مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

 

افسردگي همسر خود را درك و تشخيص دهيد

افسردگي هميشه آشكار و مشخص نيست. همچنين زندگي و رابطه با بيمار افسرده نيز كار آساني نمي‌باشد. اگر نسبت به افسردگي همسرتان آگاه نباشيد، مجادلات و مشكلات بيشتري براي شما پيش خواهد آمد. پس به نشانه‌هاي زير در همسرتان دقت كنيد، چون ممكن است حاكي از افسردگي پنهان در او باشد. در صورت مشخص شدن افسردگي، حتما به مقاله رفتار با همسر افسرده مراجعه نماييد.

1. انزوا

تمايل به انزوا و تنهايي يكي از نشانه‌هاي اصلي افسردگي است. بخشي از اين تمايل به دليل بي علاقگي به جمع و بخش ديگر آن به دليل ترس از ناراحت كردن باقي گروه است. همسر افسرده شما نگران است كه مبادا ديگران اورا قبول نكنند؛ پس براي جلوگيري از طرد شدن، وارد جمع نمي‌شود.

2. از دست دادن علاقه

ممكن است همسرتان ديگر به فعاليت‌هايي كه قبلا برايش مهم بودند علاقه‌اي نشان ندهد. اين تغيير علاقه هم براي فرد و هم براي اطرافيانش دردناك است. شخص افسرده حتي در برخي مواقع علاقه‌اش را نسبت به همسر و فرزندانش هم از دست مي‌دهد. با شدت گرفتن افسردگي حتي انجام كارهاي ضروري نيز براي فرد غير ممكن شده و به سختي آن‌ها را شروع مي‌كند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه نشانه هاي افسردگي كليك كنيد.

3. سوءمصرف مواد

متخصصان سلامت روان بر اين باورند كه اعتياد مشكل نيست بلكه راه حل ناسالمي است كه افراد در شرايط رواني و اجتماعي دشوار براي حل مشكلات خود برمي‌گزينند. افسردگي يكي از اين موقعيت‌هاي دشوار است كه افراد را در برابر سوءمصرف مواد آسيب‌پذير مي‌كند.

افرادي كه نمي‌توانند مشكلات خود را با ديگري در ميان بگذارند و در مديريت هيجان‌هاي منفي خود مشكل دارند احتمال دارد كه به اعتياد پناه ببرند تا در سايه احساسات خوشايند و كوتاه مدتي كه از مصرف مواد ناشي مي‌شود دمي بياسايند و از رنج‌هاي رواني خود فرار كنند. براي پيشگيري از درگيري همسرتان با اين آسيب، بسيار اهميت دارد كه درك متقابلي از احساسات او داشته باشيد و به خاطر حال و هواي هيجاني منفي كه دارد او را سرزنش نكنيد. هدايت كردن همسر براي كمك گرفتن از يك روانشناس متخصص در حيطه اعتياد و خانواده از جمله مؤثرترين راه‌هايي است كه مي‌تواند به بهبود اوضاع كمك نمايد. براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد مشاوره خانواده كليك كنيد.

4. نوسانات خلقي

ممكن است افسردگي همسر در دوره‌ زماني كوتاهي حالات متفاوتي مثل شادي، گريه، خشم و... را تجربه كند. اگر همسرتان اين نشانه‌ها را از خود بروز دهد، ممكن است دچار افسردگي شده باشد. البته اين رفتارها مي‌تواند به دلايل ديگري مثل به هم ريختگي هورمون‌ها نيز رخ دهد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه افسردگي كليك كنيد.

5. افسردگي همسر | خستگي مفرط

آدم‌هاي افسرده دائماً با پچ پچ‌هاي دروني ذهنشان سر و كار دارند. اين وضعيت در طول روز ذهن بيمار افسرده را بيشتر از سايرين خسته مي‌كند. به همين دليل ديگر براي انجام كار‌هاي روزانه انرژي كافي ندارند. 

6. حواسپرتي شدن همسر

يكي از علائم افسردگي كه كم‌تر مورد توجه قرار مي‌گيرد بروز مشكلاتي در حافظه و تمركز است. اگر مدتي است كه احساس مي‌كنيد همسرتان بيش از حد حواس‌پرت شده، كمي بيشتر به حال و هواي هيجاني و احساسات او  دقت كنيد. چراكه اين مسئله در بسياري از موارد از مشكلاتي نظير افسردگي يا اختلالات اضطرابي نشات مي‌گيرد.

7. بروز تغييراتي در ريتم زندگي فرد

علاوه بر همه موارد گفته شده افسردگي چرخه خواب و ميزان اشتها را نيز تحت تأثير قرار مي‌دهد و در نتيجه ريتم كلي زندگي فرد را به هم مي‌ريزد. اين مسئله مي‌تواند خود را به صورت بي خوابي، پرخوابي، كم اشتهايي يا پراشتهايي نشان دهد. اگر اين علائم را در كنار مواردي نظير غمگيني يا از دست دادن لذت‌هاي زندگي مشاهده مي‌كنيد بايد احتمال افسردگي همسر را در نظر داشته باشيد و براي كمك به او در جهت بازيافتن سلامت روان گام برداريد.

 

افسردگي همسر | چگونه با او رفتار كنم؟

بر اساس مشاهدات زوجين نقش بسيار مهم و اساسي در بهبودي و درمان افسردگي همسر خود ايفا مي‌كنند. پس علاوه بر درمان‌هايي كه براي بيمار افسرده در نظر گفته مي‌شود، همسران نيز با برخورد صحيح مي‌توانند به تسريع روند بهبودي كمك كنند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه درمان افسردگي كليك كنيد.

برخي از كارهايي كه همسران مي‌توانند براي كمك به يكديگر در زميه افسردگي انجام دهند عبارتند از:

1. بهترين كمك به همسر

مهم‌ترين كمك به همسر افسرده تشخيص به موقع افسردگي است، در بعضي از موقعيت‌ها احتمال تشديد افسردگي وجود دارد. به عنوان مثال بعضي از خانم‌ها بعد از زايمان دچار افسردگي كوتاه مدت مي‌شوند. در قدم بعدي همسر خود را تشويق به صحبت با يك متخصص كنيد. اگر تشخيص افسردگي داده شد براي كمك به بيمار افسرده خود اقدامات لازم را انجام دهيد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه كمك به بيمار افسرده كليك كنيد. 

2. افسردگي همسر | سرما خوردگي رواني

علائم افسردگي در همه افراد يكسان نيست، با اطلاعات اندك ممكن است از رفتار همسرتان برداشت اشتباه كنيد و مشكلات بيشتري ايجاد شود. افسردگي ابعاد گوناگون زندگي همسرتان را تحت تاثير قرار مي‌دهد. افراد افسرده اغلب در زندگي خود فقط به مشكلاتشان توجه مي‌كنند و آن‌ها را در زندگي پررنگ جلوه مي‌دهند. اگر همسر افسرده شما دست به كارهايي آزاردهنده مي‌زند، بدانيد اينگونه رفتارها از ويژگي بيماري وي است. اگر اطلاعاتتان را از طريق متخصص افزايش دهيد بهتر مي‌توانيد زندگي و بيماري همسرتان را مديريت كنيد.

3. فرد را به خاطر احساسات منفي سرزنش نكنيد

افراد مبتلا به افسردگي دائماً با هيجانات منفي دست و پنجه نرم مي‌كنند. گفتن جملاتي نظير اينكه " تو هميشه ناراحت هستي، چرا هيچ وقت خوب نمي‌شوي" تنها نشان دهنده سرزنش گري است و احساس گناه را در فرد مقابل بالا مي‌برد كه در نهايت منجر به تشديد افسردگي فرد مي‌شود. در نتيجه اگر مي‌بينيد همسرتان در بيشتر اوقات روز ناراحت است و نمي‌توانيد در كنار هم لحظات خوبي را سپري كنيد، تلاش كنيد اقدامات حرفه‌اي براي رفع مشكلات او انجام دهيد و بجاي سرزنش راهي بيابيد تا واقعاً در اين زمينه به او كمك كند.

4. افكار او در مورد مرگ را جدي بگيريد

وقتي افسردگي شدت مي‌گيرد افراد دچار احساس ياس و پوچي شديدي مي‌شوند كه مي‌تواند آن‌ها را از زندگي سير كرده و افكار مرگ را در ذهنشان به جريان بيندازد. متخصصان سلامت روان معتقدند خودكشي در اكثر موارد امري اتفاقي و ناگهاني نيست و فردي كه اين كار را انجام مي‌دهد از مدت‌ها قبل در مور مرگ فكر مي‌كرده و در مورد آن برنامه ريزي و گفت وگو داشته است. اما متأسفانه در بسياري از موارد اين حرف‌ها از جانب اطرافيان و خانواده جدي گرفته نمي‌شود و اغلب آن را ناديده مي‌گيرند.

از همين رو اگر مي‌بينيد كه همسرتان نسبت به زندگي مأيوس است و بيش از حد در مورد مرگ صحبت مي‌كند بسيار اهميت دارد كه او و حرف‌هايش را جدي بگيريد و با يك روانشناس يا روانپزشك براي انتخاب بهترين راه كمك به همسرتان مشورت كنيد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مشاوره افسردگي كليك كنيد. 

5. افسردگي همسر | به او در فعاليت هرچه بيشتر كمك كنيد

همان طور كه گفته شد از جمله مشكلات بسيار اساسي كه افراد در حين افسردگي تجربه مي‌كنند احساس خستگي مفرط  و فقدان انرژي است. اين امر باعث مي‌شود همسرتان بخواهد دائماً در رخت خواب بماند يا حوصله شروع انجام هيچ كاري را نداشته باشد. در اين شرايط سعي كنيد به همسرتان كمك نماييد تا از قدم‌هاي بسيار كوچك شروع كرده و ميزان فعاليت روزمره خود را اندكي افزايش دهد.

براي مثال مي‌توانيد روزانه تنها دقايقي را به انجام پياده روي با يكديگر بپردازيد يا هر فعاليت مورد علاقه ديگري را به برنامه روزانه‌تان اضافه كنيد. اين كار نه تنها در بهبود افسردگي همسرتان تا حد زيادي مؤثر است بلكه مي‌تواند به افزايش ميزان صميميت ميان شما و بهبود رابطه‌تان نيز كمك كند.

6. به همسرتان برچسب نزنيد

يكي از عواملي كه در هرگونه مشكل روحي رواني روند بهبودي را با مشكل مواجه مي‌سازد انگ زني يا برچسب‌زني است. به همين خاطر بايد به ياد داشته باشيد كه هرگز از افسردگي همسرتان براي تخريب يا توهين به او استفاده نكنيد و آن را نوعي عيب شخصيتي در نظر نگيريد. اختلالات روحي همانند مشكلات جسمي مي‌توانند هركسي را درگير خود كنند و در صورت دريافت درمان مناسب در اكثر موارد قابل بهبودي هستند. دپس مهم اين است كه بتوانيد درمان‌هاي مناسب را شناسايي كرده و به همسرتان براي مراجعه به يك متخصص كمك نماييد.

7. افسردگي همسر | خدمات حرفه‌اي را بشناسيد

بسياري از افراد هنگام مواجهه با مشكلات روحي رواني در خود يا اطرافيان نمي‌دانند كه دقيقاً بايد به چه متخصصي مراجعه كنند. براي درمان افسردگي مراجعه به يك روان شناس باليني مي‌تواند به همسر شما كمك كند. روانشناسان امروزه با استفاده از درمان‌هايي نظير درمان شناختي رفتاري تا حد بسياري مي‌توانند در بهبود افسردگي به مراجعين ياري برساند. زماني كه اين مشكل شدت بسياري پيدا كرده و افكار مرگ نيز گريبانگير فرد شده باشد، روانشناس همسرتان را به يك روان پزشك ارجاع خواهد داد تا در كنار روان‌درماني، دارودرماني را نيز آغاز نمايد. پژوهش‌ها نشان مي‌دهند در افسردگي شديد بهترين نتايج درماني هنگام استفاده هم زمان از داروهاي ضد افسردگي و روان‌درماني به دست مي‌آيند.

 

چه عواملي باعث بروز افسردگي در همسر شده اند؟

عوامل زيستي، رواني و اجتماعي در اين بيماري نقش دارند. همچنين اين عوامل در انتخاب شيوه زندگي، روابط و مهارت‌هاي مقابله‌اي موثر هستند. حوادث استرس‌زا و يا هر چيزي كه باعث بشود فرد احساس بي فايده بودن، درماندگي، تنهايي، غم شديد و يا استرس داشته باشد، مي‌تواند منجر به افسردگي شود. ديگر علل بروز افسردگي عبارتند از:

_كم ارزش دانستن خود

_مشكلات زناشويي و خانوادگي

_از دست دادن يا تغيير شغل

_مشكلات مالي

_مشكلات سلامتي و كم خوابي

_ترك سيگار و الكل به تازگي

_مرگ نزديكان

_بازنشستگي

_از دست دادن استقلال

_خانواده افسرده پرور

براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه خانواده افسرده پرور كليك كنيد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه درمان افسردگي همسر مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع: افسردگي همسر | نشانه ها، علل و راه هاي برخورد با افسردگي همسر

امتیاز:
بازدید:
برچسب: افسردگي همسر،
موضوع:
[ ۵ تير ۱۳۹۹ ] [ ۰۹:۳۴:۴۲ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی