مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

تقريبا از نظر تمام زنان، بهترين لحظه زندگي يك زن تجربه مادر شدن است. حس زيباي تولد دوباره براي توصيف اين لحظه مي‌تواند مناسب باشد. اما اولين تجربۀ مادر شدن با همه زيبايي‌ها و لذت‌هايي كه دارد، مسئوليت سنگيني را بر دوش مادر مي‌گذارد. پس از مراقبت‌هاي دوران بارداري حالا بايد تمام نيازهاي جسمي و رواني كودك خود را تامين كنيد. صرف يك دقيقه براي خود يا استراحت كردن به يك خيال دور تبديل مي‌شود. در صورتي كه نگراني و بي تجربگي خود را حل نكنيد، خدمت كردن به يك موجود كوچولوي دوست داشتني از يك رويا به كابوس تبديل مي‌شود. شما مي‌توانيد با رعايت برخي نكات، از اين تجربه بي نظير بيشترين لذت را ببريد.همچنين مي توانيد از يك متخصص در زمينه مشاوره خانواده كمك بگيريد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مشاوره خانواده كليك كنيد.

منبع: مادر شدن

 

مادر شدن و فوايد آن براي جسم و روان زن 

مادر شدن يكي از تجربيات استثنايي در زندگي هر زني است كه در طي آن عميق‌ترين احساسات  تجربه مي‌شوند. داشتن ارتباطي نزديك با كودك و پرورش او بستري را براي رشد رواني مادران فراهم كرده و مي‌تواند آثار مثبت فراواني را هم در سطح روان و هم در سطح جسم به همراه داشته باشد. ما در ادامه به چند مورد از مهم‌ترين آثار مثبت تجربه مادر شدن اشاره كرده‌ايم:

1. ارتقاي توانايي همدلي 

همدلي به اين معناست كه بتوانيم دنيا را از دريچه چشم ديگران نگاه كرده و احساسات آن‌ها را درك نماييم. مادر شدن زمينه‌اي را فراهم مي‌كند كه در آن زن دائماً در حال تلاش براي درك نيازها و خواسته‌هاي فرزند است. همين تلاش قدرت همدلي را بالا برده و باعث مي‌شود كه او در ارتباط با ساير افراد نيز راحت‌تر خواسته‌هاي ديگران را بفهمد و احساساتشان را درك كند.

2. مادر شدن عامل محافظت كننده‌اي در برابر آسيب‌هاي رواني 

يكي از عواملي كه در برابر آسيب‌هاي رواني مختلف از افراد محافظت مي‌كند، داشتن شبكه حمايت اجتماعي قوي در اطراف خود است. اين شبكه اعضاي خانواده و گروه دوستان را در بر مي‌گيرد. هرچقدر ارتباط با اين افراد از كيفيت بالاتري برخوردار باشد مقاومت انسان در برابر شرايط سخت زندگي و آسيب‌هاي رواني بالاتر خواهد رفت. مادراني كه با فرزند خود ارتباطي سالم و صميمي را تشكيل مي‌دهند، در حقيقت شبكه حمايت اجتماعي خود را گسترش داده و تقويت كرده‌اند كه اين امر به آن‌ها كمك مي‌كند زندگي شاداب‌تري را تجربه كنند و در مواجهه با بحران‌ها، مقاومت رواني بالاتري از خود نشان دهند.

3. افزايش توانايي‌هاي ذهني و شناختي 

به دليل انعطاف‌پذيري مغز، هرچقدر ذهن انسان با تكاليف بيشتر و پيچيده‌تري رو به رو شود توانايي‌هايش نيز افزايش مي‌يابد. از همين رو مادران به دليل داشتن تكاليف بسيار زياد دائماً مجبورند كه مسائل مختلف را خاطر بسپارند. اين مسئله ذهن آن‌ها را فعال‌تر كرده و حافظه را تقويت مي‌كند.

4. كاهش خطر ابتلا به برخي سرطان‌ها 

تحقيقات نشان مي‌دهند مادر شدن با كاهش نرخ ابتلا به برخي سرطان‌هايي نظير سرطان تخمدان همراه است. هم چنين متخصصان بر اين باورند كه شير دادن به نوزاد ريسك ابتلا به سرطان سينه را نيز كاهش داده و در برابر اين مشكل از زنان محافظت مي‌نمايد.

مادر شدن | دغدغه‌ها و چالش‌ها 

درست است كه مادر شدن فوايد جسماني و رواني مختلفي را براي بانوان به همراه دارد اما هم زمان به دليل اضافه شدن مسئوليت‌هاي فراوان دغدغه‌هاي زيادي را نيز به زندگي مادران اضافه مي‌كند كه در صورت عدم مديريت مي‌تواند آسيب‌هاي مختلفي را به همراه داشته باشد. برخي از مهم‌ترين چالش‌هاي مرتبط با نقش مادر عبارتند از:

1. تغييرات هورموني بدن و ابتلا به افسردگي پس از زايمان 

بدن زنان پس از زايمان با تغييرات هورموني و شيميايي گسترده‌اي رو به رو مي‌شود. اين تغييرات مي‌تواند در تعامل با عواملي نظير فشارهاي رواني مرتبط با نگهداري از فرزند، به بروز افسردگي پس از زايمان منجر شود. مادراني كه اين مشكل را تجربه مي‌كنند در طول روز دستخوش احساس اندوه شديدي شده و ممكن است نتوانند ارتباط مناسبي با فرزند خود برقرار كنند. در نتيجه بسيار اهميت دارد كه از همان دوران بارداري علاوه بر سلامت جسم ، سلامت روان خود را نيز تحت نظر داشته باشيد و براي بهبود آن تلاش كنيد. انجام فعاليت‌هايي نظير يوگا، مراقبه، ريلكسيشن و ارتباط با يك روانشناس از جمله مواردي است كه مي‌تواند در زمينه پيشگيري از افسردگي پس از زايمان در دوره بارداري به شما كمك نمايد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه دوران بارداري كليك كنيد.

2. ترس از مسئوليت‌ها و درگيري با اضطراب 

بسياري از بانوان هرچقدر در دوران بارداري خود پيش مي‌روند، نگراني‌هاي بيشتري را هم تجربه مي‌كنند. آن‌ها معمولاً با فكر كردن به موضوعاتي نظير سلامت فرزند و تجربه زايمان، دچار استرس و اضطراب مي‌شوند. علاوه بر اين‌ها اضافه شدن مسئوليت‌هاي جديد و ارزيابي كه فرد از توانايي‌هاي خود براي انجام اين مسئوليت‌ها دارد به اين اضطراب‌ها دامن زده و آن‌ها را تشديد مي‌كند.

اگر دائماً نگران اين هستيد كه نتوانيد مادر خوبي براي فرزندتان باشيد بهتر است از يك مشاور روانشناس براي رفع اضطراب هاي خود كمك بگيريد. هم چنين مطالعه كتاب‌هاي روانشناسي در زمينه تربيت فرزند با افزايش آگاهي شما در اين زمينه مي‌تواند احساس توانمندي‌تان را نيز تقويت كرده و به رفع استرس‌ها كمك كند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مادر خوب كليك كنيد.

3. نارضايتي از اندام و تغييرات مرتبط با زايمان 

به دست آوردن هر چيز ارزشمندي در اين دنيا بهايي دارد و تجربه شگفت‌انگيز مادري نيز از اين قانون مستثني نيست. اين يك حقيقت است كه مادران در مسير تربيت فرزند ممكن است سختي‌هاي مختلفي را تجربه ‌كنند كه تغيير شكل بدن يا دچار شدن به مشكلات مرتبط با چاقي تنها بخشي از آن است. با اين حال اگر بتوانيد رابطه خوبي با فرزندتان برقرار كرده و از مادر شدن خود رضايت داشته باشيد، راحت‌تر مي‌توانيد به شرايط قبلي خود بازگرديد. در اين شرايط لازم است بيشتر خود را درك كنيد، به خودتان كمي فرصت دهيد و به جاي درگيري ذهني بيش از حد با چاقي يا اضافه وزن روي شكل دادن ارتباط عميق با فرزندتان تمركز كنيد. چراكه ممكن است در صورت اهميت دادن بيش از حد به اين مساله دچار افسردگي پس از زايمان شويد. براي آگاهي بيشتر در زمينه افسردگي بعد از زايمان كليك كنيد. 

مادر شدن | غرق دنياي كودكان شويد

مگر مي‌شود عاشقِ يك انسان معصوم و كوچك كه مانند يك فرشته از بهشت مي‌ماند، نشد. با تمام وجودتان اين عشق را حس كرده و غرق در آن شويد. هر بار كه لمسش كرده يا نگاهش مي‌كنيد و در زمان‌هايي كه كاري برايش انجام مي‌دهيد، اين حس را در وجود خودتان عمق ببخشيد. كارهايي كه براي او مي‌كنيد را با آگاهي احساس كنيد. شما هنوز هم مي‌توانيد نوزادتان را با تمام وجود حس كنيد. فراموش نكنيد مادري تنها يك مسئوليت نيست و خوشبختي، سعادت و تكاملي كه در شما ايجاد مي‌كند جزء مهمي از تجربه مادر شدن است.

با مادر شدن لحظات را دريابيد

شما به عنوان يك مادر جهان را بهتر درك مي‌كنيد. لحظات خوب يا با سرعت بسيار بالا عبور كرده و يا خود را در لابلاي سختي‌ها و روزمرگي‌ها پنهان مي‌كنند. شب و روزهاي زيادي مي‌گذرند كه شما در حال پرستاري از فرزندتان هستيد؛ برايش آواز مي‌خوانيد و گاهي كنارش دراز مي‌كشيد و نگاهش مي‌كنيد و با بوي او به خواب مي‌رويد. متاسفانه زمان اين سختي عجيب به سرعت طي مي‌شود و تا به خودتان بياييد قد كشيده و بزرگ شده است.

تلاش كنيد از لحظه لحظۀ اين لحظات ناب بيشترين لذت را ببريد. اين لحظات وقتي كه بگذرند، حسرت زيادي در دل انسان باقي مي‌گذارند. نقش مادر در تربيت فرزندان باعث مي‌شود زمان بيشتري را با آن ها سپري كنيد. پس با ديدي مثبت به اين موضوع، از فرصتي كه به شما داده شده استفاده نماييد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه نقش مادر در تربيت فرزندان كليك كنيد.

از شوهرتان كمك بگيريد

نوزاد در دو سه ماه اول به مراقبت بسيار زيادي نياز دارد و بيشتر وقت‌ها تلاش مي‌كند تا در آغوش مادر باقي بماند. توان هر حركت جانبي را از مادر مي‌گيرد و مادر از ترس بهم ريختن آرامش او حركتي نمي‌كند. در اين زمان از همسرتان بخواهيد تا در بعضي كارها به شما كمك كند. او مي‌تواند بعضي كارهاي شما، كودك و خانه را انجام بدهد. بهتر است اين تقسيم وظايف را در روزهاي قبل از زايمان انجام بدهيد كه با مشكل كمتري مواجه باشيد. كمك همسر به مادران شاغل اين امكان را مي‌دهد كه بتوانند بعد از سپري شدن روزهاي استراحت به كار خود برگردند. براي آگاهي بيشتر در زمينه مادران شاغل كليك كنيد.

كمك هاي ديگران را پس نزنيد

يكي از بهترين خوبي‌هاي دوستان، خانواده و نزديكان كمك كردن و به فكر بودن آن‌هاست. در زماني كه شما تازه مادر شده باشيد، خانواده و دوستان براي شما غذا مي‌آورند يا كاري مي‌كنند. سعي كنيد آن‌ها را رد نكنيد. ديگران مي‌دانند شما در اين وضعيت توانايي آشپزي كردن را نداريد و بيشتر وعده‌هاي غذايي شما را تامين خواهند كرد. حتي اگر غذا را دوست نداشتيد، مي‌توانيد آن‌ها را در يخچال يا فريزر قرار بدهيد و كم كم استفاده كنيد يا براي مهماناني كه مي‌آيند، سرو كنيد. پس وظايف خود را با ديگران تقسيم كنيد تا فشار كمتري به شما وارد شود. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه تقسيم وظايف كليك كنيد.

هيچكس كامل نيست! 

صحبت‌هاي زيادي راجع به مادر شدن شنيده‌ايد؛ خيلي‌ها را از ديگر مادران، خيلي‌ها را از كتاب‌هاي بارداري و خيلي‌هاي ديگر را از سايت‌ها و ديگر مقاله‌ها. اين حجم زياد از نظرها ممكن است ضد نقيض بوده يا به صورت عجيبي انجام پذير نباشند. سعي كنيد از روحيه كمال گرايي خود و تلاش براي كامل‌ترين بودن بكاهيد؛ با اين روش از نگراني‌هاي شما نيز كاسته مي‌شود.

بهترين كار اين است كه با همسر خود صحبت كرده و با مشورت به روشي كلي دست پيدا كنيد. قرار نيست هيچ اشتباهي رخ ندهد يا دوران بچه داري را با سخت گيري بيش از حد به زماني عذاب آور براي خود و شوهرتان تبديل كنيد. براي آن كه مادر خوب باشيد، فقط كاري كه فكر مي‌كنيد درست است را انجام بدهيد و با همسرتان در يك راستا مشخص حركت كرده و يك عمر آرامش را براي تربيت فرزندتان تضمين كنيد. اگر اين نوزاد است كه فضا را ناآرام كرده، به دنبال راه‌هايي براي آرام كردن او باشيد. براي اطلاعات بيشتر در زمينه آرام كردن نوزاد كليك كنيد. 

تك روي ممنوع

فراموش نكنيد كه تنها نيستيد و شوهرتان به عنوان پدر نوزاد وظيفه همكاري دارد. اما اين به اين معنا نيست كه نشسته و دستور بدهيد. با هم صحبت كرده و يك برنامه مشترك پيدا كنيد. مشورت كردن با شوهرتان باعث مي‌شود برنامه اي منطقي‌تر و عملياتي‌تر داشته باشيد و همكاري بهتري از طرف او بگيرد. در صورت شاغل نبودن بهتر است است كه بيشتر وظايف نگهداري از نوزاد را خودتان به عهده بگيريد. البته به دليل خستگي شديد و مشكلات بعد از زايمان، نياز به كمك بيشتر همسرتان بحثي جداست. ولي يادتان باشد همسرتان هر روز از سركار با خستگي به خانه بر مي‌گردد. اما مي‌توانيد با مشورت كردن و برنامه ريزي‌هاي مناسب، يك تيم خوب تشكيل بدهيد و به بهترين نحو فرزندتان را تربيت كنيد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه سبك فرزندپروري كليك كنيد. 

سخن آخر

فراموش نكنيد همانطور كه در ابتدا گفته شد هيچ چيز تجربه‌اي زيبا‌تر از پدر و مادر شدن را به انسان نمي‌دهد. با تمام وجود خود را در اين حس غرق كرده و اجازه دهيد لحظات لذت بخش و معصومانه، به زندگيتان رنگ ببخشد. اما براي آن كه بتوانيد وظايف پدر مادري را به خوبي انجام دهيد، بهتر است از مشاوره كودك با يك فرد متخصص استفاده نماييد. استفاده از دانش و تجربيات مشاوران در اتخاذ يك سبك فرزندپروري مناسب به شما كمك مي‌كند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مشاوره كودك كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه تجربه مادر شدن مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: مادر شدن

امتیاز:
بازدید:
برچسب: مادر شدن،
موضوع:
[ ۳۰ تير ۱۳۹۹ ] [ ۰۴:۰۵:۰۶ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی