مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

مجرد ماندن براي بسياري از افراد به معناي تنهايي و بيچارگي و براي برخي ديگر به معناي آزادي است؛ كساني كه دائم از رفتن به زير بار مسئوليت فرار كرده و ديگران را نيز به مجرد ماندن تشويق مي‌كنند. هر مرحله‌اي از زندگي زيبايي‌ها و چالش‌هاي خود را به همراه دارد. ازدواج نيز يك روند طبيعي زندگي انسان براي بقا و تكامل نسل است و بسياري از نيازهاي انسان با ازدواج برطرف مي‌شود. با اين حال برخي ازدواج را تنها راه ارضاي اين نيازها نمي‌دانند. اينكه بايد ازدواج كرد يا مجرد ماند انتخاب شماست، اما شايد عوارض مجرد ماندن بيشتر از چالش‌هاي ازدواج باشد. با آگاهي از عوارض مجرد ماندن، بهتر مي‌توانيد در اين زمينه تصميم‌گيري كنيد.

منبع: مجرد 

 

مجرد ماندن | چرا بايد ازدواج كنيم؟

پيامدهاي منفي ازدواج، مخصوصا در صورت آماده نبودن از نظر رواني و اقتصادي، شايد بسيار بيشتر از مجرد ماندن باشد. اغلب مجردها مواردي مثل عدم نياز به شريك شدن، هزينه‌هاي كمتر براي زندگي، امكان پيشرفت سريع تر، داشتن آزادي هاي نامحدود و خودمحوري در زندگي را از فوائد مجرد ماندن مي‌دانند.

اما فراموش نكنيد ازدواج درست با فردي كه شما را درك كند، اهداف و روياهايي شبيه به شما داشته باشد و شما را محدود نكند، نه تنها مانعي براي شما نيست بلكه با رفع نيازهاي ذاتي جسمي و رواني، رنگ زندگي‌تان را تغيير داده، شما را هدفمند كرده و تمام لذت‌هايي كه هرگز در تنهايي كسب نمي‌كرديد را براي‌تان به ارمغان مي‌آورد. طبيعتا زور دونفر از يك نفر بيشتر است. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه دلايل ازدواج كليك كنيد. 

علل مجرد ماندن

امروزه با بالا رفتن سن ازدواج، بسياري از افراد در درك قشر جوان به مشكل برخورده و نمي‌دانند چرا آن‌ها تن به زندگي مشترك نمي‌دهند و ازدواج را براي ادامه مسير بزرگسالي خود انتخاب نمي‌كنند. ما در ادامه به مهم‌ترين دلايلي كه در مجرد ماندن افراد نقش دارند اشاره كرده‌ايم:

1. نداشتن يك شخصيت مستقل

سبك تربيتي بسياري از خانواده‌هاي امروزي به گونه‌اي است كه در اصطلاح به آن نازپرورده گفته مي‌شود. در اين خانواده‌ها والدين تا قبل از ازدواج فرزندان اجازه نمي‌دهند آن‌ها هيچ مسئوليتي را به عهده بگيرند و همه مشكلات را خود حل و فصل مي‌كنند. اين فرزندان هنگامي كه به سن بزرگسالي مي‌رسند از مستقل شدن و تشكيل يك خانواده جديد احساس اضطراب شديدي مي‌كنند چراكه در حل و فصل مشكلات فردي خود بازمانده‌اند و دائماً به والدين خود وابسته هستند در نتيجه طبيعي است كه نتوانند خود را در يك زندگي مشترك تصور كنند.

در واقع آن‌ها به دليل نداشتن يك شخصيت مستقل از بر عهده گرفتن مسئوليت‌هاي زياد زندگي مشترك مي‌هراسند و براي آن پيش قدم نمي‌شوند. اين مسئله در كنار موانع اقتصادي و اجتماعي كه بر سر راه ازدواج وجود دارد، انگيزه‌هاي مجرد ماندن را تقويت مي‌كند.

2. عدم دست‌يابي به يك هويت مشخص

افراد زماني مي‌توانند يك زندگي مشترك موفق را تشكيل دهند كه ابتدا در مورد خود به يك جمع‌بندي كلي رسيده و هويت خود را بشناسند. در حقيقت افرادي كه هنوز نمي‌دانند كه هستند و از زندگي چه مي‌خواهند، نمي‌توانند براي ازدواج كردن هم به درستي تصميم بگيرند. اين افراد حتي اگر براي ازدواج اقدام كنند به دليل ناتواني در شناسايي ملاك‌هاي انتخاب همسر معمولا به مشكلات زيادي بر مي‌خورند و همسر دلخواه خود را نمي‌يابند.

3. داشتن تجربيات ناخوشايند در ارتباط با والدين

افرادي كه سبك دلبستگي ايمني را با والدين خود تشكيل نداده‌اند به احتمال زياد براي شروع زندگي مشترك، مشكلات متعددي را تجربه مي‌كنند. براي مثال اگر والدين بسيار ناكام كننده‌اي داشته باشيد كه از كودكي نيازهاي شما را سركوب كرده‌اند و به درستي به آن‌ها پاسخ نداده‌اند، ممكن است نسبت به هرگونه رابطه عاطفي بدبين شويد و اكثر افراد را ناكام كننده و اكثر روابط را غير رضايت بخش ببينيد.

هرچقدر شدت تجربيات ناخوشايند كودكي بيشتر باشد، احتمال شدت گرفتن مشكلات عاطفي در روابط بزرگسالي نيز بيشتر خواهد شد. البته اين مسئله را به ياد داشته باشيد كه تجربيات ناخوشايند كودكي لزوماً باعث عدم تمايل به ازدواج يا شكست در آن نمي‌شوند بلكه تنها يكي از عوامل زمينه ساز آن هستند. اگر فرد در طول جريان رشد خود تجارب غني ديگري كسب كند، مي‌تواند از سلطه خاطرات كودكي خود بيرون آمده و با حداقل تأثيرپذيري از آن‌ها زندگي خود را پيش ببرد.

4. عدم برخورداري از مهارت‌هاي ارتباطي كافي

مهارت‌هاي ارتباطي به شما كمك مي‌كنند تا در ارتباط با هردو جنس تأثيرگذاري بيشتري داشته باشيد. افرادي كه به ميزان كافي از مهارت‌هاي ارتباطي برخوردار نيستند ممكن است در روابط، همواره منفعلانه و بدون اعتماد به نفس عمل كنند كه اين مسئله باعث مي‌شود بازخوردهاي مناسبي از محيط دريافت نكنند و در نتيجه همسر دلخواه خود را پيدا نكنند. به همين خاطر بسيار اهميت دارد كه بر رفتارهاي كلامي و غير كلامي خود كار كنيد و مهارت‌هاي ارتباطي‌تان را افزايش دهيد. مراجعه به كارگاه‌هاي آموزشي، كمك گرفتن از يك روانشناس و استفاده از كتاب‌هاي خودياري، تا حد زيادي مي‌توانند در اين زمينه به شما كمك كنند.

5. تجرد؛ يك انتخاب شخصي

مجرد ماندن هميشه ناشي از كمبود يك مهارت خاص نيست. برخي افراد با وجود همه توانمندي‌ها آگاهانه انتخاب مي‌كنند كه زندگي مجردي را پيش ببرند. اين انتخاب مي‌تواند به خودي خود تحت تأثير عواملي نظير سبك زندگي، شغلي و فرهنگي  فرد باشد.

عوارض مجرد ماندن

سرنوشت و زندگي هرفرد دست خودش است و طبيعتا مجرد ماندن از يك ازدواج ناسالم و ناآگاهانه بهتر است. اما از نظر علم روانشناسي، تقريبا تمام انسان‌ها به داشتن يك زوج از جنس مخالف نياز دارند تا نيازهاي يكديگر را برطرف كرده و به پيشرفت هم كمك كنند. اما برخي از عمده ترين عوارض مجرد ماندن به شرح زير است:

1. مجرد ماندن |  ارضاي ناسالم نياز جنسي

رابطه جنسي خارج از ازدوا، هر قدر هم رابطه اي صميمانه باشد، نمي‌تواند نيازهاي رواني شما را برطرف كند. رابطه جنسي فقط ارضاي جسماني نيست و رابطه سالم بايد همراه با امنيت رواني، عشق، اعتماد، شناخت و آرامش باشد. برخي ازدواج سفيد را راهي براي حل اين موضوع مي‌دانند كه در مقاله ازدواج سفيد به بررسي كامل آن پرداخته شده است.

2. مشكلات روحي و رواني

 

همه مي‌دانند كه وجود يك رابطه عاطفي و عاشقانه فراتر از همخانه بودن با يك فرد، چقدر مي‌تواند به كاهش تنش‌ها، استرس‌ها و نگراني‌ها كمك كند. افسردگي، نگراني از آينده، ترس، پوچي، بي هدفي، بي انگيزگي، احساس محروميت و جا ماندن از زندگي و ديگران، ساده ترين مشكلاتي است كه مجرد ماندن به بار مي‌آورد.

3. مجرد ماندن | نداشتن همدم و فرزند

مجرد ماندن، به معني نداشتن همدم هميشگي و متعهد است. نداشتن كسي كه از تمام ويژگي‌هاي روحي و جسمي شما خبر دارد و همه آن‌ها را پذيرفته است. نداشتن فرزنداني كه بتوانيد با تربيت خود آنان شكل دهيد و در آينده از موفقيت‌ها و خوشحالي آن‌ها لذت ببريد. همدم و هم نفس داشتن، نعمتي است كه با ازدواج صحيح، آگاهانه و به موقع قابل دسترسي است. ترس از ازدواج نكردن نيز مي‌تواند شما را به سمت يك ازدواج ناموفق سوق دهد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه ازدواج نكردن كليك كنيد.

4. تنهايي در هنگام پيري

 

تصور كنيد كه به سنين پيري رسيده‌ايد؛ نه فرزندي نه همسري و نه كسي كه بي منت و عاشقانه شما را دوست داشته باشد و سلامتي و خوشحالي شما برايش مهم‌تر از سلامتي خودش باشد. ترس از مرگ در تنهايي چيزي نيست كه كسي به آن علاقه داشته باشد. 

اما مجرد ماندن ترس ندارد!

با وجود تمام پيامدهاي ذكر شده هرگز نبايد به خاطر ترس از مجرد ماندن، بدون آگاهي و با عجله به سمت ازدواجي برويد كه براي شما مناسب نيست. محدوديت سني براي ازدواج وجود ندارد و شما هر زمان احساس كرديد به همدمي نياز داريد، مي‌توانيد با پختگي بيشتر به سمت ازدواج برويد. تنها موضوعِ فرزندآوري باعث محدوديت سني در ازدواج شده كه امروزه با پيشرفت علم تا حد زيادي از اين محدوديت‌ها كاسته شده است. توصيه مي‌شود مقاله افراد نامناسب براي ازدواج با يكديگر را هم مطالعه نماييد.

در سنين پايين اغلب ازدواج‌ها بر اساس احساسات و هيجانات صورت مي‌گيرد. اما برعكس در سن بالاتر حساسيت‌ها و سختگيري‌ها بيشتر شده و ازدواج سخت‌تر شكل مي‌گيرد. هر دوي اين شرايط براي افراد مشكلاتي ايجاد مي‌كند چراكه  انگيزه هاي ازدواج در هر سني متفاوت هستند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه انگيزه هاي ازدواج كليك كنيد.

راهكارهايي براي غلبه بر ترس از مجرد ماندن

ممكن است شما به هر دليلي مجرد ماندن را انتخاب كنيد يا شرايط زندگي‌تان به گونه‌اي پيش برود كه نتوانيد زندگي مشترك را تجربه كنيد. در اين شرايط درگيري با اضطراب زياد و ترس از پيامدهاي منفي، ممكن است باعث شوند كه  از زندگي خود بهره چنداني نبريد و در نگراني‌ها و ناراحتي‌هاي خود غرق شويد. ما در ادامه به چند توصيه اشاره كرده‌ايم كه به شما كمك مي‌كنند بر ترس خود در مورد مجرد ماندن غلبه كنيد و اين دوران را با آرامش و رضايتمندي بيشتري پشت سر بگذاريد:

1. مجرد ماندن | ازدواج هدف نيست؛ وسيله است

گاهي افراد ازدواج را هدفي مي‌پندارند كه در مسير زندگي خود بايد حتماً به آن دست پيدا كنند و پشت سر گذاشتن آن را به خودي خود نوعي موفقيت مي‌پندارند. در حالي كه ازدواج وسيله‌اي براي رسيدن به رشد فردي و اجتماعي است. ازدواج به شما كمك مي‌كند كه بتوانيد در زندگي خودمحوري را كنار گذاشته و سهيم شدن و شراكت را در ابعاد مختلف با فردي ديگر تجربه كنيد. اما به ياد داشته باشيد لزوماً هركسي كه ازدواج مي‌كند به رشد و تعالي دست نمي‌يابد و همه افرادي كه مجرد مانده‌اند رشد فردي و اجتماعي خود را از دست نداده‌اند.

2. نسخه منحصر به فرد زندگي خود را پيدا كنيد

زندگي هر فرد چالش‌ها، سختي‌ها و پستي بلندي‌هاي مخصوص به خود را دارد. به جاي آنكه تجرد را نوعي شكست در نظر بگيريد به عنوان يك چالش به آن نگاه كنيد و در پس آن به دنبال راه جايگزيني براي احساس زايندگي و رشد در خود بگرديد. هر فعاليتي كه احساس مفيد بودن به شما مي‌دهد و معنايي به بودن شما در جهان هستي بدهد، كمك مي‌كند كه به جاي اضطراب آرامش دروني زيادي را در خود پرورش دهيد. اجازه ندهيد تجرد به تجربه ركود و انزوا در شما منجر شود.

3. ريشه ترس‌هايتان را بشناسيد و درمانشان كنيد

در بسياري از موارد ترس و اضطراب زياد در مورد مجرد ماندن خود به مانعي تبديل مي‌شود كه شما را از ازدواج كردن دور نگه مي‌دارد. افرادي كه اضطراب زيادي از تنها ماندن دارند اغلب با اعتماد به نفس كم‌تري رفتار مي‌كنند و همين مسئله در جذب جنس مخالف و مهارت‌هاي ارتباطي آن‌ها تأثير منفي مي‌گذارد. در نتيجه بسيار اهميت دارد كه بدانيد اين ترس‌ها از كجا مي‌آيند و چرا تا اين حد باعث پريشاني شما مي‌شوند. در اين شرايط مراجعه به يك روانشناس به شما كمك مي‌كند تا ريشه اين مسئله را بهتر درك كنيد و ساز و كارهاي مقابله‌اي بهتري را براي كنترل اوضاع به كار بگيريد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مشاوره قبل از ازدواج كليك كنيد. 

براي دريافت مشاوره در زمينه پيامدهاي مجرد ماندن مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: مجرد 

امتیاز:
بازدید:
برچسب: مجرد،
موضوع:
[ ۳۰ تير ۱۳۹۹ ] [ ۰۴:۳۳:۲۳ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی