مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

شير خشك با شير مادر چه تفاوتي دارد؟

شير مادر بهترين تغذيه براي نوزاد است چرا كه تركيبات موجود در شير مادر مناسب بدن نوزاد بوده و تمام مواد مغذي را به بدن او مي‌رساند. بدن نوزاد به راحتي مي‌تواند شير مادر را هضم كند و دچار مشكلات گوارشي نخواهد شد. شير خشك معمولا به عنوان جايگزين شير مادر استفاده مي‌شود و دو نوع دارد كه در نوع اول آن‌هايي مي‌باشند كه با شير گاو ساخته شده و در نوع دوم آن‌هايي هستند كه با مواد گياهي توليد مي‌شوند.

شير خشك ساخته شده با شير گاو بهترين نوع براي نوزادان هستند. شير گاو به تنهايي بسيار سنگين است و بدن نوزاد نمي‌تواند آن را هضم كند اما زماني كه از آن براي ساخت اين نوع شير استفاده مي‌شود بسيار مقوي و زودهضم خواهد شد. شير خشك‌هاي گياهي نسبتا دير هضم هستند و توصيه مي‌شود كه تا حد امكان از آن‌ها استفاده نشود. البته برخي مواقع پزشك مصرف اين نوع شير خشك را تجويز مي‌كند كه در آن شرايط حتما بايد آن را كودك مصرف كند.

براي شناخت بيشتر در زمينه دادن شيرگاو به نوزاد كليك كنيد.

 

آيا شير خشك براي نوزاد خطري دارد؟

شير خشك براي برخي از نوزادان ضروري است چرا كه ممكن است مادر شير كافي نداشته باشد و يا مادر در دسترس نباشد. در اين صورت راهكاري به جز تغذيه نوزاد به اين شيوه وجود ندارد اما در هر حال جاي شير مادر را نخواهد گرفت چرا كه تركيبات موجود در شير مادر باعث تقويت سيستم ايمني نوزاد مي‌شود در حالي كه اين تركيبات در شير خشك وجود ندارد. نوزادان نيازهاي تغذيه‌اي بسيار زيادي دارند و اگر تمام اين نيازها برطرف نشود، امكان آسيب در دراز مدت وجود دارد.

 

انواع شير خشك

شير خشك‌ها با توجه به نياز مصرف كننده به چند نوع تقسيم مي‌شوند كه شامل موارد زير هستند.

مناسب براي نوزادان زودرس

به نوزاداني كه با وزن كمتر از 2500 گرم به دنيا مي‌آيند نوزاد زودرس يا نارس گفته مي‌شود. اين نوزادان نيازهاي ويژه‌اي دارند و شير خشك آن‌ها نيز متناسب با نيازهاي تغذيه‌اي آن‌ها تهيه مي‌شود. اين شير خشك‌ها نسبت به ساير شيرها كمي گران‌تر هستند.

مناسب براي نوزادان حساس

برخي از كودكان نسبت به شير خشك‌هاي معمولي حساسيت دارند. از نشانه‌هاي حساسيت به شير خشك مي‌توان به عدم وزن گيري، دانه‌هاي قرمز روي پوست، مدفوع خوني، اسهال و استفراغ و بي قراري اشاره كرد. در صورت مشاهده اين علائم در فرزندتان به پزشك مراجعه نماييد.

متناسب با سن

هرچه سن نوزاد بالاتر مي‌رود نياز او به مواد غذايي بيشتر مي‌شود. به همين دليل برندهاي شير خشك محصولات خود را بر اساس سن كودك تقسيم بندي مي‌كنند. اين تقسيم بندي از تولد تا 6 ماهگي، 6 ماهگي تا 2 سالگي و 3 سالگي به بعد مي‌باشد. هرچه سن كودك بالاتر مي‌رود قيمت آن نيز كمي افزايش مي‌يابد.

شير خشك‌هاي بزرگسالان

علاوه بر كودكان، بزرگسالان نيز از شير خشك استفاده مي‌كنند. برخي ورزشكاران از آن به عنوان مكمل استفاده مي‌نمايند. برخي‌ها به وسيله آن غذا و شيريني مي‌پزند و عده‌اي به دليل علاقه به طعم شير خشك‌ها آن را ميل مي‌كنند. تركيب شير خشك بزرگسالان با ساير شير خشك‌ها فرق مي‌كند. شير موجود در اين نوع به صورت كامل خشك مي‌شود تا با اضافه كردن آب بتوانند آن را مصرف كنند. لازم به ذكر است كه مصرف بيش از حد شير خشك‌ها براي بزرگسالان مي‌تواند باعث چاقي و مشكلات پوستي شود.

براي آگاهي بيشتر در زمينه حساسيت نوزاد به شير خشك كليك كنيد.

 

انواع شير خشك بر اساس ساختار

برخي از كودكان نسبت به تركيبات معمول شير خشك‌ها حساسيت دارند. به همين دليل برخي از انواع آن متناسب با حساسيت كودكان ساختار متفاوتي دارد كه شامل موارد زير هستند.

بدون لاكتوز

برخي از كودكان به لاكتوز موجود در شير حساسيت دارند و يا به دليل بيماري‌هاي خاص نبايد لاكتوز مصرف كنند. براي اين كودكان شير خشك بدون لاكتوز تجويز مي‌شود.

سويا

اين شير خشك گياهي است و به جاي شيرگاو از سويا ساخته مي‌شود. كودكاني كه به شير گاو حساس هستند مي‌توانند از اين نوع استفاده كنند. لازم به ذكر است كه مصرف سرخود و مداوم اين نوع توصيه نمي‌شود چرا كه با مشكلاتي براي كودك همراه است و بايد با تجويز پزشك مصرف شود.

هايپوآلرژنيك

برخي از كودكان سيستم گوارش ضعيف و حساسي دارند و شير خشك‌هاي بدون لاكتوز و مبتني بر سويا نيز با بدن آن‌ها سازگار نيست. براي اين كودكان شير خشك‌هاي هايپوآلرژنيك تجويز مي‌شود و نسبت به ساير شيرها گران‌تر است.

براي آشنايي بيشتر در زمينه غذاي كودك زير يك سال كليك كنيد.

 

تغذيه با شير خشك براي چه نوزاداني ضروري است؟

_ برخي از كودكان قدرت مكيدن بسيار ضعيفي دارند و نمي‌توانند سينه مادر را به خوبي در دهان بگيرند. اين كودكان با شير مادر سير نمي‌شوند و لازم است كه با شير خشك و شيشه شير تغذيه شوند.

_ برخي از نوزادان به خوبي وزن گيري نمي‌كنند و رشد آن‌ها با مشكل مواجه مي‌شود. به طور معمول پزشك توصيه مي‌كند كه اين نوزادان نيز از شير خشك استفاده كنند.

_ برخي از مادران شير كافي ندارند و يا به دلايل متعدد نمي‌توانند به طور مرتب به فرزند خود شير دهند. در اين صورت توصيه مي‌شود كه براي كودك از شير خشك استفاده شود.

 

نحوه صحيح شير دادن به نوزاد

زماني كه مادر با سينه خود به فرزند شير مي‌دهد او را در آغوش گرفته و تماس چشمي برقرار مي‌كند. در اين شرايط كودك احساس آرامش و امنيت را از وجود مادر دريافت مي‌كند. كودكي كه به هر دليلي از شير مادر محروم است نبايد از آغوش مادر هم محروم شود. در هنگام دادن شير خشك به فرزندتان او را در آغوش گرفته و زير سينه‌هايتان قرارش دهيد. كودك را طوري در آغوش بگيريد كه حالت نيمه نشسته داشته باشد چراكه شير خوردن در حالت خوابيده براي كودك خطر دارد. شيشه شير بايد طوري قرار گيرد كه هواي زيادي وارد دهان كودك نشود.

 

ميزان مصرف

با توجه به دليل مصرف شير خشك‌ و نياز كودك، ميزان آن متفاوت بوده و لازم است كه در مورد ميزان دقيق مصرف با پزشك مشورت كنيد. به طور كلي مي‌توان گفت كه مصرف 60 تا 120 سي سي مشكلي ندارد و در صورت نياز مادر مي‌توانيد تا سه بار در روز به كودك شير دهد. مصرف بيشتر آن به صورت خودسرانه توصيه نمي‌شود چراكه باعث چاقي كودك مي‌گردد.

 

زمان قطع كردن شير خشك‌ها

به طور معمول كودكان بعد از شيش ماهگي مي‌توانند غذاهايي همچون فرني و حريره بادام بخورند. در صورتي كه كودك به خوردن غذا تمايل نشان مي‌دهد و به خوبي وزن مي‌گيرد مي‌توانيد مصرف شير خشك را قطع كنيد اما اگر با قطع آن كودك دچار كاهش وزن شد با پزشك صحبت كرده و با صلاح ديد او مصرف دوباره آن را ادامه دهيد.

براي اطلاعات بيشتر در زمينه مشاوره كودك كليك كنيد.

 

مصرف شير خشك در فصل تابستان

كودكان در فصل تابستان دچار اسهال مي‌شوند به همين دليل مصرف شير خشك در تابستان نبايد قطع شود اما برخي مواقع باعث شديد شدن اسهال مي‌شود. در اين شرايط با پزشك مشورت كنيد و در صورت موافقت آن را قطع كنيد. در صورت تجويز پزشك مي‌توانيد از غذاهاي كمكي و مكمل استفاده كنيد. كودكاني كه شير مادر را مي‌خورند دچار هيچ مشكلي نخواهند شد پس توصيه مي‌شود كه بدون دليل شيرمادر را از كودك دريغ نكنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه شير خشك مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

 

منبع : شير خشك | چگونه بهترين شيرخشك را انتخاب كنيم؟

امتیاز:
بازدید:
برچسب: شير خشك،
موضوع:
[ ۲۹ فروردين ۱۳۹۹ ] [ ۱۰:۱۴:۴۸ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی