مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

آشنايي با قرص اورژانسي

عوارض قرص اورژانسي همانطور كه از نامش مشخص است، يك روش اضطراري براي پيشگيري از بارداري است. مثلا ممكن است روش پيشگيري با شكست مواجه شود يا در محاسبات زمان تخمك گذاري خطايي رخ دهد. همچنين برخي از زوجين روش پيشگيري طبيعي دارند كه اين روش هم امكان خطاي بسيار زيادي دارد. در اين شرايط زن مي‌تواند پس از رابطه جنسي از قرص اورژانسي استفاده كند. توجه داشته باشيد كه شما تنها مجاز به مصرف سه تا چهار قرص اورژانسي در سال هستيد؛ در غير اين صورت مشكلات جدي ايجاد مي‌شود كه تغييرات هورموني يكي از آن‌هاست. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه قرص اورژانسي كليك كنيد. 

نحوه عملكرد قرص اورژانسي

قرص اورژانسي يك هورمون پروژسترون است كه عمدتا با جلوگيري از تخمك گذاري در طول دوره قاعدگي فعاليت مي‌كند. قرص اورژانسي با غليظ كردن و سفت كردن مايع واژينال، از رسيدن اسپرم به تخمك جهت لقاح جلوگيري كرده و با پوشاندن ديواره رحم، مانع از لانه گزيني و رشد جنين مي‌شود.

البته ممكن است قرص اورژانسي، بر افراد داراي وزن بيشتر از 74 كيلو گرم و يا كساني كه داروي ديگري در طي ماه گذشته مصرف كرده‌اند، تاثيري نداشته باشد. براي جلوگيري از بارداري روش‌بسيار متعددي وجود دارد كه خانم‌هاي با وزن بالا مي‌توانند از آن‌ها استفاده كنند. براي آگاهي بيشتر در زمينه پيشگيري از بارداري كليك كنيد. 

عوارض جانبي قرص اورژانسي

از عوارض قرص اورژانسي مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

_ كهير

_ سرگيجه و سر درد

_ تهوع

_ درد شكمي و رحمي

_ تاخير در قاعدگي و يا قاعدگي شديد

_ خونريزي رحمي

_خستگي

_ حساسيت پستان‌ها

و در حدود 1 الي 10 درصد شركت كنندگان، عوارض جانبي ديگري چون اسهال، استفراغ و قاعدگي دردناك به مدت 48 ساعت ظاهر شد.

در صورت شديد شدن هر كدام از عوارض ذكر شده، لازم است كه به پزشك مراجعه كنيد. در صورت داشته درد شديد معده، به خصوص از 3 تا 5 هفته پس از مصرف، به پزشك مراجعه كنيد.

قرص اورژانسي چرخه قاعدگي شما را برهم مي‌زند، اما اگر بيش از 7 روز قاعدگي شما به تاخير افتاد، با مراجعه به پزشك يا استفاده از تست‌هاي بارداري وضعيت خود را بررسي كنيد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه تست‌هاي بارداري كليك كنيد.

عوارض قرص اورژانسي شرط احتياط را بيشتر مي كند

قرص اورژانسي فقط براي پيشگيري از بارداري است و اگر لقاح رخ داده باشد قرص اورژانسي هيچ تاثيري ندارد و بايد از مصرف آن در زمان بارداري بپرهيزيد. همچنين به دليل عوارض لوونورژسترول نبايد از آن به عنوان روشي براي پيشگيري از بارداري استفاده شود. براي اطلاع از ديگر روش‌هاي جلوگيري از بارداري بعد از رابطه كليك كنيد.

قرص اورژانسي تاثيري در جلوگيري از انتقال بيماري‌هاي مقاربتي مثل ايدز يا كلاميديا ندارد.

در صورت داشتن هرگونه حساسيت و يا تداخل دارويي، قبل از مصرف، در اين باره با پزشك مشورت كرده و علائم آلرژيك خود را با او در ميان بگذاريد.

اگر اين دارو را پزشك براي شما تجويز كرده است، هرگز دوز مصرفي خود را تغيير ندهيد.

شما بايد مطمئن شويد كه اين دارو، با تمام مواد يا داروهاي مصرفي شما سازگار است.

مصرف مكرر اين دارو براي جلوگيري از بارداري روشي نامطمئن و نامناسب است.

در صورت شير دهي، براي كودك خطر آفرين است. بنابراين قبل از مصرف با پزشك متخصص يا مشاوره كودك در ارتباط باشيد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مشاوره كودك كليك كنيد.

چرا با وجود مصرف قرص اورژانسي بارداري اتفاق مي‌افتد؟

در بسياري از مواقع پيش مي‌آيد كه با وجود مصرف قرص اورژانسي، بارداري اتفاق مي‌افتد. دلايل اين مساله عبارتند از:

1. شروع تخمك گذاري

اگر قرص اورژانسي پس از لقاح و بارداري مصرف شود، هيچ تاثيري نخواهد داشت. به هرحال خود فرد از زمان لقاح اطلاعي ندارد اما بهتر است كه براي پيشگيري، بلافاصله بعد از رابطه جنسي محافظت نشده، قرص را مصرف كنيد. اثرگذاري قرص زماني است كه چرخه تخمك گذاري شروع نشده باشد.

2. شاخص توده بدني بالاي 30

بررسي‌ها نشان داده كه قرص اورژانسي بر روي خانم‌هايي با شاخص توده بدني بالاي 30 موثر واقع نمي‌شود. چراكه اين قرص‌ها بر اساس شاخص بدني عموم افراد ساخته شده‌اند. بهتر است كه اين دسته خانم‌ها از قرص‌هاي ضد پروژستين استفاده كنند. البته اين بدان معني نيست كه قرص اورژانسي هيچ تاثيري ندارد. در شرايط اضطراري، مصرف قرص بهتر از عدم مصرف آن است.

3. تداخل دارويي

برخي از داروها با قرص اورژانسي تداخل دارند و باعث كاهش تاثيرگذاري آن مي‌شوند. از اين داروها مي‌توان به ضد اضطراب‌ها، باربيتورات، كاربامازپين، فلبامات و برخي گياهان دارويي اشاره كرد.همچنين ممكن است اين داروها عوارض قرص اورژانسي را افزايش دهند.  قبل از مصرف، راهنماي دارو را مطالعه نماييد تا از تداخلات دارويي آن مطمئن شويد. 

تداخلات دارويي با قرص اورژانسي

همانطور كه گفته شد تداخلات و اثر متقابل داروهاي مختلف، ممكن است عملكرد قرص اورژانسي را تغيير داده يا باعث افزايش خطر جدي عوارض جانبي شود. سعي كنيد فهرستي از تمام دارو‌ها و محصولاتي كه استفاده مي‌كنيد تهيه كرده و با پزشك يا دارو ساز در اشتراك بگذاريد.

برخي از داروها با كاهش مقدار هورمون‌هاي پيشگيري از بارداري در بدن، مي‌تواند باعث كاهش اثر بخشي قرص اورژانسي در پيشگيري از بارداري شود. برخي از اين دارو‌ها عبارت‌اند از:

_ مدافينيل

_ ريفامايسين‌ها مثل ريفامپين و ريفابوتين

_ داروهاي مورد استفاده براي درمان تشنج مانند باربيتورات‌ها، كاربامازپين، فنيتوين، پريميدون

_ دارو‌هاي HIV مانند نورويپارين و نلفينووير

عوارض قرص اورژانسي بر بارداري

قرص اورژانسي دارويي براي سقط جنين نيست و در صورت بارداري هيچ تاثيري نخواهد داشت. ممكن است برخي از خانم‌ها بعد از مصرف قرص اورژانسي متوجه بارداري خود شده و نگران آسيب ديدن جنين باشند. اما جاي نگراني وجود ندارد چراكه قرص اورژانسي هيچ تاثير منفي بر روي جنين و فرايند بارداري ندارد. البته در دوره بارداري مصرف قرص بايد قطع شود چراكه ممكن است عوارض قرص اورژانسي در بارداري شديدتر شود. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه بارداري كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه راه هاي پيشگيري از بارداري و كاهش عوارض اورژانسي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

 

منبع: عوارض قرص اورژانسي | قرص اورژانسي چه عوارضي دارد؟

امتیاز:
بازدید:
برچسب: عوارض قرص اورژانسي،
موضوع:
[ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ ] [ ۰۹:۴۴:۲۹ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی