مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

بسياري از افراد به دلايل مختلف نمي‌توانند تا بر روي يك موضوع تمركز كنند و دچار حواس پرتي مي‌شوند. اين كلافگي باعث مي‌شود تا به دنبال راه‌هاي افزايش تمركز رفته و روش‌هاي مختلفي را امتحان كنند. حتي بسياري از افراد براي افزايش تمركز از قرص‌هايي مانند ريتالين استفاده مي‌كنند اما توجه داشته باشيد كه روش‌هاي سالم مانند تغيير سبك زندگي، تمرينات ذهني، برنامه ريزي و كاهش تنش‌هاي ذهني مي‌تواند به افزايش تمركزتان كمك كرده و مفيد واقع شود. از آن جايي كه تمركز ارتباط مستقيمي با پيشرفت افراد و سلامت ذهن دارد، به كارگيري روش‌هاي افزايش آن لازم است. در اين مسير دريافت كمك از يك متخصص نيز مي‌تواند در راستاي رسيدن به كارايي بهتر مغز و افزايش تمركز مفيد باشد. در ادامه به بررسي بيشتر اين موضوع خواهيم پرداخت پس همراه ما باشيد.

 

منبع: راه هاي افزايش تمركز با تكنيك هاي موثر

 

كمبود تمركز و پيامدهاي آن 

كمبود تمركز يكي از مشكلاتي است كه معمولاً پيامدهاي منفي زيادي براي افراد به بار مي‌آورد. براي مثال در دوران مدرسه وضعيت تحصيلي ما را تحت تأثير قرار داده و در دوران بزرگسالي نيز مي‌تواند در كاهش بازدهي شغلي نقش بسياري داشته باشد چراكه اين مشكل در حقيقت باعث مي‌شود كه شما نتوانيد به طور پيوسته در يك فعاليت درگير شويد و دائماً تحت تأثير عوامل مزاحم بيروني قرار بگيريد.

تجربه مزمن تمركز پايين به مرور باعث ايجاد پريشاني و آشفتگي در فرد مي‌شود و كيفيت بهداشت روان او را كاهش مي‌دهد. براي مثال بسياري از افراد در اين شرايط اعتماد به نفس خود را از دست مي‌دهند و به شدت مضطرب مي‌شوند. از همين رو پرداختن به كشف علل ايجاد كننده اين مشكل و دست‌يابي به راه‌هايي براي عبور از آن اهميت بسزايي دارد. 

براي آگاهي بيشتر در زمينه مهارت تمركز كليك كنيد.

علل درگيري با كاهش تمركز

علل و عوامل گوناگوني مي‌توانند در بروز اين مشكل نقش داشته باشند. براي مثال كاهش تمركز يكي از علائم اصلي است كه افراد در اختلال افسردگي اساسي تجربه مي‌كنند. همچنين در شرايطي كه تنش‌هاي زندگي بسيار بالا است و فرد اضطراب زيادي را احساس مي‌كند عملكردهاي عالي ذهن نظير توجه، تمركز و تصميم‌گيري نيز تا حد بسياري كاهش مي‌يابند. در نتيجه مشكل تمركز مي‌تواند بازتابي از مشكلات عميق‌تر در سطح روان باشد كه نيازمند بررسي توسط يك روانشناس است.

در كودكي نيز ابتلا به اختلالاتي نظير نقص توجه و بيش فعالي، افسردگي دوران كودكي و اضطراب اجتماعي مي‌توانند در اين موضوع نقش داشته باشند كه براي بررسي آن‌ها بايد به يك روانشناس متخصص در حيطه كودك و نوجوان مراجعه نماييد.

براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد عدم تمركز و علل آن كليك كنيد. 

راه‌هاي افزايش تمركز

 

روش‌ها و راه‌هاي زيادي براي افزايش تمركز وجود دارند، اما تنها در صورتي اين روش‌ها اثربخش هستند كه شما به انجام تمرين‌ها به طور منظم و مستمر تعهد داشته باشيد. بنابراين لازم است يك نفر در كنارتان باشد تا به رفع مشكلات و موانع احتمالي به شما كمك كند. حضور يك متخصص در اين زمينه بسيار موثر است، اما فراموش نكنيد بدون تعهد و كمك خودتان هيچ تغييري رخ نمي‌دهد. در ادامه چند راه براي افزايش تمركز بيان مي‌كنيم.

1- حضور منظم در پارك‌ها و فضاي سبز

حضور در پارك‌ها و فضاي سبز براي كودكاني كه از كمبود تمركز رنج مي‌برند مفيد مي‌باشد، اما اين روش تنها مختص به كودكان نيست. تحقيقات نشان داده كه حضور مكرر در فضاي سبز، 15 تا 20 درصد به افزايش تمركز در بزرگسالان نيز كمك مي‌كند.

2- سر خود را خلوت كنيد

سعي كنيد تا مي‌توانيد، از پذيرفتن يا انجام دادن چندين كار و دغدغه همزمان خودداري كنيد. شما سوپر من نيستيد! هر فردي، ظرفيتي دارد و نمي‌تواند همزمان چند كار را انجام دهد. انجام كارها به طور همزمان كيفيت نتايج را نيز پايين مي‌آورد.

3- ورزش از راهكارهاي افزايش تمركز

ورزش، تنها معجزه قابل مشاهده در دنياي حاضر است. معجزه‌اي كه نه نياز به هزينه و صرف وقت گزاف دارد. با ورزش سلول‌هاي عصبي مغز رشد و بهبود مي‌يابد در نتيجه ورزش مي‌تواند روي عملكرد حافظه و تمركز شما موثر باشد. ورزش با آرام كردن شما، تمركزتان را نيز افزايش دهد.

4- يوگا و مراقبه

 

مراقبه، روشي آسان و مفيد براي افزايش تمركز است. همچنين ورزش يوگا، مي‌تواند با بهبود عملكرد مغزي، كاري شبيه مراقبه و حتي بهتر از آن انجام دهد.

براي آگاهي بيشتر در زمينه مراقبه كليك كنيد.

5- برنامه ريزي از راهكارهاي افزايش تمركز

تهيه ليستي از وظايف روزمره، باعث مي‌شود كه شما با اولويت بندي و پيگيري كارهاي ناتمام خود، اولويت بندي كرده و با تمركز بيشتري به انجام آن‌ها بپردازيد.

6- نوشيدني‌هاي كافئين دار

قهوه و ساير نوشيدني‌هاي كافئين دار، مي‌تواند به شما در افزايش نسبي انرژي و تمركز كمك كند. البته نكته مهم در مصرف كافئين اين است كه افزايش مصرف بيش از حد آن، اثري كاملا برعكس داشته و باعث بي قراري، پريشاني و عدم تمركز مي‌شود.

7- بي وقفه كار نكنيد

بسيار دقت كنيد در حال انجام هر كاري كه هستيد، در فاصله زماني‌هاي مشخص به خودتان زمان استراحت كوتاهي بدهيد و به قدم زدن، حركات كششي و يا گوش دادن موسيقي بپردازيد.

8- تمرين دادن مغز از راهكارهاي افزايش تمركز

مطالعه، حفظ كردن شعرهاي زيبا و بازي‌هاي فكري، مي‌تواند مغز را تقويت كند. مغز مانند ماهيچه‌هاي ديگر نياز به تقويت دارد، هرچه از آن بيشتر كار بكشيد قوي‌تر مي‌شود. بنابراين با ورزش ذهن كارايي خود را افزايش دهيد.

براي آگاهي بيشتر در زمينه ورزش ذهن كليك كنيد.

9- كم كردن محرك‌هاي بيروني

كارهايي كه نياز به تمركز دارد، طبيعتا بايد در محيطي نسبتا آرام و استاندارد انجام بگيرد. صدا، بو و نورهاي مزاحم، واكنش بدن را براي سازگاري با آن شرايط برمي‌انگيزد و طبيعتا اين مسئله به تمركز حواس ضربه مي‌زند.

10- خواب خوب

 

يكي از مهمترين فاكتور‌هاي سلامتي جسم و روح، داشتن خواب كافي در شب است. 7 تا 8 ساعت خواب از ساعات 22 تا 9 صبح، به عمكرد مغز و جسم كمك مي‌كند. اگر خواب كافي و با كيفيت نداريد، براي داشتن خواب راحت كليك كنيد.

11- پرهيز از تنوع زياد از راهكارهاي افزايش تمركز

سعي كنيد تا مي‌توانيد، مكان ثابتي براي انجام كارهايي كه نياز به تمركز بالا دارد، انتخاب كنيد. يكنواختي تا حدودي خوب است اما در صورتي كه عملكرد روحي شما را كاهش ندهد.

كلام آخر

اگر با وجود تمرين همه راهكارهاي گفته شده، همچنان مشكلات تمركز را در زندگي خود احساس مي‌كنيد مراجعه به روانشناس براي شما از اهميت بيشتري برخوردار است چراكه در اين شرايط احتمال بروز يك اختلال رواني نظير افسردگي به عنوان زيربناي ايجاد كننده اين مشكل به احتمال بيشتري وجود دارد. روانشناس با انجام مصاحبه باليني و گرفتن تست‌هاي روانشناختي مي‌تواند وجود اين مشكل را در شما تشخيص دهد و برنامه درماني متناسب با مشكل شما را در جلسات رواندرماني اجرا نمايد.

براي اطلاع بيشتر در زمينه مشاوره تلفني كليك كنيد.

سوالات متداول 

- آيا كمبود تمركز در كودكان لزوما به معناي ابتلا به اختلال بيش فعالي است؟ 

خير، همه كودكاني كه دچار مشكلات توجه و تمركز هستند تشخيص بيش فعالي دريافت نمي‌كنند چراكه در بسياري از موارد اين مسئله مي‌تواند در پي دچار بودن به مشكلات روحي نظير اضطراب زياد يا افسردگي بروز پيدا نمايد. در نتيجه لازم است كه فرزندتان را نزديك متخصص برده تا ارزيابي دقيق‌تري از وضعيت ذهني و رواني او صورت بگيرد. 

براي دريافت مشاوره در زمينه راه هاي افزايش تمركز مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: راه هاي افزايش تمركز با تكنيك هاي موثر

امتیاز:
بازدید:
[ ۱ مرداد ۱۳۹۹ ] [ ۰۳:۴۵:۰۱ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی