مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

جيغ زدن كودكان نوپا در بسياري مواقع موجب كلافگي و خستگي والدين مي‌شود. در اين ميان اولين مسئله‌اي كه ذهن والدين را درگير مي‌كند علت جيغ زدن كودك است. جيغ زدن كودكان گاه و بي گاه به دلايل مختلف طبيعي و معمولا گذراست. اما گاهي اين رفتار به حدي زياد مي‌شود كه كنترل آن براي خانواده مشكل مي‌گردد. جالب است بدانيد رابطه شما و نوع برخوردتان تا حد زيادي مي‌تواند رفتارهاي كودكتان را كنترل و اصلاح كند. ممكن است نشانه‌هايي از بيش فعالي در كودكتان ببينيد. اما بهتر است براي تشخيص به يك متخصص و مشاور كودك مراجعه نماييد. در اين مقاله سعي كرده‌ايم تا علت جيغ زدن كودك و نحوه‌ي برخورد با اين رفتار را آموزش دهيم.

منبع: جيغ زدن كودكان نوپا 

 

علت جيغ زدن كودك زير 2 سال

كودكان در سنين پايين به خصوص در سنيني كه به مهارت‌هاي كلامي كافي نرسيده‌اند، رفتارهايي همچون جيغ و داد كردن و قشقرق راه انداختن را زياد نشان مي‌دهند. گاهي اين جيغ زدن به نوعي به زبان كودك براي بيان خواسته‌هايش و جلب توجه تبديل مي‌شود كه به تدريج برايش عادت مي‌شود. گاهي خانواده‌ها رفتارهاي كودك را نشانه‌اي از بيش فعالي يا اختلالات ديگري چون اوتيسم مي‌پندارند. بهتر است براي تشخيص علل جيغ زدن كودك به يك متخصص و يا مشاوره كودك مراجعه نماييد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه بيش فعالي و اوتيسم كليك كنيد. در كل جيغ زدن كودكان مي‌تواند علت‌هاي مختلفي داشته باشد كه برخي از آن‌ها شامل موارد زير است:

1. جيغ زدن كودكان نوپا | درخواست داشتن

طبيعتا توانايي‌هاي كلامي به طور كامل در كودكان زير 2 سال شكل نگرفته‌است، به همين دليل خيلي اوقات براي نشان دادن نيازها و درخواست‌هايشان از زبان غير كلامي مثل ايما و اشاره، صدا درآوردن و خيلي اوقات هم از جيغ زدن و يا پرخاشگري استفاده مي‌كنند. معمولا براي اصرار به داشتن چيزي بيشتر جيغ مي‌زنند و خيلي اوقات با جيغ زدن به خواسته خود مي‌رسند. درواقع هرچه والدين خواسته آن‌ها را در اين مواقع بيشتر اجابت كنند، اين رفتار تقويت مي‌شود.

2. عصبانيت

ناكام گذاشتن مي‌تواند كودك را عصباني كند. كودكان در اين سن هنوز راه‌هاي كلامي براي ابراز عصبانيت و خشم خود را بلد نيستند. راه‌هاي كنترل هيجان و خشم را ياد نگرفته‌اند به همين دليل تنها راه ممكن برايشان جيغ و داد كردن است. بنابراين هرچه را كه بخواهند سريع شروع به پرخاشگري مي‌كنند. براي اطلاع بيشتر در زمينه پرخاشگري كودكان زير دو سال كليك كنيد.

3. جيغ زدن كودكان نوپا | درد جسمي

جيغ و داد كودك برخي مواقع به خاطر دردهايي است كه حس مي‌كند، مثل درد شكم و دل پيچه، يا درد‌هايي كه در اثر ضربه ديدن در آن‌ها ايجاد شده است. خيلي اوقات اين دردها برايشان مبهم است يا توانايي ابراز درد را ندارند.

4. جلب توجه

كودكان به خصوص در سنين پايين خيلي دنبال جلب توجه والدين هستند. خيلي از كودكان خردسال ياد مي‌گيرند كه با جيغ زدن مي‌توانند سريع توجه پدر و مادر خود را جلب كنند. والدين در بسياري مواقع ناخواسته با رفتارهايي اين جيغ زدن را تقويت مي‌كنند. مثلا هنگامي كه با جيغ زدن كودكان نوپا مواجه مي‌شوند سريع آن‌ها را در آغوش مي‌گيرند، سعي مي‌كنند با بازي و سرگرمي حواسشان را پرت كنند اما در واقع با اين كار خود و توجه افراطي به كودك، باعث تقويت رفتار جيغ زدن مي‌شوند.

حتي توجه منفي والدين مثل دعوا كردن صدا كردن كودك و هر برخورد افراطي مي‌تواند اين رفتار را تقويت كند چون كودك از اين طريق به توجه رسيده است. براي كسب اطلاعات بيشتر در اين زمينه پيشنهاد مي‌كنيم به مقاله جلب توجه در كودكان مراجعه كنيد.

 

راه‌هاي برخورد با جيغ زدن كودكان نوپا

براي برخورد صحيح با جيغ و داد كودك بايد ابتدا علت‌ها را بشناسيد و بر اساس آن برخورد صحيحي با فرزند خود داشته باشيد. در نظر داشته باشيد كه با برخورد صحيح مي‌توانيد اين رفتارها را كنترل و تعديل كنيد. برخي راه‌هاي برخورد با جيغ زدن كودك شامل موارد زير مي‌شود:

1. با جيغ زدن تسليم درخواست كودك نشويد

اگر او براي درخواست چيزي جيغ مي‌زند، سريع چيزي كه مي‌خواهد را به او ندهيد. مي‌توانيد به او بگوييد «اگر جيغ بزني نمي‌فهمم چه چيزي مي‌خواهي» از او بخواهيد به آرامي نشان دهد چه مي‌خواهد. مي‌توانيد حدس بزنيد و به آرامي در بيان خواسته‌اش به او كمك كنيد. وقتي به آرامي درخواستش را ابراز كرد بهتر است چيزي كه مي‌خواهد را به او بدهيد و با توجه مثبت و محبت براي اينكه خواسته‌اش را آرام ابراز كرد او را تحسين كنيد. براي اطلاع از بهترين روش هاي تشويق كودكان كليك كنيد.

دقت كنيد اگر خواسته‌اش غير معقول است به خاطر جيغ و داد كودك تسليم او نشويد مي‌توانيد به او خيلي ساده توضيح دهيد؛ مثلا الان نمي‌تواني اين را داشته باشي بعد از غذا مي‌دهم. يا اينكه مي‌توانيد جايگزيني براي خواسته‌اش در نظر بگيريد.

2. جيغ زدن كودكان نوپا | صبر و حوصله داشته باشيد

دوره رشد كودك را در نظر بگيريد. كودكان در سنين خيلي پايين به صورت گاه و بي‌گاه جيغ مي‌زنند. اين مسئله معمولا گذرا است و خود به خود كاهش مي‌يابد. برخورد شديد و واكنش افراطي مي‌تواند اوضاع را بدتر و يا اين دوره را طولاني كند؛ بهتر است با صبر و حوصله با كودك برخورد كنيد و اجازه ندهيد اين رفتار كودك شما را خيلي پريشان و مضطرب كند.

3. تعامل مثبت با كودك را افزايش دهيد

زمان‌هايي كه كودك آرام است تا حد ممكن ارتباط مثبت را با او زياد كنيد. اين كار تأثير زيادي براي كاهش رفتار منفي دارد. مي‌توانيد زمان‌هايي را اختصاص دهيد تا با او بازي كنيد، او را در آغوش بگيريد و يا برايش داستان بگوييد.

4. جيغ زدن‌هاي كودك براي جلب توجه را ناديده بگيريد

اگر كودكتان براي جلب توجه شما جيغ مي‌زند و قشقرق به پا مي‌كند، به واكنش‌هاي خود دقت كنيد. نه تنها توجه مثبت مثل بغل كردن، شكلات دادن بلكه توجه منفي مثل اخم كردن و دعوا كردن مي‌تواند اين رفتار را تقويت كند. حتما به الگوي جيغ زدن‌ها و دليل آن توجه كنيد. وقتي براي توجه گرفتن شما جيغ مي‌زند، آن را ناديده بگيريد و توجه نكنيد. در عوض وقت‌هايي كه ارتباط مثبت دارد و جيغ نمي‌زند توجهتان را دو چندان كنيد. كم كم كودك ياد مي‌گيرد براي توجه گرفتن رفتارهاي آرام و مثبت نشان دهد.

5. به رفتارهاي مناسب كودك پاداش دهيد

مي‌توانيد برنامه‌اي براي پاداش دادن به كودك داشته باشيد. هر وقت كودك رفتار مثبتي نشان داد، يا مثلا درخواست‌هايش را بدون جيغ و داد ابراز كرد، به او پاداش بدهيد. مي‌توانيد جايزه‌هاي كوچكي مثل خوراكي‌هايي كه دوست دارد را براي پاداش در نظر بگيريد. به كودك بگوييد اين پاداش را دقيقا براي چه رفتاري دريافت مي‌كند.

 

مشاوره كودك

بسياري از والدين با وجود رعايت نكات ذكر شده نمي‌توانند هنگام مواجهه با رفتارهاي نابهنجار كودك خود مانند جيغ زدن و لجبازي او واكنش مناسبي از خود نشان دهند و يا فرزند خود را به آرامش دعوت كنند. گاهي علت جيغ زدن‌هاي طولاني مدت كودك به علل رواني و استرس و فشارهاي عصبي باز مي‌گردد. ادامه اين مسئله منجر به بروز آسيب‌هاي بيشتري در آينده مي‌شود. بنابراين وظيفه والدين است تا با مراجعه به مشاوره كودك جهت تأمين سلامت روان كودك و از بين بردن جيغ زدن در او بكوشند.

براي دريافت مشاوره در زمينه جيغ زدن كودكان نوپا مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: جيغ زدن كودكان نوپا 

امتیاز:
بازدید:
برچسب: جيغ زدن كودكان نوپا،
موضوع:
[ ۱۴ تير ۱۳۹۹ ] [ ۱۰:۲۸:۱۷ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی