مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

 

اختلالات شخصيت دسته B | تعريف اختلال شخصيت

به طور كلي شخصيت عبارت است از الگوي نسبتا دائمي و ثابت تفكر، احساس و رفتار كه در انتهاي دوره بلوغ و نوجواني كامل شده و بر روي روابط و زندگي فرد اثرگذار است. الگوي سالم شخصيت عموما كارآمد و سودمند است، ولي در افرادي كه اختلالات شخصيت دارند، اين الگو ناكارآمد بوده و به فرد يا اطرافيانش آسيب مي‌رساند. در گروه بندي اختلالات شخصيت، هر كلاستر شامل چند اختلال شخصيت است كه با ويژگي‌هاي مشتركي شناخته مي‌شوند. اين سه گروه عبارتند از:

اختلالات شخصيت دسته A

اختلالات شخصيت دسته B

اختلالات شخصيت دسته C

 

ويژگي هاي اختلال شخصيت دسته B

در گروه اختلالات شخصيت دسته B، برخي ويژگي‌ها و صفات در بين همه آن‌ها مشترك است و برخي ويژگي‌ها در هر اختلال بطور اختصاصي وجود دارد. ويژگي‌هاي عمومي اختلالات شخصيت دسته B عبارتند از:

رفتارهاي كم عمق و سطحي: هر چقدر بيشتر با آن‌ها در تماس باشيد متوجه مي‌شويد كه توخالي هستند و در لايه هاي زيرين رفتارشان چيزي مشاهده نمي‌شود.

احساسات پررنگ و افراطي: ممكن است در اين اشخاص بي توجهي به احساسات ديگران يا بروز احساسات شديد ديده شود.

دمدمي مزاج در روابط: در اكثر مواقع، افرادي كه داراي اختلال شخصيت‌هاي كلاستر B هستند، در روابطشان با ديگران بازي مي‌كنند. ممكن است فردي را وابسته خود كرده و بعد رهايش كنند.

 

ويژگي هاي اختصاصي اختلالات شخصيت دسته B

برخي از اختلالات شخصيت دسته B به شرح زير مي‌باشند:

1. شخصيت ضد اجتماعي

شخصيت ضد اجتماعي يكي از اختلالات شخصيت دسته B است كه معمولا از قوانين و هنجارهاي اجتماعي پيروي نكرده و آن‌ها را مختص ديگران مي‌داند. اين شخصيت پيش از بلوغ نيز رفتارهايي مانند فرار از مدرسه يا خانه، اعمال غير قانوني، دعوا و... را انجام مي‌دهد اما پيش از سن قانوني تشخيص اختلال سلوك داده مي‌شود. شخصيت ضد اجتماعي در روابط خود به احساسات ديگران اهميتي نمي‌دهد و رابطه صميمانه برقرار نمي‌كند. از اشتباهات خود درس نمي‌گيرد و بابت گناهانش دچار عذاب وجدان نمي‌شود. براي اطلاع بيشتر درباره اين شخصيت مقاله‌هاي زير را بخوانيد:

اختلال شخصيت ضداجتماعي 

برخورد با اختلال شخصيت ضداجتماعي

زندگي با اختلال شخصيت ضداجتماعي

درمان اختلال شخصيت ضداجتماعي

2.شخصيت مرزي

شخصيت مرزي يكي ديگر از انواع اختلالات شخصيت دسته B است كه احتمال بروز آن همراه با اسكيزوفرني شبه نوروتيك معمولا در زنان بيشتر از مردان به چشم مي‌خورد. از ويژگي‌هاي اين شخصيت نداشتن ثبات عاطفي، هيجاني و رفتاري است. او در يك روز خيلي خوشحال و راضي از زندگي است و در روز ديگر خود را بدبخت‌ترين فرد روي زمين حس مي‌كند. احساس پوچي عمده ترين حسي است كه با خود به همراه دارد.

ويژگي‌هاي شخصيت مرزي

اغلب شخصيت‌هاي مرزي داراي نوعي خودآزاري نيز هستند؛ براي مثال بسياري از نقاط بدنش را خال كوبي شده و سوراخ‌هاي متعددي در نواحي گوش، بيني، لب و ناف ايجاد مي‌كند. همچنين به راحتي ديگران را به خودكشي خود تهديد مي‌كند (چه بسا احتمال خودكشي نيز وجود دارد). روابط زيادي برقرار مي‌كند كه به شكست ختم مي‌شوند، در اين صورت احتمال ابتلا به افسردگي نيز وجود خواهد داشت. توصيه مي‌شود كه مقاله افسردگي را مطالعه نماييد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه اختلال شخصيت مرزي مقاله‌هاي زير را بخوانيد:

اختلال شخصيت مرزي

برخورد با اختلال شخصيت مرزي

ازدواج با اختلال شخصيت مرزي

درمان اختلال شخصيت مرزي

3. شخصيت نمايشي

شخصيت نمايشي در جمع بسيار گرم و صميمي به نظر مي‌رسد. به راحتي با ديگران ارتباط برقرار كرده و با رفتارهاي جنسي و عشوه گري سعي در جلب توجه ديگران دارد. هميشه علاقه دارد كه مركز توجه باشد؛ اگر اين توجه به او داده نشود، بسيار آشفته و ناراحت خواهد شد. برعكس چيزي كه پيش از رابطه نشان مي‌دهد، توانايي برقراري رابطه جنسي با كيفيت را ندارد. براي اطلاع بيشتر درباره اين شخصيت مقاله‌هاي زير را بخوانيد:

اختلال شخصيت نمايشي

برخورد با اختلال شخصيت نمايشي

ازدواج با اختلال شخصيت نمايشي

درمان اختلال شخصيت نمايشي

4. شخصيت خودشيفته

شخصيت خودشيفته نيز يكي ديگر از اختلالات شخصيت دسته B است كه فرد مبتلا به صورت افراطي خود را فردي مهم و شايسته مي‌داند. او اعتقاد دارد كه ديگران بايد به شكلي خاص با او رفتار كنند. به احساسات و خواسته هاي ديگران اهميت نداده و تنها به اميال و خواسته‌هاي خودش توجه مي‌كند.

ويژگي‌هاي شخصيت خودشيفته

در روابطش از ديگران براي رسيدن به منافع خود استفاده مي‌كند. شخصيت خودشيفته در نگاه اول فردي بي نظير براي دوستي و معاشرت به نظر مي‌رسد، اما پس از مدتي به خاطر انتقاد ناپذيري، خودمحوري، عدم همدلي، لحن تحقير آميز و... اطرافيان او را طرد مي‌كنند. از دست دادن اين توجه به او فشار رواني زيادي وارد مي‌كند. براي اطلاع بيشتر درباره اين شخصيت مقاله‌هاي زير را بخوانيد:

اختلال شخصيت خودشيفته

برخورد با اختلال شخصيت خودشيفته

زندگي با اختلال شخصيت خودشيفته

درمان اختلال شخصيت خودشيفته

 

زندگي افراد با اختلالات شخصيت دسته B

شخصيت مرزي معمولا در برخورد با محيط انساني و خانوادگي شكل مي‌گيرد. متخصصان معتقدند كه شخصيت در پنج سال اول زندگي تشكيل شده و بيشترين ارتباطات شخص در اين سنين با مراقبان اوليه (والدين) است. بنابراين نقش خانواده و تربيت فرزند در اين دوران بسيار حائز اهميت است. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه نقش خانواده كليك كنيد.

ابعاد مختلف اختلالات شخصيت دسته B در روابط و زندگي روزمره آن‌ها بروز مي كند، يعني ويژگي‌ها و صفات آن‌ها بر روي روابط، مسير شغلي و مسير تحصيلي آن‌ها اثر گذار است. براي تربيت فرزندان مبتلا به اختلالات شخصيت و آگاهي از نحوه‌ي صحيح برقراري ارتباط با آن‌ها مي‌توانيد از مشاوره كودك كمك بگيريد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مشاوره كودك كليك كنيد.

 

راه هاي بهبود و درمان اختلالات شخصيت دسته B

اولين قدم در درمان اختلالات شخصيت دسته B ، بررسي ريشه‌ها و عوامل موثر در بروز آن‌ها است. متخصصان ژنتيك، محيط و الگوهاي تربيتي والدين را در سال‌هاي ابتدايي زندگي تا پيش از اتمام نوجواني را در بروز اختلالات شخصيت دخيل مي‌دانند.

اختلالات شخصيت خود را در بزرگسالي نشان مي‌دهند. فرد مبتلا احساس تنش زيادي كرده و به دنبال راهي براي بهبود كيفيت زندگي‌اش مي‌گردد. در اكثر موارد افراد مبتلا به اختلال شخصيت دسته B براي درمان خودشان اقدام نمي‌كنند، بلكه از محيط اطرافشان شاكي بوده و بقيه را مقصر مي‌دانند. برخي از روش‌هاي درماني اختلالات شخصيت عبارتند از:

1. دارو درماني

درمان دارويي تنها براي كاهش نشانه‌هاي افسردگي، اختلالات اضطرابي يا تنش در اين افراد موثر است. اما دارو، درمان اصلي اختلالات شخصيت نيست. از داروهاي مورد استفاده در درمان مي‌توان به آنتي سايكوتيك‌ها، بنزوديازپين‌ها و داروهاي ضد افسردگي اشاره كرد.

2. روان درماني

روان درماني و روانكاوي از جمله درمان‌هاي موثر در زمينه اختلالات شخصيت دسته B  هستند. برخي از افراد ارتباط صميمي با درمانگر برقرار نمي‌كنند اما در نهايت به روان درماني پاسخ مثبت مي‌دهند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه روان درماني كليك كنيد. 

3. ساير روش‌هاي درماني

همچنين روش‌هاي ديگر درماني همچون روانكاوي، شناخت درماني، درمان پذيرش و تعهد و... نيز براي درمان اختلالات شخصيت دسته B به كار برده مي‌شوند. درمان اصلي دقيقا در همان بستري شكل مي گيرد كه اختلال به وجود آمده يا به اوج خود رسيده است؛ يعني ارتباط هاي اوليه فرد. يك ارتباط حرفه اي با درمانگر و متخصص مي تواند منجر به كاهش تنش‌ها و افزايش كارآمدي در اين افراد بشود. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه روانكاوي كليك كنيد.

 

سخن آخر

اختلالات شخصيت دسته B تاثير بسيار جدي و منفي بر تمام جوانب زندگي فرد مي‌گذارند و حتي در اكثر مواقع زندگي اطرافيان آنان نيز تحت تاثير قرار مي‌گيرد. اما معمولا افراد به دليل نااگاهي از اختلالات شخصيت تا آخر عمر با آن سر كرده و اطرافيان نيز با برخورد‌هاي اشتباه، شرايط او را حادتر مي‌كنند.

كمك گرفتن از يك روانشناس به شما كمك مي‌كند تا با راهكارهاي موثر و روش‌هاي درماني مناسب شرايط زندگي خود را بهبود دهيد. شما در هر جايي كه هستيد مي توانيد از خدمات مشاوره تلفني و مشاوره حضوري مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي بهرمند شويد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مشاوره تلفني كليك كنيد.

  

براي دريافت مشاوره در زمينه بهبود و درمان اختلالات شخصيت مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

 

منبع: اختلالات شخصيت دسته B | اختلال شخصيت كلاستر ب يا B

امتیاز:
بازدید:
برچسب: اختلالات شخصيت دسته B،
موضوع:
[ ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ ] [ ۱۰:۰۲:۲۱ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی