مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

 

ختنه در دين و فرهنگ

ختنه مردان رسمي قديمي است كه تاريخ‌دانان ريشه آن را به مصر باستان نسبت مي‌دهند. پس از آن اين رسم به اديان ابراهيمي نيز وارد شده و در يهوديت و اسلام به عنوان عملي واجب براي نوزادان پسر تلقي شده است. پسران مسلمان را بايد پيش از بلوغ و پسران يهودي را بايد در روز هشتم تولد ختنه كنند. اما امروزه به دليل نظرات بهداشتي درباره فوايد ختنه در جوامع غيرسنتي و غيرمذهبي نيز اين عمل رواج دارد. عملي كه بر خلاف ختنه زنان با فوايد جسمي بسيار زيادي همراه است و اين ريشه در تفاوت زنان و مردان دارد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه تفاوت زن و مرد كليك كنيد. 

پيش‌پوست يا غُلفِه چيست؟

پيش‌پوست يا غلفه، پوستي است حلقه‌ مانند كه روي سرنره (حَشَفه) يا سر آلت تناسلي مردانه را مي‌پوشاند. اين پوست در صورت ختنه نشدن نوزاد در كودكي و پيش از بلوغ كاملا روي آلت را پوشانده و پس از 5 سالگي به مرور از سرنره جدا شده و نزديك بلوغ به عقب نيز كشيده مي‌شود كه سر آلت نمايان مي‌شود. در عمل ختنه اين پوست با فاصله دو ميليمتري از محل چسبيده به تنه آلت تناسلي جدا مي‌شود. در كشورهايي كه پسران ختنه نمي‌شوند نكاتي بهداشتي براي تميز نگه‌داشتن و حفظ سلامت غلفه و آلت تناسلي و پيش‌گيري از بيماري‌هاي مربوط به مردان توصيه مي‌شود.

اثرات جسمي ختنه

وجود پيش‌پوست مي‌تواند اثراتي بر سلامت جسمي كودك شما داشته باشد. احتمال به وجود آمدن خطرات ناشي از وجود پيش‌پوست مانند عفونت يا پيش‌پوست تنگ كم است؛ همين موضوع باعث حمايت برخي افراد از ختنه نكردن پسران شده است.

1. تميز كردن راحت‌تر آلت تناسلي

در پسراني كه ختنه نشده‌اند تميز كردن آلت تناسلي ساده‌تر اتفاق مي‌افتند. تميز كردن آلت از باقي‌ماندن ادرار بين پيش‌پوست و سرنره و تركيب آن با مواد اِسمِگما (ترشحات پوستي سر آلت براي مرطوب ماندن و نچسبيدن به پيش‌پوست) خود آلت و بالا رفتن احتمال عفونت جلوگيري مي‌كند.

2. پيشگيري از عفونت‌ها

بالانيت يا عفونت سرنره كه مي‌تواند پيش‌پوست را هم دچار كند، در مواردي كه ختنه انجام نشود احتمال بروز بيشتري دارد. در اين موارد سر آلت تناسلي متورم و دردناك شده و ادرار كردن و برقراري رابطه جنسي به شدت سخت مي‌شود. حتي ممكن است با برقراري رابطه جنسي عفونت به دستگاه تناسلي شريك جنسي نيز سرايت كند.

همچنين باقي ماندن بالانيت و درمان نشدن آن ممكن است منجر به انتقال عفونت به مجاري ادراري مانند ميزراه، كليه و مثانه شود. تحيقات نشان داده كودكان ختنه شده 3 تا 7 برابر كمتر از  افراد ختنه‌نشده‌ به اين عفونت‌ها مبتلا مي‌شوند.

3. پيش‌گيري از بيماري‌هاي تناسلي

شواهد نشان مي‌دهد كه مردان ختنه‌شده نسبت به مردان ختنه‌نشده احتمال كمتري در ابتلا به عفونت‌هاي تناسلي مانند سيفليس و HIV دارند. همچنين احتمال ابتلا به ويروس HPV نيز در افراد ختنه‌شده 30% كاهش مي‌يابد.

4. پيش‌پوست تنگ

اين عارضه كه با نام فيموزيس نيز شناخته مي‌شود به معناي به عقب كشيده نشدن پيش‌پوست پس از بلوغ است كه بايد به طور طبيعي اين اتفاق بيفتند. قبل از بلوغ عقب نيامدن پيش‌پوست طبيعي است اما ادامه داشتن آن پس از بلوغ نياز به درمان دارد. از جمله مشكلاتي كه اين مسئله به وجود مي‌آورد جمع شدن ادرار زير پيش‌پوست و خارج شدن آن با فشار است.

5. سرطان‌ها

يكي از سرطان‌هاي نادر سرطان آلت مردانه است كه حدود 10 در ميليون وجود دارد اما شواهد نشان مي‌دهد كه ختنه نكردن، خطر اين سرطان نادر را تا سه برابر افزايش مي‌دهد. ختنه مردان برعكس ختنه زنان با فوايد جسمي بسيار زيادي همراه است. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه ختنه زنان كليك كنيد. 

اثرات رواني ختنه بر مردان

ختنه اگر در شرايط نامناسب، سنين بالاتر و بدون بي‌حسي و با درد صورت گيرد، تجربه‌اي دردناك و ضربه‌اي رواني براي نوزاد يا كودك محسوب مي‌شود. براي همين موضوع متخصصان توصيه مي‌كنند كه در هفته‌هاي اول تولد ختنه با بي‌حسي انجام شود و اگر پس از يك سالگي ختنه انجام مي‌شود بهتر است با بي‌هوشي باشد تا كودك احساس نكند كه به هويت جسمي و جنسي او آسيب رسيده است. مشاوره مي‌تواند در زمينه هويت جنسي كودك به شما كمك كند. براي آگاهي بيشتر در زمينه مشاوره كودك كليك كنيد. 

اگر كودك شما در سني است كه متوجه تغيير در آلت تناسلي اش شده، بهتر است به آموزش مسائل جنسي در حد فهم كودك بپردازيد چرا كه در اين صورت ابهامات و سوالاتي در اين زمينه برايش ايجاد مي‌شود. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه آموزش مسائل جنسي كليك كنيد. 

ختنه مردان | تاثير ختنه بر فعاليت جنسي

در اين زمينه شواهد و نظرات متناقضي وجود دارد. برخي از تحقيقات نشان داده‌اند كه تجارب جنسي افراد ختنه‌شده بيشتر از افراد ختنه‌نشده است و روابط رضايتمند بيشتري را تجربه كرده‌اند.

اما نكته قطعي آن است كه پيش‌پوست داراي نقاط حساس‌تري از منظر تحريك جنسي است و در صورت ختنه شدن تحريك آلت تناسلي مردانه كاهش پيدا مي‌كند. بخش ديگري از شواهد نشان مي‌دهد كه آميزش جنسي براي افراد ختنه شده و شريك جنسي آن‌ها كمتر ارضاكننده است. 

ختنه مردان | كدام روش را انتخاب كنيم؟

دو روش براي ختنه وجود دارد كه هر كدام فوايد و عوارض خودش را دارد. نكته مهم در انتخاب روش ختنه مهارت جراحي است كه ختنه نوزادتان را به او سپرده‌ايد. روش‌هاي ختنه عبارتند از:

1. حلقه

در روش حلقه نخست با دو انبر پيش‌پوست (غلفه) باز شده و براي محافظت از سرنره (حشفه) ابزاري گرد داخل پوست و بر روي سرنره قرار مي‌گيرد. براي وارد شدن ابزار به داخل پيش‌پوست شكافي روي آن داده مي‌شود. سپس از بيرون روي محلي كه بايد پيش‌پوست جدا شود، حلقه پلاستيكي قرار گرفته و پيش پوست جمع مي‌شود. پس از گذشت حدود 5 تا 7 روز پيش‌پوست خود به خود مانند بند ناف جدا شده و مي‌افتد.

2. جراحي

در اين روش مانند روش حلقه با دو انبر پيش‌پوست باز شده و ابزاري براي محافظت از آلت روي سرنره قرار مي‌گيرد. اما در اينجا پس از ايجاد شكاف روي پيش‌پوست و مشخص شدن حدود جداشدن آن از آلت با قيچي جراحي دورتادور پيش‌پوست بريده مي‌شود.

ختنه مردان | عوارض احتمالي عمل

عوارض خفيف ختنه پسران مانند ديگر عمل‌هاي جراحي عمومي است. كمتر از 1% نوزاداني كه ختنه مي‌كنند با مشكلاتي مانند خونريزي، التهاب محل جراحي و سوزش ادرار مواجه مي شوند.

اگر ختنه به دست فردي ناوارد و غيرمتخصص صورت گرفته باشد ممكن است منجر به تنگي مجراي ادراري و سخت شدن خروج ادرار شود. 

مراقبت‌هاي لازم پس از ختنه

_پس از عمل ختنه ممكن است آلت حساس شده و ادرار دردناك باشد. ترشحات زردرنگ محل ختنه طبيعي است.

_توصيه مي‌شود بانداژ را همراه با تعويض پوشك عوض كنيد. از پماد آنتي‌بيوتيك و يا وازلين (ژله پتروليوم) هنگام عوض كردن بانداژ استفاده كنيد تا باند به زخم نچسبد. آلت را به آرامي با آب بشوييد. محل عمل ختنه حدود دو هفته طول مي‌كشد تا التيام بيابد.

_بعد از ختنه كودك مي‌تواند حمام كند اما براي مدتي از نشستن روي دوچرخه و ساير بازي‌هاي مشابه خودداري بايد كرد.  

_ بهتر است براي مدتي لباس‌هاي گشاد و راحت بپوشد و يا حتي لباس زير به تن نكند. 

ختنه مردان | بهترين زمان ختنه پسران

همه متخصصان معتقدند كه ختنه پسران بايد پيش از 3 سالگي صورت پذيرد اما درباره بهترين زمان اختلاف نظر وجود دارد. بعضي متخصصان بهترين زمان را حدود يك‌ماهگي مي‌دانند و بعضي بعد از دوسالگي را پيشنهاد مي‌كنند. اما با توجه به خطر بيشتر عفونت‌هاي ادراري در نوزادي و احتمال ضربه روحي كمتر به دليل شكل نگرفتن هويت جنسي، توصيه مي‌شود پس از يك‌ماهگي با در نظر گرفتن مراقبت‌هاي خاص ختنه انجام شود. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه هويت جنسي كليك كنيد. 

ختنه مردان | موارد مهم و هشداردهنده بعد از ختنه 

در صورتي كه پس از ختنه هر يك از موارد زير را مشاهده كرديد، هرچه سريع‌تر به پزشك مراجعه نماييد:

_خونريزي زخم و آلت تناسلي

_تورم و دردناك بودن آلت تناسلي بعد از گذشت دو هفته

_درد آلت تناسلي در حين ادرار با گذشت دو هفته از عمل

همچنين در صورتي كه پس از عمل با عوارضي همچون قرمزي، چرك و تب مواجه شديد، هرچه سريع‌تر به پزشك مراجعه كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه ختنه مردان مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع: ختنه مردان | علل و عوارض ختنه مردان

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ختنه مردان،
موضوع:
[ ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ ] [ ۱۰:۲۰:۴۴ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی