مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

شير مادر اصلي‌ترين منبع تغذيه نوزاد بعد از تولد محسوب مي‌شود. با اين حال ممكن است به دلايل مختلفي از جمله كم بودن شير مادر كودك نتواند از سينه مادر تغذيه كند و يا در صورت تغذيه، به طور كامل سير نشود. خوردن شير مادر تاثيرات بسياري بر سلامت و رشد جسمي كودك دارد و نزديكي مادر و كودك نيز باعث ايجاد دلبستگي ايمن و سلامت رواني كودك مي‌شود. دلايل گوناگوني براي كم بودن شير مادر وجود دارد كه بررسي آنان به شما كمك مي‌كند تا بتوانيد هرچه سريع‌تر مشكل را برطرف كنيد و بتوانيد به كودك خود به ميزان كافي شير دهيد. در اين راه بايد از يك پزشك و روانشناس كمك بگيريد تا با بررسي عوامل جسمي و رواني براي حل مشكل به شما كمك كنند. در كنار اين مسئله راهكارهايي نيز براي افزايش شير مادر وجود دارد كه در ادامه به بررسي بيشتر آن خواهيم پرداخت.

 منبع: كم بودن شير مادر | علل و راهكارهايي براي افزايش شير مادر

 

كم‌ بودن شير مادر

يكي از نيازهاي اوليه و اساسي براي نوزادان شير خوردن است. با اين حال ممكن است به دلايل مختلفي شير مادر كم باشد كه اين موضوع مي‌تواند در روند رشد كودك اثر بگذارد. توجه كنيد اگر نوزاد كاملا سير شده باشد 2 تا 4 ساعت مي‌خوابد و وزنش هم به طور طبيعي افزايش پيدا مي‌كند. پس زماني كه كودك بعد از خوردن هر دو سينه براي 1 تا 2 ساعت به خواب رفت و وزن او هم افزايش پيدا نكرد ممكن است مادر دچار كمبود شير شده باشد. همچنين اگر در زمان شيرخوردن نوزاد از يك سينه؛ سينه ديگر شروع به ترشح نكند امكان دارد شير مادر كم باشد. 

براي شناخت بيشتر در زمينه نيازهاي اوليه كودكان كليك كنيد.

 

دلايل كم بودن شير مادر 

1. مشكلات هورموني

مادراني كه سخت حامله شده‌اند ممكن است در ميزان شير هم مشكلاتي داشته باشند كه ناشي از مشكل در هورمون‌ها است. اين مشكلات شامل سندرم پلي كيستيك تخمدان، ديابت، تيروئيد بالا يا پايين، فشار خون بالا يا مشكلات هورموني ديگر است. اين هورمون‌ها در كمبود شير موثر هستند به دليل اين كه توليد شير به سيگنال‌هاي هورموني ارسال شده به سينه وابسته است و در صورت تداخل داشتن در اين هورمون‌ها اين اتفاق رخ نمي‌دهد.

2. عدم آمادگي غده‌ها از علل كم بودن شير مادر

كانال‌هاي شيردهي در حاملگي تشكيل مي‌شوند و شيردهي رشد كانال‌ها و بافت‌ها را تحريك مي‌كند اما در بعضي از مادران غده‌ها و سينه‌هاي مادر به درستي براي شيردهي آماده نمي‌شود و كانال‌هاي كافي براي سير كردن نوزاد به وجود نمي‌آيد به همين دليل كمبود شير اتفاق مي‌افتد. در بارداري دوم و سوم اين كانال‌ها بيشتر تحريك مي‌شوند و در نهايت كم بودن شير كمتر اتفاق مي‌افتد.

3. مشكل داشتن نوزاد در مكيدن

ممكن است كودك به دلايل مختلفي مانند سفت گرفتن زبان توسط غشاي نازك انتهاي دهان، توانايي درست مكيدن سينه را نداشته باشد كه باعث مي‌شود به خوبي شيردهي اتفاق نيفتد و در نهايت شير مادر كم شود.

4. جراحي سينه از علل كم بودن شير مادر

ممكن است جراحي‌هاي سينه به دليل بيماري يا زيبايي انجام شود كه در حين آن ممكن است بزرگ كردن يا كوچك كردن سنيه صورت بگيرد يا نوك سينه سوراخ شود كه اين عمل جراحي مي‌تواند به آبراهه‌هاي شير كه در نوك سينه قرار دارند آسيب برساند. تاثير عمل جراحي بر ميزان شير بستگي به مدت زمان عمل، نوع عمل، فاصله بين عمل و بارداري و زايمان و آسيبي كه به سينه وارد شده است دارد. 

5. مصرف قرص‌هاي ضدبارداري 

بعضي از مادران هم‌زمان با شيردهي از قرص‌هاي ضد بارداري استفاده مي‌كنند كه ممكن است كه در بعضي‌ از آن‌ها باعث كم شدن شير شود و بيشتر در كساني ديده مي‌شود كه قبل از چهارماهگي نوزاد شروع به خوردن اين قرص‌ها كرده‌اند.

6. استفاده قرص يا داروي گياهي خاص

بعضي از داروهاي گياهي مانند پسودوافدرين و بروموكريپتين و مريم گلي، جعفري و نعناع كه در زمان شيردهي جايگزين داروهاي شيميايي مي‌شوند مي‌توانند بر توليد شير تاثير بگذارند و ميزان آن را كاهش دهند.

7. تخليه نشدن سينه‌ها از علل كم بودن شير مادر

بزرگ شدن سينه‌ها، زخم‌ شدن نوك سينه‌ها، عدم نگهداري درست از سينه‌ها، نوك سينه صاف و تو رفته، شير خوردن طولاني مدت از يك سينه، فاصله‌هاي طولاني و بلندمدت در بين شيردهي‌ها، عدم درست مكيدن سينه توسط نوزاد و تغذيه با شير خشك مي‌تواند باعث تخليه نشدن سينه‌ها شود كه در نهايت مقدارش را كاهش مي‌دهد.

8. تاثيرگذاري محيط از علل كم بودن شير مادر

يك سري از عوامل محيطي مانند خستگي، نگراني و هيجانات كه ناشي از عوامل بيروني است در ميزان شير تاثير مي‌گذارد و باعث كاهش آن مي‌شود. استرس و فشارهاي محيطي عواملي است كه شير مادر را كاهش مي‌دهد.

9. عدم تمايل مادر براي شيردهي

يكي از دلايلي كه شير مادر كاهش پيدا مي‌كند عدم تمايل او براي شيردهي به نوزاد است. در اين حالت كانال‌هاي شير تحريك نمي‌شوند و شير مادر كم مي‌شود. اين عدم تمايل ممكن است به دلايل شاغل بودن يا علاقه نداشتن كودك به شير او اتفاق بيفتد.

10. نداشتن استراحت از علل كم بودن شير مادر

اگر بعد از زايمان، مادر استراحت كافي نداشته باشد و خستگي ناشي از آن در بدنش باقي بماند، اين مسئله مي‌تواند توليد شير را در مادر كاهش دهد. عموما در چند هفته اول بعد زايمان اين اتفاق براي مادر مي‌افتد.

11. بيماري

وجود عفونت يا بيماري‌هاي ديگر مانند كم كاري تيروئيد و كم خوني يكي از عوامل كاهش شير در مادر است. در اين حالت با برطرف شدن بيماري ممكن است توليد شير تعادل پيدا كند و اگر به دليل عفونت دچار بيماري شده باشيد پزشك تجويز آنتي‌بيوتيك مي‌كند كه در اين حالت نوزاد بايد از شير خشك استفاده كند.

12. بارداري در زمان شيردهي 

اگر در زمان شيردهي، مادر دوباره باردار شود هورمون‌هاي بارداري باعث كاهش شير مادر مي‌شوند و در اين صورت تغذيه كافي براي نوزاد شيرخوار وجود ندارد. در اين حالت كودك كمتر از يك سال را بايد با شيرخشك سير كرد.

13. رژيم غذايي نامناسب از علل كم بودن شير مادر

چيزي كه مادر در زمان شيردهي مي‌خورد مي‌تواند بر روي ميزان شير او تاثير گذار باشد پس بهتر است يك رژيم غذايي خوب را در اختيار بگيرد. ميزان آب و مايعاتي كه در طول روز مصرف مي‌شود هم بي‌تاثير نيست پس بهتر است در زمان شيردهي به اين موضوع توجه خاصي شود. خوردن كافئين زياد در طول روز هم جزء مواردي است كه شير مادر را كاهش مي‌دهد.

14. مصرف دخانيات از علل كم بودن شير مادر

سيگار كشيدن مي‌تواند در بدن شما اكسي توسين ترشح كند و اختلال ايجاد نمايد. اكسي توسين فعاليت رگي كه باعث ترشح شير در سينه مادر مي‌شود را مختل مي‌كند.

 

تاثير كم بودن شير مادر بر روي نوزاد

اگر شير شما كاهش يابد و كمتر از چيزي كه كودك به آن نياز داشته باشد به بدنش برسد، ممكن است در وزن‌گيري دچار مشكل شود و اين اختلال مي‌تواند مانع رشد جسمي و ذهني بشود. استفاده از شير خشك توانايي جايگزيني شير مادر را ندارد به دليل اين كه بسياري از ويتامين‌ها و مواد مغذي شير مادر در شير خشك نيست. پس در نتيجه كمبود شير مي‌تواند بر سلامت نوزاد تاثير بگذارد.

براي آگاهي بيشتر در زمينه فوائد شير مادر كليك كنيد.

 

چگونه متوجه كم بودن شير مادر بشويم

1. عدم افزايش وزن نوزاد

نوزاد بايد در سه ماهه اول زندگي روزانه 28 گرم و از سن سه تا شش ماهگي روزانه 14 گرم وزن اضافه كند. نوزادان عموما بعد از تولد بخشي از وزن خود را از دست مي‌دهند اما بعد از مدتي آن را دوباره به دست مي‌آورند. اين موضوع كه نوزاد طي 10 الي 14 روز بعد از تولد به وزن هنگام تولد بازگردد اهميت بسياري دارد كه وابسته به شير مادر است. اگر اين اتفاق نيفتد و كودك افزايش وزن نداشته باشد ممكن است شير مادر كم باشد.

2. رنگ مدفوع نوزاد 

در ماه اول تولد نوزاد در روز حداقل سه بار دفع را انجام مي‌دهد كه مدفوع او از روز پنجم تولد به بعد افزايش پيدا مي‌كند و رنگ خردلي به خود مي‌گيرد. اگر بعد از روز پنجم مدفوع او هنوز تيره و كم باشد ممكن است دچار كمبود شير شده باشيد.

3. دفعات شيرخوردن

نوزادي كه شير مادرش كافي باشد عموما هر دو تا سه ساعت يك وعده شير مي‌خورد كه در آخر روز هشت وعده شير خورده است. اگر شير مادر كافي نباشد اين وعده‌ها بسيار كاهش پيدا مي‌كند.

4. صداي شيرخوردن نوزاد

صداي شيرخوردن نوزاد در زماني كه شير مادر كافي باشد به خوبي شنيده مي‌شود به طوري كه به خوبي متوجه مي‌شويد. همچنين در بعضي از موارد قطره‌هاي شير در گوشه‌هاي دهان نوزاد ديده مي‌شود.

5. انرژي نوزاد

نوزاد بعد از يك تغذيه كامل و سالم بايد راضي و پرانرژي باشد و فعاليت زيادي در او مشاهده شود و بي‌قراري نكند اما اگر بعد از خوردن شير به بهانه‌گيري خود ادامه داد ممكن است مادر دچار كمبود شير باشد.

براي اطلاع بيشتر در زمينه تاثيرات شير مادر كليك كنيد.

 

تصورات نادرست در مورد كم بودن شير مادر

ممكن است در دوران شيردهي بعضي از اتفاقات و رفتارهاي نوزاد مبني بر كمبود شير تلقي شود كه تصور اشتباهي است. ممكن است كودكان در طول روز 11 تا 12 بار شير بخورند كه اين موضوع نشانه كافي نبودن شير نيست علاوه بر اين مواردي مانند نداشتن تمايل براي رها كردن سينه، بيدارشدن نوزاد در شب‌ها، تغذيه كوتاه، تغذيه طولاني، برداشتن بطري بعد از شيرخوردن، نشت نكردن شير از پستان‌ها، عدم توانايي دوشيدن شير زياد و پستان‌هاي كوچك، دليلي بر كمبود شير نيست.

 

راهكارهاي افزايش شير مادر

1. ياد گرفتن روش صحيح شيردهي

براي بهتر شير دادن نوزادتان روش صحيح شيردهي را بياموزيد تا نوزاد به خوبي بتواند سينه شما را تخليه كند و دچار كمبود شير نشويد. بهتر است نحوه چفت شدن سينه و دهان كودك را به خوبي كنترل كنيد و از هر دو سينه به او شير بدهيد. شيردهي را به شكل مرتب و صحيح انجام دهيد تا بدن شما به توليد شير بيشتري تحريك شود.

2. نوزاد را براي شيردهي در طول روز بيدار كنيد

زماني كه در صبح به كودكتان شير مي‌دهيد و او خواب‌آلود است سعي كنيد او را بيدار كنيد تا با انرژي بيشتري غذا بخورد در نتيجه غدد شيردهي شما براي توليد شير بيشتر تحريك مي‌شود. براي بيدار نگه داشتن او سعي كنيد كه با او بازي كنيد و يا سينه‌ها را مدام تعويض كنيد. حتي مي‌توانيد لباس‌هايش را هم در بياوريد. به خاطر داشته باشيد كه اين كارها را در شب انجام ندهيد چراكه موجب بدخوابي او مي‌شود.

3. به نوزاد پستانك ندهيد

پستانك مي‌تواند بر سينه گرفتن كودك تاثير منفي بگذارد و باعث شود او زمان كمتري را براي گرفتن سينه صرف كند در نتيجه باعث كاهش شير مي‌شود پس كودك را تشويق كنيد براي آرام شدن شير بخورد.

4. فقط شير خودتان را به نوزاد بدهيد

در كنار شير خود به او شير خشك يا غذاهاي جامد ندهيد به دليل اين كه مي‌تواند تمايل او را براي خوردن شير خودتان كاهش دهد در نتيجه توليد شير اتفاق نمي‌افتد. در صورتي به جز شير مادر چيز ديگري در اختيار نوزاد قرار بدهيد كه تشخيص پزشك باشد.

5. شيرتان را بدوشيد

در بين شيردهي بين نوزاد يك وعده دوشيدن شير را هم قرار بدهيد تا در نهايت بدنتان به توليد شير بيشتر تحريك شود. در اين حالت به خوبي سينه تخليه مي‌شود و دوباره شروع به ترشح شير مي‌كند. بهتر است شرايط نگهداري را بدانيد تا در صورت نياز از همان شير به كودك بدهيد.

6. تغذيه درست داشته باشيد

سعي كنيد تغذيه مناسبي را در زمان شيردهي دنبال كنيد تا به افزايش شير شما كمك كند و كيفيت آن را بسيار بالا ببرد. از كافئين كمتري استفاده كنيد و دخانيات را كنار بگذاريد. داشتن يك رژيم غذايي مناسب كه دكتر آن را تجويز كرده باشد مي‌تواند كمك بسيار زيادي به شما بكند.

براي آشنايي بيشتر در زمينه افزايش شير مادر كليك كنيد.

 

چه زماني بايد با پزشك ارتباط برقرار كنيم؟

اگر نمي‌دانيد كه كودك شما به درستي سينه را مي‌مكد يا ميزان شيرتان مناسب است يا نه بهتر است در برقراري ارتباط با متخصص تامل نكنيد و سريعا با او تماس بگيريد. اگر بعد از انجام همه راه‌حل‌ها باز مشكل شما برطرف نشد پزشك مي‌تواند با تجويز دارو مشكل را حل كند. در بعضي از مادران بايد آزمايش‌هايي صورت بگيرد تا وضعيت سلامت مانند تيروئيد مورد برسي قرار بگيرد پس سريعا به پزشك مراجعه كنيد تا سلامت خودتان و كودكتان تضمين شود.

همچنين بهره بردن از مشاوره كودك مي‌تواند به شما كمك كند تا بتوانيد ارتباط مناسب را با كودك در دوراني كه به هر دليلي دچار كم بودن شير هستيد و كودك با پستانك يا شير خشك تغذيه مي‌شود؛ حفظ كنيد تا كودك دچار مشكلاتي مانند اضطراب جدايي و كمبود محبت نشود و دلبستگي ايمن بين شما و كودك برقرار بماند.

براي اطلاع بيشتر در زمينه مشاوره كودك كليك كنيد.

 

سوالات متداول

- مي‌خواستم بپرسم راهي هست كه شير سينه افزايش پيدا كنه شيرم به صورت قطره قطره مياد؟

با تشويق كودك براي مكيدن سينه و شير خوردن باعث تحريك غدد شيردهي مي‌شويد و در نهايت شير شما افزايش پيدا مي‌كند. سعي كنيد در طول روز يك بار شير خود را بدوشيد.

استرس مي‌تونه يكي از دلايل كم بودن شير مادر باشه؟

استرس و نداشتن آرامش يكي از عواملي است كه ترشح شير را تحت تاثير خودش قرار مي‌دهد. پس براي اولين گام تغديه كودك، محيطي آرام را انتخاب كنيد و خودتان هم آرامش داشته باشيد.

وقتي شير كم باشه و شيرخشك جايگزين بشه باعث ضعيف شدن نوزاد ميشه؟

شير خشك مانند شير مادر بسياري از مواد مغذي و ويتامين‌ها را ندارد و نمي‌تواند گزينه مناسبي براي جايگزيني باشد اما در شرايطي كه چاره‌اي جز آن وجود نداشته باشد، پزشك شيرخشك مناسب را همراه با مكمل‌هاي لازم تجويز مي‌كند.

براي دريافت مشاوره در زمينه زمينه كم بودن شير مادر مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 منبع: كم بودن شير مادر | علل و راهكارهايي براي افزايش شير مادر

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۹ تير ۱۳۹۹ ] [ ۱۲:۴۵:۰۲ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی