مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

معيارهاي سنجيدن انسجام خانواده چيست؟

براي بررسي شدت انسجام خانوادگي معيارهايي براي اندازه‌گيري وجود دارد. پيوند عاطفي بين اعضا، زمان و فضاي مشتركي كه اعضا باهم هستند، همراه بودن خانواده در تصميم‌گيري‌ها و وجود منافع مشترك براي خانواده همگي معيارهايي براي سنجش انسجام خانواده هستند. تفريحات مشتركي كه اعضاي خانواده از انجام آن‌ها لذت مي برند نيز در انسجام خانواده تاثير دارد. با در نظر گرفتن تمام اين عوامل مي‌توانيد به شدت انسجام خانوادگي خود پي ببريد. 

هرچه انسجام بيشتر، بهتر؟

هر چه همبستگي و انسجام بين اعضاء خانواده بيشتر باشد، به معناي سالم‌تر بودن روابط خانوادگي نيست. دانشمندان خانواده‌ها را از نظر شدت انسجام به چهار دسته تقسيم كرده‌اند.

1. خانواده‌ رهاشده

خانواده‌هاي رها شده هيچ انسجام و صميمتي را تجربه نمي‌كنند. حتي ممكن است در يك مكان زندگي نكنند. اين خانواده‌ها معمولا تفريح مشتركي ندارند و زمان زيادي را با يكديگر نمي‌گذرانند.

2. انسجام خانوادگي | خانواده‌ جداشده

خانواده‌هاي جداشده از نظر انسجام خانوادگي در درجه دوم قرار دارند. تا حدودي در فضا و مكان مشترك زندگي مي‌كنند و زماني را در كنار هم هستند اما ارتباط عاطفي بسيار محدودي بين آن‌ها وجود دارد. ترجيح مي‌دهند زمان خود را در با ديگر اعضاي خانواده نگذرانند و فرصتي براي گشت و گزار يا سفرهاي خانوادگي ندارند.

3. خانواده پيوسته

دسته سوم خانواده‌هاي پيوسته هستند كه با يكديگر ارتباط عاطفي و صميمي مناسبي برقرار كرده و معمولا در يك محل زندگي مي‌كنند. زمان نسبتا زيادي را باهم مي‌گذرانند و به طور مرتب تفريحات مشتركي مثل سفر و گشت و گزارهاي خانوادگي انجام مي‌دهند. اين خانواده‌ها در عين حال كه ارتباط نزديكي باهم دارند، اما مرزهاي مشخصي بين اعضا وجود دارد كه باعث مي‌شود در مسائل فردي هم وارد نشده و به استقلال يكديگر احترام بگذارند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه احترام در خانواده كليك كنيد.

4. انسجام خانوادگي | خانواده درهم‌تنيده

دسته آخر خانواده‌هاي درهم‌تنيده هستند. اين خانواده‌ها معمولا ارتباط عاطفي عميق و درگيركننده‌اي باهم دارند. هميشه در يك محل زندگي كرده و دور شدن اعضا را تحمل نمي‌كنند. سعي مي‌كنند همه زمان خود را با هم بگذرانند و تفريحات اعضا محدود به خانواده باشد. اين فضاي خانوادگي باعث از بين رفتن مرزهاي بين اعضا شده و خانواده در مسائل فردي آن‌ها نيز دخالت مي‌كند. از اين گذشته محدود شدن اجتماعي و عاطفي اعضا تنها به محيط خانواده باعث مي‌شود افراد مهارت‌هاي لازم براي به دست آوردن استقلالشان را هم ياد نگيرند.

شايد شما هم حدس زده باشيد كه كدام‌يك از اين چهار دسته مي‌تواند خانواده ايده‌آل ما باشد. انسجام خانوادگي زياد، الزاما مثبت هم نيست. حالت ايده‌آل وجود انسجام متوسط بالا است كه مجموعه‌اي از اتحاد و استقلال را در خانواده ايجاد مي‌كند. حالا مي‌توانيد با توجه به رفتارهاي خانوادگي خود بفهميد كه خانواده شما به كدام دسته مي‌تواند نزديك باشد و آيا به سلامت هم نزديك هست؟

چگونه انسجام خانواده خود را بهبود دهيم؟

نقش خانواده در سلامت افراد، ما را ملزم به شناسايي راه‌هايي براي ارتقاي كيفيت روابط بين اعضا مي‌كند. قدم اول آن است كه بفهميد انسجام خانوادگي‌تان تا چه حدي است؟ براي اين كار به خاطرات قبلي اعم از درگيري‌ها، مشاجرات و زمان‌هاي لذت‌بخشي كه با هم گذرانديد، رجوع كنيد. تجارب خوشايند و ناخوشايند را يادداشت كرده و توجه كنيد كه با وجود دعواها و اختلافات، اعضاي خانواده شما توانايي شاد بودن كنار هم و همبستگي بيشتر را دارند. شايد در نگاه اول به نظرتان برسد كه اعضاي خانواده براي شما غير قابل تحمل هستند اما خاطرات اين را تاييد نمي‌كنند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه نقش خانواده كليك كنيد.

1. انسجام خانوادگي | ايجاد وحدت خانواده

ساختن خانواده‌اي پيوسته و وحدت‌ يافته نياز به رعايت نكات و يادگيري مهارت‌هايي دارد. در اين مورد بايد براي باهم بودن خانواده برنامه‌ريزي كنيد، مهارت‌هاي ارتباطي خود را تقويت كرده و مسئوليت‌هاي اعضا در خانواده را مديريت كنيد. اين سه پايه مهم، وحدت خانواده شما را حفظ مي‌كند. براي آشنايي بيشتر با راه‌كارهاي ايجاد يك خانواده منسجم مقاله وحدت خانوادگي را مطالعه نماييد.

2. خانواده، هميشه خانواده است.

يكي از خوبي‌هاي بزرگ خانواده آن است كه هميشه خانواده مي‌ماند. مهم نيست شما چقدر با آن‌ها اختلاف داريد يا چه قدر بحث و درگيري پيش مي‌آيد. شما هنوز عضو آن هستيد. پس هميشه راهي براي بهبود آن هم وجود دارد.

انسجام خانوادگي | مشاور خانواده

اگر احساس مي‌كنيد مشكلات خانواده شما از كنترل خارج شده و با اصلاح رفتارهاي كوچك تغيير چنداني اتفاق نمي‌افتد، در كنار صبر و تلاش، مي‌توانيد به مشاور خانواده يا خانواده‌درمانگر نيز مراجعه كنيد. توجه داشته باشيد كه خانواده يك سيستم است و اگر حتي شما به تنهايي رفتار خود را تغيير دهيد، به مرور رفتار اعضاي ديگر نيز تغيير مي‌كند. پس مراجعه به يك متخصص مي‌تواند نقش زيادي در تغيير الگوي خانواده شما و رفتن به سمت بهبودي داشته باشد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مشاور خانواده كليك كنيد.

سخن آخر

خانواده مهم ترين بخش زندگي تمام افراد است به طوري كه روابط ميان اعضا بر تمام جنبه‌هاي شخصيت و زندگي اجتماعي فرد تاثير مي‌گذارد. خانواده‌اي كه در عين داشتن روابط نزديك به اعضا اجازه‌ي رشد و استقلال مي‌دهد، بهترين نوع خانواده است. در صورتي كه فكر مي‌كنيد روابط خانوادگي‌تان به اصلاح نياز دارد، از يك متخصص كمك بگيريد تا شما را در ساختن يك خانواده سالم ياري كند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه خانواده سالم كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه انسجام خانوادگي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

 

منبع: انسجام خانوادگي | راه هاي بهبود انسجام خانواده

امتیاز:
بازدید:
برچسب: انسجام خانوادگي،
موضوع:
[ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ ] [ ۰۴:۱۵:۵۰ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی