مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

سن مناسب براي بچه دار شدن از نظر جسماني

توان جسماني در بارداري بسيار مهم است. بيماري‌هاي مختلف، سن، آمادگي بدني و... مي‌توانند بر شرايط جسمي شما براي بارداري تاثير بگذارد. 

1. سن مناسب براي بچه دار شدن خانم ها

از نظر فيزيولوژيكي، سن مناسب براي بچه دار شدن مادر بيش از سلامت نوزاد، براي سلامت خود مادر ضروري است. البته وضعيت شرايط جسمي بدن مادر در هر سني بسيار اهميت دارد. به عنوان مثال يك مادر 38 ساله با بدن سالم، ممكن است بارداري بهتري از يك مادر 28 ساله مبتلا به چاقي داشته باشد. به طور كلي بهترين زمان براي مادر شدن 23 تا 28 سالگي است. هرچه  اين محدوده عقب‌تر و جلوتر برود، احتمال نقايص ژنتيكي و كروموزومي نوزاد افزايش پيدا مي‌كند. البته اين اعداد و ارقام بر اساس ميانگين جامعه بوده و در هر فرد متفاوت است.

بارداري در سنين كمتر از 18 و 19 سال مي‌تواند خطراتي مثل رشد ناقص جنين داخل رحم، افزايش احتمال فشار خون بارداري و سقط جنين را به همراه داشته باشد. پس بهتر است از بارداري در اين سنين پرهيز شود. بعد از 35 سالگي شانس باروري به دليل كاهش كيفيت تخمك‌ها كم شده و خطر آسيب به مادر و نوزاد افزايش مي‌يابد. مخصوصا اگر اولين تجربه بارداري باشد.

2. سن مناسب براي بچه دار شدن در مردان

مردان مشكلات كمتري براي پدر شدن دارند، اما بعد از 40 سالگي احتمال وجود اسپرم‌هاي معيوب افزايش مي‌يابد. اين مسئله مي‌تواند به نقايص ژنتيكي و مادرزادي نوزاد منجر شود. هر چه مرد سبك زندگي سالم‌تري داشته باشد، اسپرم‌هاي سالم تري را انتقال مي‌دهد.

سن مناسب براي بچه دار شدن از نظر رواني

منظور از شرايط رواني تمام بسترهاي لازم براي تولد و تربيت فرزند است. اولويت بايد داشتن رابطه عاطفي زن و شوهر باشد تا نوزاد بتواند در محيطي سالم و عاري از تنش رشد كند. علاوه بر آن سلامت رواني والدين نيز در اين مسئله بسيار اهميت دارد. اختلالات خلقي و روحي پدر يا مادر، علاوه بر اينكه احتمال انتقال به نوزاد را دارد، شرايط را براي او سخت خواهد كرد. مادر افسرده و پدر مضطرب نمي‌توانند با فرزندشان ارتباط موثري برقرار كنند.

بلوغ فكري به معناي مسئوليت پذيري، تعهد، خودشناسي، تعادل، توانايي تصميم گيري، استقلال فكري و... است. زوجين بايد بدانند كه فقط بلوغ جسمي و جنسي براي بچه دار شدن كافي نيست.

بنابراين علاوه بر چكاپ‌ها و آزمايش‌هاي متعدد پزشكي پيش از بارداري، زماني را براي مشاوره روانشناختي در نظر بگيريد تا علاوه بر شرايط جسمي، از شرايط روحي مناسب براي آمدن يك فرد جديد به خانه بهره مند شويد.

چند سال بعد از ازدواج بچه دار شويم؟

يك سوال پر تعداد از جانب مراجعين اين است كه چند سال بعد از ازدواج مي‌توانيم بچه دار شويم. اگر كسي به شما عددي گفت، جدي نگيريد. اين مسئله با اعداد و ارقام قابل پيش بيني نيست و زن و شوهر بايد بر اساس ملاك‌هاي خود و نگاهشان به زندگي به اين مسئله بپردازند. برخي از مباحثي كه مي‌تواند زمان مناسب را براي بچه دار شدن شما پيش بيني كند به شرح زير است:

1. سن مناسب براي بچه دار شدن | تفاهم كامل

همانطور كه پيش‌تر اشاره شد، والدين نوزاد بايد توانايي‌هاي لازم براي تربيت فرزند را داشته باشند. مهارت حل مسئله، مهارت‌هاي زندگي و بسياري از مهارت‌هاي ديگر براي تربيت يك فرزند سالم مهم است. والدين ابتدا بايد با هم به اشتراكاتي رسيده باشند تا بتوانند مشكلات‌شان را بدون مشاجره حل كنند. 

توجه داشته باشيد هرگز براي ترميم زندگي، رفع مشكلات زناشويي و محكم شدن بنيان‌هاي سست خانواده اقدام به بچه دار شدن نكنيد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مشكلات زناشويي كليك كنيد. 

2. اختلاف سني

مسئله اختلاف سني زوجين براي بچه دار شدن مهم است. ممكن است اختلاف آنقدر زياد باشد كه زن در سن مناسب بارداري و مرد در سنين حساس‌تر باشند. همچنين در مواردي كه زنان سن‌شان بيشتر از مردان است، براي بارداري بايد برنامه ريزي دقيق‌تري داشته باشند. همچنين مسئله اختلاف سن بين فرزند اول و دوم براي برخي افراد چالش فكري است؛ كه جداي از شرايط محيطي و رواني، 2 تا 7 سال اختلاف مناسب است اما بهترين سن اختلاف بين دو فرزند 3تا5 سال است. اختلاف سني با فرزندان نيز در اين زمينه اهميت دارد كه آن را در مقاله‌ اختلاف سني با فرزندان مطالعه نماييد. 

3. سن مناسب براي بچه دار شدن | وضعيت مالي مناسب

يكي از مهمترين پيش شرط‌ها براي بچه دار شدن، بهره مند بودن از حداقل امكانات رفاهي و اقتصادي است. مسكن مناسب براي نوزاد جديد و درآمد و امكانات كافي بسيار مهم است. عده‌اي با ناديده گرفتن اين مسائل و اميدواري به تقدير، فرزند خود را در شرايط سخت جسمي و روحي به دنيا آورده و بزرگ مي‌كنند. نبود امكانات و رفاه متوسط در دوران كودكي، در آينده باعث آسيب‌هاي جسمي و روحي اين كودكان مي‌شود.

4. تنها بودن

بسياري از زوج‌هاي جوان دوست دارند چند سال باهم تنها زندگي كنند و از تمام لذت‌هاي دو نفره بهره مند شوند. اين طبيعي است كه يك زوج بخواهند بدون دغدغه و نگراني، براي هم زندگي كنند اما تصميم براي بچه دار شدن بايد بر اساس توافق دو طرف در مورد ورود يك عضو جديد به زندگي باشد.

5. سن مناسب براي بچه دار شدن | وقت كافي

زن و شوهر بايد زمان و انرژِي كافي براي بچه دار شدن را در خود ببينند. مادر و پدري كه 10 ساعت تا 12 ساعت در روز  كار مي‌كنند، طبيعتا آمادگي بچه دار شدن را تا سبك‌تر شدن كارشان ندارند. بچه نياز به توجه و مراقبت دائمي دارد.

6. مهارت فرزند پروري

به طور كلي داشتن مهارت تربيت فرزند مهم‌ترين مسئله در بچه دار شدن است. زوج‌ها بايد بدانند شرايط و بافت جامعه به طور پيوسته در حال تغيير است و بر اساس حدسيات خود و راهنمايي‌هاي والدين نمي‌توانند فرزند كامل و سالمي تربيت كنند. لازم است مهارت‌هاي فرزند پروري قبل از اقدام به بارداري، در حين آن و پس از تولد نوزاد توسط يك روانشناس تربيتي به شما آموزش داده شود. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه فرزند پروري كليك كنيد. 

آيا به موقع براي بچه دار شدن تصميم گرفته‌ايم؟

بسياري از پدر و مادرها قبل از تصميم گيري براي بچه دار شدن شك و ترديدهاي زيادي را تجربه مي‌كنند. آن‌ها ممكن است از توانايي‌هاي خود براي قبول مسئوليت‌هاي مرتبط با فرزند اطمينان نداشته باشند يا به دليل سن كم يا بالا در مورد مسائلي نظير سلامت بارداري و جنين نگران باشند. اقدامات زير به شما كمك مي‌كنند تا بتوانيد با قاطعيت و اطمينان بيشتري تصميم گرفته و به نگراني‌هاي خود پايان ببخشيد.

1. سن مناسب براي بچه دار شدن | بررسي سلامت عمومي  

بررسي سلامت عمومي قبل از اقدام براي بارداري بسيار اهميت دارد. براي مثال ارزيابي وضعيت فشار يا قند خون، مشخص شدن وضعيت سطوح ويتامين‌ها و مواد معدني در بدن به شما كمك مي‌كند تا در صورت مشاهده هرگونه مشكل ابتدا براي درمان اقدام كنيد و بارداري را تا زماني كه پزشك تشخيص مي‌دهد به تعويق بياندازيد. هم چنين اين بررسي‌ها به شما كمك مي‌كنند تا در مورد خطرهاي مرتبط با حاملگي اطلاعات بيشتري داشته باشيد و براي پيشگيري از مشكلات احتمالي، اقدامات لازم را انجام دهيد.

2. افزايش اطلاعات مرتبط با فرزند پروري

در بسياري از موارد شك و ترديدهاي والدين در مورد زمان بچه دار شدن به مهارت‌هاي فرزند پروري آن‌ها برمي‌گردد. براي مثال ممكن است بترسيد كه از پس مسئوليت‌هاي مرتبط با كودك برنياييد و نتوانيد نيازهاي او را برآورده كنيد. استفاده از كتاب‌هاي خودياري كه در زمينه تربيت كودكان نوشته شده و يا كمك گرفتن از يك روانشناس خانواده به شما كمك مي‌كند تا ميزان مهارت‌هاي فرزند پروري خود را محك زده و در جهت تقويت آن گام برداريد. انجام اين اقدامات كمك مي‌كند تا زمان مناسبي را براي بچه دار شدن انتخاب كنيد و بدون آمادگي خود را در جايگاه پدر و مادر قرار ندهيد.

3. ايجاد تغييراتي در سبك زندگي

بچه دار شدن موقعيت جديدي در زندگي است كه مستلزم ايجاد تغييرات گسترده‌اي در زندگي مي‌باشد. قبل از بچه دار شدن بايد از خود بپرسيد كه چقدر براي رو به رو شدن با اين تغييرات آماده هستيد؟ براي اينكه از پس اين كار بربياييد پيگيري يك سبك زندگي سالم و ايجاد عادات روزمره مناسب مي‌تواند قدم بسيار مناسبي باشد. براي رسيدن به اين هدف گنجاندن ورزش در برنامه روتين، خوردن غذاهاي سالم‌تر، خودداري از مصرف سيگار و الكل و تلاش براي مديريت استرس‌هاي روزمره  تا حد زيادي در اين زمينه به شما كمك مي‌كنند.

4. سن مناسب براي بچه دار شدن | بررسي وضعيت سلامت رواني

متأسفانه بسياري از پدر و مادرها آن قدر كه براي ارزيابي سلامت جسماني وقت و انرژي هزينه مي‌كنند به بررسي وضعيت سلامت رواني اهميت نمي‌دهند. اين در حالي است كه پرورش يك كودك سالم بيش از هر چيز به برخورداري از يك شخصيت پخته و قرار داشتن در وضعيت رواني مناسب نياز دارد. نتايج مطالعات نشان مي‌دهد كودكاني كه مادران افسرده يا مضطربي دارند معمولاً در دوران نوزادي خلق و خوي دشوارتري داشته و بيش از ساير كودكان مشكلاتي نظير گريه‌هاي زياد، بي‌قراري و ناآرامي را از خود نشان مي‌دهند. از همين رو بسيار اهميت دارد كه پدر و مادر در كنار ارزيابي وضعيت جسماني خود براي بهبود يا ارتقاي وضعيت روحي رواني‌شان نيز اقدامات لازم را انجام دهند تا ببينند آيا از نظر رواني براي بچه دار شدن آماده هستند يا خير.

توجه به اين مسئله نيز بسيار مهم است كه انجام ارزيابي‌هاي رواني را تنها به مادر محدود نكنيد. چراكه پدران نيز در سلامت روان كودك نقش بسيار تعيين كننده‌اي دارند. به طوري كه فقدان آمادگي در آن‌ها به ايجاد مشكلاتي نظير بدرفتاري با مادر، عدم همكاري با او و اجتناب از ايجاد ارتباط عاطفي با فرزند مي‌انجامد و به اين ترتيب به طور مستقيم و غير مستقيم سلامت روح و روان كودك را تحت تأثير قرار مي‌دهد.

براي دريافت مشاوره در زمينه زمان مناسب براي بچه دار شدن مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع: زمان و سن مناسب براي بچه دار شدن

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ ] [ ۱۱:۲۹:۲۶ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی