مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

نوجواني | نوجواني مرحله گذار

نوجواني، حد فاصل بين كودكي و جواني است كه حدود سني 12-13 سالگي تا 18 سالگي را شامل مي‌شود. يكي از اصلي‌ترين نشانه‌هاي دوران نوجواني، بلوغ است كه بر مسائل فيزيولوژيك و رواني تاثير مي‌گذارد. بلوغ فيزيولوژيك شامل تغيرات بدني است كه در فرد اتفاق مي‌افتد و بلوغ رواني با چالشي به نام "بحران هويت" همراه است.

در نوجواني متوجه اين نكته مي‌شويد كه به زودي مسئوليت‌ها و نقش‌هايتان در زندگي بيشتر خواهد شد و بايد روش مشخصي را براي حل مسائل خود در پيش بگيريد. مهم ترين سوالي كه در اين مرحله احتمالا برايتان به وجود مي‌آيد اين است كه "من كيستم؟". پاسخ دهي به اين سوال توسط نوجوان مقدمه‌اي براي ايجاد هويت در وي است.

براي آشنايي بيشتر در زمينه نوجوان كليك كنيد.

 

هويت چيست؟

هويت از نظر روان شناسي يعني اينكه شما خود را به عنوان يك موجود منحصر به فرد چگونه تعريف مي‌كنيد. افراد در مرحله نوجواني مي‌خواهند به ماهيت وجودي خود پي ببرند و بدانند چه هستند و از كجا آمده‌اند؟ ارزش‌هاي اجتماع و فرهنگ چيست و فرد بايد چه نوع از جهت گيري در مقابل اين ارزش‌ها داشته باشد؟ هويت جنسي و ارتباط با جنس مخالف بايد به چه صورتي باشد؟ ممكن است پاسخ دادن به اين پرسش‌ها سردرگم كننده باشد و چند سال طول بكشد.

براي آگاهي بيشتر در زمينه هويت جنسي كليك كنيد.

 

انواع شكل گيري هويت در نوجوانان

با توجه به تعداد حوزه‌هايي كه فرد در صدد پاسخ گويي به سوالاتش است، هويت‌هاي متنوعي مانند هويت فردي، هويت اجتماعي، هويت جنسي و.... شكل مي‌گيرد. هويت انواع مختلفي دارد كه به مهم‌ترين آن‌ها اشاره مي‌شود.

1- هويت فردي: شامل خصوصيات، توانمندي‌ها و صفات مثبت و منفي فرد.

2- هويت خانوادگي: جايگاه فرد در خانواده و كيفيت ارتباط او با ساير اعضاي خانواده.

3- هويت فرهنگي: احساس تعلق به يك گروه با ارزش‌هاي خاص.

براي شناخت بيشتر در زمينه هويت يابي كليك كنيد.

 

شكل گيري هويت در نوجوانان

فرد در مرحله نوجواني با بحراني روبه‌رو مي‌شود كه مي‌خواهد به سوال "من كيستم" پاسخ دهد. نوجوان نياز دارد تا در مورد مسائل ارتباطي، اجتماعي، عاطفي، جنسي و اخلاقي، ارزش‌هايي پيدا كند و به آن‌ها متعهد شود. اگر اين كاوش‌ها به نحو مطلوبي به نتيجه برسند منجر به حل شدن بحران هويت مي‌شوند و در نهايت هويت شكل مي‌گيرد.

افرادي كه هويت خود را به نحو مطلوبي شكل مي‌دهند، خود را به راحتي مي‌پذيرند و خودپنداره قوي پيدا مي‌كنند، اهداف روشني در زندگي دارند، عزت نفس بالايي دارند، مي‌توانند به راحتي در زندگي خود تصميم بگيرند و كمتر دچار تزلزل مي‌شوند. اين افراد به طور كلي مسئوليت پذير هستند ولي اگر نتوانند بر بحران فائق بيايند، دچار مشكلات زيادي در دوره نوجواني و سپس در دوره‌هاي بعدي زندگي مي‌شوند.

براي آگاهي بيشتر در زمينه چالش هاي دوران نوجواني كليك كنيد.

 

حالت هاي مختلف شكل گيري هويت در نوجوانان

در مسير تديجي شكل گيري هويت چهار حالت به وجود مي‌آيد.

1- كسب هويت: فرد به راحتي گزينه‌هاي مختلف را بررسي مي‌كند و سپس يكي از آن‌ها را براي خود برمي‌گزيند. اين افراد حس مي‌كنند كه بحران را پشت سر گذاشته‌اند و مي‌دانند كه ادامه مسير چگونه است و مقصد كجاست.

2- وقفه هويت: اين افراد در فرايند ايجاد هويت دچار وقفه مي‌شوند و ارزش خاصي را براي خود انتخاب نمي‌كنند.

3- ضبط هويت: اين افراد به ارزش‌هاي قبلي خود اتكا مي‌كنند و گزينه‌هاي مختلف را بررسي نمي‌كنند و عمدتا ارزش‌هاي والدين و يا يك سري ارزش‌هاي قالبي و انعطاف ناپذير را پذيرفته‌اند و عموما افراد متعصبي هستند.

4- پراكندگي هويت: فرد مسير مشخصي در مورد پايبندي به ارزش‌ها ندارد و به مسائل بي‌تفاوت است.

براي اطلاع بيشتر در زمينه بحران هويت كليك كنيد.

 

عوامل موثر در شكل گيري هويت نوجوان

عوامل زيادي در شكل گيري هويت در نوجوانان نقش دارند كه به مهم‌ترين آن‌ها اشاره مي‌كنيم.

1-عوامل شناختي: توانايي‌هاي ذهني فرد و قدرك تفكر او از جمله عواملي است كه مي‌تواند بر شكل گيري هويت تاثير گذار باشد. هر چقدر كه توانايي‌هاي شناختي فرد بالاتر باشد، مسير رسيدن به هويتِ يكپارچه هموارتر مي‌شود.

2-والدين: روشي كه والدين در مورد تربيت فرزند خود پيش مي‌گيرند در شكل گيري هويت تاثير گذار است. اگر روش‌هاي تربيتي مبتني بر عدم توجه و طرد فرزند باشد، نوجوان به مشكل بر مي‌خورد و غالبا هويت پراكنده‌اي كسب مي‌كند. اما اگر روش تربيتي والدين مبتني بر همدلي، درك متقابل و دادن استقلال به نوجوان باشد، فرد هويت سازگارانه‌اي را كسب مي‌كند. تربيت والدين بر دلبستگي و مراحل ايجاد دلبستگي كودكان تاثير دارد، كه نوع دلبستگي مي‌تواند بر شكل گيري هويت در نوجواني اثر بگذارد.

براي اطلاع بيشتر در زمينه دلبستگي و مراحل ايجاد دلبستگي كليك كنيد.

3-عوامل اقتصادي: تحقيقات نشان داده است كه تنگناي اقتصادي مانند فقر به طور غيرمستقيم بر شكل گيري هويت تاثير مي‌گذارد و باعث مي‌شود فرد نتواند به طور موثري در مسير ايجاد هويت قدم بردارد.

4-جامعه و فرهنگ: فرهنگ و جامعه نقش مهمي در شكل گيري هويت دارند. فرد در حين شكل گيري هويت از ارزش‌هاي جامعه و فرهنگ به عنوان معيار مقايسه‌اي با ارزش‌هايي كه براي خود انتخاب كرده استفاده مي‌كند.

5-تفاوت هاي جنسيتي: انتظارات جامعه از دخترها و پسرها متفاوت است و اين مساله عاملي تاثيرگذار در هويت اجتماعي فرد است. معمولا هويت دخترها در جهت همكاري، مراقبت و صميمت شكل مي‌گيرد، اما براي پسرها بيشتر مبتني بر استقلال و خود مختاري است.

براي شناخت بيشتر در زمينه ويژگي هاي نوجوان كليك كنيد.

 

اگر هويت در نوجوان درست شكل نگيرد چه مي شود؟

شكل گيري هويت در نوجوانان يكي از اساسي‌ترين مراحل زندگي افراد است. اگر هويت درست شكل نگيرد مي‌تواند مشكلات زيادي را براي فرد ايجاد كند. اين مشكلات هم در دوره نوجواني اتفاق مي‌افتد و هم تاثيرات دراز مدت مي گذارد. بزهكاري، اعتياد به مواد مخدر، اختلالات اضطرابي، افسردگي و رفتارهاي خودكشي از جمله مواردي است كه براي فرد مشكل ايجاد مي‌كند. از آن جايي كه والدين در نحوه هويت يابي نوجوانان نقش اصولي ايفا مي‌كنند، با دريافت خدمات مشاوره روانشناسي و آگاهي از نحوه رفتار صحيح با نوجوان مي‌توانند هدايتگر او در اين گذار دشوار از كودكي به بزرگسالي باشند.

براي اطلاع درباره اختلالات اضطرابي و افسردگي و علل خودكشي در نوجوانان كليك كنيد.

 

سوالات متداول

مهم‌ترين آسيب‌هاي عدم شكل گيري هويت در نوجوانان چيست؟

متاسفانه نوجواناني كه در هويت يابي ناموفق هستند، درگير تعصبات افراطي و كجروي‌هاي اخلاقي مي‌شوند كه آن‌ها را به سوي بزهكاري، گرايش به مصرف مواد مخدر، رفتارهاي ضد اجتماعي و... مي‌كشاند.

براي آشنايي بيشتر در زمينه علل گرايش به اعتياد كليك كنيد.

رفتار والدين چقدر در شكل گيري هويت نوجوان موثر است؟

از آنجايي كه كانون خانواده در دوران نوجواني به رشد و شكل گيري هويت نوجوان و به حل بهتر چالش‌هاي دوران نوجواني كمك مي‌كند؛ رفتار صحيح با فرزندان در اين سنين نيز در اين امر تاثير بسزايي دارد. همچنين خواندن مقاله رفتار صحيح والدين با فرزندان در درك بيشتر اين موضوع مي‌تواند به شما كمك كننده باشد.

براي دريافت مشاوره در زمينه شكل گيري هويت در نوجوانان مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع: شكل گيري هويت در نوجوانان | عوامل موثر در هويت يابي نوجوانان

امتیاز:
بازدید:
[ ۵ تير ۱۳۹۹ ] [ ۰۹:۲۳:۱۳ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی