مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

 

تفاوت‌هاي زيستي زن و مرد

تفاوت هاي زن و مرد از ماه سوم جنيني آغاز مي‌شود. با ترشح هورمون‌هاي مردانه و شكل‌گيري دستگاه جنسي در اين زمان شكل‌گيري دستگاه عصبي و مغز نيز تحت تاثير قرار مي‌گيرد. اين تاثيرات باعث تغييراتي در رشد مغز و ذهن كودكان از همان دوره جنيني و بعد از تولد مي‌شود. دختران از همان آغاز كودكي علاقه دارند از ديگران مراقبت كنند و اين رفتار را در بازي با عروسك‌هايشان نشان مي‌دهند. در حالي كه پسران از آسيب زدن به اسباب‌بازي‌هايشان خيلي هم احساس ناراحتي نمي‌كنند. پس از بلوغ و چالش هاي دوران نوجواني تفاوت‌ها فاحش‌تر مي‌شوند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه چالش هاي دوران نوجواني كليك كنيد.

 

تفاوت‌هاي اجتماعي زن و مرد

تفاوت‌هاي اجتماعي از آموزش نقش‌هاي جنسيتي به كودكان شروع مي‌شود و در هر جامعه متفاوت است. برخي جوامع از پسران انتظار دارند كه احساساتشان را بروز ندهند، خشن‌تر عمل كنند و مسئوليت‌پذيرتر باشند و از دختران انتظار دارند كه با اسباب‌بازي خاصي بازي كنند، آرام بخندند و در كارهاي خانه كمك كنند. در كل جوامع از رفتارهاي كليشه پسرانه بيشتر استقبال مي‌كند و دختراني كه پسرانه رفتار مي‌كنند از پسراني كه دخترانه رفتار مي‌كنند بيشتر پذيرفته مي‌شوند. بخشي از تبعيض‌هاي جنسيتي ريشه در همين نقش پذيري‌هاي جنسي دارند. براي آگاهي بيشتر در زمينه تبعيض جنسيتي كليك كنيد. 

 

مهمترين تفاوت‌هاي ذهني زن و مرد

تفاوت‌هاي ذهني مردان و زنان تحت تاثير تفاوت‌هاي زيستي و تاثير محيط اجتماعي، از كودكي شكل مي‌گيرند. اين تفاوت‌هاي ذهني خودشان را در زمينه‌هاي مختلف نشان مي‌دهند كه در ادامه شرح داده ايم:

1. دوئل تاريخي

مي‌توان گفت قديمي‌ترين تفاوتي كه بين زنان و مردان توسط عامه مردم شناخته شده بود، احساسي بودن زنان و منطقي بودن مردان است. در حقيقت اين تفاوت هم درست است و هم آن طور كه فكر مي‌كنيد نيست.

احساسات براي مردان مانند زنان اهميت دارد. اما به گفته روانشناسان احساسات در پشت سر مردان و در پيش روي زنان قرار دارد. يعني زنان عاطفه خود را بيشتر بروز مي‌دهند و مردان به دليل خصوصيات ذهني و يادگيري اجتماعي، ياد گرفته‌اند تا عاطفه خود را كمتر نشان دهند. به اضافه آن كه مردان احساساتشان زماني فعال مي‌شود كه تاييد شوند و يا احساس قدرت كنند و چون اين فرايند با نحوه فعال شدن احساسات زنان متفاوت است، به نظر مي‌رسد كه مردان كمتر احساسي و بيشتر منطقي هستند. گريه كردن مردان يا عاشق شدن‌شان دليلي بر بعد احساسي بودن آن‌هاست. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه گريه كردن مردان كليك كنيد. 

2. تفاوت زن و مرد | قدرت كلام

شكل‌گيري كلام در كودكان دختر و پسر از همان آغاز متفاوت پيش مي‌رود. تحقيقات نشان داده كه دختران در آغاز تعداد واژگان بيشتري را در دايره كلامي خود جاي مي‌دهند. در بزرگسالي زنان روزانه حدود 20 هزار كلمه را به كار مي‌برند كه تقريبا 1.5 برابر مردان است. پس مردان تعداد كمتري كلمات براي بيان احساسات و نظراتشان دارند.

همين مسئله مي‌تواند اين تصور را براي شما ايجاد كند كه مردان كمتر عاطفي و كل‌نگرتر هستند. وقتي از يك مرد مي‌پرسيد لباسم چطوره؟ او براي پاسخ شما چند كلمه مثل خوبه يا قشنگه را در اختيار دارد. اما شما براي توصيف زيبايي يك لباس شايد از چندين كلمه ديگر مثل فوق‌العادس، خيلي نازه، عاليه و... استفاده كنيد و پاسخ خوبه شوهرتان را توهين تلقي كنيد. اما مطمئن باشيد كه او قصد توهين ندارد. اگر در اثر اين مشكلات جزئي دچار اختلاف شديد، توصيه مي‌شود مقاله راه‌هاي پايان دادن به دعواهاي خانوادگي را مطالعه نماييد.

3. مراقب مرزهاي قلمرو مردان باشيد

مردان به صورت تكاملي مانند همه هم‌جنسان خود در گونه‌هاي ديگر براي خود قلمرويي دارند. در صورت عدم اجازه به قلمرو كاري مردان نزديك نشويد. مردان معمولا علاقه ندارند در مورد مسائل كاري خود با شما صحبت كنند، اگر هم اين كار را بكنند از شما انتظار راهكار ندارند.

4. تفاوت زن و مرد | حرف زدن براي حرف زدن

زن‌ها بيشتر مواقع علاقه دارند تا درمورد مسائل، بدون هدف و نه براي رسيدن به نتيجه خاصي صحبت كنند. در اين شرايط تنها يك چيز از شما مي‌خواهند؛ گوش دهيد. پس ترسي از اين جمله خانمتان نداشته باشيد "بيا مي‌خوام باهات حرف بزنم". تنها كافي است نشان دهيد كه گوش مي‌كنيد، به حرف‌هايش اهميت مي‌دهيد و احساساتش را درك مي‌كنيد.

5. سرعت جابجايي؛ دوچرخه در برابر هواپيما

مردان چند تكليف با موضوع متفاوت را نمي‌توانند به صورت هم‌زمان انجام دهند. اين هم تنها به دليل يك تفاوت فيزيكي در مغز است. رابطه بخش‌هاي عاطفي و منطقي مغز مردان ضعيف‌تر است و جابجايي آن‌ها بين اين دو چندين برابر بيشتر از زنان طول مي‌كشد. شايد براي يك مرد پيش بيايد كه وقتي در محل كارش مشغول است با تماس خانمش روبرو مي‌‌شود كه از او انتظار دارد در مورد يك موضوع خصوصي عاطفي صحبت كند. اما آقا توانايي اين كار را ندارد يا به نظر مي‌رسد همراهي نمي‌كند. به مردها براي جابجا شدن بين كارهايشان فرصت دهيد.

6. تفاوت زن و مرد | كل در برابر جزء

مردان كل‌نگر و زن‌ها جزءنگر هستند. معمولا مردام از نظر خانم‌ها بي‌دقت و بي‌توجه به نظر مي‌رسند اما اين‌طور هم نيست. اگر از آرايشگاه برمي‌گرديد همسر شما مي‌فهمد كه شما زيباتر شده‌ايد. اما اين كه نمي‌تواند تك تك تغييرات مو و ابروهايتان را تشخيص دهد تنها به ساختار مغز و ذهنش مرتبط است. در صورتي كه به هر دليلي با همسرتان جروبحث كرديد، توصيه مي‌شود مقاله آشتي بعد از قهر را مطالعه نماييد.

 

تفاوت زن و مرد | تفاوت‌هاي مرتبط با نقش جنسيتي

بسياري از تفاوت‌هاي زنان و مردان به نقش‌هاي جنسيتي كه آن‌ها در جامعه ايفا مي‌كنند بستگي دارد. هرچقدر زن و مرد ديدگاه سنتي‌تري در مورد نقش‌هاي خود داشته باشند، تفاوت‌هاي موجود ميان آن ها نيز بيشتر خواهد بود. از جمله مهم‌ترين تفاوت‌هايي كه در اين سبك زندگي ديده مي‌شود، مي‌توان به تفاوت در استقلال طلبي و وابستگي اشاره كرد.

اگر شما سبك زندگي سنتي را مي‌پسنديد احتمالاً متوجه خواهيد شد كه مردان در اين شرايط از استقلال بيشتري برخوردارند كه اين مسئله تا حد زيادي از استقلال مالي آن‌ها نشات مي‌گيرد. در اين شرايط به عنوان يك زن اگر از وابستگي خود به همسر احساس نارضايتي مي‌كنيد، لازم نيست كه به طور كل سبك زندگي خود را تغيير دهيد. بلكه مي‌توانيد در زمينه‌هاي ديگري نياز به استقلال خود را ارضا كنيد. پرداختن به يك فعاليت مورد علاقه و رسيدن به توانايي در آن احساس كنترل شما را در زندگي افزايش مي‌دهد و به سازگاري بيشتر با اين سبك زندگي كمك مي‌كند. با اين حال اگر خود و همسرتان در مورد تغيير سبك زندگي توافق داريد، مي‌توانيد نحوه تقسيم وظايف را ميان خود تغيير داده و مشاركت بيشتري را امتحان كنيد.

 

تأثير يادگيري و عوامل اجتماعي بر تفاوت‌هاي زن و مرد

بسياري از تفاوت‌هاي زن و مرد به دليل آموزش‌ها و تربيت متفاوتي است كه آن‌ها در كودكي دريافت مي‌كنند. براي مثال در مورد تفاوت‌هاي مغزي گفته مي‌شد كه زنان در مهارت‌هاي كلامي توانايي بيشتري دارند كه فعاليت بيشتر نيمكره چپ اين مسئله را تصديق مي‌كند. در مقابل مردان در فعاليت‌هاي رياضي و فضايي توانايي بيشتري دارند كه ناشي از عملكرد بهتر نيمكره راست مغز در آن‌ها است.

با اين حال امروزه تحقيقات عصب شناختي نشان مي‌دهد كه مغز انسان انعطاف‌پذير بوده و تا حد زيادي تحت تأثير محيط پيرامون قرار دارد. در واقع علت تفاوت‌هاي مغزي زنان و مردان بيش از آنكه مسئله‌اي ذاتي و طبيعي باشد به آموزش‌ها و روش‌هاي تربيتي آن‌ها بستگي دارد. از آنجايي كه دختران به دليل نقش‌هاي جنسيتي تعريف شده در جامعه، دوران كودكي خود را بيش‌تر به فعاليت‌هايي نظير قصه گويي يا خاله بازي مي‌پردازند، نيمكره چپ بيش از نيمكره راست در آن‌ها فعال مي‌شود. اين در حالي است كه بازي‌هايي مثل كار با مكعب‌ها، خانه سازي يا بازي با ماشين‌ها به تقويت نيمكره راست كمك مي‌كنند. 

تفاوت زنان و مردان در عملكردهاي شناختي

بسياري از افراد بر اين باورند كه عملكردهاي شناختي نظير تفكر و تصميم گيري در مردان با دقت بيشتري انجام مي‌شود. اما علم در اين باره چه مي‌گويد؟ دقت عملكردهاي شناختي تا حد زيادي به اين بستگي دارد كه فرد تا چه حد تحت تأثير احساسات و عواطف قرار دارد. شايد براي شما هم اتفاق افتاده باشد كه در هنگام اضطراب، همه چيز از ذهنتان بپرد يا موقع عصبانيت، تصميم‌هاي اشتباهي بگيريد. در حقيقت آنچه مهم است بيش از جنسيت به توانايي مديريت انسان در كنترل هيجانات بستگي دارد. مرداني كه در مديريت خشم خود دچار مشكل هستند يا زناني كه نمي‌توانند احساساتي نظير غم و اندوه را در خود كنترل كنند، هردو در حفظ عملكرد خود در زمينه‌هايي نظير تفكر، يادگيري و تصميم گيري دچار مشكل خواهند شد.

تفاوت زن و مرد | ذهنيت زنانه - مردانه

امروزه مفهومي در روانشناسي تحت عنوان ذهنيت زنانه و مردانه مطرح مي‌شود كه به انعطاف‌پذيري مغز، توانايي زنان و مردان براي ايجاد صفات جنس مخالف در خود و بهبود درك متقابل از جنس ديگري اشاره دارد. ذهنيت زنانه مردانه به ما مي‌آموزد كه زنان و مردان در وراي تمام تفاوت‌هايي كه دارند، انسان هستند و مي‌توانند از تسلط نقش‌هاي جنسيتي كه فرهنگ يا جامعه بر آن‌ها تحميل مي‌كند، خارج شوند.

براي مثال اينكه مردان نبايد احساسات خود را بروز دهند يا گريه كنند همواره فشار بسياري را به آن‌ها وارد كرده و عدم ابراز احساسات، زمينه بروز اختلالات رواني در بلند مدت را براي آن‌ها ايجاد مي‌كند. هم چنين القاي خانواده‌ها در زمينه اينكه دختران نمي‌توانند به اندازه پسران در رشته‌هاي رياضي موفق باشند، تا حد زيادي مي‌تواند سرنوشت آن‌ها را تغيير دهد. اين در حالي است كه شما مجبور به پذيرش اين موارد نيستيد و مي‌توانيد باورهاي ذهني جديد را تمرين نماييد.

استفاده از يافته‌هاي انعطاف‌پذيري مغز و ذهنيت زنانه- مردانه به خصوص در زمينه زندگي زناشويي به افراد كمك مي‌كند تا بتوانند با تمرين نقش‌هاي جنسيتي متفاوت، گاهي از دريچه چشم همسر خود به دنيا نگاه كنند و سختي‌هاي زن بودن يا مرد بودن را بيشتر درك كنند. اين مسئله صميميت زوجين را افزايش داده و به آن‌ها كمك مي‌كند تا در زندگي همدلي بيشتري با هم داشته باشند و از دعواهاي خانوادگي پيشگيري كنند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مشكلات خانوادگي كليك كنيد. 

براي دريافت مشاوره در زمينه تفاوت هاي زن و مرد مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع: تفاوت زن و مرد | زنان و مردان چه تفاوت هايي با يكديگر دارند؟

امتیاز:
بازدید:
برچسب: تفاوت زن و مرد،
موضوع:
[ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ ] [ ۱۱:۱۷:۲۳ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی