مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

بازتاب لابيرنتي نوزاد يكي از نخستين اشكال حركت انسان و از انواع بازتاب‌هاي نوزادي است. نوزادان در ابتداي تولد، بسياري از حركاتي كه به بقا و رشد سالم كمك مي­‌كند را به صورت غيرارادي و در قالب بازتاب‌ها بروز مي‌دهند. بازتاب‌ها در سن خاصي شروع و در سن خاصي به پايان مي‌رسند. برخي تا بزرگسالي نيز ادامه دارند كه نشان از وجود مشكل در ساختار عصبي دارد. بازتاب‌ها از نشانه‌هاي سلامت نوزادان هستند و والدين بايد نسبت به بازتاب‌ها آگاه بوده و بتوانند در صورت بروز مشكل آن‌ها را تشخيص دهند و سريعا به پزشك و روانشناس مراجعه نمايند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه نشانه هاي سلامت نوزاد كليك كنيد.

منبع: لابيرنتي 

 

بازتاب‌ها چيستند؟

بازتاب‌ها، منظم‌ترين و سازمان يافته‌ترين رفتار نوزاد است. وجود بازتاب‌ها براي رشد سيستم عصبي و عضلاني نوزاد ضروري است. بازتاب‌ها، پاسخ‌هاي فطري و خودكار كودك در مقابل تحريكات مختلف است. برخي از بازتاب‌ها ارزش بقا براي نوزاد دارند و اگر اين بازتاب‌ها و رفلكس‌ها در نوزاد وجود نداشته‌باشند، نوزاد نمي‌تواند به طور طبيعي رشد كرده و نيازهاي اوليه خود را رفع كند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه بازتاب نوزادان كليك كنيد. عدم وجود بازتاب‌ها از آسيب‌هاي مغزي نشأت مي‌گيرند. علائم آسيب‌هاي مرتبط با بازتاب لابيرنتي نوزاد و به طور كلي بازتاب‌ها به شرح زير است:

_ عدم وجود بازتاب در نوزاد 

_ ادامه يافتن بازتاب پس از چند ماه

_ پايان يافتن بازتاب و بروز مجدد آن در سنين بالاتر

بازتاب لابيرنتي يا تونيك لابيرنتي

بازتاب لابيرنتي نوزاد (Tonic Labyrinthine Reflex)، به دو شكل اصلي روبه جلو و رو به عقب خود را نشان مي­‌دهد. اين رفلكس به طور كلي به معناي تلاش نوزاد براي جلوگيري از خم شدن شديد بدن و حركت دادن بدن در راستاي جاذبه است. به اين شكل كه وقتي نوزاد از زمين بلند مي‌شود سرش به سمت بالا و وقتي به سمت پايين گذاشته مي‌شود، سرش به سمت پايين حركت مي­‌كند.

بازتاب روبه جلو لابيرنتي نوزاد ، زماني است كه كودك از روي زمين بلند مي‌­شود و تلاش مي‌كند كه سر، دست و پاهاي خود را در راستاي بدن حفظ كند. بنابراين سر خود را به سمت بالا حركت مي‌دهد تا با نيروي جاذبه مقابله كند. همچنين پاهاي خود را جمع كرده و تقريبا به حالت جنيني در مي‌­آيد. بالعكس بازتاب رو به عقب زماني است كه نوزاد تلاش مي‌­كند هنگامي كه در حال زمين گذاشته شدن است، سر و پاي خود را به سمت پايين هدايت كرده و از خم شدن بدن جلوگيري مي‌­كند.

علت وجود بازتاب لابيرنتي در نوزاد

وظيفه مهم بازتاب لابيرنتي نوزاد، ايجاد پاسخ‌هاي عضلاني است. اين پاسخ‌ها، هسته و اندام را قادر مي‌‌سازد تا به تغييرات ظريف در گوش داخلي واكنش نشان دهد. بازتاب لابيرنتي براي تعادل، پردازش شنوايي و تنش عضلاني ضروري است. همچنين باعث توسعه سيستم اتصال عصب به عضله شده كه باعث مي‌­شود در بزرگسالي فرد بتواند از موقعيت بدن خودآگاه شود.

زمان بروز و ناپديد شدن بازتاب لابيرنتي نوزاد

بازتاب رو به جلو در ماه‌هاي سوم و چهارم جنيني ظاهر مي­‌شود و تا 4ماه بعد از تولد نيز باقي مي‌‌ماند. بازتاب رو به عقب نيز تقريبا از اوايل نوزاد به وجود مي‌آيد. به طور كلي نوزاد مجاز است كه تا 6 ماهگي اين بازتاب را از خود نشان دهد. بعد از 6 ماه توانايي كنترل ارادي عضلات براي او وجود دارد. اگر پس از اين مدت هنوز كودك نتوانست به طور ارادي عضلات بدن خود را هدايت كند بايد به متخصص كودك مراجعه نماييد. با اطلاع از مراحل رشد كودك تا يك سالگي از سلامت كامل او اطمينان حاصل نماييد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه رشد كودك يك ساله كليك كنيد.

پيامدهاي اختلال در بازتاب لابيرنتي نوزاد

در صورتي كه بازتاب لابيرنتي زودتر يا ديرتر محو شود و يا اصلا بروز پيدا نكند، مي‌تواند مشكلاتي را در آينده نوزاد پيش بيني كند. مشكلاتي مثل:

1- اختلال در تعقيب چشمي كه در مهارت خواندن ضروري است

2- مشكل در جهت يابي و حافظه فضايي

3- مشكل در ادراك ديداري

4- عدم وجود لابيرنتي نوزاد نشان از وجود اختلال در يادآوري و هجي كردن دارد.

5- ناتواني در يادگيري جدول، ماه‌هاي سال، روزهاي هفته، حروف الفبا و مسائل اين چنيني

6- مشكل در رياضيات

7- مشكل در خواندن ساعت‌هاي عقربه‌اي

8- عدم علاقه به فعاليت‌هاي جسماني

در صورتي كه با تحريك اين بازتاب (هنگام بالا بردن و پايين گذاشتن)، واكنش در اندام فوقاني و تحتاني او مشاهده نكرديد، حتما او را به پزشك متخصص اطفال يا مشاوره كودك ببريد. مشاوره كودك به شما كمك مي‌كند تا ضمن درمان مشكلات ساختار عصبي در كودك و كاهش پيامدهاي عدم وجود بازتاب‌ها، روش تربيتي مناسبي را براي فرزند خود كار بگيريد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مشاوره كودك كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه انواع بازتابها و باتاب لابيرنتي نوزاد مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: لابيرنتي 

امتیاز:
بازدید:
برچسب: لابيرنتي،
موضوع:
[ ۲۳ تير ۱۳۹۹ ] [ ۰۱:۴۴:۵۳ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی