مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

برخورد صحيح با معلولين چگونه بايد باشد؟ همه ما در زندگي خود تجربه اين را داشته‌ايم كه فرد نابينايي را از خيابان عبور دهيم و يا به فردي كه روي ويلچر نشسته براي حركت سريع‌تر كمك كنيم. در فرهنگ ما كمك به هم نوع و مخصوصا كساني كه داراي معلوليت هستند رفتاري با ارزش تلقي مي‌شود و همه در صورتي كه بتوانند به اين افراد كمك كنند از هيچ تلاشي دريغ نمي‌كنند. با اين حال نوع رفتار ما و برخوردي كه با افراد معلول داريم از اهميت بسزايي برخوردار است چراكه اين افراد روحيه متفاوت‌تري داشته و حساس‌تر هستند. از آنجايي كه خانواده‌ها ممكن است فرد معلولي در زندگي خود داشته باشند و يا فردي قصد ازدواج با شخص معلول را داشته باشد، در ادامه به بررسي برخورد صحيح با معلولين خواهيم پرداخت پس همراه ما باشيد.

منبع: معلول

 

معلولين مانند ساير افراد جامعه داراي احساس و هيجان هستند

اينكه جامعه معلولين را از بقيه افراد در جامعه جدا بدانيد، به نظر اخلاقي نمي‌رسد زيرا معلولين هم مانند سايرين داراي احساس بوده و درك و فهمي مانند بقيه دارند. البته به دليل محدوديت‌هايي كه دارند، نسبت به ديگران از حساسيت بيشتري برخوردارند و ممكن است به رفتار و گفتار ديگران واكنش افراطي نشان دهند. بنابراين بايد همه افراد بدانند كه در زندگي خود چگونه بايد با ديگران و مخصوصا معلولين ارتباط برقرار كنند چراكه همه ما در طول زندگي با اين افراد برخورد خواهيم داشت.  

براي آگاهي بيشتر در زمينه ارتباط با ديگران كليك كنيد.

دغدغه هاي زندگي با يك فرد معلول

خانواده وظيفه دارد تا حد امكان شرايطي را فراهم كند تا فرد معلول در خانواده كمبودي احساس نكند و بتواند با شرايط عادي جامعه پيش برود. اما معمولا خانواده‌هاي افراد معلول با دغدغه‌ها و مشكلات زيادي در اين ميان دست و پنجه نرم مي‌كنند. مشكلات حركتي، ناتواني در حضور فرد معلول در محيط‌هاي مورد علاقه، مشكل استحمام، مشكل استفاده از وسايل نقليه عمومي و... همه مي‌تواند از جمله مسائل زندگي با معلولين به حساب آيد.

آيا قصد ازدواج با يك فرد معلول را داريد؟

ازدواج با فرد معلول با چالش‌ها و مشكلات متعددي روبه‌رو است. اگر با فردي كه داراي معلوليت است، قصد ازدواج داريد، بايد به مسائلي مانند مشكلات حركتي موجود، محدوديت‌هاي بيرون رفتن با هم، نگاه اطرافيان، طعنه زدن فاميل و...  توجه داشته باشيد كه همه مي‌تواند چالش‌هاي ازدواج شما با بيمار معلول باشد.

شما بايد به عنوان يك فرد بالغ تصميم مهمي براي آينده خود با يك فرد معلول بگيريد. اگر شما فردي سالم هستيد و قصد ازدواج با فرد معلول را داريد، در تصميم گيري عجله نكنيد. در اين تصميم گيري تمامي جوانب امر را در نظر بگيريد. اگر شما با فردي كه قرار است با او ازدواج كنيد، در ديگر عوامل تفاهم كافي داريد، بايد تا حد امكان با چالش‌هاي زندگي با يك فرد معلول آشنا شويد و بدانيد كه برخورد صحيح با معلولين چگونه بايد باشد. همچنين بايد جزئيات برخورد با يك فرد معلول را بدانيد تا بتوانيد بهترين تصميم را اتخاذ كنيد. براي اطمينان از تصميم خود دريافت مشاوره پيش از ازدواج ضرورت دارد.

براي آگاهي بيشتر در زمينه مشاوره قبل از ازدواج كليك كنيد.

مزاياي ازدواج يك فرد سالم با فرد معلول

زندگي يك فرد سالم جسماني با فرد معلول مي‌تواند در زندگي فرد معلول تغيير و تحولي ايجاد كند. به طوري كه همسري كه معلوليت ندارد مي‌تواند نقص‌هاي موجود در همسر معلول را جبران كرده و وي را در زمينه انجام امور مختلف كمك كند. اين مسئله باعث مي‌شود كه فرد معلول بيش از گذشته در محيط‌هاي اجتماعي حضور داشته باشد و نقص كمتري را حس كند.

مضرات ازدواج يك فرد سالم با فرد معلول

از مهم‌ترين مضراتي كه ممكن است در ازدواج با يك فرد معلول وجود داشته باشد، نگاه اعضاي خانواده و تصوري است كه آن‌ها از انتخاب همسر براي فرزندان خود دارند. سلامت جسماني يكي از ملاك‌هاي مهم و قابل توجه است كه معمولا براي انتخاب همسر به آن توجه مي‌شود. همچنين ممكن است ترس از طرد شدن در فرد معلول بروز كند يا دائم نگران جدايي همسر و ترك شدن توسط او باشد. قبل از هر اقدامي بايد در صدد ايجاد اعتماد و اطمينان از يك رابطه دائمي قدم برداريد.

برخورد صحيح با معلولين

به طور كلي براي برخورد صحيح با معلولين بايد نكاتي را رعايت كرد. به خاطر وجود محدوديت‌هاي موجود در افراد معلول، برخورد با آن‌ها بايد محتاطانه‌تر بوده و تلاش كرد تا با رعايت برخي نكات، رابطه موثرتري با فرد معلول برقرار نماييد.

پرسيدن سوال به موقع و به جا از معلول

تا جايي كه امكان دارد از معلولين سوال بي‌موقع و بدون مقدمه نپرسيد. اما اگر ضرورتي در اين امر مشاهده كرديد حتما سوالتان را با احتياط بيشتري مطرح كنيد تا هيچ گونه سوء تفاهمي ايجاد نشود.

پيشنهاد كمك و همراهي با افراد معلول مانند دو لبه تيغ عمل مي كند

افراد معلول معمولا به شيوه زندگي با شرايط خاص عادت دارند. ممكن است هيچ وقت از شما درخواست همراهي و كمك نكنند. اما شما مي‌توانيد پيشنهاد همراهي و كمك به آن‌ها را با صبر و ملاطفت بيشتري مطرح كنيد تا موافقت آن‌ها را جلب كنيد.

براي برخورد صحيح با معلولين متناسب با رده سني آنها رفتار كنيد

معلولين تنها از نظر برخي كاركردها داراي محدوديت‌هايي هستند. اينكه با آن‌ها مانند يك كودك رفتار كنيد، ممكن است در آن‌ها احساس ناراحتي و ناكارآمدي ايجاد كند. بهتر است همواره با معلولين متناسب با سنشان برخورد كنيد.

استفاده از الفاظ مناسب و محترمانه براي برخورد صحيح با معلولين

از به كار بردن الفاظي كه داراي بار معنايي منفي هستند، پرهيز كنيد. معلولين به محدوديتي كه دارند، كاملا آگاه هستند. برچسب زدن و دادن القابي بر حسب ناتواني‌شان، احساس بي‌كفايتي و ناتواني را در معلولين دو چندان مي‌كند. به طور كلي داشتن يك رابطه صميمي و به دور از دورويي مي‌تواند در افزايش اعتماد به نفس معلولين تاثير گذار باشد.

براي اطلاع بيشتر در زمينه افزايش اعتماد به نفس كليك كنيد.

براي برخورد صحيح با معلولين خوب گوش دهيد و واضح صحبت كنيد

براي برقراري ارتباط با فرد معلول و مخصوصا كساني كه داراي ناتواني رشدي هستند بايد سعي كنيد واضح صحبت كنيد و متناسب با سن فرد نيز از كلمات قابل فهم و به دور از ابهام استفاده نماييد. در كنار اين موضوع بايد گوش شنوا داشته باشيد و با حوصله به صحبت‌هاي اين افراد گوش دهيد. افرادي كه دچار اختلالات گفتاري هستند براي صحبت كردن نياز به صبر شنونده دارند. به همين دليل اهميت دارد كه در موقعيت‌هاي مختلف و با افراد با معلوليت‌هاي متفاوت بتوانيد ارتباط مناسب برقرار كنيد. در اين راه خواندن مقاله مهارت هاي ارتباطي به شما كمك خواهد كرد.

نكات پاياني

مهم‌ترين نكته اين است كه اگر فرد معلول نقص عضوي دارد به آن قسمت از اندام او توجه نكنيد و از آن جايي كه نگاه ترحم آميز شما فشار رواني زيادي براي معلولين به وجود خواهد آورد پس به نوع نگاهي كه مي‌كنيد توجه داشته باشيد. اين افراد معمولا توانايي‌هاي خاص خود را نيز دارند پس آن‌ها را دست كم نگيريد و با نگاه بالا به پايين به اينجور افراد نگاه نكنيد و در صورتي كه قضاوت اشتباهي انجام داديد با شهامت از آنان عذر خواهي كنيد. در صورتي كه در خانواده خود فرد معلولي داريد و نمي‌توانيد با او ارتباط برقرار كرده و يا به نحو صحيح از او مراقبت كنيد بهتر است تا موضوع را با يك روانشناس در ميان گذاشته تا بتوانيد راهكارها و پيشنهادات لازم را دريافت نماييد.

براي آگاهي بيشتر در زمينه مشاوره تلفني كليك كنيد.

سوالات متداول

به عنوان فردي در جامعه چه نقشي در خصوص اين افراد داريم؟

آنچه كه اهميت دارد اين است كه بتوانيم ارتباط مناسبي با آن‌ها برقرار كرده و به هر نحوي به آنان كمك كنيم فقط بايد توجه داشته باشيم كه نگاهمان ترحم آميز نباشد. در كنار اين مسئله تقويت روابط اجتماعي به برقراري ارتباط مفيد و موثر با معلولين نيز كمك خواهد كرد. 

براي آگاهي بيشتر در زمينه روابط اجتماعي كليك كنيد.  

براي دريافت مشاوره در زمينه برخورد صحيح با معلولين مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: معلول

امتیاز:
بازدید:
برچسب: معلول،
موضوع:
[ ۱۷ تير ۱۳۹۹ ] [ ۱۰:۵۸:۲۳ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی