مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

داروي ريسپريدون يكي از انواع داروهاي اعصاب است كه اغلب براي درمان اسكيزوفرن در بزرگسالان و اوتيسم كودكان به كار مي‌رود. ريسپريدون با تاثير بر سيستم عصبي مركزي به ايجاد تعادل رواني فرد كمك مي‌كند. مصرف بيش از حد اين دارو مي‌تواند باعث مسموميت و تشديد عوارض جانبي آن شود. بنابراين بدون دستور پزشك نبايد مصرف گردد. مصرف ريسپريدون در دوره بارداري و شيردهي با احتياط‌هايي همراه است و بايد تحت نظر پزشك استفاده شود. در ادامه مقاله به بررسي كامل داروي ريسپريدون مي‌پردازيم، پس با ما همراه باشيد.

منبع: ريسپريدون 

 

معرفي ريسپريدون

ريسپريدون با نام تجاري (Resperdal) در گروه داروهاي ضد جنون و اعصاب و روان جاي مي‌گيرد و با تغيير در ميزان مواد شيميايي مغز (نوروترانسميترها) بر سيستم عصبي تاثير مي‌گذارد. اين دارو به شكل قرص، شربت و تزريق قابل استفاده است و سه هفته طول مي‌كشد تا اثر آن آغاز شود. ريسپريدون در پايداري رفتار و افكار فرد مبتلا اثر بخش است. البته اثر تسكين بخشي كمتري نسبت به داروهاي ضد جنون دارد و اختلالات حركتي كمتري نيز ايجاد مي‌كند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه داروهاي ضد روانپريشي كليك كنيد.

موارد مصرف قرص ريسپريدون چيست؟

ريسپريدون به طور ويژه براي افراد مبتلا به اسكيزوفرني و كودكان در خود فرومانده (اوتيسم) تجويز مي‌شود. اما مصرف آن در درمان اختلالات اضطرابي، وسواس جبري، افسردگي شديد مقاوم به درمان، اختلالات خوردن و اختلال دوقطبي نيز موثر است و تا حد زيادي باعث بهبودي مي‌شود. همچنين كودكاني كه دچار بيش فعالي، اختلال استرس پس سانحه اي، اختلال سلوك و اختلال تيك هستند نيز از اين قرص استفاده مي‌كنند. 
نكته : اگر پزشك قرص ريسپريدون را براي شما تجويز كرده است لزوما به معناي روان پريشي و يا جنون در شما نيست؛ داروهاي اعصاب موارد مصرف بيشماري دارند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه اسكيزوفرني كليك كنيد. 

اثرات مفيد ريسپريدون به چه شكل است؟

ريسپريدون سبب افزايش سطح گلوكز خون و پرولاكتين مي‌شود. در نتيجه افكار غير عادي و وسواسي، افكار ناخواسته جنسي و افكار مربوط به آسيب رساندن به ديگران را برطرف مي‌سازد. در تصحيح باورهاي غلط مانند بدبيني به مردم و شك و ترديد به شريك زندگي نيز بسيار موثر است.
اين دارو باعث كاهش نشانه‌هاي اسكيزوفرني مثل توهمات و هذيان‌ها، كم حرفي، گوشه گيري و انزواي اجتماعي مي‌شود. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه درمان اسكيزوفرني كليك كنيد. 

به علاوه مصرف منظم دارو بي قراري، خودزني، پرخاشگري و لجبازي كودكان مبتلا به اوتيسم را كنترل مي‌كند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه اوتيسم كليك كنيد. 

راهنماي مصرف ريسپريدون

اين قرص با توجه به نوع بيماري و شرايط بيمار تجويز مي‌شود كه مي‌توان آن را همراه با غذا يا بدون غذا با آب فراوان مصرف كرد.
به طور معمول براي بزرگسالان روزي ۱ ميلي گرم دو بار در روز توصيه مي‌شود و به مرور دوز آن افزايش مي‌يابد. دوزهاي بالاي ۶ ميلي گرم نه تنها تاثير بيشتري ندارد بلكه عوارض قرص را افزايش مي‌دهد. سالمندان به دليل ضعف قواي بدني با دوز كمتري مصرف دارو را آغاز مي‌كنند.
توجه: از بلعيدن كامل قرص اجتناب كنيد؛ در روش صحيح مصرف، قرص را روي زبان مي‌گذارند تا حل شود.

موارد احتياط و منع مصرف ريسپريدون

مصرف براي سالمنداني كه دچار زوال عقل و آلزايمر هستند مشكل ساز است. اگر مبتلا به بيماري‌هاي كبدي، كليوي، قلبي، فشار خون بالا، صرع و مشكل در بلعيدن هستيد، حتما قبل از مصرف پزشك را مطلع سازيد. هر گونه سابقه بيماري به ويژه سابقه افكار خودكشي، سابقه ايست قلبي و سابقه سرطان سينه در كاركرد قرص اثر مي‌گذارد.

مصرف قرص در زمان بارداري ممكن است براي جنين مضر باشد. اما هنوز مشخص نيست كه در دوران شير دهي دارو از طريق شير مادر به نوزاد منتقل مي‌شود.

ريسپريدون چه عوارضي دارد؟

هر كس بايد قبل از مصرف دارو نسبت فوايد، عوارض و مضرات دارو را بسنجد و بعد تصميم به مصرف بگيرد. ريسپريدون داراي دو دسته عوارض شايع و طبيعي و عوارض جانبي خطرناك است. همچنين مصرف بيش از حد مجاز هم خود عوارض جداگانه‌اي به دنبال دارد كه آن‌ها را در ادامه ذكر مي‌كنيم:

1. عوارض شايع Risperidone

اين عوارض يا به تدريج بهبود مي‌يابند و يا با تجويزي ديگر سريعا رفع مي‌شوند. حساسيت نسبت به هواي گرم و سرد، كاهش هوشياري، طولاني شدن عادت ماهيانه، ترشح از پستان و استفراغ از عوارض شايع اين قرص هستند.

2. عوارض جانبي Risperidone

اين عوارض كمتر از عوارض شايع رخ مي‌دهند اما در صورت بروز موارد زير مصرف دارو را قطع كرده و سريعا به پزشك مراجعه نماييد.
تاثير منفي بر افكار و واكنش‌ها، نشانه‌هاي كهير، مشكلات تنفسي، ورم صورت، ورم لب‌ها، ورم زبان و ورم گلو از عوارض جانبي هستند. همچنين عوارض خطرناك ديگري شامل تب، سفتي عضلات، گيجي، تعريق زياد، ضربان قلب غير معمول، بي قراري، روياهاي بيش از حد، تاري ديد، سر درد، اضافه وزن مفرط، مشكل ادراري، تهوع، خشكي دهان، يبوست، مشكلات جنسي، اختلالات حركتي و نعوظ دردناك نيز همراه با مصرف اين قرص ايجاد مي‌شوند. 
نكته مهم: مصرف الكل احتمال بروز عوارض جانبي را افزايش مي‌دهند.

3. عوارض مصرف بيش از حد مجاز

خواب آلودگي، افزايش ضربان قلب، احساس سبكي در سر، احساس ضعف، بي قراري در عضلات حركتي چشم، گردن، دهان و ذات الريه در سالمندان مبتلا به زوال عقل در موارد مسموميت پيش مي‌آيد. براي اطلاعات بيشتر در مورد زوال عقل كليك كنيد. 

تداخلات دارويي ريسپريدون

داروهاي خواب آور، ضد حساسيت، ضد درد حاوي ماده مخدر، ضد صرع، كاربامازپين، فنوباربيتال و... با ريسپريدون تداخل دارند و سبب كاهش يا افزايش اثربخشي قرص مي‌شوند. پس براي اطمينان نام هر قرصي را كه مصرف مي‌كنيد به مشاور و پزشك خود اطلاع دهيد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه داروهاي خواب آور كليك كنيد. 

علائم اوردوز با ريسپريدون

در برخي مواقع مصرف بيش از حد دارو باعث اوردوز مي‌شود. از علائم اوردوز با ريسپريدون مي‌توان به مشكلات تنفسي، بي هوشي و از حال رفتن، سرگيجه و خواب آلودگي، تغيير در ضربان قلب، تشنج و حركات غيرارادي بدن اشاره كرد. در اين صورت هرچه سريع‌تر با اورژانس تماس بگيريد. 

مصرف در دوره بارداري و شيردهي

مصرف ريسپريدون در دوره باردراي و شيردهي ممكن است براي نوزاد خطرناك باشد اما اين  خطر چندان جدي نسيت و در صورت صلاح ديد پزشك مي‌توانيد آن را در بارداري و شيردهي مصرف كنيد. اما توجه داشته باشيد مصرف آن نباييد خودسرانه باشد. در صورت بارداري و يا تصميم به باردار شدن حتما با پزشك مشورت كنيد. 

نكاتي در مورد مصرف ريسپريدون

1. اگر دچار سرگيجه شديد، به آرامي حالت خود را از نشسته يا ايستاده به خوابيده تغيير دهيد. 

2. از انجام كارهايي همچون رانندگي كه به هوشياري بالا نياز دارند، خودداري نماييد. 

3. در صورت نياز به مصرف ساير داروهاي بدون نسخه، حتما با پزشك يا دكتر داروساز مشورت كنيد. 

4. در صورت فراموشي مصرف دارو، در زمان به يادآوردن آن را مصرف كنيد. اما اگر زمان مصرف دوز بعدي نزديك بود، دوز قبلي را فراموش كرده و به برنامه قبلي خود ادامه دهيد. دوز دارو را تحت هيچ شرايطي افزايش ندهيد. 

5. دارو را در در درماي محيط و به دور از رطوبت و گرما نگه داريد. براي كسب اطلاعات بيشتر مي‌توانيد از مشاوره فردي استفاده كنيد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مشاوره تلفني فردي كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره روانشناسي در زمينه داروي ريسپريدون مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: ريسپريدون 

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ريسپريدون،
موضوع:
[ ۱۹ تير ۱۳۹۹ ] [ ۰۱:۲۰:۲۵ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی