مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

گرفتن موبايل براي نوجوانان و نگراني‌هاي والدين

براي اينكه بتوانيد برخورد مناسبي با فرزندتان داشته باشيد و او را در سنين حساس نوجواني درك كنيد لازم است كه ابتدا نگراني‌هاي خود را بشناسيد و اين مسئله را ارزيابي كنيد كه چند درصد اين نگراني‌ها منطقي و چند درصد آن‌ها غيرمنطقي هستند. ما در ادامه به مهم‌ترين نگراني‌هاي پدر و مادرها در اين زمينه اشاره كرده‌ايم و براي هر مورد راهكاري را نيز ارائه كرده‌ايم.

براي اطلاعات بيشتر در زمينه نوجوان كليك كنيد.

فضاهاي مجازي و ارتباط با جنس مخالف

يكي از مهم‌ترين دغدغه‌هاي والدين پس از گرفتن موبايل براي نوجوانان به فضاهاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي نظير اينستاگرام و تلگرام مربوط مي‌شود. در اين فضاها افراد به سهولت مي‌توانند با افراد در نقاط مختلفي از دنيا ارتباط برقرار كنند و محدوديت مرزها و جغرافيا را زير پا بگذارند. اما اين مسئله براي نوجواناني كه به تازگي نسبت به جنس مخالف خود حساس‌تر شده‌اند و توجه بيشتري در اين زمينه دارند مي‌تواند آسيب‌هايي را به همراه داشته باشد و آن‌ها را در روابط متعدد و بدون چهارچوب درگير كند.

گرفتن موبايل براي نوجوانان | اعتياد اينترنتي و وابستگي به موبايل

امروزه با گسترش يافتن فضاهاي مجازي، شبكه‌هاي اجتماعي و بازي‌هاي اينترنتي، بسياري از افراد وابستگي شديدي به گوشي‌هاي همراه خود پيدا كرده‌اند و در همين راستا بيشتر زمان خود را در پاي موبايل و ساير ابزارهاي الكترونيك مي‌گذرانند. از آنجايي كه نوجوانان در سنين سرنوشت سازي قرار دارند و بخش مهمي از سرنوشت آن‌ها در اين سال‌ها به واسطه خواندن درس يا پرداختن حرفه‌اي به امور مورد علاقه ساخته مي‌شود، بسياري از والدين نگرانند كه موبايل مانع درس خواندن فرزندشان شود و يا او را از ساير فعاليت‌هاي مهم زندگي باز دارد.

دسترسي به محتواهاي غير اخلاقي

امروزه دسترسي آسان به فيلترشكن‌ها باعث شده كه افراد به آساني به هرگونه اطلاعات و محتواي غير اخلاقي دسترسي داشته باشند. به همين خاطر بسياري از پدر و مادرها نگرانند فرزندشان با موضوعاتي نظير مسائل جنسي اشتغال ذهني پيدا كرده و دچار آسيب شود.

براي آگاهي بيشتر در زمينه روانشناسي نوجوان كليك كنيد.

 

گرفتن موبايل براي نوجوانان | توصيه‌هايي براي والدين

براي اينكه بتوانيد بر نگراني‌هاي خود غلبه كنيد و بهترين برخورد را با نوجوانتان در زمينه استفاده از موبايل داشته باشيد توجه به نكات زير مي‌تواند كمك كننده باشد.

در بستر ارتباطي صميمانه به فرزندتان آموزش دهيد

براي پيشگيري از آسيب‌هاي مرتبط با گوشي‌هاي هوشمند نظير درگيري با روابط مجازي غير سالم، والدين بايد آموزش‌هاي مناسبي را در اختيار فرزندانشان بگذارند و به آن‌ها در زمينه روابط عاطفي صحيح و سالم اطلاعات دهند. اين در حالي است كه بسياري از پدر و مادرها فكر مي‌كنند نبايد در مورد روابط بين دختر و پسر با فرزندانشان صحبت كنند و اين مسئله باعث مي‌شود كه حرمت ميان والد و فرزند از بين برود. اگر شما نيز چنين عقيده‌اي داريد لازم است بدانيد كه والدين بهترين و آگاه‌ترين منبع اطلاعات براي فرزندان خود هستند و اگر بتوانند رابطه صميمانه‌اي با نوجوان خود داشته باشند تأثيرگذاري كلامشان بسيار بيشتر خواهد شد.

در نتيجه تلاش كنيد به فرزندتان بياموزيد كه روابط مجازي در كنار لذت‌ها و احساس رضايتي كه به همراه  دارد با چه آسيب‌هايي رو به روست و چگونه مي‌توان از بروز آن‌ها پيشگيري كرد. اگر احساس مي‌كنيد كه براي برقراري ارتباط درست با فرزندتان دچار مشكل هستيد و نمي‌توانيد اين اطلاعات را به درستي به او انتقال دهيد، مشورت با يك روانشناس متخصص در حيطه كودك و نوجوان مي‌تواند تا اندازه زيادي به شما كمك كند.

گرفتن موبايل براي نوجوانان | موضع معتدلي داشته باشيد

نوجواني دوره‌اي است كه افراد نياز شديدي به استقلال يابي دارند و همين امر باعث مي‌شود كه آن‌ها تمايل كمي به مطيع بودن داشته باشند و درنتيجه كمتر بخواهند حرف‌هاي والدين خود را گوش دهند. در اين ميان اگر والدين نيز افراد خشك، انعطاف‌ناپذير و بسيار سرسختي باشند نوعي جنگ درون خانواده به راه مي‌افتد و نوجوان به طغيان و سركشي هرچه بيشتر تشويق خواهد شد.

در نتيجه لازم است كه تلاش كنيد نگاه منعطف‌تر و متعادلانه‌تري داشته باشيد. براي مثال به طور كلي دائماً در مورد موبايل و وسايل اينترنتي بدگويي نكنيد و همواره در اين باره فرزندتان را نصيحت نكنيد. به جاي آن تلاش كنيد كه استفاده درست را به او بياموزيد و نشان دهيد شما هم از فوايد و امكاناتي كه در گوشي‌هاي همراه امروزي وجود دارد آگاه هستيد. هرچقدر شكاف عاطفي ميان شما و فرزندتان كمتر باشد تأثيرگذاري كلامتان بيشتر خواهد شد.

براي آشنايي بيشتر در زمينه مشاوره تلفني كليك كنيد.

مديريت زمان را آموزش دهيد

بسياري از افراد از آنجايي كه نحوه مديريت كردن يك مسئله را نمي‌دانند به حذف كردن آن روي مي‌آورند. به همين خاطر است كه بسياري از والدين براي تشويق كردن فرزندشان به درس خواندن گوشي همراه او را مي‌گيرند و بعضاً درگيري‌هاي بسياري را در خانه در مورد اين موضوع تجربه مي‌كنند. به جاي اين كار بهتر است كه به آزادي و حريم شخصي فرزندتان احترام بگذاريد و تلاش كنيد تا به او ياد دهيد چگونه مي‌تواند در كنار برخورداري از امكاناتي نظير گوشي موبايل يا كامپيوتر شخصي زمان خود را مديريت كند و برنامه‌ريزي دقيقي براي درس و زندگي خود داشته باشد. كمك گرفتن از يك مشاور تحصيلي يا يك روانشناس متخصص در حوزه كودك و نوجوان نيز مي‌تواند در اين زمينه به شما كمك كند.

گرفتن موبايل براي نوجوانان | الگوي مناسبي باشيد

بسياري از والدين دائماً روي رفتارهاي فرزندشان تمركز دارند اما از رفتارهاي خود غافل مي‌شوند. امروزه بسياري از افراد را مي‌بينيم كه در محيط خانه دائماً مشغول كار كردن با گوشي همراه خود هستند و به برقراري ارتباط با فرزندان و همسر خود اهميت چنداني نمي‌دهند. اين امر باعث مي‌شود كه نوجوان در زندگي خود الگوي مناسبي براي درست استفاده كردن از گوشي همراه و لزوم برقراري ارتباط صميمانه با اعضاي خانواده خود را نداشته باشد. در اين شرايط نمي‌توانيد انتظار داشته باشيد كه فرزندتان حرف‌هاي شما را در مورد استفاده بهينه از موبايل بپذيريد و آن‌ها را در طول زندگي روزمره خود به كار ببندد.

اصول محافظت از خود در فضاي مجازي را آموزش دهيد

شما نمي‌توانيد جلوي ورود فرزندتان به فضاهاي مجازي را بگيريد اما بسيار اهميت دارد كه به نوجوان آموزش دهيد در فضاي مجازي نيز همانند دنياي بيرون بايد بتواند از خود مراقبت كند تا توسط افراد سودجو مورد سوءاستفاده قرار نگيرد. در اين راستا به فرزندتان بياموزيد كه اطلاعات شخصي خود را در هر برنامه و با هر فردي به اشتراك نگذارد، در مورد مسائل مالي نظير كارت بانكي بسيار مراقب باشد و آن‌ها را در اختيار كسي نگذارد و نسبت به جرائم اينترنتي نظير به اشتراك گذاري تصاوير مبتذل آگاه باشد.

براي آگاهي بيشتر در زمينه رفتار صحيح با نوجوان كليك كنيد.

 

سؤالات متداول

- والدين تا چه سني بايد نحوه استفاده از موبايل را در فرزندشان مديريت كنند؟

معمولاً تا سن 18 يعني اواخر دوران نوجواني لازم است كه والدين نه تنها در مورد گوشي موبايل بلكه در مورد كليه رفتارهاي فرزندشان هشيار باشند و تربيت و آموزش را رها نكنند. از سن 18 سالگي به بعد كه افراد كم كم پا به دنياي بزرگسالي مي‌گذارند ديگر خود در برابر زندگي‌شان مسئول هستند و كنترل و نظارت والدين بيش از آنچه براي يك بزرگسال نياز است مي‌تواند باعث آسيب به هويت و استقلال فرد شود.

براي دريافت مشاوره در زمينه گرفتن موبايل براي نوجوانان مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : گرفتن موبايل براي نوجوانان | توصيه‌هايي براي والدين

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۶ فروردين ۱۳۹۹ ] [ ۰۵:۴۵:۴۵ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی