مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

ختنه زنان به معني بريدن يا مسدود كردن قسمتي از آلت تناسلي زنانه است كه به صورت سنتي در بعضي از گروه‌هاي قوميتي در آفريقا و غرب آسيا وجود دارد. بر خلاف ختنه پسران كه در بسياري از اديان و سنت‌ها شايع است و از نظر پزشكي و بهداشتي نيز نظرات مثبتي در حمايت از آن وجود دارد اما ختنه زنان هيچ پيامد مثبتي براي آن‌ها نداشته و حتي باعث مشكلات و عوارض بسيار منفي و جدي براي آن‌ها مي‌شود. تا امروز فعاليت‌هاي اجتماعي زيادي براي جلوگيري از اين عمل در جهان صورت گرفته و در بسياري از كشورها ممنوع شده است اما هنوز قوانين نتوانسته‌اند اين سنت را مغلوب كنند.

منبع: ختنه زنان

 

انواع ختنه زنان

در حقيقت چهار نوع عمده از ختنه زنان وجود دارد و هركدام از آن‌ها به عنوان ناقص‌سازي جنسي زنان شناخته مي‌شود:

نوع اول: بريدن كل يا بخشي از كليتوريس، در برخي جوامع به بريدن يك لايه نازك بيروني كليتوريس، ختنه سنت نيز گفته مي‌شود.

نوع دوم: برداشتن كلي يا جزئي كليتوريس و لب‌هاي كوچك واژن

نوع سوم: قطع كردن لب‌هاي بزرگ و كوچك آلت تناسلي و تنگ كردن يا مسدود كردن مجراي واژن كه به اين روش در سودان روش فرعوني گفته مي‌شود.

نوع چهارم: در اين نوع ختنه تمام آسيب‌هاي ممكن به دستگاه تناسلي زن وارد مي‌شود. در اين نوع با شكافتن، سوراخ كردن و دوختن، دستگاه تناسلي از بين مي‌رود. 

 

ختنه زنان در كجا وجود دارد؟

 

ختنه زنان در سنت بعضي از گروه‌هاي قومي آفريقا و غرب آسيا وجود دارد. هيچ‌كدام از اديان الهي مانند اسلام و يهوديت و مسيحيت دستور به ختنه دختران نداده‌اند. در عوض سنت‌هاي قومي نقش بيشتري در حفظ اين رسم داشته‌اند. خاستگاه اين رسم را دره نيل و مصر باستان مي‌دانند و امروزه نيز دختران ختنه‌شده در حدود 28 كشور جهان وجود دارد كه شيوع آن بين زنان مصري، اتيوپيايي‌، كنيايي‌، سوماليايي بيشتر است. در ايران نيز ختنه زنان در مناطق جنوبي كشور به ويژه استان بوشهر، هرمزگان، خوزستان و سيستان و بلوچستان و همچنين مناطق كردنشين آذربايجان و كرمانشاه وجود دارد و متاسفانه قانون مشخصي براي ممنوعيت آن وضع نشده است.

 

رسوم ختنه زنان

معمولا در اين جوامع رسومات مختلفي وجود دارد. اما اكثر اقوامي كه به ختنه زنان معتقدند، آن‌ها را در آغاز نوجواني و هنگام بلوغ يا قبل از ازدواج ختنه مي‌كنند. در جنوب ايران رسم است كه دختر را پيش از چهل روزگي ختنه كنند اما در بيشتر جوامع ختنه شدن دختر به معناي بالغ شدن او است.

 

دلايل ختنه كردن زنان

در اين جوامع معمولا ختنه زنان با هدف افزايش پاكدامني پيش از ازدواج و وفاداري زن و كم شدن احتمال خيانت به شوهر پس از ازدواج صورت مي‌گيرد. به اين دليل كه با برداشتن كليتوريس لذت رابطه جنسي براي زنان به شدت محدود شده و احتمال كمتري دارد كه از رابطه جنسي لذت كامل ببرند. هرچند تحقيقات نشان داده كه اين زنان به خاطر محدود شدن لذت از طريق رابطه جنسي به خيال‌پردازي و يا رابطه با مردان ديگر پناه مي‌برند. در واقع مي‌توان گفت كه و رسم تاثير معكوس داشته است. آگاهي از تفاوت زنان و مردان در اين مرحله بسيار اهميت مي‌يابد. عملي كه فوايد جسمي و بهداشتي بسياري براي مردان دارد، در زنان به عواقب جبران ناپذيري ختم مي‌گردد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه تفاوت زنان و مردان كليك كنيد. 

 

عوارض و پيامدهاي بهداشتي ختنه براي زنان

 

ختنه براي زنان نه تنها فايده اي ندارد بلكه  پيامدها و خطرات جسماني نيز به وجود مي‌آورد:

_درد، خون‌ريزي شديد و شوك هنگام بريدن كليتوريس كه معمولا بدون بي‌حسي انجام مي‌شود.

عفونت زخم و عفونت‌هاي ادراري بعدي به دليل عدم رعايت نكات بهداشتي در اين عمل

مشكلات جنسي مانند درد شديد هنگام آميزش

ناباروري و مشكلات در هنگام زايمان همچون مرده زايي

مشكلات ادراري به اين دليل كه دختران پس از ختنه معمولا هنگام ادرار درد دارند و به همين دليل از ادرار كردن جلوگيري مي‌كنند.

در برخي مواقع لازم است عمل‌هاي ديگري صورت گيرد تا واژن باز شود. اين عمل‌هاي مجدد نيز دردهاي جسمي شديدي را ايجاد مي‌كنند.

 

آثار رواني ختنه 

علاوه بر مشكلات و پيامدهاي جسمي، آثار رواني شديدي نيز پس از ختنه به زنان وارد مي‌شود. اين پيامدها عبارتند از:

1. افسردگي

دختران به دليل بي‌اعتمادي به محيط خانواده‌اي كه به اجبار آن‌ها را وادار به تحمل عملي دردناك كرده است، دچار افسردگي و اضطراب مي‌شوند. بسياري از اين زنان براي درمان مشكلات رواني خود نياز به روان درماني پيدا مي‌كنند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه افسردگي كليك كنيد.

2. مشكلات جنسي

برداشتن كليتوريس به عنوان عضوي كه نقش زيادي در ايجاد لذت جنسي زنان ايفا مي‌كند، باعث محدود كردن رابطه جنسي براي اين زنان شود. هرچند پژوهش‌ها نشان داده‌اند كه زناني كه ختنه شده بودند به دليل تجربه نكردن رابطه جنسي مناسب به رابطه با مردان متنوع رو مي‌آوردند تا بتوانند لذت جنسي مورد نظرشان را تجربه كنند. بنابراين نه تنها درماني براي خيانت زنان نيست بلكه آن را تشديد مي‌كند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه خيانت زنان كليك كنيد. 

3. اختلالات رواني

برخي مواقع شدت شوك ناشي از ختنه به قدري زياد است كه فرد دچار اختلال استرس پس از سانحه مي‌شود. اين اختلال بسيار جدي بوده و ممكن است به اختلالات رواني ديگري نيز منجر شود. 

 

درمان زنان ختنه‌شده

روش درماني قطعي براي زناني كه دستگاه تناسلي‌شان ناقص شده، وجود ندارد. اما روش‌هاي جديد جراحي پلاستيك اصلاحي براي اين افراد وجود دارد. در اين روش‌ها سعي مي‌كنند تا با استفاده از بافت كليتوريس داخلي و بيرون آوردن اين بافت، حساسيت آن را دوباره احيا كنند. هرچند حساسيت كليتوريس داخلي به اندازه بخش خارجي آن نيست اما بازگشت تحريك جنسي تا حدودي صورت مي‌گيرد. 

سخن آخر

ختنه كردن يكي از دردناك ترين كارهايي است كه مي‌توان بر سر زنان آورد و پيامدهاي جدي نيز براي آن‌ها به همراه دارد. اين افراد معمولا با مشكلات رواني بسيار زيادي مواجه مي‌شوند كه زندگي را برايشان سخت و درناك مي‌كند. در صورتي كه چنين مشكلي داريد، مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره حامي هنر زندگي تماس گرفته و با آن‌ها مشورت كنيد. 

براي دريافت مشاوره در زمينه ختنه زنان مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: ختنه زنان

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ختنه زنان،
موضوع:
[ ۱۶ تير ۱۳۹۹ ] [ ۰۲:۳۷:۵۵ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی