مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

بازتاب چيست؟

بازتاب‌ها پاسخ‌هاي حركتي غير ارادي هستند كه بدون فكر در برابر يك ضربه يا لمس اتفاق مي‌افتد. برخي بازتاب‌ها به صورت دائمي وجود دارند و بعضي ديگر مخصوص سن خاصي هستند. وجود بازتاب در سن مناسب، نشانه سلامت است اما ممكن است وجود يك بازتاب در زمان نامناسب، نشانه آسيب عصبي يا بيماري فرد باشد.

بر خلاف ديگر بازتاب‌هاي انسان كه براي هميشه وجود دارند، بازتاب‌هاي نوزادي از همان آغاز وجود داشته اما به طور طبيعي و در سال اول زندگي از بين مي‌روند. وجود بازتاب‌هاي نوزادي پس از زماني كه بايد به طور طبيعي محو شوند و يا در بزرگسالي مي‌تواند نشان‌دهنده يك آسيب‌ عصبي و يا بيماري باشد. تمامي بازتاب‌هاي نوزادي همچون بازتاب چنگ زدن نوزاد در بدو تولد توسط ماما يا پزشك بررسي مي‌شود تا در صورت وجود مشكلي خاص، نوزاد تحت آزمايش‌هاي ويژه قرار گيرد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه بازتاب چنگ زدن نوزاد  كليك كنيد. 

نحوه مشاهده بازتاب چنگ زدن نوزاد

اگر انگشتتان يا هر شيء ديگر را كف دست نوزادتان قرار دهيد، او مشتش را مي‌بندد و به انگشت شما چنگ مي‌زند. اين بازتاب آنقدر قوي است كه حتي مي‌تواند وزن بدن نوزاد را تحمل كند. يعني اگر شما انگشتتان را به سمت بالا بكشيد، او انگشت شما را رها نكرده و بدنش از روي تخت بلند مي‌شود. در اين حالت مشت بسته‌شده‌ مي‌تواند وزن بدن او را به راحتي تحمل كند.

در نظر داشته باشيد كه ممكن است بدون هيچ هشدار و پيش‌بيني خاصي نوزاد دستش را باز كند. حركت معكوس اين بازتاب مي‌تواند با لمس كردن پشت يا كنار دست نوزاد ايجاد شود. همچنين ممكن است در صورت ايجاد يك صداي بلند يا حركت شديد (كه بازتاب يكه خوردن را به همراه دارد) نوزاد دست خودش را باز و شيء را رها كند.

عملكرد چنگ زدن نوزاد

تمامي بازتاب‌هاي نوزاد داراي عملكرد حياتي براي نوزاد هستند و در طول تكامل براي بقاي انسان لازم بوده‌اند. بازتاب چنگ زدن نوزاد، عضلات را براي يادگيري مهارت‌هاي حركتي و گرفتن ارادي اشيا آماده مي‌كند.

سن شروع و پايان چنگ زدن نوزاد

بازتاب چنگ زدن نوزاد از دوران جنيني وجود دارد و تا حدود 2 تا 4 ماهگي بايد به صورت غيرارادي وجود داشته باشد. پس از اين زمان به چنگ زدن ارادي تبديل مي‌شود. در صورت محو نشدن اين بازتاب در سنين مشخص، به پزشك مراجعه نماييد. البته وجود بازتاب يا نبود آن به معني عدم سلامتي كودك نيست. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه نشانه هاي سلامت نوزاد كليك كنيد.

آسيب‌هاي بازتاب چنگ زدن نوزاد

اگر بازتاب چنگ زدن نوزاد بيش از 2 تا 4 ماه باقي بماند، اين بازتاب به صورت غيرمعمول تاخير يافته و ممكن است ايجاد مهارت‌هاي حركتي مانند كشيدن و رها كردن و دست‌ورزي‌هاي ظريف را به تاخير بيندازد. لازم است كه براي گرفتن ارادي اشياء، بازتاب چنگ زدن از بين رفته باشد. با گذاشتن انگشت در دست نوزاد و كشيدن دستتان بازتاب چنگ زدن نوزاد را امتحان كنيد. اگر به مرور و در سن مناسب به صورت ارادي مي‌تواند انگشت شما را رها كند، يعني در حال آماده شدن براي مراحل بعدي رشد حركتي است.

وجود بازتاب چنگ زدن در بزرگسالان نشانه‌اي از يك آسيب است و مي‌تواند در اثر آسيب لوب پيشاني مغز و يا نشانگان عروقي قدامي مغزي به وجود بيايد. آگاهي از روند رشد كودك تا يك سالگي براي شناسايي نقص در كودك توسط شما ضروري است. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه رشد كودك تا يك سالگي كليك كنيد.

چنگ زدن نوزاد | چگونه به نوزادتان كمك كنيد؟

از حدود 4 هفتگي به بعد با نوزادتان بازي‌هايي انجام داده و او را تشويق كنيد كه انگشتانش را شل كند. بازي‌هايي مانند لي‌لي حوضك مي‌تواند به اين فرايند كمك كند. كاري كنيد كه كودك از وجود دست‌هايش آگاه شود. در حين بازي دست او را با چيزهاي نرم و خزدار قلقلك داده و يا دستانش را به آرامي ماساژ دهيد. تحريك حس لامسه كودك به رشد او كمك مي‌كند. شما مي‌توانيد با  بوسيدن، در آغوش گرفتن، شير دادن و ماساژ نوزاد حس لامسه را به طور موثرتري در وجود او تحريك كنيد. براي آگاهي بيشتر در زمينه ماساژ نوزاد كليك كنيد. 

سخن آخر

بازتاب‌ها بخش بسيار مهمي از رشد كودك هستند و اطلاعات بسيار مهمي را در زمينه سلامت ‌آن‌ها به والدين و پزشكان نشان‌مي‌دهند. والدين مي‌توانند با آگاهي از اين بازتاب‌ها و مراحل رشدي كودك، از سلامت فرزند خود مطمئن شوند. براي آن كه بتوانيد در هر مرحله از رشد، نيازهاي اساسي كودك خود را به بهترين شكل و بر اساس دستاوردهاي علمي نوين بر طرف كنيد، با يك مشاوره كودك در ارتباط باشيد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مشاوره كودك كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه بازتاب هاي نوزادان مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از ته

 

 

منبع: بازتاب چنگ زدن نوزاد

امتیاز:
بازدید:
برچسب: بازتاب چنگ زدن نوزاد،
موضوع:
[ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ ] [ ۰۹:۲۰:۰۷ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی