مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

بزرگترين ترس راه رفتن از چيست؟

راه رفتن در نوزادان در واقع نوعي بازتاب است كه در شش هفتگي شروع مي‌شود و تا 5 ماهگي ادامه دارد. در اين بازتاب اگر در حالت ايستاده كف پاي كودك با زمين تماس پيدا كند، شروع به قدم زدن مي‌كند. اما راه رفتن به معناي واقعي در حدود يك سالگي با طي شدن مراحل مختلف ياد گرفته مي‌شود. راه رفتن كودك از دوجنبه اهميت دارد.

1. كودك با راه رفتن مي‌تواند با تسلط، سرعت و كنترل بيشتر به كاوش محيط بپردازد. پس استقلال كودك براي كشف محيط اطرافش كه لازمه رشد اوست، به مهارت راه رفتن كودك مربوط مي‌شود.

2. راه رفتن اولين قدم براي جدا شدن از والدين محسوب مي‌شود و نياز به بغل شدن توسط والدين را كاهش مي‌دهد. اين موضوع براي كودك مي‌تواند اضطراب جدايي ايجاد كند كه در ادامه به آن مي‌پردازيم.

براي اطلاع بيشتر در زمينه ترس از راه رفتن در كودكان كليك كنيد.

علل ترس كودكان از راه رفتن

راه رفتن، مثل هر مهارت ديگري در كودك، نياز به آمادگي در دو بعد رواني و جسماني دارد. مشكل در هر كدام از اين ابعاد، مي‌تواند باعث ترس كودك از راه رفتن شود. قبل از هر اقدامي، اگر راه رفتن كودك تاخير دارد و از آن اجتناب مي‌كند، از نظر جسماني و فيزيكي بايد شرايط ماهيچه‌اي و مفصلي نقصي كودك بررسي شود. در واقع راه رفتن كودك نشانه‌اي از سلامت اوست و به والدين اين اطمينان خاطر را مي‌دهد كه كودكشان از بسياري مشكلات دوران كودكي و نوزادي در امان است و رشد او مسير خود را طي خواهد كرد.

اكثر ترس‌هاي كودك طبيعي است اما اگر باعث نقص در عملكرد عادي كودك شود، بايد به عنوان يك اختلال به آن نگاه كرد. برخي از اصلي‌ترين دلايل رواني ترس از راه رفتن كودك را در ادامه بيان مي‌كنيم.

براي آگاهي بيشتر در زمينه نشانه هاي سلامت نوزاد كليك كنيد.

اضطراب جدايي

همانطور كه در بالا اشاره شد، نوزادان به خاطر ترس از احتمال دور شدن از والدين، گم شدن و تجربه‌هاي ترسناك مستقل شدن، از راه رفتن امتناع كرده و دائم به شما مي‌چسبند. اضطراب جدايي مسئله‌اي طبيعي است اما اگر از سن راه رفتن شروع شود، ممكن است غير طبيعي باشد.

براي اطلاع بيشتر در زمينه اضطراب جدايي كليك كنيد.

دلبستگي ناايمن از علل ترس از راه رفتن كودك

كودكاني كه از نظر دلبستگي دچار اختلال هستند، ممكن است نتوانند از مادر يا مراقب خود جدا شوند. چگونگي شكل گيري دلبستگي كودكان زير دو سال بر خواست آن‌ها براي راه رفتن تاثير به سزايي دارد.

براي آشنايي بيشتر در زمينه دلبستگي كودكان زير دو سال كليك كنيد.

تجربه‌هاي منفي

ممكن است كودك يك بار در راه رفتن، دچار وحشت يا آسيبي جدي شده باشد. پس از آن كودك براي دفع اين ترس، راه رفتن را سركوب كرده و طوري رفتار مي‌كند كه انگار هيچ وقت نمي‌توانسته راه برود.

عدم حمايت والدين از علل ترس از راه رفتن كودك

كودك براي راه رفتن بسيار محتاج والدين است. در طول يادگيري مهارت قدم برداشتن، اين والدين هستند كه بايد با همراهي كودك او را در راه رفتن ياري كنند و اگر در اين مورد غفلتي رخ دهد، نوعي ترس از راه رفتن در كودك ايجاد مي‌شود.

ترس‌هاي والدين

گاهي والدين، با مراقبت‌ها و حساسيت‌هاي بيش از اندازه، باعث شكل گيري ترس از راه رفتن در وجود كودك مي‌شوند. به نوعي ترسيدن والدين به كودك منتقل مي‌شود. كودك بايد تجربه كند، زمين بخورد تا نترسد؛ حمايت رواني والدين در اين زمينه بسيار كارگشاست.

ترس از بغلي شدن از علل ترس از راه رفتن كودك

گاهي والدين بخاطر ترس از بغلي شدن يا لوس شدن كودك، او را به حال خود رها مي‌كنند. همين مسئله، كودك را از راه رفتن زده مي‌كند. كودك در سن 1 سالگي و در هر سن ديگري، شديدا به محبت و نوازش والدين نياز دارد. بنابراين زمان‌هايي كه كودك درخواست كرد (نه پس از زمين خوردن يا هميشه)، او را در آغوش گرفته، بوسيده و نوازش كنيد. اين مسئله باعث مي‌شود تا كودك هميشه حضور شما را حس كند و راه رفتن را نشانه دور شدن از شما تلقي نكند.

براي شناخت بيشتر در زمينه لوس شدن كودك كليك كنيد.

ذوق زدگي بيش از حد از علل ترس از راه رفتن كودك

گاهي والدين با اصرار بيش از حد، باعث خستگي و بيزاري كودك مي‌شوند. او بايد روند استاندارد رشد خود را طي كند. يكي دوماه اختلاف جاي نگراني ندارد و شما براي اينكه ثابت كنيد فرزند شما باهوش و بهترين است، او را از بين خواهيد برد.

چگونه آمادگي رواني براي راه رفتن را در كودك ايجاد كنيم؟

تمام مسائلي كه در بالا مطرح شد، آمادگي رواني كودك براي راه رفتن است. پافشاري و بي محلي، هر دو بي فايده است. زماني كه خود كودك، آمادگي و آرامش براي راه رفتن، مستقل شدن و ورود به دنياي جديدي را پيدا كند، اين كار را انجام مي‌دهد.

البته ممكن است مشكلات رواني كه باعث تاخير در راه رفتن كودك شود، پيچيده‌تر از اين حرف‌ها باشد. در اين زمان شما علاوه بر متخصص اطفال، نياز به يك مشاوره كودك و كار درماني داريد تا بتواند با تحليل ساختار‌هاي خانوادگي و حتي ژنتيكي والدين و اطرافيانش، دليلي اين تاخير را پيدا كرده و براي آن راه حلي بيابد.

نقش كاردرماني در كاهش ترس از راه رفتن كودك

كاردرماني در واقع نوعي توانبخشي است كه به بررسي ابعاد جسمي، روحي و رواني مشكل مي‌پردازد و با ارائه تكنيك‌هاي درماني گوناگون براي افراد در سنين مختلف به حل مشكل آنان خواهد پرداخت. براي راه رفتن كودكان نيز كاردرمانگر با ايجاد تمرين‌هايي مي‌تواند به كودكان كمك كند. به طور مثال تمريناتي مانند ايستادن كودك با كمك، نشستن بر روي چهارپايه و ايستادن و ضربه زدن به توپ مي‌تواند موثر باشد. همچنين با حركاتي مانند گذاشتن دستان كودك بر روي شانه خود و گرفتن لگن كودك، او را به حركت كردن تشويق مي‌كند. توجه داشته باشيد كه در كنار كاردرماني بايد از يك روانشناس در زمينه كودك نيز كمك بگيريد.

براي اطلاع بيشتر در زمينه مشاوره كودك كليك كنيد.

در آخر براي راه رفتن كودك بايد چه كنيم؟

اگر علل بالا را در كودك خود حس كرديد و با اصلاح رفتار خود، نتوانستيد به كودك در راه رفتن مستقل كمك كنيد، حتما لازم است كه با يك روانشناس متخصص صحبت كرده و تمام شرايطي كه ممكن است در اين ترس دخيل باشد را توضيح دهيد. به دليل اينكه هر كودكي مي‌تواند مسائل منحصر به فردي داشته باشد، ارائه راهكار مي‌تواند به نسبت شرايط هر كودك و هر خانواده متفاوت باشد.

براي دريافت مشاوره در زمينه ترس از راه رفتن كودك مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

 

منبع: علل و درمان ترس از راه رفتن كودكان

امتیاز:
بازدید:
[ ۸ خرداد ۱۳۹۹ ] [ ۰۹:۵۷:۴۳ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی