مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

عمل هيستروسكوپي چيست و چگونه انجام مي‌شود؟ يكي از مشكلاتي كه بسياري از بانوان را درگير مي‌كند و نگراني‌هايي را براي آن‌ها به وجود مي‌آورد، بيماري‌هاي مربوط به واژن و رحم است كه براي پيشگيري از اين بيماري‌ها آزمايشات و جراحي‌هايي صورت مي‌گيرد. هيستروسكوپي يكي از عمل‌هايي است كه در طي آن دستگاهي وارد واژن و سپس رحم مي‌شود و امكان تصوربرداري را به پزشك مي‌دهد. معمولا اين روش در درمان ناباروري بسيار مورد استفاده قرار مي‌گيرد و از مزاياي آن اين است كه علاوه بر بررسي، امكان درمان همزمان نيز وجود دارد. با اين حال اين عمل نيز مانند بسياري از عمل‌ها با عوارض و مشكلاتي همراه است كه لازم است مراقبت‌هاي مورد نياز صورت گيرد تا مشكلات به حداقل ممكن برسد. توجه داشته باشيد كه در تمامي مراحل بايد با پزشك متخصص در ارتباط باشيد.

منبع:  عمل هيستروسكوپي

 

عمل هيستروسكوپي

عمل هيستروسكوپي روشي است كه به پزشك اين امكان را مي‌دهد تا داخل رحم را به منظور تشخيص دلايل خونريزي غيرطبيعي مشاهده كند و در صورت لزوم همراه با آن به طور همزمان مشكل را برطرف كند. اين كار توسط دستگاهي با قطر كم كه در انتهاي آن نور و يك دوربين كوچك وجود دارد صورت مي‌گيرد. اين روش براي بررسي دهانه و داخل رحم به كار گرفته مي‌شود كه تشخيصي يا درماني است. در بيشتر موارد از اين راه براي بررسي علل ناباروري و برطرف كردن مشكل استفاده مي‌شود كه بسته به هدف، زمان آن متغير است و ممكن است با بي‌هوشي يا بي‌حسي موضعي صورت بگيرد.

براي آگاهي بيشتر در زمينه ناباروري كليك كنيد.

 

دلايل انجام عمل هيستروسكوپي

شايع‌ترين دلايل انجام هيستروسكوپي توسط پزشك شامل پريود طولاني همراه با خونريزي شديد و درد، خونريزي بين دو قاعدگي، نتايج غير طبيعي آزمايش پاپ اسمير، خونريزي بعد از يائسگي، فيبروم، ميوم پوليپ يا چسبندگي رحمي، سقط جنين بيشتر از يك بار و مشكلات بارداري، نياز پزشك به يك نمونه بافت كوچك از رحم، بررسي علت سقط‌هاي مكرر، خارج شدن دستگاه آي يو دي (IUD)، بررسي سرطان آندومتري، تاييد يك آزمايش ديگر، تشخيص هرگونه بدشكلي رحم و قبل از انجام كورتاژ است. در صورتي كه مشكل تشخيص داده شد به صورت همزمان مي‌توان اقدام به خارج كردن توده‌هايي مانند فيبروئيد و پوليپ از درون رحم، نمونه‌برداري از رحم يا اصلاح مشكلاتي كه باعث ناباروري شده‌اند كرد.

 

آمادگي قبل از انجام عمل هيستروسكوپي

قبل از هسيتروسكوپي بايد پزشك از اين قضيه مطمئن شود كه شما در عادت ماهيانه خودتان نيستيد و از شما تقاضاي آزمايش‌هايي مبني بر اين كه باردار نباشيد مي‌كند. اگر تست بارداري شما منفي بود بهتر است از روش‌هاي پيشگيري استفاده شود به دليل اين كه بارداري مي‌تواند آزمايش را لغو كند. اگر دچار فيبروم رحم باشيد پزشك براي شما دارو تجويز مي‌كند تا بسيار كوچك‌تر شود. از 24 ساعت قبل از هيستروسكوپي از دوش و داروهاي واژينال و استفاده از تامپون خودداري كنيد.

براي انجام اين روش ممكن است بيهوشي، بي‌حسي موضعي يا داروي آرام‌بخش لازم باشد كه متخصص مربوط در رابطه با آن با شما صحبت مي‌كند اما اگر براي جراحي و درمان استفاده مي‌شود حتما بايد از روش بيهوشي استفاده كرد كه قبل از آن بايد از خوردن و نوشيدن پرهيز كنيد. توجه داشته باشيد كه قبل از انجام هيستروسكوپي پزشك را از وجود بيماري قلبي يا ريوي، هرنوع داروي خاص يا حساسيت‌زا، مصرف داروهاي رقيق كننده خون مانند آسپرين و وارفارين و عفونت واژن، دهانه رحم يا لگن در شش ماه گذشته مطلع كنيد به دليل اين‌كه ممكن است باعث لغو آزمايش بشوند.

براي اطلاع بيشتر در زمينه عفونت واژن كليك كنيد.

 

چگونگي انجام عمل هيستروسكوپي

اين آزمايش عموما توسط پزشك زنان و در اتاق عمل بيمارستان يا مراكز جراحي صورت مي‌گيرد و در بيشتر موارد فرد را در همان روز مرخص مي‌كنند. البته ممكن است با تشخيص پزشك اين عمل در مطب صورت بگيرد. در بعضي از زنان براي جلوگيري از احساس درد داروي بي‌حسي يا خواب‌آور به آن‌ها داده مي‌شود و براي بعضي از آن‌ها بيهوشي صورت مي‌گيرد. اين روش با توجه به علت انجام آن بين 5 تا 30 دقيقه زمان مي‌برد.

براي انجام اين آزمايش ابزاري به نام اسپكولوم را به ژل آغشته مي‌كنند سپس با وارد كردن به درون واژن به آرامي دهانه‌هاي واژن را باز مي‌كند و شرايط ديدن درون واژن و دهانه رحم را فراهم مي‌كند. بعد از آن ابزار هيستروسكوپي از طريق واژن وارد مي‌شود و به آرامي به سمت دهانه رحم و رحم هدايت مي‌شود. اين امكان وجود دارد كه براي منبسط كردن رحم نوعي گاز يا مايع غليط نمكي يا قندي را وارد رحم بكنند. زماني كه اين دستگاه وارد رحم بشود يكي تصوير بزرگ از ديواره و دهانه آن روي يك مانيتور نشان مي‌دهد. براي نمونه برداري، خارج كردن بافت و كارهايي مانند آن ابزارهايي از طريق هيستروسكوپ وارد مي‌شود كه ممكن است مدت زمان عمل را افزايش دهد. 

 

مراقبت‌هاي بعد از هيستروسكوپي

بعد از انجام اين آزمايش شما به بخش ريكاوري برده مي‌شويد تا پرستاران تمام شرايط را تحت كنترل بگيرند و تا 4 ساعت در اين اتاق مي‌مانيد. سپس به بخش زنان منتقل مي‌شويد يا مرخص خواهيد شد. خونريزي از واژن بعد از انجام آزمايش بسيار طبيعي است كه به مدت يك يا دو روز طول مي‌كشد. اگر براي هيستروسكوپي از گاز استفاده شده باشد دل درد خفيفي در شما ايجاد مي‌شود كه معمولا در 24 ساعت از بين مي‌رود. در صورتي كه درد از بين نرفت بهتر است كه به پزشك اطلاع دهيد.

ممكن است براي كاهش درد براي شما مسكن‌هايي تجويز شود كه بهتر است از آن‌ها استفاده كنيد. بعد از مصرف آرام‌بخش يا بي‌حسي موضعي احتمال بروز گرفتگي عضلات وجود دارد. در كنار اين مسائل ممكن است در قسمت گلوي خود احساس گزگز، خشكي يا خش كنيد كه با قرقره كردن كمي آب ولرم ناراحتي‌ها بهبود پيدا مي‌كند. بعد از انجام عمل هيستروسكوپي تا دوهفته از رابطه جنسي، ورزش و استفاده از تامپون خودداري كنيد. همچنين بدانيد كه منعي در خوردن و آشاميدن براي شما وجود ندارد.

 

عوارض عمل هيستروسكوپي

مانند همه روش‌هاي پزشكي ديگر هيستروسكوپي هم داراي عوارضي است كه مي‌تواند بعد از انجام در شخص به وجود بيايد. عوارض اين روش شامل مشكلات بيهوشي، عفونت، آسيب به گردن رحم، تجمع گاز يا مايع در رحم، آسيب به اندام‌هاي مجاور مانند مثانه، روده يا تخمدان و بيماري‌هاي التهابي لگن است. ممكن است بعد از انجام آن دچار تب، درد شديد شكم، خونريزي، تنگي نفس، استفراغ، مشكلات ادراري و ترشحات شديد از واژن شويد كه بعد از آن بايد به سرعت به پزشك مراجعه كنيد.

همچنين در صورتي كه سوالي در اين زمينه داشتيد و اگر عوارض رواني مانند افسردگي كه بعد از هر عملي ممكن است به سراغ افراد بيايد، به سراغ شما نيز آمد؛ مي‌توانيد از مشاوران مركز حامي هنر زندگي كمك بگيريد.

براي آگاهي بيشتر درباره مشاوره تلفني كليك كنيد.

 

سوالات متداول

عمل هيستروسكوپي درد داره؟

برخي از بانوان كه در طول اين آزمايش بيهوش نيستند ممكن است در طول آن احساس درد كنند كه مي‌توانند به پزشك بگويند انجام آن را متوقف كند يا قبل از شروع به شما مسكن دهند. اما بعد از انجام عمل تا 24 ساعت وجود درد عادي است كه اگر غير قابل تحمل شد يا بيشتر از 24 ساعت طول كشيد بهتر است به پزشك خبر بدهيد.

بعد از هيستروسكوپي چه مدت استراحت لازمه؟

اكثر بانوان بعد از هيستروسكوپي مي‌توانند به فعاليت‌هاي عادي و روزانه خود برگردند اما اگر با بيهوشي اين آزمايش روي شما صورت گرفته باشد بهتر است چند روزي استراحت كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه عمل هيستروسكوپي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع:  عمل هيستروسكوپي

امتیاز:
بازدید:
برچسب: عمل هيستروسكوپي،
موضوع:
[ ۱۷ تير ۱۳۹۹ ] [ ۱۲:۴۸:۴۸ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی