مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

دخالت ديگران در بچه داري و تأثير آن در تربيت فرزند

دخالت ديگران در بچه داري در دو سطح به خانواده‌ها آسيب وارد مي‌كند. سطح اول كه به خود والدين مربوط مي‌شود اين است كه مواردي نظير كاهش اعتماد به نفس پدر و مادر، بروز ناهماهنگي بين زوجين و افزايش مواجهه با اختلاف نظرها و تعارضات بين فردي حول محور تربيت فرزند را دربرمي‌گيرد. 

سطح دوم به آسيب‌هايي اشاره دارد كه مستقيماً به كودك وارد مي‌شوند. در شرايطي كه ديگران دائماً در بچه‌داري والدين دخالت مي‌كنند، جايگاه پدر و مادر به عنوان مراجع قدرت در نگاه كودك متزلزل مي‌شود. در نتيجه توصيه‌هاي والدين ميزان تاثيرگذاري خود را از دست مي‌دهند. همچنين مواجهه با توصيه‌هاي ضد و نقيض از جانب والدين و اطرافيان ذهن بچه‌ها را سردرگم كرده و حتي مي‌تواند آن‌ها را مضطرب و پريشان سازد. از همين رو بسيار اهميت دارد كه بتوانيد اوضاع را مديريت كنيد و نگذاريد اين دخالت‌ها تأثير معناداري در روند تربيت فرزندتان ايجاد نمايد.

براي اطلاع بيشتر در زمينه دعواي بين زوجين كليك كنيد.

 

راهكارهايي براي مديريت دخالت ديگران در بچه داري

مسلما نمي‌توان به طور كل از اظهار نظر افراد ديگر به خصوص بزرگ‌ترها در مورد روش تربيت فرزند جلوگيري كرد اما با يادگيري برخي مهارت‌ها مي‌توان اين اوضاع را تا حدي تحت كنترل درآورده و مديريت نمود. ما در ادامه به چند نمونه از اين راهكارها اشاره كرده‌ايم.

مهارت جرات مندي را ياد بگيريد

جرات مندي يكي از مهارت‌هاي بين فردي ضروري براي زندگي است كه روانشناسان همواره بر آن تأكيد زيادي مي‌كنند. اين مهارت باعث مي‌شود كه بتوانيد در برابر خواسته‌ها و اظهار نظرهاي غير منطقي ديگران به شيوه‌اي محترمانه بايستيد بدون اينكه رفتار پرخاشگرانه‌اي از خود نشان دهيد و يا به آن‌ها توهين كنيد. در مهارت جرات مندي روانشناسان به شما كمك مي‌كنند موضعي معتدل در برابر ديگران داشته باشيد و از انفعال يا رفتار عكس آن يعني پرخاشگري دوري گزينيد.

براي مثال يك والد جرات مند هنگام برخورد با دخالت‌هاي ديگران در مورد روش بچه‌داري خود با فرد مقابل بحث يا جنجال راه نمي‌اندازد اما منفعلانه نيز عمل نمي‌كند و اجازه نمي‌دهد اين رفتارها ادامه پيدا كنند. شما در اين شرايط مي‌توانيد با گفتن جملاتي ساده به فرد مقابل نشان دهيد براي او احترام قائل هستيد اما اين احترام به اين معني نيست كه هر رفتار او را تأييد مي‌كنيد يا به آن تن مي‌دهيد. اگر فكر مي‌كنيد در اجراي اين مهارت مشكل زيادي داريد يا درباره آن چيز چنداني نمي‌دانيد مراجعه به يك روانشناس و مطالعه كتاب‌هاي خودياري در اين زمينه مي‌تواند تا حد زيادي به شما ياري برساند.

براي كاهش دخالت ديگران در بچه داري حد و مرزها را مشخص كنيد

يكي از عواملي كه به طور كل در دخالت ديگران در امور زندگي نقش مهمي دارد نداشتن مرزهاي روشن و درهم آميختگي بسيار زياد با افراد خارج از اعضاي خانواده است. در واقع اگر شما نتوانيد حريم خصوصي زندگي خود را حفظ كنيد و دائماً مسائل مربوط به خانواده‌تان را به هر دليلي با ديگران به اشتراك بگذاريد نمي‌توانيد انتظار داشته باشيد كه آن‌ها به استقلال شما احترام بگذارند و در امورات مختلف مربوط به زندگي‌تان دخالت نكنند. اين دخالت‌ها معمولاً تنها به بچه‌داري محدود نمي‌شوند و ساير جنبه‌هاي زندگي مشترك را نيز دربرمي‌گيرند كه در اكثر موارد آسيب‌زننده خواهند بود.

براي آشنايي بيشتر در زمينه دخالت اطرافيان در زندگي زناشويي كليك كنيد.

با اعتماد به نفس بيشتري عمل كنيد

در بسياري از موارد رفتار ديگران واكنشي به طرز برخورد خود ماست. اگر شما در زمينه تربيت فرزند احساس كارآمدي كافي داشته باشيد و بتوانيد با اعتماد به نفس ظاهر شويد ديگران كمتر به خود اجازه مي‌دهند تا در اين مورد دخالت نمايند. البته اين امر به خصوص در تجربه اول بچه داري آسان نيست. با اين حال اگر فرزندپروري شما دائماً با كسب آگاهي و مهارت‌آموزي همراه باشد به مرور اين اعتماد به نفس نيز به دست مي‌آيد.

براي كاهش دخالت ديگران در بچه داري در مورد حساسيت‌هاي خود آگاه باشيد

زنان اغلب بعد از پشت سر گذاشتن دوران بارداري و زايمان از نظر رواني دست خوش تغييراتي مي‌شوند كه معمولاً آن‌ها را حساس‌تر كرده و زودرنجي آن‌ها را افزايش مي‌دهد. در اين شرايط ممكن است حرف‌ها و توصيه‌هاي ديگران كه شايد تنها از سر دلسوزي بيان شوند باعث آزردگي خاطر بسيار زياد بانوان شده و آن‌ها را به شدت به هم بريزد.

اگر شما در اين شرايط از وضعيت جسماني و رواني خود، حساسيت‌هاي مرتبط با دوران بعد از زايمان و بارداري آگاه باشيد كمتر تحت تأثير اين دخالت‌ها قرار مي‌گيريد و راحت‌تر از آن‌ها عبور مي‌كنيد. اگر احساس مي‌كنيد اين زودرنجي‌ها با احساس غمگيني شديد يا بي‌لذتي از اموري كه قبلاً براي شما جذاب بوده‌اند همراه شده‌اند؛ احتمال بروز افسردگي پس از زايمان را نيز بايد در نظر بگيريد و در مورد آن با يك روانشناس باليني مشورت نماييد.

براي اطلاع بيشتر در زمينه مشاوره تلفني كليك كنيد.

 

سؤالات متداول

- خانواده همسرم همگي دائماً در مورد بچه‌داري من نظر مي‌دهند و با همه چيز مخالفت مي‌كنند چه كار كنم؟

پيش از هر چيز ابتدا به كيفيت رابطه خود با خانواده همسرتان نگاهي بيندازيد و ببينيد آيا به طور كل ارتباط سالم و مثبتي با يكديگر داريد يا نه. اگر جواب شما به اين سؤال منفي باشد احتمال اين وجود دارد كه دخالت‌هاي آن‌ها بيش از هركس ديگري شما را بيازارد. در اين شرايط لازم است كه علاوه بر رعايت موارد ذكر شده در طول متن به بهبود و بازسازي رابطه خود با خانواده همسر نيز بينديشيد. مراجعه به يك روانشناس متخصص در حيطه زوج و خانواده مي‌تواند در اين زمينه به شما كمك كند.

براي آشنايي بيشتر در زمينه مشاوره خانواده كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه دخالت ديگران در بچه داري مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

 

منبع: دخالت ديگران در بچه داري | چگونه مانع دخالت ديگران در تربيت فرزند شويم ؟

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ ] [ ۱۰:۱۸:۴۰ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی