مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

علت نياز نوجوان به حريم خصوصي

تمايل به حفظ حريم خصوصي بخشي از فرايند رشد است كه همه افراد آن را تجربه مي‌كنند و بيش از هر زماني در دوران نوجواني نسبت به آن حساس مي‌شوند چراكه نوجوانان با چالش‌هاي بسيار مهمي در اين برهه از زندگي خود روبه‌رو هستند. براي مثال آن‌ها در مسير هويت يابي خود گام برمي‌دارند و از همين رو مي‌خواهند بدانند چه كسي هستند و مي‌خواهند در ادامه زندگي خود چه كارهايي انجام دهند؟

علاوه بر اين، آن‌ها در اين دوران از نظر رشد مغزي به سرعت در حال تغيير هستند. در واقع نوجوانان در اين سنين به قدرت بسيار بيشتري در تفكر دست مي‌يابند و علائق اجتماعي گسترده‌تري را شكل مي‌دهند. در نهايت طبيعي است كه آن‌ها در اين دنياي پيچيده و پيشرفته‌اي كه با آن روبه‌رو هستند به فضاي بيشتري احتياج داشته باشند و بخواهند همانند يك بزرگسال با آن‌ها رفتار شود. به عبارت ديگر آن‌ها در اين مرحله از زندگي خود ديگر نمي‌توانند بپذيرند كه والدين با آن‌ها مثل يك كودك رفتار كنند. آن‌ها با فاصله گرفتن از فضاي خانواده و ايجاد نوعي حريم شخصي مي‌خواهند به شما نشان دهند كه به توانمندي‌هاي بيشتري دست‌يافته‌اند و هويت مستقلي كسب كرده‌اند.

از جمله ديگر مسائلي كه اهميت حفظ حريم خصوصي نوجوان را دو چندان مي‌كند مسئله رشد و رسش جنسي آن‌ها است. براي آنكه آن‌ها بتوانند اين مرحله از زندگي را با سلامت بيشتري پشت سر بگذارند نياز دارند علاوه بر فاصله رواني به افزايش فاصله فيزيكي نيز دست پيدا كنند. در نتيجه لازم است كه در اين دوران قبل از رفتن به اتاق فرزندتان يا قبل از ورود به حمام و مكان‌هايي از اين دست حتماً از او اجازه بگيريد و با احترام به حريم شخصي او وارد شويد.

براي شناخت بيشتر در زمينه نيازهاي اساسي يك نوجوان كليك كنيد.

 

حفظ حريم خصوصي نوجوان و تقويت ارتباط والد فرزندي

وقتي فرزند شما وارد دوران نوجواني مي‌شود نياز دارد كه به او اعتماد كنيد تا بتواند به شما نشان دهد كه اكنون توانمندي‌هاي بيشتري كسب كرده است و مي‌تواند بسياري از كارهاي خود را به طور مستقل انجام دهد. در واقع او نياز دارد كه به عنوان فردي بالغ و مسئوليت‌پذير شناخته شده و به هويت مستقلي كه دارد احترام گذاشته شود. اگر شما بتوانيد در اين برهه زماني اندكي فاصله ميان خود و فرزندتان ايجاد كنيد و همانند دوران كودكي در همه كارهاي او سرك نكشيد به طور ناخودآگاه اين پيغام را به او مي‌رسانيد كه رشد رواني نوجوان را مشاهده كرده‌ايد و براي شخصيت مستقلي كه فرزندتان براي خود ساخته است ارزش قائل هستيد.

اين پيام با منتقل كردن احساس احترام، مي‌تواند در افزايش اعتماد به نفس نوجوان نقش بسزايي داشته باشد و به او كمك كند تا عملكرد بالاتري را در حوزه‌هاي مختلف به دست بياورد. همچنين اين رفتار باعث مي‌شود كه او رابطه صميمانه‌تري را با شما شكل دهد و كمتر ميل به سركشي و طغيان در برابر توصيه‌هاي شما داشته باشد. در حقيقت بسياري از نوجواناني كه در دوران بلوغ دائماً دچار تنش با والدين خود هستند به اين دليل رفتارهاي مخرب را از خود نشان مي‌دهند كه احساس مي‌كنند هويت مستقل آن‌ها از جانب والدين پذيرفته نشده است و پدر و مادر همچنان شبيه دوران كودكي مي‌خواهند بر فرزند خود تسلط داشته باشند.

براي آگاهي بيشتر در زمينه رفتار صحيح با نوجوان كليك كنيد.

 

توصيه‌هايي براي حفظ حريم خصوصي نوجوان

بسياري از والدين درك دقيقي از رعايت حريم خصوصي نوجوان ندارد. برخي از آن‌ها اين مسئله را ناديده مي‌گيرند و برخي ديگر در انجام آن افراط مي‌كنند. در واقع برخي از پدر و مادرها حفظ حريم شخصي را با رها كردن نوجوان ناديده مي‌گيرند و از همين رو نظارت و مراقبت‌هاي خود را در اين دوره قطع مي‌كنند كه اين مسئله نيز همانند رعايت نكردن حريم خصوصي نوجوان مي‌تواند آسيب‌هاي بسياري را به همراه داشته باشد. ما در ادامه از ديدگاه روانشناسي به توصيه‌هايي در اين زمينه پرداخته‌ايم كه مي‌توانند براي شما راهگشا باشند.

حد و مرزهاي خود را بشناسيد

براي آنكه بتوانيد در رابطه با نوجوان حريم خصوصي او را رعايت كنيد بايد بتوانيد در اين برهه زماني حد و مرزهاي مشخصي را در ارتباط با فرزندتان وضع كنيد. براي آنكه بتوانيد اين حد ومرزها را بهتر بشناسيد از خود بپرسيد كه به عنوان والدين و براي مراقبت از فرزندتان به چه سطحي از اطلاعات نياز داريد. براي مثال اين طبيعي است كه شما بخواهيد بدانيد فرزندتان چه زماني از خانه خارج مي‌شود، چقدر بيرون مي‌ماند يا با چه كساني رفاقت مي‌كند.

اما پرس و جوي افراطي از نوجوان در مورد اينكه با دوستان خود چه مي‌گويد و دقيقاً چه كارهايي انجام مي‌دهد مي‌تواند نوعي شكستن مرزها محسوب شود و به نياز نوجوان براي استقلال و كسب هويت جداگانه آسيب مي‌رساند. اگر احساس مي‌كنيد كه نگراني‌هاي افراطي در مورد فرزندتان در دوران بلوغ داريد و نمي‌توانيد حد و مرزهاي مشخصي را براي خود تعيين كنيد كمك گرفتن از يك روانشناس متخصص در حيطه كودك و نوجوان تا حد زيادي مي‌تواند شما را راهنمايي كند و آموزش شيوه‌هاي مناسب تربيتي را در اختيارتان قرار دهد.

براي اطلاعات بيشتر در زمينه نوجوان كليك كنيد.

براي حفظ حريم خصوصي نوجوان عادات رفتاري جديد را تمرين كنيد

گاهي اوقات والدين تصوير بسيار گنگ و پيچيده‌اي از حفظ حريم خصوصي فرزندشان در ذهن خود مي‌سازند كه همين امر باعث مي‌شود آن‌ها سردرگم شده و ندانند دقيقاً بايد چه كارهايي انجام دهند. در حالي كه تمرين برخي عادات رفتاري ساده مي‌تواند در اين زمينه تا حد زيادي به شما كمك كند و به فرزندتان نشان دهد كه براي استقلال او ارزش و احترام قائل هستيد. از جمله اين عادات رفتاري مي‌توان به موارد زير اشاره كرد.

- بگذاريد فرزندتان براي ساعاتي در روز تنها باشد و در اين زمان تلاش كنيد تا سراغ او نرويد.

- قبل از اينكه وارد اتاق او شويد ابتدا در بزنيد.

- به دست نوشته‌ها و خاطرات فرزندتان سرك نكشيد.

- قبل از اينكه به وسايلي نظير كيف پول او دست بزنيد ابتدا از نوجوان اجازه بگيريد.

- گوشي همراه او را بدون اجازه چك نكنيد.

- به فرزندتان اجازه دهيد فضايي براي ارتباط خصوصي با دوستان يا خواهر و برادرهاي خود داشته باشد و در مورد محتواي گفت‌وگوهاي او دائماً كنجكاوي نكنيد.

بر مبناي ميزان مسئوليت‌پذيري نوجوان عمل كنيد

گاهي اوقات پدر و مادرها اظهار مي‌كنند كه نمي‌دانند تا چه حد مي‌توانند به فرزندان خود آزادي بدهند. در واقع آن‌ها براي حفظ حريم خصوصي نمي‌دانند كه تا چه حد مي‌توانند پيش بروند. اگر شما نيز در اين مورد دچار سردرگمي و ابهام شده‌ايد بايد بدانيد كه بهترين راهنماي شما در اين مورد ميزان مسئوليت‌پذيري نوجوان است. اگر فرزندتان مي‌تواند كارهاي مدرسه را به تنهايي انجام دهد، به موقع سر كلاس‌ها حاضر باشد و به طور كل براي وظايف روزمره خود ارزش قائل است شما نيز مي‌توانيد آزادي‌هاي بيشتري را براي او در نظر بگيريد. در اين زمينه لازم است كه با فرزندتان گفت‌وگو كرده و اگر محدوديت‌هايي اعمال مي‌كنيد و وارد حريم شخصي فرزندتان مي‌شويد علت ماجرا را در فضايي دوستانه براي او توضيح دهيد. 

براي آشنايي بيشتر در زمينه روانشناسي نوجوان كليك كنيد.

 

سؤالات متداول

- چگونه مي‌توان در عين حال كه به حريم خصوصي نوجوان احترام مي‌گذاريم او را از دوست‌هاي ناباب دور نگه داريم؟

اولين قدم براي اين كار اين است كه ارتباط ميان خود و فرزندتان را بهبود ببخشيد. هرچقدر فضاي خانه براي نوجوان امن‌تر باشد او كمتر به سمت فضاها و گروه‌هاي دوستي نامناسب كشيده مي‌شود. همچنين آموزش مهارت‌هايي نظير مهارت "نه" گفتن به فرزندتان به او كمك مي‌كند كه حتي اگر در شرايط نامناسبي قرار بگيرد بتواند تا حد زيادي از خود مراقبت نمايد. انجام كارهاي ديگري نظير دعوت كردن دوستان فرزندتان به منزل و آشنايي با خانواده‌هاي آن‌ها نيز مي‌تواند در اين زمينه به شما كمك كند.

براي دريافت مشاوره در زمينه حريم خصوصي نوجوان مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع: حريم خصوصي نوجوان | توصيه‌هايي در خصوص حفظ حريم شخصي نوجوان    

امتیاز:
بازدید:
برچسب: حريم خصوصي نوجوان،
موضوع:
[ ۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ ] [ ۰۴:۳۸:۳۴ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی