مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

 

ترس از آمپول

طبق مطالعات متخصصان يكي از شايع‌­ترين ترس­‌ها در جهان، ترس از آمپول، خون و جراحي است. به اين صورت كه فرد ممكن است صرفا با شنيدن اسم آن دچار ترس شود و يا با ديدن آن­‌ها و يا حس كردنشان آن ترس را تجربه كنند. از نشانه‌­هاي اين ترس مي­‌توان موارد زير را نام برد.

- غش كردن

- حمله عصبي

- بالارفتن تپش قلب

- بالارفتن فشار خون

- سرگيجه

- اضطراب 

- بي‌خوابي

براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه انواع فوبيا كليك كنيد.

 

ريشه ترس از آمپول چيست؟

روانشناساني كه روي تكامل انسان پژوهش مي­‌كنند عقيده دارند اين ترس ريشه تاريخي دارد. ما انسان­‌ها طي تكامل خود در دوره­‌هاي مختلف تاريخي از ابزارهاي تيز مانند نيزه و تيغ هميشه فرار كرده­‌ايم چراكه نشانه جنگ و تهديدكننده زندگي ما بوده­‌اند. ترس امروز برخي افراد از آمپول و سوزن نيز از همين ترس تاريخي سرچشمه مي­‌گيرد خصوصا زماني كه قرار است با بدنشان برخورد كند.

اما برخي روانشناسان ديگر عقيده دارند كه ريشه اين ترس به خاطرات كودكي فرد بازمي‌گردد. ممكن است يك بار در كودكي فردي كم‌تجربه به او آمپول زده باشد و او درد زيادي را در كودكي تجربه كرده است كه باعث شده تصور كند هميشه آمپول زدن مساوي با تكرار همان ميزان از درد مي‌باشد و يا اينكه ممكن است يكي از عزيزانش مثل مادر يا پدر در بيمارستان يا درمانگاه و در حضور او فوت شده باشد كه اين نيز باعث شده كه هميشه بيمارستان و آمپول و خون و جراحي، ترس از مرگ خود يا عزيزانش را براي او تداعي كند.

عده ديگري از روانشناسان معتقدند كه ترس­‌ها و اصولا همه تفكرات و رفتارهاي ما حاصل يادگيري است. وقتي والدين در مقابل چشمان كودك نسبت به آمپول از خود ترس نشان مي‌دهند، طبيعتا كودك نيز آمپول را پديده‌­اي ترسناك مي­‌پندارد و همان رفتار را در بزرگسالي از خود بروز مي‌­دهد.

اما متخصصان ژنتيك نيز در مطالعات خود به بررسي ريشه ترس از آمپول پرداخته­‌اند. آن­‌ها معتقدند افراد مبتلا به اين ترس احتمالا حساسيت ژنتيكي به درد دارند و همين مسئله زمينه اضطراب را در موقعيت­‌هايي كه احتمال درد وجود دارد، در آن­‌ها افزايش مي­‌دهد.

يكي ديگر از دلايلي كه امروزه باعث شده بسياري از افراد اين ترس را داشته باشند نيز انتقال ويروس­‌هاي مختلف مانند HIV است.

براي آگاهي بيشتر در زمينه درمان فوبيا كليد كنيد.

 

چگونگي مي‌توانيم بر فوبي آمپول غلبه كنيم؟

در اينجا چند تكنيك به شما ارائه مي­‌شود كه در صورت بروز ترس از آمپول مي‌­توانيد از آن‌­ها استفاده كنيد.

- شمرده، عميق و آهسته نفس بكشيد تا بدنتان آرام شود و يكي دو ثانيه پيش از تزريق نفس عميق خود را حبس كنيد. اينگونه درد بسيار كمتري حس خواهيد كرد.

- سرفه كردن در هنگام تزريق مي­‌تواند تا حد زيادي از درد شما بكاهد.

- سعي كنيد تا حد ممكن حواس خود را پرت كنيد. پيشنهاد مي­‌كنيم براي اين كار از موسيقي و گفت‌وگو با پرستار يا همراهتان و تمركز روي مسائل ديگر استفاده كنيد.

- حتما درمورد ترستان با پزشك يا پرستاري كه مسئول تزريق است صحبت كنيد تا او با ملاحظات بيشتري اين كار را انجام دهد.

- اگر سابقه غش به هنگام تزريق را داريد، سعي كنيد اين دفعه دراز كشيده، سر خود را پايين بگيريد و پاهايتان را از زانو به سمت بالا خم كنيد. اين كار باعث كاهش احتمال غش­ كردن مي­‌شود.

- در صورت امكان تنها براي تزريق نرويد. حتما فردي صميمي و مورد اعتماد همراهتان باشد. حضور او و حتي گرفتن دست او در موقع تزريق مي­‌تواند برايتان آرامش­‌بخش باشد.

براي آگاهي بيشتر در زمينه فوبياي خاص كليك كنيد.

 

راهكارهاي موثر براي غلبه بر ترس از آمپول

اگر تكنيك­‌هايي كه در بالا اشاره شد راهگشا نبوند؛ بايد از راه­‌هاي جدي­‌تري براي مقابله با ترستان استفاده كنيد كه در اينجا به بررسي چند مورد از آن­‌ها مي‌­پردازيم.

نسبت به ترس خود آگاه شويد

بسياري از ترس­‌ها و اضطراب­‌هاي ما ناخودآگاه است و ما دقيقا دليل آن را نمي‌­دانيم اما زماني كه نسبت به ريشه و دليل آن آگاه شويد بهتر مي­‌توانيد با آن كنار بياييد. موارد بسياري ديده شده كه صرفا همين آگاهي باعث رفع ترس شده­ است. البته ممكن است نتوانيد به تنهايي ريشه ترستان را پيدا كنيد و مي­‌توانيد از روانشناس يا مشاور كمك بگيريد.

براي اطلاع از انواع اختلالات اضطرابي كليك كنيد.

با ترستان منطقي رفتار كنيد

سعي كنيد درمورد فرايند آمپول زدن و ترسناك نبودن و همچنين در مورد رفتارهاي خودتان فكر كنيد و به اين بيانديشيد كه اين رفتارها چه تاثيري جز افزايش اضطراب براي شما دارد؟ درنهايت اگر نتوانستيد اين بررسي منطقي را به تنهايي انجام دهيد پيشنهاد مي­‌كنيم كه از روانشناس كمك بگيريد تا ديد بازتري نسبت به موضوع ترس و رفتار شما برايتان به وجود آورد.

مواجهه شدن با موضوع ترس

يكي از كاربردي‌­ترين روش­‌هاي درمان ترس مواجهه با موضوع ترسناك است كه مي‌­تواند به دو شكل تدريجي يا كامل به شما ارائه شود. اين روش براي انواع ترس­‌ها و فوبياهاي عميق كارساز بوده­ است. البته استفاده از اين تكنيك­‌ها و راهكارهاي خاص، نياز به روانشناس دارد تا بتواند آن‌­ها را به شما بياموزد. 

براي آشنايي بيشتر در زمينه درمان اضطراب كليك كنيد.

سوالات متداول

براي درمان فوبيا بهترين روش درماني چيست؟ 

به طور كلي درمان‌هاي روان شناختي مانند شناخت درماني، حساسيت زدايي منظم، مواجهه درماني و ريلكسيشن يا ديگر روش‌هاي آرميدگي در درمان فوبيا بسيار سودمند هستند. در صورتي كه مشكل شما حاد شد و توانايي كنترل‌تان را بر روي موضوع از دست داديد مراجعه به يك روانشناس مي‌تواند به شما كمك كننده باشد.

آيا بايد موقع مراجعه ترس خود را بيان كنيم يا سعي كنيم آن را پنهان كنيم؟

شما بايد ترس خود را ابراز كنيد. به پزشك يا پرستار بگوييد كه از تزريق آمپول مي‌ترسيد. دانستن اين مطلب به آن‌ها كمك مي‌كند كه با شما به درستي رفتار كنند و حتي با صحبت كردن هنگام تزريق، تمركز شما را از اين عمل بر هم بزنند يا راهكارهايي را براي كاهش ترس شما و آرام‌تر شدن به شما ارائه دهند.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه ترس از آمپول مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

 

منبع: ترس از آمپول | راهكارهاي موثر براي غلبه بر ترس از آمپول

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ترس از آمپول،
موضوع:
[ ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ ] [ ۱۱:۴۴:۴۲ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی