مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 درمان شخصيت دوري گزين يا اجتنابي معمولا زماني اتفاق مي‌افتد كه آنان به دنبال روابط عميق تري بوده و يا از استرسي كه در اجتماع و محيط كار متحمل مي‌شوند، به ستوه ‌آمده‌باشند. شخصيت اجتنابي با دوري از ديگران، از مورد انتقاد واقع شدن و موقعيت‌هايي كه ممكن است باعث شرم و تحقيرش شود، از خود محافظت مي‌كنند. اختلال شخصيت اجتنابي به گونه اي است كه اگر اطرافيان و خانواده آن‌ها از آن خبر نداشته باشند، قطعا با رفتارهاي اشتباهشان، حال شخصيت اجتنابي را بدتر و بيمارتر مي‌كنند. بهترين درمان شخصيت دوري گزين مثل ديگر اختلالات شخصيت، درمان روانشناسي است كه نتيجه باثبات و پايدارتري دارد؛ بر عكس دارو‌ها كه با ترك درمان، بازگشت علائم ديده مي‌شود. با آگاهي از اهداف درمان و پركاربردترين درمان‌هاي اين اختلال شخصيت مي‌توانيد گامي موثر در جهت بهبود آن برداريد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه شخصيت اجتنابي كليك كنيد.

 

منبع: شخصيت اجتنابي

 

مروري بر اختلال شخصيت دوري گزين

پيش از آن كه به دنبال درمان شخصيت دوري گزين باشيد، بهتر است او را به طور كامل بشناسيد. شخصيت دوري گزين يكي از اختلالات شخصيت دسته C است. مشخصه اصلي اين اختلال شخصيت دوري از جمع و ترس شديد از نظرات و ارزيابي‌هاي منفي اطرافيان است. افراد دوري گزين تمايل دارند كه خودشان را تنها و دور افتاده از جمع توصيف كنند. اين اختلال ممكن است با ساير اختلالات رواني همچون افسردگي و اضطراب بروز پيدا كند. 

از ويژگي‌هاي افراد مبتلا به اختلال شخصيت دوري گزين مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

1.ترس شديدي از تحقير ديگران دارند و براي فرار از ارزيابي منفي، از جمع اجتناب مي‌كنند.

2. اعتماد به نفس بسيار و دست كم گرفتن خود

3. ترس و اضطراب شديد در هنگام حضور در جمع

4.ريسك پذير نيستند و از موقعيت‌ها جديد در زندگي اجتناب مي‌كنند. 

اين نشانه‌ها ممكن است در ساير اختلالات شخصيت نيز وجود داشته باشد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه اختلالات شخصيت كليك كنيد. 

اهداف درمان اختلال شخصيت اجتنابي (دوري گزين)

درمان شخصيت دوري گزين دشوار است، چرا كه شخصيت اجتنابي داراي الگوهاي عميق و ريشه اي تفكر و رفتاري هستند كه در طول سال‌ها شكل گرفته است. با اين حال شخصيت‌هاي اجتنابي، به خاطر رنج و دردي كه مي‌كشند، به درمان علاقه نشان مي‌دهند. آنها مايل به ايجاد ارتباط هستند ولي از برقراري ارتباط عاجزند. عزت نفس پايين آن‌ها معمولا باعث نقص در تعاملات اجتماعي‌شان مي‌شود. بنابراين هدف از درمان شخصيت دوري گزين، بازسازي الگوهاي رفتاري و باورهاي غلطي است كه آنها درباره ارتباطات اجتماعي با ديگران دارند.

نقش اطرافيان در درمان شخصيت اجتنابي (دوري گزين)

اختلال شخصيت اجتنابي يا دوري گزين يكي از شايع‌ترين اختلالات شخصيت است. به دليل ناآگاهي از نشانه‌هاي اختلالات رواني، معمولا واكنش‌ها اطرافيان و خانواده با اين بيماران با تحقير و تنبيه همراه است. بنابراين نكته بسيار مهم اين است كه همه نسبت به اين بيماري اطلاعات كافي داشته باشند و با برخورد صحيح به درمان اين افراد كمك كنند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه برخورد با شخصيت اجتنابي كليك كنيد.  

درمان هاي روانشناختي اختلال شخصيت اجتنابي

روان درماني يا جلسات مشاوره روانشناسي مبتني بر صحبت و گفتگو، درمان اوليه و مناسب براي درمان شخصيت دوري گزين است. روان درماني تنها گزينه پيش روي براي درمان است چرا كه ويژگي‌هاي اين اختلال معمولا پايدار و با ثبات است؛ روان درماني نسبت به ساير روش‌ها تاثير باثبات‌تر و بدون بازگشتي دارد و كمك زيادي به بهبود بيمار مي‌كند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه روان درماني كليك كنيد.

درمان هاي مختلفي براي اين نوع بيماران ارائه مي‌شود كه به شرح زير مي باشند:

1. درمان شناختي – رفتاري

درمان شناختي رفتاري بر كاهش الگوهاي تفكر منفي و ايجاد مهارت‌هاي اجتماعي تمركز دارد. به شيوه اي كه مراجع طي جلساتي كه نسبتا كوتاه است، شناخت و باورهاي خود را درباره زندگي با روانشناس در ميان مي‌گذارد. درمانگر اين باورها را تحليل و بررسي كرده و الگوهاي غلط را به مراجع نشان مي‌دهد. مراجع با بينشي كه نسبت به موضوع پيدا مي‌كند، قدم در راه اصلاح خود و باورهايش مي‌گذارد. همچنين درمانگر، الگوها و تمرين‌هايي از رفتار و ارتباطات سالم فراهم كرده و آنها را به مراجع آموزش مي‌دهد.

2. درمان گروهي شخصيت دوري گزين

روش گروهي در درمان شخصيت دوري گزين باعث مي‌شود كه اين فرد، با حضور در جمعي با چالش‌هاي مشابه، فضاي امن را درك كرده و بتواند خود را تخليه كند. اعتماد به نفس در اين افراد تخريب شده و فكر مي‌كنند از همه ضعيف‌تر و بدتر هستند، بنابراين حضور در جمعي كه مشكلات مشابه دارند، مي‌تواند برايشان مفيد باشد.

3. خانواده درماني

به طور معمول، علت بروز اختلال شخصيت اجتنابي ناشي از الگوهاي غلط ارتباطي در سيستم خانواده نيز هست. بنابراين اصلاح روابط و الگوهاي ارتباطي بين اعضاي خانواده، به عنوان اصلي‌ترين حاميان فرد مبتلا، مي‌تواند راهي مفيد براي مسير سخت درمان شخصيت دوري گزين باشد. اگر قصد ازدواج با چنين فردي را داريد، توصيه مي‌شود كه براي حمايت از او در اين جلسات شركت كنيد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه ازدواج با شخصيت اجتنابي كليك كنيد.

چه زماني به دارو نياز است؟

هيچ تحقيق منسجمي درباره اثر بخشي دارو در درمان شخصيت دوري گزين وجود ندارد. اما گاهي از دارو براي درمان برخي از علائم افسردگي يا اضطراب استفاده مي‌شود. همچنين ممكن است روند درمان شخصيت دوري گزين، براي مراجع بسيار سنگين و پرفشار باشد؛ پس برخي از داروهاي آرامبخش و كنترل كننده هيجانات نيز با تشخيص روانشناس و تجويز روانپزشك تجويز خواهند شد.

سخن آخر

افراد مبتلا به شخصيت اجتنابي علاقه بسيار زيادي دارند كه در جمع‌ها شركت كنند و خودشان را نشان دهند اما به دليل ترس شديدشان همواره از تمايل قلبي خود اجتناب كرده و خود را مخفي مي‌كنند. اين اختلال تاثير منفي بسيار زياي بر جنبه‌هاي مختلف زندگي آن‌ها مي‌گذارد. بسياري از اين افراد تا آخر عمر با آن دست و پنجه نرم مي‌كنند در حالي كه با استفاده از روش‌هاي مناسب امكان درمان وجود دارد و كيفيت زندگيشان به طرز چشمگيري افزايش مي‌يابد. در هركجا كه باشيد، مي‌توانيد از خدمات مشاوره تلفني و حضوري مركز مشاوره حامي هنر زندگي بهره مند شويد و در اين زمينه به خود يا عزيزتان كمك كنيد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مشاوره روانشناسي تلفني كليك كنيد. 

 

براي دريافت مشاوره در زمينه تشخيص و درمان اختلالات شخصيت اجتنابي يا دوري گزين مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: شخصيت اجتنابي

امتیاز:
بازدید:
برچسب: شخصيت اجتنابي،
موضوع:
[ ۱ مرداد ۱۳۹۹ ] [ ۰۳:۳۱:۱۹ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی