مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

همه مي‌دانند كه بد دهاني يك عادت بسيار ناپسند است، اما تعداد كساني كه براي ترك بد دهني اقدام مي‌كنند بسيار محدود هستند. شايد به اين دليل كه آن را بخشي از شخصيت خود دانسته و نيازي براي تغيير نمي‌بينند. بد دهني مي‌تواند موجبات دلخوري، درگيري و حتي پرخاش‌هاي نامناسب شود. افرادي كه از اين گونه صحبت‌ها براي انتقال پيام استفاده مي‌كنند معمولا ريشه‌هاي تخريب شده دروني دارند و بايد درمان شوند. تاثيرات مخرب بد دهني در زندگي زناشويي نيز ممكن است به افسردگي، مشكلات روحي و رواني، نااميدي و افكار خودكشي منجر شود. در اين مقاله درباره علل بد دهاني و عواملي كه باعث آن مي‌شود بحث شده است. همچنين شخصيت‌هايي كه بيشتر بد دهني مي‌كنند را خواهيد شناخت و در انتها راهكارهاي مختصري براي ترك بد دهني ارائه شده است.

 

منبع: بد دهني

 

علل بد دهاني چيست؟

ناسزاگويي يك راه سريع و شايد آسان براي انتقال خشم و يا منظور خود در يك محيط است. معمولا بد دهني، به دليل هويت‌هاي جمعي و گروهي شايع شده و در طول زمان باقي مي‌ماند. به طور كلي شايع‌ترين علل بد دهني مي‌تواند يك يا چند مورد از عوامل زير باشد. 

1- درد و خوردن ضربه‌اي به بدن، مثلا خوردن انگشت پا به لبه ميز

2- احساس خطر، مثلا نسبت به يك راننده ناشي

3- براي ابراز خشم و كاهش استرس

4- نشانه اتحاد يا صميميت در جمع‌هايي كه اين عادت در آن‌ها شايع شده است.

5- بد دهني از روي عادت

6- براي شوخ طبعي و خنديدن

7- تحقير و توهين به ديگران براي اعمال نظر يا امر خود

8- جلب توجه و خودنمايي 

9- پنهان كردن ترس و ناامني كه در همه اين موارد ترك بد دهني بايد انجام گيرد.

افراد بد دهان چه كساني هستند؟

معمولا كساني كه از اعتماد به نفس ضعيف، احساس حقارت، تربيت نادرست و محيط اجتماعي ناسالم برخوردار بوده‌اند، براي تمام علل بالا، معمولا از بد دهني و فحاشي استفاده مي‌كنند. علت بد دهني را نمي‌توان بلد نبودن مودبانه حرف زدن دانست، بلكه نگرش منفي افراد نسبت به مودبانه حرف زدن و روشي سريع براي رسيدن به خواسته‌ها در موقعيت‌هاي مختلف از علل آن است. يكي از راه‌هاي مقابله با بد دهني، افزايش اعتماد به نفس با روش‌هاي موثر است.

براي آشنايي بيشتر در زمينه افزايش اعتماد به نفس كليك كنيد.

پيامدهاي بد دهاني چيست؟

بد دهاني، پيامدهاي نامناسبي خواهد داشت و برخي از اين پيامدها ممكن است در بلند مدت در زندگي فرد باقي مي‌گذارد.

_ افتادن از چشم ديگران و به خطر افتادن جايگاه اجتماعي

_ عدم پذيرش حرف شما، حتي اگر درست باشد.

_ موجب بروز خشونت و درگيري مي‌شود.

_ نشان دهنده ضعف شخصيتي و عدم خويشتنداري است.

_ به خطر افتادن روابط دوستانه، خانوادگي، عاطفي و زناشويي (لازم است تاثير فحاشي بر روابط را مطالعه كنيد).

ترك بد دهني امكان ندارد!

بد دهني يك عادت است، مثل تمام عادت‌هايي كه به مرور زمان فراگرفته شده و با تمرين نيز از بين خواهد رفت. براي ترك اين عادت، در وهله اول نياز است كه ريشه‌هاي اين مشكل بررسي شود. شايد در ظاهر فقط يك عادت باشد، اما اين عادت ممكن است از علل پيچيده شخصيتي و رواني ناشي شود كه به وسيله دشنام دادن، خود را نشان مي‌دهد. اين نشانه‌ها مي‌تواند به حل مشكلات روحي ديگر فرد نيز منجر شود.

بد دهني با همسر و اهميت ترك آن

بد دهني مي‌توانند تاثيرات مخربي بر سلامت يك رابطه داشته باشد. وقتي يكي از طرفين با گفتار نامناسب خود با همسرش صحبت مي‌كند، جراحت‌‌هايي ايجاد مي‌شود كه فيزيكي و قابل مشاهده نيستند بلكه روحي و عاطفي بوده و تاثيرات عميقي بر اعتماد به نفس فرد مقابل مي‌گذارند و حتي ممكن است به افسردگي، مشكلات روحي و رواني، نااميدي و افكار خودكشي منجر شود.

بد دهني دائمي با همسر آسيب‌هاي جبران ناپذيري به زندگي مشترك‌تان مي‌زند و روز به روز باعث اختلاف‌ها و درگيري‌هاي بيشتري مي‌شود تا جايي كه حتي ادامه زندگي مشترك غيرممكن مي‌شود زيرا زماني كه در يك رابطه چنين اتفاقاتي مي‌افتد دو نفر احساس بيگانگي و جدايي مي‌كنند و ديگر از آن حس اتحاد و همدلي خبري نيست. در پي اين اتفاق اصلاح و تغيير رفتار اهميت پيدا مي‌كند تا فرد بتواند به زندگي مشترك خود بازگردد. لازم به ذكر است كه حتي در دعوا با همسرتان نيز بايد اصول برخورد صحيح با همسرتان را بدانيد. 

براي آشنايي بيشتر در زمينه برخورد صحيح در دعوا با همسر كليك كنيد.

راه هاي ترك بد دهني

برخي از راه‌ها كه مي‌تواند به شما براي ترك بد دهني كمك كند را در ادامه شرح داده‌ايم.

1- اول از همه بايد تصميم محكم و قاطعي براي اصلاح و تغيير رفتار خود داشته باشيد.

2- موقعيت‌هايي كه بيشتر شما را تحريك مي‌كنند شناسايي كرده و از آن‌ها دوري كنيد. به عنوان مثال اگر هنگام تماشاي فوتبال يا رانندگي فحاشي مي‌كنيد، بايد در اين مواقع در مكان‌ و كنار كساني باشيد كه نتوانيد بد دهني كنيد و هربار خواستيد اينكار را انجام دهيد مچ خود را بگيريد.

3- با افرادي كه شما را ترغيب به بد دهني مي‌كنند ارتباط خود را كم كنيد. شايد صميمي‌ترين دوستان شما باشند اما صميمي‌ترين دوستان هم ممكن است براي شما مضراتي به همراه داشته باشند.

4- استفاده از سيستم تقويت و پاداش و تنبيه هميشه به نتايج مطلوب منجر مي‌شود. براي هر بار اشتباه جريمه و هر بار موفقيت در خود كنترلي، پاداش تدارك ببينيد. به خودتان قول بدهيد و به قولتان عمل كنيد. حتي يك بار سستي نيز اثر درمان را از بين مي‌برد.

5- خشم خود را كنترل كرده و قبل از حرف زدن كمي فكر كنيد. حتي با يك بار امتحان كردن مي‌بينيد كه بعد از مدتي، اصلا عصبانيتي در شما وجود ندارد.

6- ايده آل گرايي شما باعث شكست‌هاي بيشتر، خشم بيشتر و بددهاني بيشتر مي‌شود. سعي كنيد انتظارات خود را متعادل كرده و نسبت به شرايط، سازگاري بيشتري نشان دهيد.

7- مي‌توانيد با يك نشانه مثل يك كش دور مچ دست، هنگامي كه مي‌خواهيد حرف بزنيد يا از كوره در برويد به خودتان با تحريك بدني هشدار دهيد.

8. لازم است كه به شناخت از خود برسيد تا بتوانيد كنترل بيشتري بر رفتارهاي خود داشته باشيد.

براي آگاهي بيشتر در زمينه خودشناسي كليك كنيد.

سوالات متداول

استفاده از خود تقويتي تا چه ميزان مي‌تواند به ترك بد دهني كمك كند؟

به طور كلي پاداش و تقويت مي‌تواند به حذف و يا شكل گيري يك رفتار كمك كند. در اين راه لازم است هنگامي كه توانستيد از بد دهني خود جلوگيري كنيد، پاداشي را براي خود در نظر بگيريد. به طور مثال امشب با دوستان خود بيرون برويد. به مرور تكرار سيستم پاداش دهي باعث تغيير و اصلاح رفتار خواهد شد.

براي اطلاع بيشتر در زمينه تغيير رفتار كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه ترك بد دهني مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: بد دهني

امتیاز:
بازدید:
برچسب: بد دهني،
موضوع:
[ ۲۹ تير ۱۳۹۹ ] [ ۰۳:۲۶:۱۸ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی