مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

آلبرت اليس يكي از نظريه‌پردازان اصلي رويكرد شناختي در علم روانشناسي است كه روش رفتار درماني عقلاني-هيجاني را ابداع كرد. او در ابتدا از طرفداران نظريه‌هاي روانكاوي و روان‌پويشي بود اما با گذشت زمان به استقلال نظري رسيد. اليس در واكنش به محدوديت‌هاي موجود در نظريه‌هاي روان‌پويشي و رفتاري نظريه جديدي را خلق كرد تا به اين ترتيب شكاف‌هاي موجود در اين حوزه‌ها را پر كند و تأثيرگذاري بيشتري در جلسات درماني داشته باشد. درمان عقلاني هيجاني اليس در كنار شناخت درماني آرون بك امروزه به عنوان يكي از پايه‌هاي اصلي رويكرد شناختي در نظر گرفته مي‌شود. ما در ادامه اين مقاله زندگي نامه و دستاوردهاي علمي آلبرت اليس را شرح داده‌ايم.

 منبع : نظريه رفتار درماني عقلاني هيجاني اليس 

 

زندگي نامه آلبرت اليس

آلبرت اليس در سال 1913 در شهر پيتزبورگ ايالات متحده آمريكا متولد شد. با اين حال او تنها 4 سال اول زندگي خود را در اين شهر گذراند و باقي عمر خود را در نيويورك به سر برد. او از كودكي با بيماري‌هاي مختلف جسماني روبه‌رو شد و از اين بابت سختي‌هاي زيادي كشيد. براي مثال اليس در كودكي 9 بار به خاطر عفونت كليوي در بيمارستان بستري شد، در 19 سالگي با اختلالات كليوي گسترده‌تري روبه‌رو گشت و در 40 سالگي به ديابت مبتلا شد. اما با اين حال او تا زمان مرگش يعني تا 93 سالگي در برابر تمامي اين مشكلات مقاومت كرد و ديگران از او به عنوان فردي قوي و با انرژي ياد مي‌كردند.

او در جريان زندگي به مرور به اين ويژگي خود پي برد كه در مشورت دادن به ديگران بسيار خوب و ماهرانه عمل مي‌كند و همين امر انگيزه‌اي شد تا روانشناس شدن را انتخاب كند و دكتراي روانشناسي باليني را از دانشگاه كلمبيا دريافت نمايد. در ابتداي كار آلبرت اليس به رويكرد روان كاوي علاقه مند شد و آن را عميق‌ترين نوع درمان مي‌دانست. اما به مرور زمان به دليل پيشرفت كند بيماران در مسير بهبودي از آن نااميد شد. او در سال 1955 رويكردي را در روان درماني به وجود آورد كه به درمان عقلاني هيجاني شهرت يافت و تأثير بسياري در شكل گيري رويكردهاي شناختي و شناختي-رفتاري بر جاي گذاشت. اليس در نهايت در سن 93 سالگي در نيويورك در گذشت و ميراث علمي خود را براي روانشناسي باقي نهاد. 

براي آشنايي بيشتر در زمينه روان درماني كليك كنيد.

 

نظريه شخصيت آلبرت اليس

اليس شخصيت انسان را با سه عامل ABC به سادگي توجيه مي‌كند. A از نظر او رويدادهاي برانگيزاننده‌اي هستند كه ما را در زندگي تحت تأثير قرار مي‌دهند. از جمله اين رويدادها مي‌توان به ازدواج، طلاق يا يك موفقيت تحصيلي اشاره كرد. B به عقايدي اشاره دارد كه به رويدادهاي زندگي ما معنا مي‌بخشند. اين عقايد در برخي موارد عقلاني هستند. براي مثال فرد معتقد است شكست آزار دهنده است كه اين گزاره‌اي طبيعي است. اما در بسياري از موارد عقايد غيرعقلاني هستند. براي مثال ممكن است فرد بگويد كه طلاق خيلي وحشتناك است يا من هرگز نمي‌توانم به زندگي برگردم كه اين‌ها نشان از باورهاي غيرعقلاني در فرد دارند.

در نهايت آلبرت اليس نقطه‌ C را به عنوان پيامدهاي هيجاني و رفتاري آنچه اتفاق مي‌افتد معرفي مي‌كند. او مي‌گويد اكثر افراد فكر مي‌كنند واكنش‌هاي احساسي و رفتاري در نتيجه مستقيم تجربه رويدادهاي ناخوشايند اتفاق مي‌افتند يعني A منجر به C مي‌شود. اما اين مسئله از نظر اليس كاملاً اشتباه است! در واقع رفتار درماني عقلاني-هيجاني به عنوان يك نظريه شناختي، به فرايندهاي درون رواني به عنوان عوامل تعيين كننده مهم شخصيت اشاره مي‌كند و معتقد است كه فارغ از وقايع پيراموني، آنچه احساسات و واكنش‌هاي ما را رقم مي‌زند برداشت‌هاي ما از اتفاقات است يعني همان نقطه B.

براي اطلاع بيشتر در زمينه درمان شناختي رفتاري كليك كنيد.

 

رايج‌ترين عقايد غيرعقلاني از ديدگاه اليس

اليس معتقد است همه اختلالات رواني در نتيجه عقايد غيرعقلاني به وجود مي‌آيند. در واقع افراد از نظر سطح عقلانيت با يكديگر متفاوت هستند و همين مسئله باعث آسيب‌پذيري متفاوت افراد در برابر اختلالات رواني مي‌شود. از جمله مهم‌ترين عقايد غير عقلاني آلبرت اليس مي‌توان به موارد زير اشاره كرد.

۱- ارزش ما انسان‌ها به شكست‌ها و موفقيت‌هايمان بستگي دارد (در حالي كه ارزش انسان را نمي‌توان مانند صفات عملكردي ارزيابي كرد).

۲- دنيا نبايد در حق ما بي‌انصافي كند انگار كه دنيا مي‌تواند پيرو اميال ما باشد!

۳- اميال جنسي نيازهاي اساسي هستند چون ما آن‌ها را نياز مي‌دانيم (در حالي كه آن‌ها تنها نوعي "ترجيحات" هستند)

۴- براي داشتن واكنش منطقي بايد حتماً ابتدا عصبي يا پريشان شد!

۵- ما بايد تأييد والدين يا مراجع قدرت را به دست بياوريم انگار كه وجود ما به آن‌ها بستگي دارد!

براي آگاهي بيشتر در زمينه رويكرد درماني آلبرت اليس مي‌توانيد از مشاوره تلفني بهره ببريد.

سؤالات متداول

- درمانگران در درمان عقلاني هيجاني چه وظيفه‌اي دارند؟

درمانگر وظيفه دارد به مراجع كمك كند تا ۳ عامل ABC را در موقعيت‌هاي مختلف شناسايي كند. البته عمده كار درمانگر به شناسايي عامل B اختصاص دارد. در واقع درمانگر تلاش مي‌كند عقايد غيرعقلاني را شناسايي كرده و با به چالش كشيدن آن‌ها به درمانجو كمك نمايد تا واكنش‌هاي هيجاني و رفتاري خود را بيشتر تحت كنترل در بياورد. 

براي دريافت مشاوره در زمينه آلبرت اليس مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 منبع : نظريه رفتار درماني عقلاني هيجاني اليس 

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۶ تير ۱۳۹۹ ] [ ۰۳:۰۴:۵۶ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی