مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

شيوه‌هاي ناكارآمد حل مشكلات زوجين

زماني كه اختلافات بروز پيدا مي‌كنند، زوجين به راه‌هاي مختلفي متوسل مي‌شوند. برخي از آن‌ها از صحبت كردن در مورد مشكلات به طور كلي اجتناب مي‌كنند و هيچ تلاشي براي حل آن نمي‌كنند. اين افراد معتقدند با شيوه منفعلانه، مسئله فراموش شده و به خودي خود با گذر زمان حل مي‌شود. در واقع فرآيند حل مسئله براي آن‌ها فرآيندي اضطراب‌زاست. در اين شرايط ممكن است دعوا و جنگ و جدال بين زوجين اتفاق نيوفتد اما صميميت زوجين به مرور زمان از بين مي‌رود. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه صميميت بين زوجين كليك كنيد.

در مقابل افراد گفته شده، افرادي هستند كه با مشكلات به شكل هيجاني و بسيار شديد برخورد مي‌كنند. اين زوج‌ها در برخورد با مشكلات، آن‌ها را بزرگ مي‌كنند، دعواهاي بسيار شديد راه مي‌اندازند و تنش‌هاي زيادي را متحمل مي‌شوند. گاهي آنقدر اختلافات بالا مي‌گيرد كه احترام، علاقه و اعتماد زوجين نسبت به يكديگر كاملا از بين مي‌رود و ادامه زندگي تنها با دريافت مشاوره خانواده و زوج درماني ميسر مي‌شود. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه زوج درماني كليك كنيد.

شيوه‌هاي صحيح حل مشكلات زوجين

براي حل مشكلات روابط زناشويي اول از همه بايد تشخيص دهيد مشكل اصلي چيست. لازم است در مورد نوع مسئله و مشكل پيش آمده با همسر خود توافق داشته‌باشيد، پس مسئله و مشكلي كه آزارتان مي‌دهد را با يكديگر مطرح كنيد. بهتر است با لحني آرام و به دور از هيجان، در وقت مناسب، به شكل واضح و مشخص، به دور از كلمات كلي مسئله را تشريح كنيد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مشكلات روابط زناشويي و دعواي بين زوجين كليك كنيد. مراحل شناسايي و حل مسئله به شرح زير هستند:

1. اولين قدم در حل مشكلات زوجين ، تشريح مسئله

تشريح مسئله يعني بيان مسئله به زبان واضح و روشن. در تشريح مسئله بكوشيد مسئله را معطوف به يك موقعيت خاص بكنيد. كلمات كلي بيان نكنيد. مسائل گذشته و آينده را به ميان نكشيد. در تشريح مسئله، راه حل ارائه ندهيد. فقط موقعيت را شرح دهيد. مثلا شما و همسرتان بر سر تغيير منزل دچار اختلاف نظر شده‌ايد. در ابتداي كار فقط مسئله را مطرح كنيد، دلايلي كه داريد را بگوييد، چالش‌هايي كه ايجاد شده است را بررسي كنيد.

2. ارائه راه حل

بعد از تشريح مسئله نوبت به ارائه راه حل مي‌رسد. فراموش نكنيد اگر مسئله كاملا واضح نباشد، راه حل‌ها مرتبط و مناسب نخواهد بود. در اين مرحله از يكديگر بپرسيد «براي حل اين مشكل چه راهكارهايي داريم؟» مي‌توانيد به شكل بارش فكري هرچه به ذهنتان مي‌رسد را روي يك كاغذ بنويسيد. براي مثال يك راه حل مناسب براي حل مشكلات جنسي و اختلافات زوجين در مورد مسائل جنسي مي‌تواند كمك گرفتن از مشاوره جنسي باشد؛ چرا كه رابطه جنسي يكي از اركان مهم در زندگي مشترك است و بر جنبه‌هاي عاطفي روابط آن‌ها تأثير مي‌گذارد.

3. ارزيابي راه حل‌ها

سپس براي حل مشكلات زوجين راه حل‌ها را ارزيابي كنيد. بر سر راه حل‌ها باهم صحبت كنيد و مزايا و معايب هر يك را بررسي كنيد. سپس بر سر يك راه حل به توافق برسيد. نظر خود را تحميل نكنيد و سعي كنيد در تمام مراحل احساسات خود را كنترل كرده و به صورت منطقي با مسائل برخورد كنيد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مهارت كنترل احساسات كليك كنيد.

رسيدن به توافق بر سر يك راه حل همه مسير نيست. شما بايد راه رسيدن را مشخص كنيد. از خودتان بپرسيد براي رسيدن به اين راه حل چه كارهايي بايد انجام دهيم؟ و در نهايت از خود بپرسيد آيا اين راه حل به نفع هر دو هست؟ نياز‌هاي هر دو را برطرف مي‌كند؟

گاه زوجين نمي‌توانند مراحل ذكر شده را به صورت سازگارانه به كار بگيرند و ممكن است در انجام هر كدام از آن‌ها با چالش‌هاي متفاوتي روبه رو شوند؛ اين مراحل را مي‌توانيد با كمك و همياري مشاوره خانواده پيش بگيريد و از راهنمايي‌هاي او بهره‌مند شويد.

نكاتي جهت تسهيل فرايند حل مشكلات زوجين

براي طي كردن مراحل فوق لازم است كه زوجين نكاتي را در نظر بگيرند. با طي كردن اين مراحل شما مي‌توانيد به راه حل برسيد. رعايت برخي نكات براي رسيدن به يك راه حل مهم است. برخي از اين نكات عبارتند از:

  • انتخاب زمان و شرايط مناسب براي گفتگو
  • استفاده از كلمات و كلام به جاي زبان بدن، كنايه و سر سنگين صحبت كردن
  • پرهيز از توهين، تحقير، سرزنش و پرخاشگري
  • تعيين سهم خود در مسئله به جاي متهم كردن صد درصدي طرف مقابلتان
  • شنيدن و گوش كردن به حرفاي يكديگر و درك احساسات طرف مقابل
  • توجه به خصوصيات و دستاوردهاي مثبت همسر و توجه و محبت به او از نكات مهم در حل مشكلات زوجين
  • استفاده از روش‌هاي مسالمت‌آميز، صميمانه و خوش‌بينانه به جاي روش‌هاي پرخاشگرانه و خشونت‌آميز
  • بيان كردن نيازها و خواسته‌ها به صورت واضح و پرهيز از گفتار مبهم يا نيش و كنايه زدن
  • گسترش طرز فكر و پرهيز از قضاوت كردن همسر
  • داشتن نگرش مثبت نسبت به مسائل 

فرايند حل مسئله، فرايندي طولاني مدت است كه فرا گرفتن آن نياز به تمرين، تكرار و همكاري زوجين دارد و در واقع اين مهارت در گذر زمان به دست مي‌آيد. براي اين منظور شما و همسرتان هر دو بايد متعهد به حل مسئله شويد و در كنار هم براي آن تلاش كنيد. ممكن است در دفعات اول موفق نشويد. نگران نشويد، فاصله بگيريد و بعد دوباره تلاشتان را بكنيد. داشتن مهارت كنترل حساسات و كنترل استرس در زمان‌هاي تنش كاربردي است. همچنين مي‌توانيد از مشاوره كنترل استرس در اين زمينه كمك بگيريد.

براي دريافت مشاوره در زمينه مشكلات زوجين مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع: مشكلات زوجين | آموزش حل مشكلات زوجين

امتیاز:
بازدید:
برچسب: مشكلات زوجين،
موضوع:
[ ۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ ] [ ۰۹:۱۹:۲۹ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی