مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

جدايي كودك از مادر شاغل | دغدغه‌ها و مشكلات زوجين

بسياري از زن و شوهرها پس از به دنيا آمدن فرزندشان يا حتي زماني كه در مورد بچه دار شدن تصميم مي‌گيرند، درباره وضعيت اشتغال زن دچار اختلاف‌نظر مي‌شوند. براي مثال در جلسات مشاوره مشاهده مي‌كنيم كه بسياري از مردان در مورد وضعيت مراقبت از كودك خود نگران هستند و فكر مي‌كنند اشتغال مادر مي‌تواند در رشد و تربيت فرزندشان اختلال ايجاد كند.

اين مسئله احساسات متعارضي را در زنان برمي‌انگيزد چرا كه اكثر زنان شاغل، سال‌هاي سال تحصيل كرده‌اند و براي به دست آوردن جايگاه شغلي امروز خود پا به پاي مردان زحمت كشيده‌اند. با آمدن فرزند در تعارض بسيار پيچيده‌اي قرار مي‌گيرند و گاهي به خاطر تعلق خاطري كه به شغل و حرفه خود دارند احساس گناه مي‌كنند. همه اين موارد مي‌تواند منجر به ايجاد تنش در خانواده شده و سلامت روان افراد به خصوص مادر را تحت تأثير قرار دهد. به همين خاطر لازم است كه زن و شوهرها در محيطي صميمانه به طور دقيق وضعيت زندگي خود را بررسي كرده و براي اين موضوع به نوعي تفاهم و تصميم مشترك برسند. كمك گرفتن از مشاورين زوج و خانواده در اين شرايط مي‌تواند به شما كمك كند تا بتوانيد تصميمات بهتري بگيريد و هيجانات خود را نيز به شيوه موثرتري مديريت كنيد.

براي شناخت بيشتر در زمينه نقش مادر در تربيت فرزندان كليك كنيد.

 

جدايي كودك از مادر شاغل در چه سني آسيب‌زا مي‌باشد؟

دو سال اول زندگي مهم‌ترين سال‌ها براي رابطه بين مادر و فرزند محسوب مي‌شود چراكه سبك دلبستگي كودك در اين دوران شكل مي‌گيرد و به عبارت ديگر فرد بر اساس نوع رابطه‌اي كه با مادر خود دارد مي‌تواند به تعريف خاصي از اعتماد و ارتباط دست يابد. در اين دو سال كه همان سال‌هاي نوزادي محسوب مي‌شود كودك بيش از هر زمان ديگر نيازمند ارتباط فيزيكي نزديك با مادر خود مي‌باشد. او با در آغوش كشيده شدن و شنيدن صداي مادر آرام مي‌گيرد و در صورت عدم احساس نوازش مادر مي‌تواند دچار محروميت شديد هيجاني شود.

در نتيجه در اكثر موارد مادران در دوران نوزادي فرزندشان، خصوصاً سال اول تولد كودك نياز به مرخصي شغلي دارند. در اين زمان بايد مادران تلاش كنند كه از نظر فيزيكي بيشتر در كنار فرزندشان باشند و بتوانند نيازهاي كودك را به موقع دريابند و به آن‌ها رسيدگي كنند. پس از دوران نوزادي و شكل گرفتن رابطه سالم ميان مادر و فرزندان مادران مي‌توانند شغل خود را مجدداً به طور تمام وقت از سر بگيرند و چالش‌هاي مرتبط با جدايي از كودك را با راه‌حل‌هاي مختلف حل و فصل نمايند.

براي آشنايي بيشتر در زمينه آموزش پدر و مادر كليك كنيد.

 

جدايي كودك از مادر شاغل در سال‌هاي پيش دبستاني

درست است كه پس از دوران نوزادي نيازهاي كودك به مادر به مرور كمتر مي‌شود اما با اين حال كودكان در سنين پيش دبستاني همچنان بيش از هرشخص ديگري به مادر خود احتياج دارند و رابطه با او برايشان پرمعناترين ارتباط در زندگي است. اما اوضاع در اين سنين بيشتر قابل كنترل است و همه چيز بستگي به اين دارد كه مادر چقدر مي‌تواند انرژي خود را در سركار و منزل تقسيم نمايد. در واقع متخصصان معتقدند كه اگر مادران در سنين پيش دبستاني بتوانند پس از بازگشت از سركار با فرزند خود رابطه عميقي داشته باشند، زماني را براي بازي با كودك اختصاص دهند و پاي حرف‌ها و صحبت‌هاي او بنشينند، ساعات دوري از مادر جبران خواهد شد.

به عبارت ديگر روانشناسان و مشاوران كودك بر اين باورند كه آنچه بيش از ساعات با هم بودن مادر و فرزند در اين زمان اهميت دارد كيفيت و نوع ارتباط است. چه بسا بسياري از مادران كه شاغل نيستند به دليل نارضايتي كه از زندگي خود دارند در طول روز نيز نمي‌توانند رابطه چندان مثبت و سالمي با فرزندان خود برقرار كنند. كودكان اين مادران نسبت به بچه‌هايي كه مادران شاغل و در عين حال با نشاطي دارند مسلما آسيب بيشتري مي‌بينند و كمتر حضور مادر را احساس مي‌كنند.

براي اطلاعات بيشتر در زمينه مادران شاغل كليك كنيد.

 

پيامدهاي دوري كودك از مادر شاغل

اگر كودك در سنين پايين نوزادي به خصوص در ماه‌هاي اوليه زندگي نتواند حضور مادر را در كنار خود احساس كند به احتمال زياد از نظر دلبستگي دچار آسيب خواهد شد چراكه نوزادان از نظر شناختي بسيار به مادر خود وابسته هستند و جالب است بدانيد آن‌ها حتي نمي‌توانند خود را از مادرشان تفكيك كنند! در نتيجه جدايي كودك از مادر شاغل براي ساعات بسيار طولاني و عدم رسيدگي به موقع به نيازهاي كودك مي‌تواند ضربه رواني بزرگي براي او باشد و از نظر هيجاني مشكلات متعددي را به بار بياورد.

مادراني كه مجبور به جدايي از فرزندشان هستند و به خاطر اوضاع اقتصادي نامناسب حتي قادر به گرفتن مرخصي نيز نيستند اگر بتوانند فرزند خود را نزد اشخاص نزديك به خود مثل مادربزرگ بگذرانند كه بتواند به اندازه كافي از نوزاد مراقبت كند و نيازهاي عاطفي او را برآورده كند تا حد زيادي از آسيب‌ها جلوگيري خواهد شد.

جدايي كودك از مادر شاغل در سنين بالاتر آسيب‌هاي كمتري را به همراه دارد. با اين حال مادراني كه معمولاً بسيار خسته از سركار برمي‌گردند و تواني براي بازي و برقراري ارتباط با فرزند خود ندارند طبيعتاً نمي‌توانند نيازهاي عاطفي و رواني فرزند خود را برآورده كنند. همين امر باعث مي‌شود كه كودك آسيب‌پذيري بالاتري پيدا كرده و همواره با نوعي محروميت هيجاني دست و پنجه نرم كنند. به همين خاطر متخصصان همواره به مادران شاغل توصيه مي‌كنند براي آنكه بتوانند مادر موفقي باشند پيش از هر چيز به سلامت جسم و روان خود اهميت دهند، انرژي خود را به درستي تقسيم كنند و براي تقويت قواي خود كارهايي نظير ورزش‌هاي هوازي، انجام تكنيك‌هاي تنفسي، ريلكسيشن و به كارگيري فنون ذهن آگاهي را فراموش نكنند.

براي آگاهي بيشتر در زمينه مشاوره كودك كليك كنيد.

 

سؤالات متداول

- حداقل زمان براي مرخصي شغلي و بودن در كنار نوزاد چه قدر است؟

بهتر است 4 تا 6 ماه تلاش كنيد تا با مرخصي شغلي بيشتر در كنار فرزندتان بمانيد تا نيازها و خواسته‌هاي او را بهتر بشناسيد و ارتباط مناسبي را ميان خود پرورش دهيد. اين زمان مي‌تواند نوعي استراحت براي شما نيز باشد تا با وظايف شغلي و مسئوليت‌هاي جديدي كه به زندگيتان اضافه شده تحت فشار قرار نگيريد. پس از گذشت 6 ماه و تا يك سالگي فرزند اگر بتوانيد ساعات كاري خود را كمتر كنيد خود و نوزادتان آرامش بيشتري خواهيد داشت. اگر اين امر برايتان مقدور نيست بايد تلاش كنيد تا از نظر جسماني و رواني خود را بيش از پيش تقويت كنيد تا بتوانيد راحت‌تر از پس مسئوليت‌هاي چندگانه زندگي خود برآييد.

براي دريافت مشاوره در زمينه جدايي كودك از مادر شاغل مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع: جدايي كودك از مادر شاغل | اقدامات لازم براي سركار رفتن مادر نوزاد

امتیاز:
بازدید:
برچسب: جدايي كودك از مادر شاغل،
موضوع:
[ ۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ ] [ ۱۱:۱۳:۴۴ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی