مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

بارداري يكي از زيباترين و به ياد ماندني ترين دوران زندگي انسان است، اما در صورت بي‌توجهي به مراقبت‌هاي قبل از بارداري ممكن است به سخت‌ترين تجربه زندگي‌تان تبديل شود. اگر تصميم قطعي براي بچه دار شدن داريد، بايد مجموعه‌اي از اقدامات اساسي را قبل از بارداري انجام دهيد. در اين صورت دوران بارداري را با آرامش و آمادگي بيشتري پشت سر گذاشته و نوزاد سالمي به دنيا مي‌آوريد. بسياري از مشكلات مادرزادي و سختي‌هاي بارداري تنها با رعايت برخي نكات ساده قابل پيشگيري هستند. پس شما مي‌توانيد با رعايت اقدامات قبل از بارداري سلامت خود و فرزندتان را تأمين كنيد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مشاوره كودك كليك كنيد.

منبع: مراقبت قبل از بارداري

 

اهميت اقدامات قبل از بارداري

مراقبت‌هاي پيش از بارداري، در واقع رويكردي پيشگيرانه دارند كه با كاهش مشكلات زمان بارداري و زايمان، بخش اعظم استرس و اضطرابتان را كاهش مي‌دهد. پس با اين شرايط بارداري آسان‌تري را تجربه كرده و نوزاد سالمي را به دنيا مي‌آوريد. برخي از فوايد اقدامات قبل از بارداري عبارتند از:

1_كاهش مشكلات دوران بارداري

2_تشخيص به موقع بيماري‌هاي مادر همچون فشار خون، ديابت و غيره

3_بيماري‌هاي مادر كنترل شده و در نتيجه سلامت مادر و جنين در طول بارداري تضمين مي‌شود.

4_نقص‌ها و بيماري‌هاي مادرزادي جنين كاهش مي‌يابد.

اقدامات قبل از بارداري

برخي از مراقبت‌هاي مهم قبلا از بارداري به شرح زير مي‌باشند:

1. معاينات پيش از بارداري

 

قبل از اقدام به بارداري، لازم است جهت معاينه به يك متخصص زنان مراجعه كنيد. در اين جلسات سوابق پزشكي خانوادگي شما و همسرتان بررسي شده و با توجه به نتايج معاينات وضعيت فعلي سلامت عمومي‌تان سنجيده مي‌شود. آزمايش كامل خون براي تعيين گروه خوني، كم خوني، مثبت يا منفي بودنRH ، چربي، قند خون، هپاتيت، تالاسمي، توكسوپلاسموز و... انجام شده و براساس آن داروها يا مكمل‌هاي غذايي تجويز مي‌شوند. 

عدم ابتلا به بيماري‌هاي عفوني يا ويروسي در زمان بارداري اهميت بسياري دارد؛ پس ممكن است براي پيشگيري از بروز آبله مرغان، سرخچه و ديگر بيماري‌ها، واكسيناسيون صورت بگيرد. عفونت‌هاي قابل انتقال جنسي، فرآيند بارداري و زايمان را دشوار مي‌كند. پس شما و همسرتان بايد در اين زمينه آزمايش‌هاي منظمي بدهيد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه معاينات پيش از بارداري كليك كنيد.

2. مراقبت هاي قبل از بارداري | بررسي وضعيت سلامت دهان و دندان

ممكن است تغييرات هورموني ناشي از بارداري، شما را مستعد ابتلا به بيماري‌هاي دهان و لثه كند. افزايش هورمون استروژن و پروژسترون احتمال حساس شدن لثه به باكتري‌هاي پلاك دندان را افزايش داده و منجر به تورم و قرمزي لثه مي‌شود. سلامت دهان و دندان اهميت زيادي دارد و در پيشگيري از زايمان زودرس تاثير گذارمي‌گذارد.

3. پرهيز از مواد مخدر و مشروبات الكلي

 

مصرف دخانيات، باعث كاهش باروري در زنان و كاهش توليد اسپرم در مردان مي‌شود. از طرفي، سيگار كشيدن و مصرف مواد مخدر خطر سقط جنين، زايمان زودرس و تولد نوزاد با وزن پايين‌تر از نرمال را افزايش مي‌دهد. مصرف مشروبات الكلي نيز، منجر به تولد نوزادي با سندروم جنين الكلي مي‌شود. از خطراتي كه جنين را تهديد مي‌كند آگاهي كسب كرده و از آن‌ها اجتناب كنيد.

4. آزمايش‌هاي ژنتيك قبل از بارداري

در صورت وجود سابقه بيماري‌هاي ژنتيكي در خانواده، بهتر است كه براي اطمينان از سلامتي جنين آزمايش‌هاي ژنتيك قبل از بارداري انجام شود؛ اين آزمايش‌ها هزينه بالايي دارند، با اين حال در صورتي كه شما و شوهرتان حامل يك ژن ناقص باشيد، به احتمال 25% ممكن است آن ژن را به فرزندتان نيز انتقال دهيد. اين آزمايش‌ها با ارائه يك نمونه بزاق دهان يا خون زن و مرد انجام مي‌شود.

5. مراقبت هاي قبل از بارداري | مصرف ويتامين و فوليك اسيد

مصرف فوليك اسيد در سنين باروري بسيار مهم و ضوروري است. مصرف آن در دوره قبل از بارداري به محافظت از كودك در برابر نقص‌هاي مغزي، ستون فقرات و نقص لوله‌هاي عصبي كمك مي‌كند. نقص‌هاي مادرزادي شكل و عملكرد قسمت‌هايي از مغز را تغيير داده و رشد كلي جنين را به خطر مي‌اندازد. در صورتي كه قبل از بارداري، مادر به طور روزانه 400 ميكروگرم فوليك اسيد مصرف كند، احتمال بروز اينگونه مشكلات به صورت چشمگيري كاهش مي‌يابد. مولتي ويتامين نيز يكي ديگر نيز از ويتامين‌هاي مهم قبل از بارداري است كه به سلامت بدن مادر و جنين كمك كرده و سلامت بارداري را افزايش مي‌دهد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه بارداري كليك كنيد.

6. كنترل وزن

 

اضافه وزن زياد يا كم وزني بيش از حد در دروه بارداري مشكلاتي را به وجود مي‌آورد. يكي از اين مشكلات زايمان زودرس مي‌باشد. منظور از زايمان زودرس، زايماني است كه قبل از هفته 37 بارداري اتفاق مي‌افتد. نوزادان نارس در هنگام تولد و در جريان رشدي با مشكلات بيشتري نسبت به ساير نوزادان مواجه مي‌شوند. رسيدن به تناسب اندام قبل از بارداري، از بسياري مشكلات بارداري و زايمان پيشگيري مي‌كند. پس توصيه مي‌شود كه با مشورت پزشك، بهترين راه براي رسيدن به وزن ايده آل خود را پيدا كنيد.

7. رژيم غذايي مناسب

قبل از بارداري نيازي به افزايش حجم غذا نداريد اما بايد بدن خود را با مصرف غذاهاي مفيد تقويت كرده و براي بارداري آماده شويد. مصرف روزانه ميوه، سبزيجات، غلات، شير، ماست، آجيل، مرغ، گوشت و حبوبات را فراموش نكنيد. مصرف زياد از حد كافئين در دوره بارداري و قبل از آن امكان بروز خطراتي همچون سقط جنين و كم وزني نوزاد را افزايش مي‌دهد. در نتيجه توصيه مي‌شود كه قهوه مصرفي خود را به يك فنجان در روز كاهش دهيد. مصرف ماهي نيز براي زنان باردار بسيار مفيد است چرا كه سرشار از پروتئين، امگا3 و ويتامين D مي‌باشد. لازم به ذكر است كه نوع ماهي بسيار اهميت دارد. مثلا بهتر است كه از خوردن ماهي‌هايي همچون شمشيرماهي، كوسه، ماهي خال خالي و تاج ماهي خودداري كنيد.

8. ورزش و تقويت عضلات

تمرينات ورزشي به حفظ تناسب اندام كمك كرده و آمادگي بدن را براي بارداري و زايمان افزايش مي‌دهند. پياده روي، دوچرخه سواري و تمرينات هوازي از ورزش‌هاي بسيار مناسب براي تمام افراد و مخصوصا زنان باردار است. در صورتي كه به ورزش عادت نداريد با تمرينات سبك و ساده شروع كنيد. مثلا 20 دقيقه پياده روي كنيد يا ورزش‌هاي كششي ساده انجام دهيد.

9. كاهش آسيب‌هاي محيطي

اگر به دليل شغل خود در معرض مواد شيميايي و تشعشات مضر قرار داريد، بايد قبل از بارداري چاره‌اي براي حل اين مشكل بينديشيد. همچنين عوامل استرس زاي محيطي بايد تا حد امكان كاهش يابد. تمامي اين عوامل اثر منفي در رشد جنين خواهد داشت. اين عوامل خطر مي تواند بر اسپرم مردان نيز تاثير گذاشته و خطراتي را براي جنين به وجود بياورند. بنابراين تنها مادر نيست كه بايد براي باردار شدن مراقبت هايي انجام دهد.  

10. محاسبه زمان تخمك گذاري

براي بارداري لازم است كه علاوه بر حذف روش‌هاي جلوگيري، دوره تخمك گذاري خود را نيز محاسبه كنيد. در دوره تخمك گذاري شانس بارداري افزايش مي‌يابد. براي اين منظور مي‌توانيد از پزشك خود كمك گرفته و يا با نرم افزار‌هاي مربوطه آن را محاسبه كنيد. پس از انجام تمام مراقبت‌هاي قبل از بارداري، تعداد دفعات رابطه جنسي را در دوره تخمك گذاري بيشتر كنيد تا شانس بارداريتان بيشتر شود. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه اقدام براي بارداري كليك كنيد.

مراقبت‌ و توجه به سلامت رواني خود

داشتن سلامت روان از جمله ملاك‌هاي مهم قبل از بارداري است كه بسياري از زوجين از آن غافل هستند. والديني با اختلالات رواني مانند افسردگي، اضطراب، اختلالات شخصيت و... نمي توانند نقش پدر يا مادري خود را به درستي ايفا كنند؛ همچنين ممكن است افزايش استرس و فشارهاي مضاعف بعد از بارداري، وضعيت روانيتان را وخيم تر از قبل كند. از طرفي درمان اين اختلالات زمان بر بوده و امكان دارد كه براي بارداري دير شود. براي از دست ندادن زمان بهتر است هر چه زودتر از كمك يك متخصص بهره‌مند شويد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه سن بارداري  مي توانيد مقاله سن مناسب براي بچه دار شدن را مطالعه نماييد. 

در صورتي كه شرايط فوق را دارا هستيد بهتر است برنامه ريزي براي بچه دار شدن را شروع كنيد. درست است كه بسياري از زوجين بدون آن كه اين اقدامات را انجام دهند بچه دار شده اند؛ اما بسيارند نوزاداني كه با مشكلات متعددي به دنيا مي‌آيند. مشكلاتي كه تنها با اقدامات ساده مي توانستيم از آن‌ها جلوگيري كنيم. در صورت وقوع بارداري بدون آمادگي‌هاي لازم، مي‌توان با مراقبت‌هاي دوران بارداري  تا حدود زيادي در صدد جبران برآمد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه دوران بارداري كليك كنيد. 

براي دريافت مشاوره در زمينه مراقبت هاي پيش از بارداري مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: مراقبت قبل از بارداري

امتیاز:
بازدید:
برچسب: مراقبت قبل از بارداري،
موضوع:
[ ۱۸ تير ۱۳۹۹ ] [ ۰۲:۲۴:۱۹ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی