مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

آبله مرغان

آبله مرغان يا واريسلا نوعي بيماري ويروسي است كه در اثر انتقال ويروس واريسلا زوستر انتقال پيدا مي‌كند. ابتلا به اين بيماري معمولا در دوران كودكي با بروز جوش‌هاي ريز و خارش پوستي اتفاق مي‌افتد. اگر چه علائم و نشانه‌هاي اين بيماري ناراحت كننده است اما در طول يك تا دو هفته تمامي نشانه‌ها بهبود پيدا مي‌كند. معمولا پس از يك بار ابتلا به واريسلا بدن فرد در برابر اين ويروس ايمن مي‌شود. بيماري سرخك نيز علائمي مشابه واريسلا دارد، براي تشخيص قطعي لازم است حتما به متخصص مراجعه شود. براي كسب اطلاعات در زمينه سرخك كليك كنيد.

ظهور بيماري آبله مرغان

اين بيماري 10 تا 21 روز پس از آلوده شدن فرد به ويروس، خود را نشان مي‌دهد. نشانه‌ها پس از بروز معمولا بين 5 تا 10 روز به طول مي‌انجامد. خارش اصلي‌ترين نشانه ابتلا به بيماري است كه در محل تاول‌هاي ريز پوستي ايجاد مي‌شود. نشانه‌هاي ديگر بيماري آبله مرغان ممكن است با بيماري‌هاي ساده و روزمره‌اي مثل سرماخوردگي يا آنفولانزا اشتباه گرفته شوند. پيشنهاد مي‌كنيم در اين زمينه مقاله آنفولانزا را مطالعه كنيد.

نشانه‌هاي آبله مرغان

همانطور كه گفته شد خارش و تاول نشانه‌هاي اصلي ابتلا به اين بيماري هستند. نشانه‌هاي ديگري نيز وجود دارند كه معمولا يك يا دو روز قبل از خارش شروع مي‌شوند. به طور كلي نشانه‌هاي آبله مرغان عبارت‌اند از:

  • خارش
  • تاول
  • تب
  • سردرد
  • كاهش اشتها
  • خستگي
  • عدم شادابي

مرحله خارش ناشي از اين بيماري طي سه فاز شكل مي‌گيرد. ابتدا جوش‌هاي ريز قرمز و صورتي بيرون مي‌ريزند كه به مرور در فاز دوم به تاول تبديل مي‌شوند. در فاز سوم تاول‌ها بعد از تركيدن به جاي زخم تبديل مي‌شوند. ممكن است هر سه فاز به صورت همزمان در بدن بيمار وجود داشته باشد. جوش‌ها و تاول‌ها معمولا در سطح پوست خارجي بدن ايجاد مي‌شوند اما در موارد حاد ممكن است در گلو، چشم‌ها، مجاري ادراي و تناسلي، و مقعد نيز ايجاد شود. آبله مرغان در حالت شديد، علاوه بر درد و خارشي كه براي فرد به دنبال دارد گاه موجب ترس و نگراني او مي‌شود. در اين شرايط مي‌توانيد از مشاوره تلفني فردي كمك بگيريد.

عوامل خطر در ابتلا به آبله مرغان

افراد تحت تأثير عوامل و شرايط زير در خطر بيشتري براي ابتلا قرار دارند:

  • تا به حال مبتلا نشده باشند
  • واكسن آبله مرغان دريافت نكرده باشند
  • كودكان زيادي در محيط زندگي يا كاري او حضور داشته باشند

سرايت و ابتلا به آبله مرغان

آبله مرغان يك بيماري مسري است كه از روز اول ورود ويروس به بدن بيمار تا زماني كه فاز سوم خارش رفع شود، مي‌تواند به ديگران منتقل شود. اين ويروس سرايت بالايي دارد و به سادگي از فرد مبتلا به اطرافيان منتقل مي‌شود. راه‌هاي ابتلا و سرايت به ديگران شامل موارد روبه رو است: تماس مستقيم با تاول‌ها، عطسه، سرفه و تنفس در محيط آلوده.

پيشگيري از آبله مرغان

براي بيماري آبله مرغان همانند بسياري بيماري‌هاي ديگر واكسن مخصوصي وجود دارد كه با دريافت آن فرد نسبت به بيماري در امان خواهد بود. اين واكسن در ايران در برنامه واكسيناسيون نوزادان قرار نمي‌گيرد و افراد مي‌توانند خود براي دريافت اين واكسن اقدام كنند. براي كسب اطلاعات در زمينه واكسيناسيون كودكان كليك كنيد.

واكسن آبله مرغان تا 90 درصد از بروز بيماري جلوگيري مي‌كند؛ در 10 درصد موارد نيز به صورت بسيار خفيف بروز پيدا مي‌كند. هر شخصي با يك بار ابتلا به بيماري واريسلا نسبت به آن ايمني پيدا مي‌كند و در غالب موارد ديگر هرگز مبتلا نمي‌شود. ابتلاي مجدد يك نفر به اين بيماري به ندرت ديده مي‌شود. در موارد ابتلاي مجدد نشانه‌هاي بيماري بسيار خفيف‌تر از بار اول است.

خطرات آبله مرغان

آبله مرغان مي‌تواند باعث مشكلات جدي‌تر و حتي مرگ شود. عوامل متعددي باعث بالاتر رفتن ريسك و مشكلات جدي ناشي از اين بيماري مي‌شوند. از جمله اين عوامل مي‌توان موارد زير را نام برد:

  • بروز بيماري‌هاي باكتريايي در پوست و بافت نرم
  • وجود مشكلات ميكروبي در استخوان‌ها، مفاصل و جريان خون
  • كمبود آب بدن بيمار
  • ذات الريه و سينه پهلو
  • بروز التهابات مغزي

افراد در معرض خطر

افراد با ويژگي‌هاي زير كساني هستند كه در صورت ابتلا به آبله مرغان بيشتر در معرض خطرات ناشي از بيماري‌اند.

_نوزاداني كه مادرشان آبله مرغان نگرفته يا واكسن دريافت نكرده

_زنان باردار

_بزرگسالاني كه آبله مرغان نگرفته‌اند

_افرادي كه به بيماري‌هاي نقص ايمني مثل ايدز و سرطان مبتلا هستند

_افرادي كه داروهاي شيمي درماني و استروئيدي مصرف مي‌كنند

_افرادي كه به مواد مخدر اعتياد دارند

آبله مرغان و خطر ابتلا به شينگلز

گاهي ويروس آبله مرغان پس از درمان در سلول‌هاي عصبي باقي مي‌ماند و خطر ابتلا به بيماري‌هاي ديگر را افزايش مي‌دهد. يكي از اين بيماري‌ها شينگلز است؛ ممكن است سال‌ها بعد ويروس آبله مرغان با تاول‌هاي كوچك دوباره ظاهر شود. اين بيماري بيشتر در افراد مسن و سالمند و آن‌هايي كه سيستم ايمني ضعيفي دارند، بروز پيدا مي‌كند. شينگلز گاه تبدل به بيماري پيچيده‌اي مي‌شود و بعد از ناپديد شدن تاول‌ها، درد همچنان در بدن باقي مي‌ماند. واكسن اين بيماري با عنوان زوستاواكس به سالمندان توصيه مي‌شود. 

بزرگسالاني كه واكسينه نشده و هرگز آبله‌مرغان نگرفته‌اند

آبله مرغان در بزرگسالي به صورت شديدتر بروز پيدا مي‌كند. افرادي كه هرگز آبله مرغان نگرفته‌اند بهتر است دو دوز از واكسن را با فاصله‌ي 4 تا 8 هفته دريافت كنند. اگر بيشتر از 60 سال سن داريد و هنوز آبله مرغان نگرفته‌ايد بهتر است با پزشك متخصص در مورد برنامه دريافت واكسن صحبت كنيد. علاوه بر اين بسياري از افراد نمي‌دانند به اين ويروس ابتلا شده‌اند يا نه؛ در اين شرايط مي‌توانيد از تست خون جهت تعيين سلامتي‌تان استفاده كنيد.

درمان آبله مرغان

بعد از مشاهده نشانه‌هاي آبله مرغان مراجعه به پزشك براي تشخيص قطعي ضروري است. هنگام مراجعه به پزشك لازم است يادآور شويد كه احتمال ابتلا به واريسلا وجود دارد تا از ابتلاي ساير بيماران حاضر در محل پيشگيري شود. درمان حتما بايد تحت نظر پزشك انجام و از مصرف خودسرانه دارو خودداري شود. معمولا بعد از طي دوره بيماري جوش‌ها و علائم ديگر برطرف مي‌شوند.

درمان آبله‌مرغان با استفاده از روش‌هاي خانگي

1. استفاده از جوش شيرين

براي اين منظور مي‌توانيد يك ليوان آب را با يك قاشق سوپ خوري جوش شيرين تركيب كنيد و پارچه‌اي نرم و تميز را در آن فرو ببريد. سپس پارچه را روي نواحي جوش و خارش قرار دهيد و اجازه دهيد خشك شود. اين روش را مي‌توانيد هر روز براي خود و يا كودكتان انجام دهيد. در روشي ديگر مي‌توانيد نصف فنجان جوش شيرين را درون وان آب گرم بريزيد و داخل آن دراز بكشيد. هر روز اين كار را انجام دهيد.

2. درمان آبله‌مرغان با استفاده از هويج و گشنيز

هويج و  گشنيز به دليل اين كه مقدار زيادي ويتامين c و ويتامين a دارند، سيستم ايمني بدن را تقويت مي‌كنند و براي مبارزه با عفونت و فرآيند التيام بسيار مؤثرند. از اين دو ماده مي‌توانيد در سوپ استفاده كنيد. مقداري هويج خرد شده و نصف فنجان گشنيز را در قابلمه بريزيد و مقداري آب به آن اضافه كنيد. مخلوط را بجوشانيد و هر روز به مدت يك ماه از اين سوپ بخوريد.

3. مصرف جو دو سر

دو فنجان از جو دو سر پودر شده را در وان حمام بريزيد و آن را پر آب كنيد. همچنين مي‌توانيد از اسانس‌هاي روغني مانند روغن درخت چاي و روغن اسطوخودوس در آن استفاده كنيد. به مدت 30 دقيقه داخل وان دراز بكشيد. مي‌توانيد ب جاي جو دو سر مقداري سركه قهوه‌اي به آب اضافه كنيد.

4. رفع خارش با استفاده از عسل

 براي درمان آبله مرغان و رفع خارش مي‌توانيد مقداري از عسل را بر روي نواحي تحت تأثير بماليد. اين كار را دو بار در روز انجام دهيد. عسل علاوه بر اين كه خارش شما را رفع مي‌كند مصرف آن همراه با يك ليوان آب جوشيده شده و مقداري آب ليمو در درمان هر چه سريعتر و تقويت سيستم ايمني بدن مفيد است.

5. مصرف چاي گياهي در درمان آبله مرغان

براي درست كردن چاي گياهي مي‌توانيد يك قاشق سوپ خوري از گياهاني همچون پونه را با آب جوش در يك كاسه بريزيد و اجازه دهيد چند دقيقه دم بكشد. سپس آن را از صافي رد كنيد و مقداري عسل، پودر دارچين و آب ليمو به آن اضافه كنيد. اين چاي دم كرده را هر روز تا زمان بهبودي ميل كنيد.

6. روغن اسطوخودوس

براي درمان آبله مرغان مي‌توانيد روغن اسطوخودوس را در يك فنجان بريزيد و سپس براي رقيق شدن كمي روغن نارگيل به آن اضافه كنيد. اين مخلوط را بر روي نواحي كه خارش زيادي دارند بماليد و اجازه دهيد خشك شويد. اين كار را دو بار در روز انجام دهيد. همچنين مي‌توانيد چند قطره روغن اسطوخودوس و بابونه را داخل وان حمام بريزيد و به مدت 10 دقيقه در آن استراحت كنيد.

نكاتي در درمان آبله‌مرغان

_ در روزهاي اول بيماري از انجير استفاده كنيد.

_آب ميوه و سبزي تازه را در رژيم غذايي خود قرار دهيد.

_غذاهاي حاوي ويتامين c زياد مصرف كنيد.

_براي درمان جاي جوش و كاهش خارش مي‌توانيد از روغن ويتامين E استفاده كنيد.

_سعي كنيد جوش‌ها را نخارانيد؛ چرا اين كار مانع فرآيند بهبود مي‌شود و ريسك ابتلا به عفونت‌هاي باكتريايي را بالا مي‌برد. اگر كودكتان مدام اين كار را انجام مي‌دهد ناخن‌هايش را بگيريد و آن‌ها را تميز نگه داريد.

كاهش خارش جاي جوش‌ها

يكي از داروهايي كه مي‌توانيد براي كاهش خارش بدن از آن استفاده كنيد، لوسيون كالامين است. اين لوسيون را به جاي زخم‌ها و جوش‌هاي خود بماليد.  حمام جوش شيرين نيز مي‌تواند مفيد باشد. از روش‌هاي ديگري كه براي رفع خارش استفاده مي‌شود، گذاشتن قالب يخ بر روي نواحي متورم و قرمز شده‌است. مصرف آنتي هيستامين‌ها در درمان علائم آبله مرغان به افراد كمك مي‌كند. اگر كودكتان مدام جاي جوش‌ها و زخم‌هاي آبله مرغان را مي‌خاراند بهتر است حواس او را به مسائل ديگر پرت كنيد و با او به بازي مشغول شويد تا از خارش و بيش از حد و باقي ماندن جاي زخم جلوگيري كنيد. جهت اطلاع از راه‌هاي پرت كردن حواس كودك و روش‌هاي صحيح تربيتي مشاوره كودك مي‌تواند راه‌گشا باشد.

براي دريافت مشاوره در زمينه آبله مرغان مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع: آبله مرغان | علائم و نحوه درمان آبله مرغان

امتیاز:
بازدید:
برچسب: آبله مرغان،
موضوع:
[ ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ ] [ ۱۰:۲۸:۱۸ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی