مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

مكيدن انگشت رفتاري است كه از زمان بارداري و هنگامي كه جنين در شكم مادر است آغاز مي‌شود. بعد از تولد نيز نوزادان انگشت دست خود را در دهان مي‌گذارند كه اين رفتار به نوعي يك بازتاب است كه به صورت غيرارادي انجام مي‌گيرد. اين بازتاب در سنين 6 تا 7 ماهگي به مرور محو مي‌شود. با اين حال ممكن است تا سن 2 تا 4 سالگي نيز ادامه داشته باشد اما پس از آن اين عادت رفته رفته بايد كم رنگ شده و كنار گذاشته شود. اين در حالي است كه برخي كودكان بالعكس دچار تشديد اين رفتار شده و به طور افراطي دائماً به مكيدن انگشت روي مي‌آورند كه در نتيجه رفتار آن‌ها باعث نگراني پدر و مادرها مي‌شود. عوامل مختلفي در اين شرايط مي‌توانند مسئول رفتار كودك باشند كه از جمله آن‌ها مي‌توان به استرس‌ها و ترس‌هاي دوران كودكي اشاره كرد.

منبع: مكيدن انگشت در كودكان

 

علت مكيدن انگشت در كودكان و نوزادان

مكيدن انگشت در كودكان و نوزادان علل و زيربناي متفاوتي دارد كه در ادامه به طور جداگانه به هركدام از آن‌ها پرداخته‌ايم.

علت مكيدن انگشت در نوزادان

نوزادان از دوران پيش از تولد و در واقع زماني كه هنوز در رحم مادر قرار دارند مكيدن انگشت را آغاز مي‌كنند. اين شرايط در واقع ناشي از وجود برخي رفلكس‌ها و بازتاب‌هاي طبيعي در بدن نوزاد است. مكيدن انگشت در دوران نوزادي امري اختياري تلقي نمي‌شود بلكه واكنشي غير ارادي است كه براي آن‌ها احساس امنيت و آرامش بيشتري را به همراه مي‌آورد. با اين حال به مرور زمان و با از بين رفتن باز‌تاب مكيدن نوزادان ياد مي‌گيرند كه براي آرام كردن خود در زمان گرسنگي يا زماني كه خواب آلود هستند مي‌توانند از مكيدن انگشت خود استفاده كنند. در اين شرايط است كه مي‌گوييم بازتاب به رفتاري ارادي تبديل شده است.

براي آگاهي بيشتر در زمينه بازتاب مكيدن نوزاد كليك كنيد.

علت مكيدن انگشت در كودكان

وقتي مكيدن انگشت به رفتاري ارادي تبديل شد مي‌تواند به صورت يك عادت در كودك در بيايد و به ميزان بيشتري تكرار شود. در واقع كودك ياد گرفته است كه انگشت خوردن مي‌تواند به او احساس امنيت و آرامش بدهد حال اگر در جريان رشد رواني كودك نتواند منابع حمايتي كافي براي كسب آرامش و امنيت را بيابد به مكيدن انگشتان خود ادامه مي‌دهد. اين رفتار ممكن است به صورت وابستگي افراطي به پستانك و ناتواني در جدايي از آن نيز خود را نشان دهد. از همين روست كه كودكاني كه در شرايط دشوارتري قرار دارند و با استرس‌ها و ترس‌هاي زيادي دست و پنجه نرم مي‌كنند بيش از سايرين رفتار انگشت خوردن را از خود نشان مي‌دهند.

 

مكيدن انگشت تا چه زماني طبيعي است؟

هر كودكي عادات رفتاري مخصوص خود را دارد به طور كلي بازتاب مكيدن در سنين 6 تا 7 ماهگي به مرور محو مي‌شود. با اين حال ممكن است تا سن 2 تا 4 سالگي نيز ادامه داشته باشد. پس از اين زمان كودكان اغلب در شرايط استرس‌زا مجدداً به عادت خوردن انگشت باز مي‌گردند و اين رفتار را تكرار مي‌كنند.

براي اطلاعات بيشتر در زمينه اختلالات رفتاري كليك كنيد.

 

راه‌هايي براي ترك عادت مكيدن انگشت 

والدين نقش بسيار مؤثري در شكل‌دهي رفتار فرزندشان در دوران كودكي دارند. به همين خاطر اگر بتوانيد روش تربيتي مناسبي اتخاذ كنيد خواهيد ديد كه عادت انگشت مكيدن تا حد زيادي در فرزندتان كاهش پيدا خواهد كرد. مگر اينكه مشكل و يا ترس خاصي در زندگي كودك وجود داشته باشد كه در اين شرايط دريافت مداخلات حرفه‌اي روانشناسي ضرورت پيدا مي‌كند. ما در ادامه به چند توصيه مهم اشاره كرده‌ايم كه مي‌توانند در اين زمينه به شما ياري برسانند.

از تكنيك بي‌توجهي استفاده كنيد  

گاهي اوقات پدر و مادرها حساسيت زيادي نسبت به اين رفتار از خود نشان مي‌دهند و هر بار كه اين رفتار را مي‌بينند واكنش‌هاي خاصي را از خود نشان مي‌دهند. در اين شرايط اگر فرزند شما كودك توجه طلبي باشد از اين فرصت براي جلب توجه استفاده كرده و اتفاقاً شدت اين رفتار خود را افزايش مي‌دهد. اين مسئله به خصوص در كودكاني كه توجه مثبت چنداني از والدين دريافت نمي‌كنند بيشتر ديده مي‌شود. اين بچه‌ها به مرور به گرفتن توجه منفي از ديگران عادت مي‌كنند و حتي دعوا كردن، سرزنش و تنبيه نيز به نوعي براي آن‌ها خوشايند محسوب مي‌شود.

در اين شرايط لازم است تلاش كنيد ميزان توجه خود را به رفتارهاي مثبت كودك افزايش دهيد تا نياز او به دريافت توجه منفي كاهش يابد. در مقابل تلاش نماييد تا نسبت به رفتار مكيدن انگشت فرزندتان كاملاً بي‌توجه باشيد و هرچقدر كودك تلاش كرد تا اين رفتار خود را به شما نشان دهد سعي كنيد آن را ناديده بگيريد به طوري كه انگار متوجه آن نيستيد يا آن را نمي‌بينيد.

از تقويت مثبت استفاده كنيد

در مورد رفتار مكيدن انگشت با فرزندتان صحبت كنيد و با او در اين مورد قراردادي ببنديد. به او بگوييد در صورتي كه اين رفتار را كمتر از خود نشان دهد شما مي‌توانيد جايزه‌هاي مورد علاقه او را در اختيارش قرار دهيد. سعي كنيد از جايزه‌هاي بسيار كوچك شروع كنيد تا فرزندتان براي انجام رفتارهاي مناسب به پاداش‌هاي بيروني وابسته نشود. آنچه بسيار اهميت دارد اين است كه هرگز قرارداد خود را زير پا نگذاريد و زماني كه كودك رفتار غلط را از خود نشان داده جايزه را به او ندهيد. اين كار باعث بي‌اثر شدن اين تكنيك مي‌شود و تأثير روش تربيتي شما را از بين مي‌برد.

عوامل محرك مكيدن انگشت را پيدا كنيد

تلاش كنيد تا ببينيد اين رفتار در چه موقعيت‌هايي بيشتر اتفاق مي‌افتد. براي مثال ممكن است فرزندتان در پاسخ به رويدادهاي استرس‌زا و ترسناك به اين رفتار روي بياورد. در اين شرايط تلاش كنيد تا به جاي سرزنش كودك پاسخ‌هاي جايگزيني را براي او فراهم كنيد كه مثل مكيدن انگشت آرامش و امنيت را براي فرزندتان به ارمغان بياورد. مثلاً در اين شرايط مي‌توانيد كودك را در آغوش بگيريد، او را نوازش كنيد و با گفتن جملاتي اطمينان بخش نظير اينكه " من كنار تو و مراقب تو هستم" به او كمك كنيد تا از منابع سالم‌تري آرامش خود را دريافت كند.

 

درمان مكيدن انگشت

كودكان در بيان احساسات خود همانند بزرگسالان ماهر نيستند. آن‌ها ممكن است ترس‌ها و نگراني‌هايي داشته باشند كه نتوانند با شما در ميان بگذارند اما در قالب رفتارهايي نظير مكيدن انگشت ناراحتي‌هاي خود را ابراز كنند. اگر تلاش‌هاي شما براي تعديل رفتار خوردن انگشت فرزندتان با نتايج چندان مثبتي همراه نيست بهتر است از يك مشاور و روانشناس متخصص در حيطه كودك مراجعه كنيد تا منشأ مشكل فرزندتان به طور دقيق ارزيابي شده و درمان‌هاي متناسب با سن او در نظر گرفته شود.

براي آگاهي بيشتر در زمينه مشاوره كودك كليك كنيد.

 

سؤالات متداول

- مكيدن انگشت چه ضرري براي دهان و دندان كودك دارد؟

اين عمل معمولاً روي سقف يا همان كام دهان تأثير مي‌گذارد و در نحوه رويش دندان‌ها نيز اثرگذار است. اگر كودك پس از 5 سالگي به طور افراطي عادت مكيدن انگشت را دارد لازم است در كنار مشورت گرفتن از يك روانشناس با يك متخصص دندان پزشك نيز در ارتباط باشيد و وضعيت سلامت دندان‌هاي فرزندتان را نيز بررسي نماييد.

براي دريافت مشاوره در زمينه مكيدن انگشت مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: مكيدن انگشت در كودكان

امتیاز:
بازدید:
برچسب: مكيدن انگشت در كودكان،
موضوع:
[ ۲۱ تير ۱۳۹۹ ] [ ۰۱:۲۹:۵۳ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی