مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

مراحل عوض كردن پوشك نوزاد

عوض كردن پوشك نوزاد از آن دست مهارت‌هايي است كه والدين قبل تولد نوزاد سعي مي‌كنند آن را تمرين نمايند تا به محض تولد كودك براي انجام آن آماده باشند. از آن جايي كه نوزاد تازه متولد شده پوست حساسي دارد و اندام‌ها در حال رشد مي‌باشند؛ بايد در هنگام عوض كردن پوشك نوزاد مراقب باشد تا آسيبي به او وارد نشود. ما در ادامه نحوه عوض كردن نوزاد را به طور كامل شرح داده‌ايم.

براي اطلاع بيشتر در زمينه نوزاد تازه متولد شده كليك كنيد.

1- اطمينان از تميزي دست‌ها

پيش از هر چيز قبل از عوض كردن نوزاد بايد از تميز بودن دست‌هاي خود اطمينان بيابيد. شستن دست‌ها با آب و صابون بهترين گزينه براي پاكيزگي دست‌هاست. با اين حال در صورت عدم دسترسي به آب مي‌توانيد از ژل‌هاي ضدعفوني كننده يا دستكش يك بار مصرف استفاده نماييد.

2- آماده كردن يك پوشك تميز

قبل از اينكه كودك را باز كنيد پوشك تميزي را باز كرده و در كنار دست خود قرار دهيد. توجه داشته باشيد كه به محض باز كردن نوزاد، پوشك تميز را زير او قرار ندهيد تا فوراً كثيف نشود.

3- تميز كردن كودك از مراحل عوض كردن پوشك نوزاد

قبل از اينكه پوشك تميز را زير نوزاد قرار دهيد ابتدا پاهاي او را كمي بالا بگيريد تا بتوانيد به كمك يك دستمال مرطوب زير او را تميز كنيد. سعي كنيد تمام چين و چروك‌هاي پاي فرزند خود را با دستمال مرطوب پاك كنيد تا هيچ جايي كثيف نماند.

4- باز گذاشتن نوزاد و استفاده از پمادها

در فاصله بين تميز كردن نوزاد و بستن او دقايقي نوزاد را باز بگذاريد تا پوست او با جريان هوا تماس داشته باشد. اين كار از بروز التهابات پوستي نظير قرمزي، خشكي و سوختگي جلوگيري مي‌نمايد. در اين زمان مي‌توانيد از پمادهاي ضد سوختگي يا پودر بچه براي مراقبت بهتر از پوست نوزاد استفاده نماييد.

5- بستن پوشك نوزاد

حال مي‌توانيد كودك را روي پوشك جديد گذاشته و آن را ببنديد. فرزندتان را به‌گونه‌اي روي پوشك قرار دهيد كه نيمي از آن در پشت و نيمي ديگر در جلو قرار بگيرد. در نتيجه وقتي پوشك را مي‌بنديد بايد از جلو تا شكم و از پشت تا كمر بالا بيايد. هنگامي كه نوزاد پسر را پوشك مي‌كنيد هنگام بستن بايد توجه داشته باشيد كه آلت تناسلي او را به سمت پايين قرار دهيد. اين كار به پس ندادن ادرار و بيرون نزدن آن از قسمت‌هاي بالايي پوشك كمك مي‌كند. پس از انتهاي كار يك بار ديگر همه درزها را چك نماييد و مطمئن شويد جايي از بدن كودك به علت بد بسته شدن پوشك جمع نشده باشد.

 

نكاتي كه در مورد عوض كردن پوشك نوزاد بايد بدانيد

عوض كردن صحيح و به موقع پوشك نوزاد اهميت بسزايي در حفظ سلامتي او دارد. تعويض ديرهنگام كودك يا بستن نادرست او مي‌تواند بروز انواع مشكلات پوستي نظير التهاب و قرمزي را به همراه داشته باشد. توجه به نكات زير هنگام عوض كردن نوزاد به شما كمك مي‌كند تا بتوانيد نكات بهداشتي را به درستي رعايت كنيد و از راحتي و سلامت فرزندتان اطمينان خاطر بيشتري كسب نماييد.

براي اطلاع بيشتر در زمينه مراقبت از نوزاد كليك كنيد.

1- تعيين مكان مشخص در خانه براي عوض كردن پوشك نوزاد

سعي كنيد محل مشخصي را به تعويض كردن نوزاد اختصاص دهيد و ترجيحاً تلاش نماييد اين محل نزديك به دستشويي يا حمام خانه باشد. اگر شما هر بار در يك گوشه خانه شروع به عوض كردن پوشك فرزند خود كنيد با اين كار ميكروب‌ها را در گوشه و كنار خانه پخش كرده و باعث آلوده شدن محيط خانه مي‌شويد.

2- آمادگي دائم براي عوض كردن پوشك نوزاد

هميشه مجموعه وسايلي كه براي عوض كردن پوشك نوزاد نياز داريد در كنار هم و در فضايي در دسترس قرار دهيد تا هر وقت احساس كرديد فرزندتان به تعويض پوشك نياز دارد بدون دغدغه اين كار را انجام دهيد. بي‌توجهي به اين نكته مي‌تواند منجر به اين شود كه در بسياري از مواقع در حين باز كردن پوشك متوجه نبودن وسايل مورد نياز خود نظير دستمال مرطوب يا پودر بچه شويد و بالاجبار در طي باز بودن نوزاد به سراغ پيدا كردن وسايل برويد. اين امر نه تنها باعث مي‌شود كنترل كودك برايتان دشوار شود بلكه مي‌تواند باعث انتشار ميكروب‌ها در فضا نيز بشود.

3- درست پاك كردن اندام تناسلي نوزاد

براي پاك كردن اندام تناسلي دختران لازم است كه دستمال مرطوب را از جلو به سمت عقب بكشيد تا ميكروب‌هاي ناشي از مدفوع و ادرار را به سمت واژن هدايت نكنيد و از بروز عفونت‌ها پيشگيري نماييد. همچنين هنگام تعويض نوزاد پسر همواره بهتر است پارچه‌اي را روي اندام تناسلي او قرار دهيد تا در صورت بروز ادرار با مشكل مواجه نشويد.

4- درست بستن نوزاد

هنگام بستن نوزاد بايد پوشك از جلو تا روي شكم و از پشت تا روي كمر را بپوشاند. اگر هنوز بند ناف نوزاد خشك نشده، از قرار دادن پوشك روي آن خودداري كنيد. اين كار مي‌تواند با ايجاد فشار و تعريق در اين ناحيه به بروز عفونت بيانجامد.

5- چك كردن مجدد هنگام عوض كردن پوشك نوزاد

كودكان معمولاً در حين تعويض پوشك به ميزان زيادي دست و پا مي‌زنند و ممكن است كار را براي والدين بسيار سخت كنند. اين امر مي‌تواند باعث شود كه شما نتوانيد با دقت كافي پوشك را ببنديد. در نتيجه براي اطمينان كافي از بسته شدن دقيق و پيشگيري از باز ماندن درزهاي پوشك در انتهاي كار يك بار ديگر تمام چسب‌ها يا گره را چك نماييد.

6- كمك گرفتن از وسايل بازي

همان طور كه گفته شد نوزادان و كودكان ممكن است در حين عوض كردن پوشك نوزاد بي‌قراري كنند يا با بازيگوشي و دست و پا زدن‌هاي زياد، كار را براي شما دشوار سازند. در اين شرايط لازم است كه هميشه در كنار وسايل تعويض پوشك اسباب بازي سرگرم كننده‌اي را نيز قرار دهيد تا به كمك آن بتوانيد كودك را آرام‌تر كنيد و با آسودگي خاطر بيشتري اوضاع را پيش ببريد.

7- استفاده از دستمال مرطوب و پودر بچه

استفاده از دستمال مرطوب و پودر بچه در مراقبت از پوست نوزاد تا حد زيادي به شما كمك مي‌كند. اگر كودك را به درستي تميز نكنيد و پوست او را مرطوب نگاه نداريد احتمال بروز مشكلاتي نظير التهاب، قرمزي و عرق سوز شدن پوست نوزاد بالا مي‌رود.

8- تعويض به موقع كودك

هرگز فواصل طولاني بين زمان‌هاي تعويض قرار ندهيد و هر از چند گاهي نوزاد را چك كنيد تا ببينيد پوشكش را خيس كرده يا نه. تأخير در عوض كردن كودك مي‌تواند به بروز مشكلاتي نظير حساسيت و سوختگي بيانجامد. همچنين زماني كه هنوز بند ناف نيفتاده اين موضوع مي‌تواند در عفونت بند ناف نيز نقش داشته باشد.

9- ضدعفوني كردن دست‌هاي خود

بعد ازعوض كردن پوشك نوزاد هرگز شستن دست‌هاي خود با آب و صابون را فراموش نكنيد. نشستن دست‌ها به خصوص زماني كه در ارتباط با كودك هستيد مي‌تواند منجر به انتقال ميكروب‌ها و بروز بيماري‌هاي مختلف شود. اگر به آب و صابون دسترسي نداريد استفاده از ژل‌هاي ضد عفوني كننده حاوي الكل مي‌تواند گزينه مناسبي باشد.

10- شستن دست‌هاي كودك

حتي اگر نديده‌ايد كه در جريان تعويض پوشك، كودك به چيزي دست زده باشد ترجيحاً بهتر است كه دست‌هاي او را نيز بشوييد تا احتمال انتقال ميكروب‌ها را تا حد امكان كاهش دهيد. 

 

كلام آخر

مادران معمولا هنگامي كه فرزند اول خود را به دنيا مي‌آورند هنگام عوض كردن پوشك نوزاد با مشكلات بيشتري مواجه مي‌شوند و در صورتي كه فردي باتجربه مانند مادر همسر و يا مادر خودشان در كنار آن‌ها وجود نداشته باشد اين مشكلات دو چندان مي‌شود. در كنار اين موضوع بي قراري‌هاي كودك و دست و پا زدن‌هاي ممتد كار را براي مادران سخت تر خواهد كرد. با اين حال براي دريافت راهنمايي‌هاي بهتر و سهولت در انجام كار بهتر است كه از مشاوره كودك بهره مند شويد. 

براي آشنايي بيشتر در زمينه مشاوره كودك كليك كنيد.

سؤالات متداول

- كامل‌ترين بسته‌اي كه بايد براي عوض كردن پوشك نوزاد آماده كنيم شامل چه وسايلي است؟

زيرانداز تميز، پوشك متناسب با وزن و سن كودك، پودر بچه، دستمال كاغذي، دستمال مرطوب، وسايل سرگرم كننده كودك، حوله كوچك و پمادهاي ضد سوختگي براي مواقعي كه كودك به موقع تعويض نشده يا در اثر تعريق دچار سوختگي شده از جمله مهم‌ترين وسايلي هستند كه بايد هنگام تعويض كودك در اختيار داشته باشيد. 

براي دريافت مشاوره در زمينه عوض كردن پوشك نوزاد مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع: عوض كردن پوشك نوزاد به همراه آموزش تصويري

امتیاز:
بازدید:
[ ۴ تير ۱۳۹۹ ] [ ۱۲:۴۷:۲۷ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی