مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

آيا تا به حال در مورد ويژگي‌هاي يك روانشناس خوب انديشيده‌ايد؟ در بسياري از موارد افراد از مراجعه به روانشناسان احساس رضايت نمي‌كنند و در واقع نتيجه دماني دلخواه را به دست نمي‌آورند. اين مسئله بيش از اينكه به علم روانشناسي مربوط باشد تا حد زيادي به روانشناسي كه شما انتخاب مي‌كنيد بستگي دارد. متأسفانه امروزه افراد زيادي خدمات روانشناسي و مشاوره را ارائه مي‌دهند بدون اينكه از صلاحيت و مهارت كافي برخوردار باشند. در نتيجه لازم است قبل از مراجعه به يك درمانگر ابتدا با ملاك‌ها و ويژگي‌هاي يك روانشناس خوب آشنا باشيد و در همين راستا به افراد متخصصي مراجعه كنيد تا احتمال بهبودي و گرفتن نتايج درماني نيز برايتان افزايش يابد. اگر به دنبال كسب اطلاعات بيشتري در اين باره هستيد تا انتها با ما همراه باشيد.

 منبع: روانشناس خوب | يك روانشناس خوب چه ويژگي‌هايي دارد

 

ويژگي‌هاي روانشناس خوب

بسياري از افراد قبل اينكه به مراكز مشاوره و رواندرماني مراجعه كنند در تلاشند كه بين روانشناسان گزينه بهتر و كارآمدتري را برگزينند و با اطمينان خاطر بيشتري جلسات رواندرماني را آغاز نمايند. ما در ادامه با معرفي ملاك‌ها و معيارهاي يك روانشناس خوب به شما در اين زمينه كمك خواهيم كرد.

1- برخورداري از تخصص مرتبط

متأسفانه امروزه برخي افراد سودجو با عنوان روانشناس يا مشاور اقدام به برگزاري جلسات درماني مي‌كنند و به اين ترتيب به مراجعان آسيب مي‌رسانند. براي اينكه از اين مسئله مصون بمانيد لازم است كه قبل از مراجعه در مورد نوع تخصص و مدرك روانشناسي كه مي‌خواهيد به او مراجعه كنيد اطلاعات كافي كسب نماييد. افراد براي اينكه بتوانند خدمات روانشناسي ارائه كنند لازم است كه در يكي از رشته‌هاي روانشناسي باليني، روانشناسي كودكان استثنايي، روانشناسي باليني كودك يا روانشناسي شخصيت از حداقل مدرك كارشناسي ارشد برخوردار باشند.

همچنين افرادي كه داراي مدرك مشاوره هستند تنها مي‌توانند در زمينه مشاوره تحصيلي، شغلي، خانوادگي و مسائلي از اين دست به شما راهنمايي‌هاي لازم را ارائه كنند و درمانگر مشكلاتي نظير افسردگي، اضطراب، اعتياد و اختلالات رشدي نيستند. همچنين در صورت بروز يك مشكل باليني لازم است كه حتماً به يك متخصص روانشناس مراجعه كنيد.

براي آشنايي بيشتر در زمينه مشاوره تلفني كليك كنيد.

2- آموزش ديدن به صورت حرفه‌اي از ويژگي‌هاي روانشناس خوب

اكثر روانشناسان پس از گذراندن دوران تحصيل خود به طور آكادميك، به طور جداگانه كارگاه‌ها و دوره‌هاي آموزشي تخصصي مختلفي را پشت سر مي‌گذارند. در اين دوره‌ها روانشناسان به طور جدي‌تر و حرفه‌اي‌تر درمان‌هاي روز دنيا نظير درمان شناختي-رفتاري، درمان روان پويشي و طرحواره درماني را مي‌آموزند. دوره‌هاي تخصصي تا حد زيادي مي‌تواند سطح علمي درمانگران را ارتقا ببخشد و به مهارت‌هاي عملي آن‌ها كمك كند.

3- كار كردن در مراكز معتبر

يك روانشناس حرفه‌اي حتماً اصول حرفه‌اي درمان را مي‌شناسد و از قوانين مرتبط با فعاليت حوزه روانشناسي آشنا است. در كشور ما تنها مراكزي به طور قانوني و رسمي مي‌توانند به فعاليت روانشناسي بپردازند كه از سازمان نظام روانشناسي يا سازمان بهزيستي مجوز فعاليت كسب كرده باشند. در نتيجه قبل از مراجعه به يك روانشناس علاوه بر كسب اطلاعات در مورد مدرك، سطح علمي و سابقه كاري او در مورد مجوز مركزي كه به آن مراجعه مي‌كنيد نيز اطمينان حاصل نماييد.

4- اخلاق مداري و رعايت چارچوب‌ها از ويژگي‌هاي روانشناس خوب

متأسفانه بسياري از افراد سودجو در قالب رابطه درماني اخلاقيات را زير پا مي‌گذارند و روابط غير حرفه‌اي با مراجعان خود برقرار مي‌كنند. از جمله مهم‌ترين اصول اخلاقي كه روانشناسان بايد به آن پايبند باشند اين است كه نبايد رابطه عاطفي و خارج از چارچوب درماني با مراجعان خود برقرار كنند. علاوه بر اين آن‌ها بايد بتوانند امانت‌دار مراجعين خود باشند و حق ندارند بدون موافقت درمانجو اطلاعات جلسات خود را با شخص ديگري در ميان بگذارند.

تنها زماني درمانگر مي‌تواند از اين قانون تخطي كند كه احتمال آسيب به خود يا شخص ديگري در ميان باشد. براي مثال در مواردي نظير مواجه شدن با افكار خودكشي يا ديگركشي روانشناس از افراد ديگري در اين زمينه كمك مي‌گيرد و اطلاعات لازم را در اختيار آن‌ها قرار مي‌دهد.

براي اطلاعات بيشتر در زمينه مشاوره حضوري كليك كنيد.

5- تصميم نگرفتن به جاي مراجع

بسياري از افراد هنگام مراجعه به روانشناس توقع دارند كه او در مقابل مشكلاتي كه مطرح مي‌كنند نوعي راه حل خاص را پيش پايشان بگذارد. در حالي كه يك روانشناس حرفه‌اي مي‌داند كه هرگز نبايد چنين كاري انجام دهد. براي مثال اگر شما در مورد ادامه رابطه با همسر خود دچار شك و ترديد شده‌ايد روانشناس نبايد مستقيماً به شما بگويد طلاق بگيريد يا اينكه به زندگي ادامه دهيد.

او نقش آينه‌اي را دارد كه به بازنمايي زندگي شما و صفات دروني‌تان كمك مي‌كند. شما با بازخوردهايي كه از درمانگر خود دريافت مي‌كنيد در نهايت خودتان به اين نتيجه مي‌رسيد كه مي‌خواهيد با زندگي‌تان چه كار كنيد. در واقع مسئوليت نهايي تمامي تصميم‌هاي زندگي به عهده خود شماست و درمانگر وظيفه دارد تا بتواند همچون چراغ راهي مسير پيش رو را براي شما تسهيل نمايد.

6- پرهيز از قضاوت از جمله ويژگي‌هاي روانشناس خوب

يك روانشناس خوب كاملاً مي‌داند كه قرار نيست همانند والدين با شما رفتار كند و خوب و بد گفته‌هايتان را به شما گوشزد كند. در واقع يك روانشناس حرفه‌اي در طول جلسات همواره تلاش مي‌نمايد تا از قضاوت كردن خودداري كند. البته لازم است بدانيد كه اين امر به معناي اين نيست كه روانشناس قرار است همه كارهاي شما را تأييد نمايد. در واقع منظور از عدم قضاوت اين است كه درمانگر از پذيرش كافي براي شنيدن تمامي حرف‌هاي مراجع برخوردار باشد و از انجام رفتارهايي نظير سرزنش، تمسخر، تحقير يا طرد به خاطر رخ دادن چيزي كه مورد پسند او نيست بپرهيزد.

7- عمل كردن متناسب با بافت فرهنگي مراجع

روانشناسان متخصصاني با يك دانش مكانيكي نيستند. در واقع آن‌ها بايد از انعطاف‌پذيري ذهني كافي برخوردار باشند تا بتوانند بافت فرهنگي و مذهبي مؤثر در بروز مشكلات را در نظر بگيرند. روانشناسي كه براي همه افراد با زمينه‌هاي فرهنگي، قومي و مذهبي متفاوت يك نسخه يكسان را تجويز مي‌كند و نمي‌تواند شخصيت منحصر به فرد هر كس را در فرايند درمان خود لحاظ كند نمي‌تواند گزينه مناسبي براي شما باشد.

براي آگاهي در زمينه راهنماي انتخاب بهترين مركز مشاوره و روانشناس كليك كنيد.

 

سؤالات متداول

- آيا روانشناسان باليني مي‌توانند دارو تجويز كنند؟

خير. اگرچه روانشناسان باليني به خصوص افرادي كه در دانشگاه‌هاي علوم پزشكي تحصيل مي‌كنند در زمينه داروهاي روان پزشكي آموزش مي‌بينند اما اين آموزش‌ها براي تجويز دارو به مراجعان كافي نيست و در نتيجه انجام اين كار در ايران قانوني نمي‌باشد. با اين حال روانشناس با توجه به دانش خود مي‌تواند تشخيص دهد كه شما به دارو درماني احتياج داريد يا خير و بايد چه داروهايي را مصرف نماييد. در اين شرايط درمانگر شما را به يك روان پزشك ارجاع خواهد داد تا بتوانيد در كنار رواندرماني دارودرماني را نيز آغاز نماييد.

- آيا يك روانشناس خوب دكتر است؟ تفاوت روانشناسي و روان پزشكي چيست؟

بسياري از افراد تفاوت روانشناسي و روان پزشكي را نمي‌دانند. اگر منظورتان از دكتر همان پزشك باشد بايد بگوييم كه خير روانشناسان پزشك نيستند. آن‌ها بايد در ابتدا در كنكورهاي وزارت علوم پذيرفته شوند و سپس حداقل مدرك كارشناسي ارشد را دريافت كنند تا بتوانند خدمات روان درماني را ارائه دهند. در همين راستا بسياري از آن‌ها تا مقطع دكترا پيش مي‌روند و دكتراي روانشناسي دارند. روانشناسان پس از دوره كارشناسي يعني در دوره ارشد و دكترا مي‌توانند در دو كنكور مجزاي علوم پزشكي و كنكور وزارت علوم شركت كنند و تحصيلات خود را زير نظر يكي از آن‌ها ادامه دهند.

روانشناساني كه در دانشگاه‌هاي علوم پزشكي تحصيل مي‌كنند معمولاً كار باليني بيشتري را در بيمارستان‌ها و مراكز درماني انجام مي‌دهند و دروس مرتبط با داروشناسي را نيز مي‌گذرانند. اما روان پزشكان از ابتدا در دوره 7 سال پزشكي عمومي تحصيل مي‌كنند و پس از آن مي‌توانند در دوره تخصص خود گرايش روان پزشكي را انتخاب كنند. روان پزشكان در درمان اختلالات رواني بيشتر به دارو درماني اعتقاد دارند و درنتيجه افراد براي دريافت خدمات رواندرماني جهت بهبود اختلالات رواني لازم است كه به يك روانشناس باليني مراجعه نمايند.

براي شناخت بيشتر در زمينه تفاوت مشاوره و روان درماني كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه ويژگي هاي روانشناس خوب مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 منبع: روانشناس خوب | يك روانشناس خوب چه ويژگي‌هايي دارد

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۳ تير ۱۳۹۹ ] [ ۰۹:۱۱:۱۵ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی