مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

زالپلون يك داروي غيربنزوديازپيني آرام بخش است كه در دسته داروهاي خواب آور قرار دارد. اين دارو بعد از مصرف فرد به سرعت بر روي مركزي از مغز كه مسئول تنظيم خواب است تأثير مي‌گذارد. شايد اين دارو بتواند مشكلات خواب افراد را برطرف كند اما متأسفانه طيف گسترده‌اي از داروهاي خواب آور داراي عوارض جانبي هستند كه مي‌تواند بسيار خطرناك باشد. از طرفي ديگر برخي با مصرف خودسرانه به اين داروها اعتياد پيدا مي‌كنند و اين خود مي‌تواند دردسرهاي زيادي را براي افراد ايجاد كند. در ادامه به بررسي بيشتر موارد مصرف، عوارض و اثرات داروي زالپلون خواهيم پرداخت پس تا انتها همراه ما باشيد.
تماس با مشاور

 

 

منبع: زالپلون | موارد مصرف، عوارض و اثرات قرص زالپلون

 

زالپلون

زالپلون در دسته داروهاي خواب آور قرار دارد و بعد از مصرف فرد سريع بر روي مركزي از مغز كه مسئول تنظيم خواب است تأثير مي‌گذارد. برخي از افراد مدت زمان زيادي را بايد صبر كنند تا بتوانند بخواند. از اين رو زالپلون مي‌تواند مدت زمان طي شده تا خوابيدن فرد را كوتاه كند. 

براي شناخت بيشتر در زمينه داروهاي خواب آور كليك كنيد.

 

علت تجويز زالپلون

وقتي افراد براي طيف گسترده‌اي از بي خوابي‌ها و بدخوابي‌هاي خود نزد پزشك مراجعه مي‌كنند، ممكن است با بررسي و معاينات دقيق پزشك، زالپلون براي آن‌ها تجويز شود. از اين رو بعد از بررسي و با توجه به سن بيمار دارو را در دوزهاي بالا يا پايين تجويز مي‌كنند. يكي از ويژگي‌هاي اين دارو تأثير سريع آن است اما طول اثر زالپلون كوتاه است. اين دارو باعث خواب طولاني در فرد نمي‌شود به همين دليل براي كساني كه از اختلال خواب كوتاه رنج مي‌برند مناسب نيست. 

 

نكات مهم در مصرف زالپلون

  • داروي خود را به صورت خودسرانه براي ديگران تجويز نكنيد.
  • اين دارو خوراكي است و بايد با معده خالي مصرف شود.
  • هر زماني كه وقت خواب شما فرا رسيد بايد بلافاصله آن را ميل كنيد.
  • اين دارو بايد دور از نور مستقيم خورشيد و محيط سرد نگهداري كنيد.
  • بايد طبق دستور پزشك آن را مصرف كنيد و نبايد بيشتر و كمتر از مقدار توصيه شده مصرف شود.

 

موارد منع مصرف زالپلون

پزشك از شما در مورد سابقه حساسيت‌هاي دارويي سؤال مي‌كند. از اين رو اگر به هر يك از اجزاي تشكيل دهنده اين دارو حساسيت داريد، نبايد آن را مصرف كنيد.

- اگر دچار سندروم آپنه خواب هستيد نبايد از اين دارو استفاده كنيد. اين سندروم باعث مي‌شود تنفس فرد براي مدت كوتاهي در خواب قطع شود و مصرف اين دارو ممكن است خطرات جبران ناپذيري را براي اين افراد به همراه داشته باشد.

- افرادي كه دچار مشكلات كبدي و كليوي شديد هستند، نبايد اين دارو را مصرف كنند.

- آن دسته از افرادي كه از سستي ماهيچه‌ها و ضعف در عضلات رنج مي‌برند، از مصرف اين دارو خودداري كنند.

- پزشك اين دارو را براي افراد زير 18 سال تجويز نمي‌كند، از اين رو اگر سنتان پايين است نبايد از اين دارو استفاده كنيد.

- مصرف دارو براي افرادي كه دچار افسردگي هستند بايد با نظر پزشك انجام شود.

براي آگاهي بيشتر در زمينه درمان افسردگي كليك كنيد.

 

هشدار در مورد مصرف دارو

داروي زالپلون باعث خواب آلودگي شديد و سريع در فرد مي‌شود. از اين رو نبايد در حين رانندگي و انجام كارهايي كه مي‌دانيد به تمركز فراوان نياز دارد مورد استفاده قرار دهيد. اگر مي‌دانيد كه فعاليت‌هاي كاري شما نياز به تمركز و هوشياري فراوان دارد حتماً در مورد ساعت مصرف دارو با پزشك خود مشورت كنيد. اگر در طول مصرف دارو در خواب راه رفتيد حتماً در اين مورد با پزشك مشورت كنيد.

مصرف در دوران شيردهي و بارداري

در صورتي كه باردار هستيد و يا در آينده مي‌خواهيد باردار شويد، حتماً با پزشك خود مشورت كنيد. در صورت بارداري و شيردهي بايد با تجويز پزشك دارو را مصرف كنيد چون هنوز در مورد خطرات مصرف آن در دوران بارداري مطالعات خاصي صورتي نگرفته است. اين مهم را در دوران شيردهي نيز رعايت فرماييد و اگر به نوزاد خود شير مي‌دهيد موضوع را با پزشك در ميان بگذاريد.

 

تداخلات دارويي با زالپلون

اين دارو با ساير داروها مي‌تواند دچار تداخل شده و تأثيرش را از دست بدهد و در برخي از موارد باعث آسيب‌هاي جدي در بيمار شود. از اين رو اگر موارد زير را مصرف مي‌كنيد حتماً با پزشك خود در اين زمينه مشورت كنيد.

- الكل

- سركوب كننده‌هاي سيستم عصبي مركزي مثل ايميپرامين، ديفن هيدرامين، تيوريدازين.

- سايمتدين و القا كننده‌هاي آنزيم p450 كبدي

- كاربامازپين، فنوباربيتال، فني توئين و ريفامپين

 

عوارض جانبي مصرف زالپلون

اين دارو سه دسته عوارض مهم را به دنبال خود دارد كه شامل عوارض شايع و عوارض نادر و عوارض بسيار نادر است. عوارض شايع آن كه بيشتر افراد ممكن است يك يا چند نمونه از آن را تجربه كنند شامل گيجي، سر درد، درد عضلاني و تهوع مي‌باشد.

عوارض نادر اين دارو كه كمتر افراد را درگير خود مي‌كند شامل درد شكمي، كاهش حافظه، آرتريت، خستگي و ضعف غير طبيعي، مشكلات تنفسي، مشكلات بينايي، يبوست، سوء هاضمه، عدم تمركز، خشكي دهان، درد قاعدگي، تب، تغييرات شنوايي، تغيير در سيستم ماهيچه‌ها، تغيير در اعصاب، ميگرن، راش، خشكي و خارش‌هاي پوستي، لرزش و اضطراب است.

در آخر عوارض بسيار نادر اين دارو كه معمولاً بسيار كم ديده مي‌شود شامل بي اشتهايي، درد در پشت، سينه و گوش‌ها، احساس كرختي و كسالت، تغييرات بويايي، تورم اندام‌ها، افزايش وزن سريع و حساسيت نور است.

براي آگاهي بيشتر در زمينه مشاوره كنترل استرس و اضطراب كليك كنيد.

 

خاصيت اعتياد آوري

اين دارو مانند ساير داروهاي خواب آور اگر بيش از حد و براي مدت طولاني مصرف شود، افراد را به خود معتاد مي‌كند. از اين رو از مصرف خودسرانه آن بايد خودداري كنيد. همچنين بايد دقت داشته باشيد كه اين دارو را ناگهاني قطع نكنيد زيرا عوارض خطرناكي براي بدن شما به همراه خواهد داشت. اگر هم به آن اعتياد پيدا كرديد، به پزشك متخصص مراجعه كنيد. پزشك مي‌تواند با كم كردن دوز و مقدار مصرف، اعتياد شما را از بين ببرد.

 

سؤالات متداول

مقدار مصرف اين دارو به چه نحوي است؟

بزرگسالان يك كپسول 10 ميلي گرمي قبل از خواب، سالمندان يك كپسول 5 ميلي گرمي قبل از خواب و براي افراد با مشكلات كبدي يك كپسول 5 ميلي گرمي قبل از خواب بايد مصرف كنند.

آيا اين دارو مي‌تواند باعث رفتارهاي غيرطبيعي در فرد شود؟

در موارد نادر مشاهده شده كه افراد در خواب راه مي‌روند، در حالي كه هنوز خواب هستند غذا مي‌خورند، رانندگي مي‌كنند و حتي به ديگران زنگ مي‌زنند و با آن‌ها صحبت مي‌كنند. از اين رو هر فردي با مشاهده اين علائم بايد سريع به پزشك مراجعه كند و او را در جريان جزئيات قرار دهد.

براي دريافت مشاوره در زمينه زالپلون مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع: زالپلون | موارد مصرف، عوارض و اثرات قرص زالپلون

امتیاز:
بازدید:
برچسب: زالپلون،
موضوع:
[ ۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ ] [ ۰۳:۲۲:۰۱ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی