مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

ماساژ نوزاد يكي از راه‌هاي ارتباطي با نوزاد است كه مي‌تواند به ايجاد پيوند عميق‌تر بين والدين و فرزند و شكل گيري دلبستگي ايمن كمك كند. در واقع ماساژ دادن به افزايش عملكرد سيستم بدني و رشد ماهيچه‌ها و استخوان‌هاي نوزاد منجر خواهد شد و باعث آرامش و تنظيم خواب نوزاد مي‌گردد. همچنين به كاهش بي‌قراري يا گريه‌هاي زياد او نيز كمك مي‌كند. والدين از همان اولين ماه تولد مي‌توانند ماساژ درماني را آغاز نمايند و مدت زمان آن بستگي به سن و واكنش‌هاي نوزاد دارد كه مي‌تواند از 10 تا 40 دقيقه متغير باشد. آنچه كه اهميت دارد آگاهي از روش صحيح انجام آن و اقدامات مورد نياز است تا كودك از هرگونه آسيب به دور باشد و ماساژ بيشترين اثربخشي را داشته باشد. در ادامه به بررسي بيشتر اين موضوع خواهيم پرداخت پس همراه ما باشيد.

منبع: ماساژ نوزاد | فوايد و زمان مناسب ماساژ نوزاد

 

ماساژ درماني نوزاد

در دو سال اوليه زندگي كودكان بيش از هر زماني به برقراري تماس فيزيكي با مراقبين خود به خصوص مادر نياز دارند. اين امر به شكل گيري احساس امنيت و اعتماد كافي در آن‌ها و در نهايت به پرورش دلبستگي ايمن كمك مي‌كند. از همين رو لازم است كه مادران در كنار اهميت دادن به تغذيه فرزندشان براي ايجاد پيوند جسماني عميق ميان خود نوزاد نيز تلاش نمايند كه ماساژ يكي از مناسب‌ترين روش‌ها براي دست‌يابي به اين هدف است.

براي آگاهي از روش هاي ماساژ كودك كليك كنيد.

فوايد ماساژ نوزاد

پژوهش‌هاي مختلفي در زمينه تاثير ماساژ بر نوزادان انجام شده است. نتايج اين پژوهش‌ها نشان مي‌دهند علاوه بر تأثيرات رواني مثبت، ماساژ درماني به طور كلي مي‌تواند به ارتقاي سطح سلامتي نوزاد نيز كمك كند. ما در ادامه به مهم‌ترين تأثيرات ماساژ بر سلامت نوزاد اشاره كرده‌ايم.

- افزايش احساس آرامش و بهبود كيفيت خواب نوزاد

- تقويت تعاملات بين نوزاد و مراقبين

- تأثيرگذاري بر هورمون كورتيزول و كاهش استرس نوزاد

- كاهش گريه‌ها و بي‌قراري‌هاي نوزاد

- تاثير گذاشتن ماساژ نواحي شكم بر حركات روده‌اي و بهبود مشكلات گوارشي

- تقويت سيستم ايمني بدن و كاهش احتمال بروز هرگونه بيماري

- افزايش انرژي كودك و افزايش تمايل براي شير خوردن

- بهبود سيستم گردش خون نوزاد

فوايد ماساژ دادن نوزاد بر والدين

فوايد ماساژ دادن تنها به خود كودك اختصاص ندارد بلكه والدين نيز تا حد زيادي از اين امر سود مي‌برند. براي مثال در حين ماساژ دادن نوزاد با آرام‌تر شدن او و كاهش گريه‌ها شما مي‌توانيد احساسات و عواطف خود را با كيفيت بيشتري ابراز كنيد و در نتيجه رابطه عميق‌تري را ميان خود و فرزندتان شكل بدهيد. هرچقدر اين رابطه بهتر باشد والدين نيز احساس آرامش و رضايت بيشتري را تجربه ‌مي‌كنند و از فشارها و تنش‌هايي كه به سبب تولد فرزند در زندگي‌شان احساس مي‌كنند كاسته مي‌شود.

براي مثال بسياري از مادران در دوران پس از زايمان به دليل تغييرات هورموني و افزايش فشارهاي رواني دچار افسردگي پس از زايمان مي‌شوند. اين مادران اغلب فكر مي‌كنند كه مراقب خوبي براي فرزند خود نيستند و از اين رو احساس گناه زيادي را تجربه مي‌كنند. تلاش براي بهبود رابطه مادر و فرزند به كمك روش‌هايي نظير ماساژ درماني مي‌تواند تا حدي از اين احساسات و هيجانات منفي بكاهد.

همچنين ماساژ دادن نوزاد براي پدران نيز مفيد است. پدران در بيشتر مواقع به دليل مشغله‌هاي كاري و شير دادن نوزاد توسط مادر، تماس كمتري با نوزاد دارند. ماساژ دادن به صورت مرتب توسط پدر مي‌تواند خلع نبودن‌هاي او را پركرده و به ايجاد ارتباط پدر با فرزند كمك كند.

براي اطلاعات بيشتر در مورد افسردگي پس از زايمان كليك كنيد.

زمان مناسب براي ماساژ نوزاد

شما از همان اولين ماه تولد مي‌توانيد نوزاد خود را ماساژ دهيد. اما مدت ماساژ بستگي به سن و واكنش‌هاي او دارد كه مي‌تواند از 10 تا 40 دقيقه متغير باشد. سعي كنيد زماني بين وعده‌هاي شيردهي نوزاد را براي ماساژ او انتخاب كنيد و هرگز زماني كه شكم نوزاد پر است را براي ماساژ دادن او انتخاب نكنيد.

همچنين از نظر متخصصين بهترين زمان براي ماساژ، زمان بيداري نوزاد است. اگر كودك آرام و بي‌سر و صدا باشد و در محيط احساس آرامش كند، به معناي آمادگي براي ايجاد ارتباط است. يكي ديگر از زمان‌هاي مناسب براي ماساژ، قبل از خواب است چراكه ماساژ باعث مي‌شود تحريك‌هاي روزانه از بدن نوزاد خارج شده و كودك خواب آرام‌تري داشته باشد. 

كارهاي لازم قبل از انجام ماساژ

آماده كردن يك اتاق مناسب براي ماساژ اهميت زيادي دارد. اتاقي كه در آن والد و كودك هردو احساس آرامش كنند. اتاق را گرم كنيد (حدود 24 درجه سانتيگراد) سپس كودك را روي يك حوله صاف قرار دهيد و ترجيحاً لباس‌هاي او را دربياوريد. هر آنچه كه موجب سلب آرامش و حواسپرتي مي‌شود را از اتاق دور كنيد. براي مثال اگر حيوان خانگي داريد اجازه ورود به اتاق را به او ندهيد. همچنين مي‌توانيد از يك موسيقي آرام بخش استفاده كنيد. وسايل ضروري شما براي انجام اين كار شامل موارد زير است.

  • روغن ماساژ و يا كرم مرطوب كننده
  • حوله و لباس براي نوزاد
  • وسايل لازم براي عوض كردن پوشك  

براي آشنايي بيشتر در زمينه مراقبت از نوزاد كليك كنيد.

روش‌هاي ماساژ دادن نوزاد و اقدامات مورد نياز

براي اينكه فرزندتان ماساژ و نوازش‌هاي بسيار اثربخشي را تجربه كند، يادگرفتن برخي مهارت‌ها و تكنيك‌ها از اهميت بسياري برخوردار است. ما در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره كرده‌ايم.

بر ميزان فشارهاي دست خود كنترل داشته باشيد

براي اينكه كودك واكنش مناسب و سازگارانه‌اي به ماساژ دادن نشان دهد لازم است كه از ماساژهاي بسيار آرام شروع كنيد و تمركز بيشتري روي فشارهاي دست خود داشته باشيد. بدن نوزاد و استخوان‌هاي او هنوز بسيار ضعيف‌تر از آن است كه بتواند فشارهاي قوي را تحمل نمايد. در نتيجه ابتدا از نوازش‌ها و ماساژهاي بسيار ملايم استفاده كنيد تا كودك احساس درد و ناراحتي را تجربه نكند.

هنگام ماساژ قسمت‌هاي مختلف بدن نوزاد را هدف قرار دهيد

هنگامي كه شروع به ماساژ دادن نوزاد مي‌كنيد تنها بر يك ناحيه تمركز نكنيد. شما مي‌توانيد از ورز دادن و ماساژ نواحي شكم شروع كرده و بعد به تدريج قسمت‌هاي ديگر بدن فرزندتان نظير گردن، شانه‌ها، كمر، پاها و دست‌هاي نوزاد را ماساژ دهيد. تلاش كنيد تا روي هر ناحيه به يك ميزان زمان بگذاريد براي مثال هركدام از قسمت‌هاي بدن نوزاد را به مدت يك دقيقه ماساژ دهيد. سعي كنيد در طول اين مدت با فرزند خود به آرامي صحبت كنيد و يا آهنگي بي‌كلام و آرامش بخش را براي او پخش كنيد تا بتواند احساسات بهتري را تجربه نمايد.

واكنش‌هاي نوزاد را زير نظر بگيريد

بسيار اهميت دارد كه در حين ماساژ دادن فرزندتان به واكنش‌هاي او توجه كنيد و ببينيد آيا او از اين كار لذت مي‌برد يا خير. براي مثال ممكن است وقتي بازوهاي كودك را نوازش مي‌كنيد و ماساژ مي‌دهيد او لبخند بزند. همين امر به شما نشان مي‌دهد كه او از اين كار لذت برده و شما مي‌توانيد به كار خود ادامه دهيد. در عين حال اگر مي‌بيند نوزاد سر خود را حين ماساژ دادن عقب مي‌برد و يا به طور كلي بي‌قراري مي‌كند بهتر است اين كار را متوقف كرده و در زمان ديگري دوباره امتحان كنيد. براي كسب اطلاعات بيشتر در اين زمينه دريافت مشاوره كودك مي‌تواند به شما كمك كند.

براي آشنايي بيشتر در زمينه مشاوره كودك كليك كنيد.

سؤالات متداول

- آيا هنگام ماساژ استفاده از روغن‌ها ضرورت دارد؟

خير اين مسئله تا حد زيادي به خودتان بستگي دارد. برخي والدين ممكن است نگران وجود موادي مضر در روغن‌ها باشند و يا از بروز حساسيت پوستي در نوزاد خود واهمه داشته باشند. استفاده از روغن براي ماساژ ضروري نيست و تنها مي‌تواند باعث تسهيل اين امر شود.

براي دريافت مشاوره در زمينه ماساژ نوزاد مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: ماساژ نوزاد | فوايد و زمان مناسب ماساژ نوزاد

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۱۶ تير ۱۳۹۹ ] [ ۰۴:۱۰:۰۰ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی