مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

درمان مبتني بر پذيرش و تعهد يك نوع روان درماني كوتاه مدت است كه به شما كمك مي‌كند تا بتوانيد سختي‌هاي زندگي را بپذيريد و ياد بگيريد كه به كمك تكنيك‌هاي ذهن آگاهي از تأثيرگذاري عواطف و افكار منفي در ابعاد مختلف زندگي خود بكاهيد. همچنين به بالا بردن كيفيت و معناي غني زندگي كمك مي‌كند و به وسيله آن مي‌توانيد به سلامتي و رفاه بر اساس ارزش‌هاي ذهني خود برسيد. اين روش در درمان بسياري از اختلالات رواني و مشكلات روزمره زندگي كاربرد زيادي دارد و امروزه بيش از قبل توسط روانشناسان به كار گرفته مي‌شود. در ادامه به تشريح كاربرد و نحوه تاثير رويكرد درماني پذيرش و تعهد پرداخته‌ايم پس تا انتها همراه ما باشيد.

منبع: درمان هاي مبتني بر پذيرش و تعهد

 

درمان مبتني بر پذيرش و تعهد

درمان مبتني بر پذيرش و تعهد يكي از درمان‌هاي موج سوم است و با وجود آن كه چندين دهه از به وجود آمدن آن مي‌گذرد، به تازگي مورد توجه درمانگران قرار گرفته است. درمان اكت يك رويكرد عملي روان درماني است كه ريشه در رفتار درماني و درمان شناختي و رفتاري دارد. اين درمان داراي شش اصل (پذيرش، تعهد، گسلش شناختي، بودن در زمان حال، ارزش‌ها و خود به عنوان زمينه) براي رساندن مراجع به انعطاف رواني است.

درمانگر با استفاده از ذهن آگاهي، استعاره‌ها و ديگر ابزارها به مراجع كمك مي‌كند تا بتواند در جهت ارزش‌هايش حركت كند. اكت به شما كمك مي‌كند تا بر سه وجه تمركز كنيد كه شامل موارد زير هستند.

  • واكنش خود را بپذيريد و در زمان حال بمانيد.
  • يك مسير ارزشمند انتخاب كنيد.
  • عمل كنيد. 

براي شناخت بيشتر در زمينه رفتار درماني كليك كنيد.

اهداف درمان مبتني بر پذيرش و تعهد

هدف درمان اكت اين است كه به مراجعان كمك كند تا يك زندگي غني و سرشار از معني را تجربه كرده و بتوانند تجارب دردناك گذشته را نيز به عنوان بخشي از خويشتن بپذيرند.  در اين رويكرد درمانگر به گونه‌اي شما را هدايت مي‌نمايد كه بتوانيد عميق‌ترين ارزش‌هايتان را بشناسيد و در زندگي اعمال خود را بر اساس آن‌ها پيش ببريد. رسيدن به اين خودآگاهي در درمان اكت از طريق تمرين حضور در لحظه لحظه زندگي و تجربه زيستن در حال به دست مي‌آيد. البته در اين مسير مسلما درمانجويان با موانعي برخورد مي‌كنند كه آن‌ها را به سمت درگيري با گذشته يا آينده مي‌كشاند. اما درمانگر تلاش مي‌كند تا با آموزش تكنيك‌هاي ذهن آگاهي اين موانع را برطرف سازد. 

مداخلات درماني در درمان مبتني بر پذيرش و تعهد

به طور كلي مراجعان اغلب براي كنترل عواطف ناخوشايند به جلسات مشاوره روانشناسي مراجعه مي‌كنند. براي مثال معمولاً وقتي افراد از وجود افسردگي، غم، اضطراب، خشم، خاطرات ناخوشايند زندگي، اعتماد به نفس پايين و ساير مسائلي از اين دست به ستوه مي‌آيند به يك روانشناس مراجعه مي‌كنند تا به كمك او از شر اين احساسات ناخوشايند خلاص شوند. 

در درمان اكت هيچ گونه تلاشي در جهت سركوب، ناديده گيري، ايجاد تغيير و كاهش عواطف منفي صورت نمي‌گيرد بلكه در عوض درمانجويان ياد مي‌گيرند كه به كمك تكنيك‌هاي ذهن آگاهي از تأثيرگذاري عواطف و افكار منفي در ابعاد مختلف زندگي خود بكاهند. در واقع آن‌ها مي‌آموزند كه ابتدا وجود هيجانات منفي در زندگي را بپذيرند و به اين درك برسند كه اين تجربيات بخش اجتناب‌ناپذير زندگي هستند. سپس با اجراي تكنيك‌هاي ذهن آگاهي افراد به اين توانايي مي‌رسند كه با وجود هيجانات منفي ميزان تأثيرپذيري خود را كاهش داده و با حضور در لحظه اجازه ندهند كه افكار و هيجان‌هاي منفي آن‌ها را تحت سلطه خود در بياورد. لازم به ذكر است كه درمان اكت امروزه يكي از روش‌هاي روان درماني بسيار مفيد است.

براي آشنايي بيشتر در زمينه روان درماني كليك كنيد.

پذيرش در ديدگاه اكت (ACT)

زماني كه در موقعيتي  قرار داريد كه نمي‌توانيد آن را كنترل كنيد و يا يك ويژگي شخصيتي كه تغييرش سخت است؛ پذيرش به شما اين امكان را مي‌دهد تا به سمت جلو حركت كنيد. وسوسه‌ها، نگراني‌ها و سرگرمي‌هاي مختلف باعث مي‌شوند كه شما در آن موقعيت گير بيافتيد. در اين مرحله از شما سوال مي‌شود كه چگونه اين موانع شما را درمانده مي‌كنند. اكت از شما دعوت مي‌كند تا واقعيت را بپذيريد و از آن چه كه داريد استفاده كنيد. برخي از استراتژي‌هايي كه براي پذيرش استفاده مي‌شوند شامل موارد زير هستند.

  1. اجازه دهيد كه احساسات همانطور كه هستند در جريان باشند بدون آن كه تغييري در آن‌ها ايجاد كنيد.
  2. به ضعف‌هاي خود آگاه باشيد اما نقاط قوت خود را يادداشت كنيد.
  3. به خودتان اجازه دهيد كه در همه چيز خوب نباشيد.
  4. سختي‌هاي زندگي خود را درك كنيد بدون آن كه از آن‌ها فرار يا اجتناب كنيد.
  5. بدانيد كه شما مي‌توانيد واكنش‌ها، افكار و احساسات خود را به كنترل در بياوريد.

 

معناي تعهد در درمان مبتني بر پذيرش و تعهد

تعهد در درمان اكت به اين معناست كه افراد اهدافي اختصاصي براي خود تعيين كنند كه در راستاي ارزش‌هاي شخصي‌شان باشد. در نتيجه مي‌توان گفت كه تعهد گامي است كه پس از خودآگاهي و شناسايي ارزش‌ها برداشته مي‌شود. درمانگران معتقدند با توجه به اينكه هركس در زندگي نيازها و ارزش‌هاي منحصر به فردي دارد، در نتيجه اهداف او نيز بايد به طور اختصاصي و در راستاي همين ارزش‌ها تعيين گردد. زندگي كردن با ملاك‌ها و معيارهايي كه از بيرون به ما تحميل شده‌اند و دنبال كردن اهدافي كه ارزش‌هاي شخصي ما را برآورده نمي‌كنند همواره باعث احساس نارضايتي در زندگي مي‌شود.

گسلش شناختي در درمان پذيرش و تعهد 

گسلش شناختي يا همان واقعيت زدايي يكي از اصول بسيار مهم در درمان اكت است كه معمولاً در جلسات ابتدايي بر روي آن كار مي‌شود. در گسلش شناختي اين مسئله مطرح مي‌شود كه همه ما افكاري داريم كه آن‌ها را بازتاب واقعيت‌هاي بيروني مي‌دانيم. در واقع در بسياري از مواقع ما در تله آميختگي و التقاط بيش از حد با افكارمان گرفتار مي‌شويم. در اين شرايط مي‌پنداريم واقعيت موجود چيزي جز همان كه مي‌انديشيم نيست. اين مسئله باعث مي‌شود در عواطف منفي و مشكلات پيراموني غرق شده و نتوانيم در دنياي دروني‌مان سير كنيم و ارزش‌هاي شخصي‌مان را بيابيم. در نتيجه درمانگر تلاش مي‌كند تا به مراجعين كمك كند افكار، احساسات و تجربيات زندگي را از يكديگر تفكيك كرده و بين حقيقت زندگي با شيوه تفكر و تجربه احساسات تمايز قائل شوند. 

ارزش ها چه اهميتي دارند؟

ارزش‌ها در واقع قطب نماهاي زندگي هر كسي هستند و با اهدافي كه داراي نقطه پايان است، تفاوت دارد. ارزش‌ها داراي طول عمر هستند، همان چيزي كه شما به خاطرش زندگي مي‌كنيد و به شما مي‌گويند كه معنا و هدفتان از زندگي چيست. تنها زماني كه در مسير ارزش‌هايتان حركت كنيد مي‌توانيد به شادي واقعي دست پيدا كنيد و از آن چه كرده‌ايد پشيمان نشويد.

مسافرت، گردش با دوستان، كار، درس خواندن و هر كار ديگري كه مي‌كنيد مي‌تواند براي شما لذت بخش باشد، اما زماني كه اهداف شما در جهت ارزش‌هايتان نباشد پس از دستيابي به آن‌ها احساس پوچي خواهيد كرد.

ذهن آگاهي چيست؟

ذهن آگاهي راهي است براي آن كه بتوانيد تجربه‌هايي كه در زمان حال داريد را بدون قضاوت مشاهده كنيد. ذهن آگاهي در واقع به فرايند گسلش شناختي كه به آن اشاره شد كمك مي‌كند به طوري كه اجازه مي‌دهد از افكار، واكنش‌ها و احساسات ناكارآمد فاصله بگيريد؛ تا بتوانيد با آن چه كه در زمان حال در حال تجربه كردن هستيد به طور كامل ارتباط برقرار كرده و از آن لذت ببريد.

در مسيري در حال راه رفتن، متوجه مي‌شويد آشنايي شما را صدا مي‌كند، از شما گله مي‌كند كه چگونه از كنارش رد شده‌ايد و او را نديديد. اين اتفاق و مشابه آن در موقعيت‌هاي مختلف ممكن است براي شما پيش آمده باشد. احتمالا غرق در افكارتان بوده‌ايد و به اين صورت نتوانسته‌ايد متوجه آن آشنا شويد. اين افكار به شما اجازه نمي‌دهند كه به اطراف نگاه كنيد. افكارتان در شما احساسات مختلفي از غم، اضطراب يا حتي خوشحالي ايجاد كنند اما شما را از زمان حال دور كرده‌اند. تكنيك‌هاي ذهن آگاهي و كنترل ذهن به شما ياد مي‌دهند كه چگونه با زمان حال ارتباط برقرار كنيد. همانطور كه پيش تر گفتيم ارتباط با زمان حال يكي از اصول درمان مبتني بر پذيرش و تعهد است كه منجر به انعطاف رواني مي‌شود.

براي اطلاع بيشتر در زمينه ذهن آگاهي و كنترل ذهن كليك كنيد.

خود به عنوان يك زمينه در درمان اكت 

مسئله در نظر گرفتن خود به عنوان يك زمينه، يكي ديگر از 6 اصل اساسي در درمان پذيرش و تعهد است. اين مقوله كه مي‌تواند به عنوان يكي از اهداف نهايي درمان نيز مطرح شود به معناي دستيابي به يك معناي متعالي در مورد خود است. در اين حالت فرد به اين توانايي دست مي‌يابد كه بتواند همواره نوعي آگاهي مستمر را در مورد خود در لحظه لحظه زندگي تجربه كند. اين امر به ما كمك مي‌كند تا دريابيم ما مساوي با افكار، احساسات و تجربيات خود نيستيم. در واقع همه اين‌ها بخشي از ما بوده اما ذات ما چيزي فراي همه اين‌هاست. مشاهده و در نظر گرفتن خود به عنوان يك زمينه منجر به شكل‌گيري معناي متعالي از خود مي‌شود. 

چه تاثيري درمان مبتني بر پذيرش و تعهد بر مراجع مي‌گذارد؟

در طي درمان اكت شما ياد مي‌گيريد كه چگونه احساسات دروني را انكار و اجتناب نكنيد و به جاي آن بپذيريد كه اين احساسات مطابق با آن شرايط خاص مي‌باشد و نبايد شما را از ادامه زندگي بازبدارد. با رسيدن به چنين آگاهي ياد مي‌گيريد كه سختي‌ها و مشكلات را بپذيريد و تعهد دهيد تا تغييراتي در رفتارتان انجام دهيد؛ صرف نظر از آنچه كه در زندگي شما اتفاق افتاده و اينكه چه احساسي داريد. براي آگاهي از تاثيراتي كه درمان اكت بر حل مشكلات و مسائل شما دارد، مي‌توانيد از مشاوره تلفني بهره بگيريد.

براي اطلاع بيشتر در زمينه مشاوره تلفني كليك كنيد.

درمان پذيرش و تعهد چه زمان هايي مورد استفاده قرار مي گيرد؟

طبق تحقيقات اكت در درمان استرس‌هاي محيط كاري، اضطراب امتحان، اختلال اضطراب اجتماعي، افسردگي، اختلال وسواس فكري و سايكوزها توانسته به عنوان درماني موثر شناخته شود. از آن جا كه درمان پذيرش و تعهد جزء درمان‌هاي بلند مدت نيست مي‌تواند درمان انتخابي براي كساني باشد كه به دنبال روشي كوتاه مدت و عميق هستند.

درمان اكت با بازسازي شناختي رابطه بين كلام و افكار و احساسات و ايجاد يك فضا و فرصت براي نگاهي دوباره به خود، به مراجع مي‌آموزد كه چگونه در هر چالشي خطاهاي شناختي خود را بشناسد و بتواند با پذيرش احساسات خود در جهت ارزش‌هايش حركت كند.

براي آگاهي بيشتر در زمينه سايكوز و خطاهاي شناختي كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه درمان هاي موج سوم مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: درمان هاي مبتني بر پذيرش و تعهد

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۶ تير ۱۳۹۹ ] [ ۰۶:۵۰:۴۴ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی