مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

خوشبختانه امروزه زنان بيش از پيش از استقلال مالي برخوردارند. اما خانواده‌ها و مردان زيادي با استقلال مالي زنان مخالفت دارند؛ چرا كه به اعتقاد برخي از آن‌ها اشتغال زنان در بسياري از مواقع باعث بر هم خوردن نظم موجود در خانواده مي‌شود. با ورود هر چه بيشتر زنان به دانشگاه و تخصصي شدن مشاغل، علاقه آن‌ها نيز براي ورود به بازار كار بيشتر شده‌است. شايد استقلال مالي زنان در نگاه اول امري مثبت به چشم آيد، اما هر تغييري اگر به درستي انجام نشود، مشكلاتي را براي افراد آن جامعه به همراه خواهد داشت. از طرف ديگر كار كردن در خارج از منزل تنها مختص آقايان نيست و زنان هم مي‌توانند از مزاياي آن بهره مند شوند، قبول اين موضوع اولين قدم براي تحقق حقوق زنان است. در اين مقاله درباره جوانب مختلف استقلال مالي زنان صحبت خواهيم كرد. . 

منبع:  معايب و مزاياي اشتغال زنان

 

استقلال مالي زنان

استقلال مالي زن‌ها به معناي شاغل بودن خانم و يا داشتن منبع درآمديست كه به صورت مداوم كسب مي‌شود. زنان داراي استقلال مالي، نسبت به ديگر زنان از آزادي عمل بيشتري برخوردارند. امروزه به دليل تغييرات عمده در شيوه‌ي زندگي، زنان در كارهاي تخصصي‌تري مانند پزشكي، مهندسي، مشاوره و... اشتغال دارند. در حالي كه در طول تاريخ اغلب زنان، مشاغلي پايين‌تر از مردان داشته‌اند، قدرت تأثير گذاري زنان امروز در سطح وسيع‌تري مشاهده مي‌شود. به طوري كه زنان امروزي در سياست، اقتصاد، و تصميم گيري‌هاي مهم كشوري نيز نقش ايفا مي‌كنند. تغيير الگوي نقش زنان در جامعه تأثيرات فراواني بر زندگي مشترك و بخش‌هاي زندگي شخصي آن‌ها مي‌گذارد. 

 

پيامدهاي مثبت استقلال مالي براي زنان

استقلال مالي زن‌ها چه براي خود آن‌ها و چه براي خانواده آن‌ها مزايايي به همراه دارد. تفاوت زنان داراي استقلال مالي به طور واضح در برخي زمينه‌ها به چشم مي‌خورد. در اينجا به برخي از تفاوت‌هاي زنان مستقل پرداخته ايم:

1. احساس رضايت دروني

مسلم است كه پول و كسب درآمد در درجه اول براي هر شخصي خوشايند و رضايت بخش است. زنان نيز از اين قاعده مستثني نيستند. رضايت دروني از كار و پولي كه بابت آن دريافت مي كنيد بزرگترين و ارزشمندترين بخش از زندگي شغلي زن محسوب مي شود. در واقع رضايت دروني زماني بيشتر مي شود كه زن احساس كند، كارآمد بوده و از مهارت‌هايش مي‌تواند در جهت تأمين نيازهايش استفاده كند.

2. استقلال مالي زنان و بالا رفتن اعتماد به نفس

زماني كه زن از نظر مالي مستقل باشد، داراي اعتماد به نفس بالاتري خواهد بود. وقتي كه كسب درآمد مي‌كنيد خيال تان از بابت پرداخت اقساط و خرج و مخارج پايان ماه و .. راحت است. راحت‌تر مي‌توانيد خريد كنيد و اين مسئله مي‌تواند به شما انرژي زيادي براي ادامه راه بدهد. براي آگاهي از ديگر راه‌هاي افزايش اعتماد به نفس كليك كنيد.

3. اجتماعي شدن و معاشرت بيشتر

حضور در اجتماع در بهبود كيفيت روابط بين فردي شما كمك مي‌كند. ارتباط و معاشرت با افراد مختلف، به اشتراك گذاشتن تجربيات و روزمرگي و ديگر چالش‌هايي كه در محل كار ايجاد مي‌شود، در بهبود روابط بين فردي زنان مؤثر است. قرار گرفتن در محيط كار به خودي خود منجر به بهبود مهارت‌هاي ارتباطي مي‌شود. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مهارت هاي ارتباطي كليك كنيد.

4. استقلال مالي زنان و كمك به اقتصاد خانواده

استقلال مالي زنان باعث مي‌شود آن‌ها نيز سختي پول درآوردن را درك كنند. در خرج كردن پول حساسيت بيشتري به خرج داده و به رشد اقتصادي خانواده كمك كنند. استقلال آن‌ها باعث مي‌شود نگاه واقعي‌تري به مخارج خانه داشته و در زمان مشكلات حامي اعضاي خانواده خود باشند. توانايي آن‌ها در كمك مالي نيز به آن‌ها احساس آزادي بيشتر در تصميمات مربوط به دارايي‌هاي مالي را مي‌دهد.

5. برنامه ريزي و مديريت زمان

شاغل بودن باعث مي‌شود زنان نسبت به زمان و برنامه‌هاي خود بيشتر توجه داشته و امور زندگي را طبق يك نظم خاصي بگردانند. در بسياري موارد زنان شاغل بهتر مي‌توانند امور منزل و فرزند خود را برنامه ريزي و مديريت كنند. شايد در ابتدا با مشكلاتي رو به رو شوند، اما بعد از مدتي ياد مي‌گيرند كه چگونه به طور مفيد از زمان خود استفاده كنند. اگر در مديريت زمان خود در منزل و انجام امور خانه‌داري مشكل داريد، پيشنهاد مي‌كنيم مقاله زنان خانه دار موفق را مطالعه كنيد.

6. داشتن حقوق و رفاه بيشتر

در خانواده‌اي كه هر دو زن و شوهر منبع درآمد دارند، مسلما رفاه بيشتري در آن خانواده وجود خواهد داشت. به علاوه روابط زناشويي زنان داراي استقلال مالي بهتر مي‌تواند باشد چرا كه نوع ارتباط زن با همسرش به خاطر وابستگي مالي دچار چالش نمي‌شود. پيشنهاد مي‌كنيم مقاله صحبت در مورد مسائل مالي با همسر را مطالعه كنيد.

 

پيامدهاي منفي استقلال مالي زنان

1. خستگي و كمبود انرژي

زنان شاغل ممكن است كه بعد از مدتي دچار خستگي جسمي و رواني و بعد از مدتي فرسودگي شغلي شوند. اين موضوع مديريت امور منزل و خانه داري را دچار معضلاتي مي‌كند. همكاري ميان زن و شوهر در مورد وظايف خانه داري مي‌تواند خستگي در زنان را كاهش دهد. به علاوه باعث بهبود صميميت زوجين و روابط زناشويي شود. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه فرسودگي شغلي كليك كنيد.

2. نگهداري فرزند

يكي از اصلي‌ترين مشكلات مادران شاغل، مشكلات مربوط به نگهداري از فرزندان است. اغلب مردان به همين دليل با اشتغال همسران خود مخالفت مي‌كنند. اينكه چه كسي در زمان نبود مادر از فرزند نگهداري مي‌كند از اهميت زيادي برخوردار است. پيشنهاد مي‌كنيم براي درك بهتر در اين زمينه مقاله مادران شاغل را مطالعه كنيد.

فرستادن كودك به مهد كودك، پدر بزرگ مادر بزرگ، پرستار و يا ديگر مراقبان هر كدام مشكلات مربوط به خود را دارد. انتخاب يك مهد مناسب، كمك و همكاري اطرافيان و استفاده از مزاياي قانون كار كه براي زنان در نظر گرفته شده است مي‌تواند به حل بهتر اين مسائل كمك كند. همچنين فرستادن فرزندان به مهد كودك جنبه‌هاي گوناگوني را شامل مي‌شود. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه فرستادن كودك به مهد كودك كليك كنيد.

3. اختلاف بر سر خرج و مخارج

گاهي اختلافات به دليل عدم توافق بر سر خرج و مخارج و چگونگي خرج كردن در منزل ايجاد مي‌شود. مشخص نكردن ميزان مشاركت مالي زن در مخارج و بالا رفتن توقعات همسر معمولا باعث شروع اين اختلافات مي‌شود. بهتر است زوجين از همان ابتدا درباره سهم هر كدام در مسائل مالي به توافق برسند.

4. ديدگاه منفي مردان به استقلال مالي خانم‌ها

ديدگاه منفي مردان نسبت به استقلال مالي زن‌ها ممكن است دلايل مختلفي داشته باشد. تمايل زن به استقلال مالي و نارضايتي همسر نسبت به اين موضوع مي‌تواند مشكلاتي را براي آن‌ها در زمينه‌هاي مختلف روابط زناشويي ايجاد كند. معمولا اين مشكلات در خانواده‌هايي به چشم مي‌خورد كه درباره اين مسائل قبل از ازدواج به اشتراك و تفاهم نرسيده‌اند. مشاوره خانواده به خانواده‌ها كمك مي‌كند تا به حل بهتر اين مسائل بپردازيد.

 

اشتباهات رايج زنان در خصوص استقلال مالي

از آن جا كه مسئوليت هزينه‌هاي منزل به عهده زنان نيست، ممكن است توجهي به چگونگي خرج كردن پول خود نداشته باشند. همين موضوع باعث مخالفت خانواده با اشتغال زنان مي‌شود يا ممكن است علارغم كار كردن هيچ پس اندازي نداشته باشند. در ادامه به اشتباهات رايجي كه استقلال مالي زنان و رفاه اقتصادي آنان را به خطر مي‌اندازد پرداخته‌ايم:

1. مديريت غلط و توهم آميز مالي

ممكن است بعضي مواقع با خريد كالاي ارزان خود را گول بزنيد كه در حال صرفه جويي و پس‌انداز هستيد. اما اين واقعيت وجود دارد كه كالاي ارزان همان قدر هم بي كيفيت است. اما با كمي تأمل در اين زمينه مي‌توانيد اين مسئله را مديريت كرده و كالاي باكيفيت‌تري را خريداري كنيد تا دوام بيشتري براي شما داشته باشد. اين يك فكر اقتصادي درست است. به طور كلي صرفه جويي و كم خرج كردن در كوتاه مدت مي‌تواند منجر به پس انداز شود. اما در بلند مدت جواب گو نيست.

2. عدم تعادل در خرج كردن

اگر متأهل هستيد، ممكن است بيش از حد انتظار براي امور منزل و همسر و فرزندتان خرج كنيد و هيچ پولي را براي خود كنار نگذاشته و يا هيچ هزينه‌اي براي خود در نظر نگيريد. اما بايد در امور مالي به خودتان توجه كنيد. اگرچه بخش زيادي را براي منزل خرج مي كنيد بخش كوچك پول خود را براي استفاده شخصي كنار بگذاريد.

3. خريدهاي از روي هيجان و نه عقل

گاهي شما خريد‌هايي را انجام مي‌دهيد كه صرفا براي ايجاد حس خوب در شما و كم كردن ميزان استرس در شماست. بايد در اين زمينه احتياط كنيد و هر موقع خواستيد خريدي انجام بدهيد كه واقعا هدفي پشت آن نيست، حتما از خود اين سوال را بپرسيد كه من چرا اين كالا را خريداري مي‌كنم؟ اگر دليل قانع كننده و كاملا عقلاني داشتيد خريد كنيد. در غير اين صورت بعد از مدتي كمد منزلتان پر از وسيله‌ها و يا لباس‌هايي مي‌شود كه بي هدف و فقط از روي هيجان خريداري شده‌است.

4. برگذاري و يا رفتن به مهماني‌هاي پي در پي

ممكن است اين مسئله براي شما پيش بيايد كه دائم از طرف دوستان و بستگان دور ونزديك به مهماني‌ها و دورهمي‌هاي پي در پي دعوت شويد و يا دلتان بخواهد به هر مناسبت كوچكي مهماني برگذار كنيد؛ مسلم است كه چنين مهماني‌هايي هزينه‌اي براي شما در بر دارد. در اين مواقع تنها راه براي كم كردن هزينه‌ها، آوردن يك دليل منطقي براي رد كردن آن مهماني است. در غير اين صورت در طولاني مدت ممكن است از نظر مالي افت شديدي كنيد.

معمولا خانم‌ها با كمي تفكر و مديريت صحيح مي‌توانند از بروز اشتباهات ذكرشده، جلوگيري كنند. با توجه به موارد عنوان شده در بالا، با درايت كافي در مورد استقلال مالي مي توانيد بهترين تصميم را بگيريد. دانستن روش‌هاي حل مسئله و مهارت‌هاي گفتگوي مؤثر به برقراري آرامش در خانه كمك خواهد كرد. در اين زمينه پيشنهاد مي‌كنيم مقاله حل مسئله را مطالعه كنيد.

 

استقلال مالي زنان | سؤالات متداول

آيا زن بايد استقلال مالي داشته‌باشد يا خير؟

همان طور كه ذكر كرديم استقلال زنان از لحاظ مالي مزايا و معايبي دارد كه با توجه به در نظر گرفتن هر كدام از آن‌ها و شرايط اقتصادي خانواده مي‌توانيد در اين مورد تصميم بگيريد. استقلال مالي  وابستگي شما را از مردان كاهش مي‌دهد و اين موضوع مي‌تواند اثرات مثبتي را به همراه داشته‌باشد.

مديريت مالي زنان شاغل چگونه حاصل مي‌شود؟

از آن‌جايي كه بيشتر خانم‌ها به خرج كردن و خريد كردن علاقه زيادي دارند، ممكن است مديريت مالي كار سختي به نظر برسد. مديريت مالي زنان شاغل در زندگي مشترك بيش از هرچيز همكاري اعضاي خانواده را مي‌طلبد. همچنين جلوگيري از اشتباهات مالي به ميزان زيادي در مديريت اين مسئله به شما كمك مي‌كند. اشتباهاتي مانند خرج كردن بيش از حد و يا غير ضروري.

براي دريافت مشاوره در زمينه استقلال مالي زن مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع:  معايب و مزاياي اشتغال زنان

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۲ تير ۱۳۹۹ ] [ ۰۸:۱۱:۱۴ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی