مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

همواره و در هر جامعه‌اي افرادي وجود دارند كه در خيابان براي ديگران مزاحمت ايجاد مي‌كنند و مشكلاتي را براي افراد به وجود مي‌آورند. در واقع مزاحمت خياباني از مهم‌ترين معضلات اجتماعي است كه با آسيب‌هاي جسمي و رواني براي افراد همراه است. معمولا زنان و دختران بيشتر از ساير افراد جامعه، مزاحمت خياباني را تجربه‌ مي‌كنند اما نمي‌دانند چگونه با آن برخورد كرده و چگونه خاطرات تلخ مرتبط با آن‌ها را از ذهن خود پاك كنند. با اين حال با وجود مشكلات بسيار اين مسئله، شناخت علل كمك خواهد كرد تا از بروز مشكل پيشگيري كنيم. همچنين در صورت بروز اين اتفاق، بهره بردن از مشاور و روانشناس به شما در حل مشكلات و آسيب‌هاي روحي و رواني كمك خواهد كرد.

 

منبع: مزاحمت خيابان

 

علت مزاحمت خياباني چيست؟

از آنجا كه اكثر مزاحمين خياباني، مرداني در بازه سني 16 تا 60 سال و حتي بيشتر هستند، پي بردن به علت مزاحمت‌ها دشوار به نظر مي‌رسد. اما به طور كلي، مواردي كه جزء مهم‌ترين علل بروز مزاحمت‌هاي خياباني است شامل موارد زير مي‌شوند.

1- تربيت نادرست خانواده‌ها، نبود آموزش و پرورش مبني بر احترام به حقوق شهروندي و حفظ احترام و امنيت ديگران

2- عقده‌هاي جنسي سركوب شده در سنين مختلف

3- اختلالات رواني؛ طبيعتا افراد سالم نيازها و كمبودهاي خود را به شكل صحيح و به نحوي كه به ديگران آسيب نرسانند برطرف مي‌كنند.

4- بيكاري نيز عامل مهمي در ايجاد مزاحمت از طرف جوانان است. كسي كه درگير مشغله‌هاي شغلي و كاري مفيد است، معمولا نيازي به گذران وقت خود به اين شكل نخواهد داشت.

5- جدايي‌ها و تفكيك‌هاي جنسيتي از دوران كودكي، باعث عدم شناخت از جنس مخالف شده و فرد تربيت مناسبي براي ارتباط با جنس مخالف نديده است.

6- احساس برتري، قدرت و توجهي كه مزاحمين به دست مي‌آورند نيز دليل ديگري است.

پيشگيري از مزاحمت خياباني

عدم حضور در زمان‌ها و مكان‌هايي كه امكان مزاحمت وجود دارد، بهترين راه پيشگيري از مزاحمت خياباني مي‌باشد. با توجه به اينكه نزديك به 100 درصد قرباني‌ها، بانوان و كودكان هستند، توصيه مي‌شود در شرايط مشابهي كه قبلا مزاحمت براي تان ايجاد شده قرار نگيريد. باور عموم اين است كه پوشش نامناسب علت مزاحمت خياباني است، اما متاسفانه تعداد زيادي از شاكيان، كساني هستند كه كاملترين حجاب را داشته‌اند. بنابراين سعي كنيد در محيط‌هاي خلوت و نامناسب گذر نكرده و حتي الامكان خلاف عرف جامعه فعلي رفتار نكنيد.

در مقابل مزاحمان خياباني چگونه رفتار كنيم؟

بايد بدانيد كه هرگونه مزاحمت در معابر عمومي شامل مجازات سنگيني خواهد بود. مزاحمت‌هاي جنسي، سد معبر در تاكسي و اتوبوس، تهديد و متلك اندختن و ... همه مصداق مزاحمت هستند و از 6 ماه تا 2 سال حبس و 74 ضربه شلاق دارد. همچنين بايد بدانيد كه فرد مزاحم سمت كساني مي‌روند كه حس كند مي‌تواند روي آن‌ها تسلط داشته باشند. اما واكنش‌هايي كه بايد در مقابل مزاحمين خياباني نشان دهيد شامل موارد زير است.

بي محلي كنيد

آگاه باشيد كه فرد مزاحم، فردي بيمار است كه به توجه شما، حتي به بدترين شكل براي ارضاي عقده‌هاي خود نياز دارد. بي محلي، بهترين راه مقابله با آن‌هاست. بنابراين بحث كردن، مخصوصا زماني كه در مكان خلوتي هستيد به هيچ وجه توصيه نمي‌شود.

در مقابل مزاحمت خياباني قاطع و خونسرد باشيد

آن‌ها از احساس قدرتي كه با ترس و پرخاش شما حس مي‌كنند روزگار مي‌گذرانند. بنابراين لازم است به چشمان آن‌ها زل بزنيد، زبان بدن محكم و قاطع داشته باشيد و بسيار كوتاه، رفتار زشتشان را به آن‌ها گوشزد كنيد. داشتن مهارت جرات مندي بسيار اهميت دارد.

براي آگاهي بيشتر در زمينه مهارت جرات مندي كليك كنيد.

مهربان نباشيد و التماس نكنيد

سعي كنيد از واژه‌هايي مثل لطفا يا خواهش مي‌كنم و از اين دست استفاده نكنيد. احساس قدرت و احترامي كه شما به فرد مزاحم مي‌دهيد، او را براي ادامه مزاحمت جسورتر مي‌كند.

از ناسزاگويي و عصبانيت بپرهيزيد

عصبانيت و پرخاش نشانه ترس و ضعف است و اين موارد، غذاي روح مزاحم است و از آن لذت مي‌برد. بنابراين سعي كنيد روي خود تسلط كامل داشته باشيد.

در مقابل مزاحمت خياباني او را تهديد نكنيد

تهديد به تماس با پليس يا داد و فرياد كردن، احساس قدرت مزاحمين را زير سوال برده و آن‌ها را تحريك مي‌كند.

هرگز سكوت نكنيد

زماني كه در محيطي هستيد كه مي‌توانيد به فردي گزارش دهيد، هرگز از ترس آبرو يا خشمگين شدن مزاحم سكوت نكنيد. اين كار علاوه بر اينكه باعث آزار بلند مدت شما مي‌شود، فرد مزاحم را گستاخ‌تر مي‌كند. در محيط كار، وسايل نقليه عمومي، محيط‌هاي شلوغ و... مي‌توانيد به كساني كه مسئول آن قسمت هستند يا افرادي كه توانايي مقابله دارند مورد را گزارش دهيد.

فنون رزمي ياد بگيريد

سعي كنيد تا حدي از فنون دفاع شخصي بهره مند شويد. اين آخرين راه براي مقابله با مزاحميني است كه قصد تعرض به شما دارند و هيچ راهي براي دفاع از خود نداريد.

نكته مهم: اين راهكارها زماني توصيه مي‌شود كه امنيت نسبي داشته باشيد. حفاظت از خود بايد در اولويت باشد و در صورتي كه احساس ناامني مي‌كنيد، سريعا محيط را ترك كرده، از موقعيت دور شده و خود را به محيطي امن كه زير نظر پليس است برسانيد.

سخن آخر

در انتها لازم است بدانيد كه مزاحمت خياباني براي خيلي‌ها اتفاق افتاده و ممكن است آثار ناراحت كننده بلند مدتي در زندگي شما داشته باشد. مرور خاطرات مربوط به يك اتفاق، باعث آسيب رواني شما مي‌شود. استرس پس از سانحه يكي از آسيب‌هاي رواني است كه در موارد شديد معمولا اتفاق مي‌افتد، كه با دريافت مشاوره روانشناسي قابل حل مي‌باشد. 

در صورتي كه دچار آسيب‌هاي رواني مزاحمت خياباني شديد مي‌توانيد از خدمات مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي با بالاترين سطح كيفيت برخوردار شويد. اين مركز با سابقه چندين ساله در ارائه خدمات درماني در زمينه‌هاي مختلف روانشناسي اعم از خانواده، ازدواج، اعتياد، جنسي، كودك، مشاوره شغلي، تحصيلي و ... جزء بهترين و جامع‌ترين مراكز خدمات روانشناسي است. 

براي اطلاع بيشتر در زمينه استرس پس از سانحه كليك كنيد.

سوالات متداول

چهار سال بيش مورد آزار و اذيت و مزاحمت خياباني قرار گرفتم. اما هنوز و بعد از گذشت چند سال نتوانستم به حالت عادي خود برگردم و مدام ترس و اضطراب را تجربه مي‌كنم. چه كنم؟

هر آزار و اذيتي با پيامدهاي منفي بسياري براي افراد همراه است. همواره همه افراد بعد از اتفاق ناخوشايندي كه برايشان رخ مي‌دهد مدام اين موضوع در ذهنشان مرور مي‌شود و تكرار مي‌گردد و صحنه‌هاي آن اتفاق در مقابل چشمانشان قرار مي‌گيرد. از آن جايي كه اين مسئله بر تمام جوانب زندگي شما تاثيرات منفي مي‌گذارد لازم است كه از يك مشاور و روانشناس بهره ببريد تا بتوانيد روال عادي زندگي خود را در پيش بگيريد.

براي اطلاع بيشتر در زمينه مشاوره تلفني كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه مزاحمت خياباني و نحوه برخورد با آن مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: مزاحمت خيابان

امتیاز:
بازدید:
برچسب: مزاحمت خيابان،
موضوع:
[ ۲۴ تير ۱۳۹۹ ] [ ۰۱:۲۳:۴۰ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی