مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

آموزش نقاط خصوصي بدن به كودكان از جمله مطالب مهمي است كه والدين بايد به آن توجه زيادي داشته باشند و با داشتن اطلاعات كافي دراين باره، به بهترين شكل بتوانند اطلاعاتي را در اختيار فرزندشان قرار دهند. آموزش اين مفاهيم به كودكان از اين نظر حائز اهميت است كه آن‌ها را در مقابل خطر سوءاستفاده جنسي تا حدود زيادي ايمن مي‌كند. به همين خاطر شما مي‌بايست در مورد اين مسئله با كودكتان صحبت كرده و آن‌ها را نسبت به اندام‌هاي خصوصي‌شان آگاه كنيد. فقط توجه داشته باشيد كه بايد متناسب با سن كودكتان صحبت كنيد. با اين حال زياده روي در اين مسئله و آموزش مسائل جنسي و زناشويي باعث ايجاد مشكلاتي در كودك مي‌شود و بايد از ارائه چنين اطلاعاتي پرهيز كنيد. براي اينكه بدانيد چگونه بايد با كودكتان صحبت كنيد و به بيان چه موضوعاتي بپردازيد؛ با ما همراه باشيد.

 منبع: آموزش نقاط خصوصي بدن به كودكان

 

اصول مهم در آموزش نقاط خصوصي بدن به كودكان

با صراحت صحبت كنيد

متخصصان معتقدند كه بهتر است شما از همان آغاز آموزش اندام‌هاي خصوصي به فرزندتان، از اسامي واقعي و مناسب آن‌ها استفاده كنيد. اگرچه ممكن است اين كار براي شما عجيب بوده يا باعث خجالت شما شود اما صراحت شما باعث مي‌شود كه فرزندتان بتواند بدن خود را بهتر درك كند.

شما همچنين مي‌توانيد توضيح دهيد كه بدن آن‌ها، با بزرگ‌تر شدن تغيير خواهد كرد. به ميزاني كه با صراحت و اعتماد بيشتري با فرزندتان صحبت كنيد اين احساس را در وي ايجاد خواهيد كرد كه هنگام پيش آمدن سؤالات بيشتر، مي‌تواند از شما كمك بگيرد.

براي آگاهي بيشتر در زمينه تربيت جنسي كودكان كليك كنيد.

هنگام آموزش نقاط خصوصي بدن به كودكان از صحبت‌هاي منفي بپرهيزيد

همه ما دوست داريم كه فرزندانمان به شيوه‌اي تربيت شوند كه نسبت به بدن خود احساس خوبي داشته باشند. براي رسيدن به اين هدف لازم است كه شما در صحبت‌ها و رفتارهايتان اين مفهوم را به فرزند خود منتقل نماييد. به همين خاطر بدون توجه به‌اندازه يا زيبايي اعضاي بدن فرزندتان به‌خوبي راجع به آن‌ها صحبت كنيد و در مورد نحوه كاركردشان به فرزندتان توضيح دهيد. به خاطر داشته باشيد كه شما از اولين افرادي هستيد كه راجع به بدن كودك اظهارنظر مي‌كند و مثبت يا منفي بودن نظرات شما در اين زمينه تأثير بسياري در ذهنيت فرد راجع به خودش در طول زندگي خواهد گذاشت.

به حد كافي معلومات داشته باشيد

كنجكاوي يكي از مهم‌ترين خصايص كودكان مي‌باشد. هنگامي كه شما آموزش راجع به اندام‌هاي خصوصي را براي آن‌ها شروع مي‌كنيد احتمالاً با انواع پرسش‌ها مواجه مي‌شويد. مهم‌ترين مسئله اين است كه شما بتوانيد به تمام پرسش‌هاي آن‌ها پاسخ دهيد. براي رسيدن به چنين هدفي شما مي‌بايست به حد كافي در اين زمينه‌ها اطلاعات داشته باشيد. اين مسئله باعث مي‌شود كه ارتباط فرزندان با شما در طول سال‌هاي آينده نيز حفظ‌ شده و در زمان‌هايي كه احتياج به دريافت اطلاعات دارند به‌راحتي بتوانند با شما صحبت كنند.

ساده كردن مسائل هنگام آموزش نقاط خصوصي بدن به كودكان

در توضيح تمامي مسائل و به‌ويژه صحبت از اندام تناسلي به سطح رشد و درك ذهني فرزندتان توجه داشته باشيد‌. آن‌ها قادر به درك تمامي اطلاعات نيستند و حتي اگر توان درك كردن آن را داشته باشند، دليلي ندارد زودتر از آنچه بايد با برخي مسائل آشنا شوند.

 

اهميت آموزش نقاط خصوصي بدن به كودكان

جلوگيري از دريافت اطلاعات غلط

هنگامي‌كه شما به كنجكاوي‌هاي فرزندتان پاسخ ندهيد او سؤالاتش را از ديگران و به‌ويژه هم سن و سال‌هايش مي‌پرسد. در اين شرايط احتمال دريافت پاسخ‌هاي غلط بالا مي‌رود. درنتيجه بهتر است كه فرزندتان اين اطلاعات را از شما دريافت كند تا بتوانيد با توجه به سن وي، ميزان و شيوه مناسبي از پاسخگويي را در نظر داشته باشيد.

براي آشنايي بيشتر در زمينه پاسخ به سوالات جنسي كودكان كليك كنيد.

امنيت كودك

هنگامي‌كه كودكان نسبت به اندام‌هاي خصوصي خود آگاه بوده و بداند كه چه كساني اجازه دارند اندام خصوصي آن‌ها را ببينند تا حد زيادي از خطر سوءاستفاده جنسي در امان خواهند بود.

 

زمان مناسب براي آموزش نقاط خصوصي بدن به كودكان

بسياري از والدين تصور مي‌كنند كه آموزش اندام‌هاي خصوصي به فرزندشان را بايد از زماني شروع كنند كه به سن مناسب رسيده باشد. بسياري از روانشناسان معتقدند كه براي شروع اين آموزش سن مشخصي وجود ندارد و به محض اينكه كودك شما توانايي صحبت كردن و فهم صحبت‌هاي شما را پيدا كرد مي‌توانيد آموزش در اين زمينه را شروع كنيد. بااين‌حال شما مي‌بايست در هر بازه سني اطلاعات مناسب با سن كودك را به وي بدهيد.

براي كودكاني كه تازه سخن گفتن را ياد گرفته‌اند بهتر است هنگام آموزش اندام‌هاي مختلف بدن، اندام‌هاي خصوصي و نام آن‌ها را نيز به كودكتان آموزش دهيد. در آموزش اين مسئله به كودكتان توجه داشته باشيد كه اين اندام‌ها را با نام واقعي خودشان به او ياد دهيد. هنگام آموزش نقاط خصوصي بدن به كودكان رفتارتان مي‌بايست كاملاً معمول و عادي باشد. شما بايد به‌گونه‌اي رفتار كنيد كه فرزند شما احساس نكند تفاوتي ميان اين اندام با ساير بخش‌هاي بدن وجود دارد. 

در مرحله بعد به هنگامي‌كه كودكتان كمي بزرگ‌تر شد و درك بيشتري نيز پيدا كرد راجع به كاركرد اندام‌هاي مختلف با وي صحبت كنيد. در حين توضيح دادن كاركرد اندام‌هاي مختلف به شكل كاملاً مختصر و ساده در ارتباط با كاركرد اندام‌هاي خصوصي نيز توضيح دهيد. به خاطر داشته باشيد كه لازم نيست در ارتباط با كاركرد جنسي و نوع ارتباط جنسي براي فرزندتان توضيح دهيد.

در اين شرايط شما احتمالاً متوجه كنجكاوي‌هاي فرزندتان مي‌شويد. ممكن است در جمع‌هاي دوستانه متوجه شويد كه آن‌ها اندام‌هاي تناسلي خود را به يكديگر نشان مي‌دهند. هنگام مواجه‌شدن با اين مسئله خونسردي خود را حفظ كنيد و نگران شرايط پيش‌آمده نباشيد. اين مسئله نوعي رفتار طبيعي و پاسخ به كنجكاوي كه در فرزند شما ايجادشده است مي‌باشد و آن‌ها مي‌خواهند بدانند كه اندام تناسلي ديگران چه تفاوتي با آن‌ها مي‌كند.

 

آموزش امنيت به كودكان درباره نقاط خصوصي بدن

هنگامي‌كه فرزندتان با اندام خصوصي خود و كاركرد آن آشنا شد، شما مي‌بايست به‌تدريج اطلاعاتي را در ارتباط با حفظ امنيت به فرزندتان منتقل كنيد. آنچه مهم است اين است كه اين اطلاعات تدريجاً و با آرامش به فرزند شما منتقل شود تا وي دچار ترس و نگراني نشود.

چه كساني، در چه صورت

به فرزندتان بياموزيد كه چه كساني اجازه دارند اندام خصوصي وي را ببينند. اما براي اين آموزش خود يك تبصره ايجاد كنيد و آن اين است كه هركدام از اين افراد در چه صورتي اجازه دارند اندام خصوصي وي را ببينند. براي مثال مادريار مهدكودك، صرفاً در هنگام دستشويي رفتن و يا شست‌وشو حق دارد به اندام خصوصي وي دست بزند. اين مسئله موجب مي‌شود تا از سوء استفاده نزديكان جلوگيري شود.

آزار و اذيت

اين نكته را به كودك خود بياموزيد كه در صورت احساس آزار ديدن از جانب ديگران، سكوت نكند. كودك شما مي‌بايست اين مسئله را به پدر يا مادر و در صورت نبود آن‌ها به مسئول مهدكودك يا كلاس آموزشي، نگهبان پارك، يا هر فرد قابل‌اعتماد ديگري كه در دسترس هست اطلاع دهد.

براي اطلاع بيشتر درزمينه مراقبت از كودك در برابر آزار جنسي كليك كنيد.

مهارت نه گفتن

توانايي نه گفتن يك مهارت مهم است كه كودك شما براي دفاع از خود در شرايط مختلف به آن نياز خواهد داشت. همچنين وي بايد قادر باشد در صورت مورد سوءاستفاده قرار گرفتن از جانب ديگران، در مقابل آن‌ها ايستاده و نه بگويد.

 

سؤالات متداول

آموزش نقاط خصوصي بدن به كودكان چه اهميتي دارد؟

هنگامي‌كه كودك شما از اندام خصوصي خود و كاركردهاي آن آگاه باشد، خطر تعرض‌هاي جنسي نسبت به وي كاهش مي‌يابد.

از چه سني مي‌بايست آموزش اندام خصوصي را شروع كرد؟

آموزش مي‌بايست از زماني كه كودك قدرت تكلم و فهميدن صحبت‌هاي شما را پيدا مي‌كند شروع شود، بااين‌حال در هر مرحله با توجه به سن كودك، اطلاعاتي به وي بدهيد. در اين راه بهره بردن از مشاوره كودك نيز مي‌تواند به شما كمك كننده باشد.

براي آگاهي بيشتر در زمينه مشاوره كودك كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه آموزش نقاط خصوصي بدن به كودكان مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 منبع: آموزش نقاط خصوصي بدن به كودكان

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۷ تير ۱۳۹۹ ] [ ۱۲:۳۲:۱۲ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی