مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

دوران بارداري براي مادران با تغييرات مختلف جسمي و روحي همراه است. برخي از مادران روزهاي سخت همراه با تغييرات زياد و دردهاي شديد را تجربه كرده و عده‌اي ديگر معمولا روزگار بهتري دارند. با اين حال اين دوران با تمام لحظات خوب و بد بايد به بهترين شكل ممكن سپري شود تا سلامت مادر و جنين حفظ گردد. به همين منظور لازم است كه مادران به يكسري از بايدها و نبايدها توجه كرده تا در معرض آسيب قرار نگيرند. توجه داشته باشيد كه اين نكات مربوط به تمام دوران بارداري است و از زماني كه متوجه بارداري خود شديد تا هنگام زايمان بايد به آن‌ها توجه كنيد. در ادامه به بيان بايدها و نبايدهاي دوران بارداري خواهيم پرداخت پس همراه ما باشيد.

 

منبع: دوران بارداري | بايدها و نبايدهاي دوران بارداري

 

دوران بارداري

دوران بارداري منحصر به فردترين دوره‌اي است كه يك زن تجربه مي‌كند. در اين دوره تغييرات جسماني و رواني زيادي براي زن پيش مي‌آيد و نياز به پشتيباني عاطفي و رواني بيشتري وجود خواهد داشت. در دوران بارداري مادر ارتباط بيشتري با جنين خود دارد، به طوري كه از اواسط بارداري نوزادش را حس كرده و با او صحبت مي‌كند. اهميت دوران بارداري زماني مشخص‌تر مي‌شود كه سلامت جنين و مادر تحت الشعاع قرار مي‌گيرد.

براي دريافت اطلاعات جامع درباره بارداري كليك كنيد.

 

تغييرات دوران بارداري

همان طور كه گفته شد در بارداري تغييرات جسماني و رواني زيادي بر يك زن عارض مي‌شود. با آگاهي از اين تغييرات مقابله و كنار آمدن با آن‌ها راحت‌تر مي‌گردد.

تغييرات جسماني در بارداري

واضح‌ترين تغييري كه رخ مي‌دهد، بزرگ شدن شكم زن است. به تدريج كه جنين رشد مي‌كند و فضاي بزرگتري را مي‌طلبد، فشار به اندام‌هاي ديگر بدن وارد مي‎شود يعني حجم شش‌ها كوچك شده و در نتيجه تنگي نفس رخ مي‌دهد و روده و معده كوچكتر مي‌شوند. با تغييرات هورموني در بدن ممكن است سوزش معده، كم شدن فعاليت روده‌ها و يبوست ايجاد گردد. از طرف ديگر ورم اندام‌هاي بدن به ويژه پاها ممكن است كمي اذيت كننده شود.

بزرگ شدن شكم باعث فشار روي پا، كمر و ستون فقرات مي‌شود و ممكن است كمردرد در پي داشته باشد. همچنين حالت تهوع و ويارهاي چند ماه اول، حساسيت به بوي غذا، تغييرات چهره و پوست همگي ممكن است در پي بارداري رخ دهند.

براي اطلاع از انواع ويار كليك كنيد.

تغييرات رواني در بارداري

زنان از لحظه‌اي كه مطمئن مي‌شوند باردار هستند، علاوه بر اشتياق و خوشحالي، دچار نگراني‌هاي زيادي مي‌شوند. نگراني و اضطراب در مورد صلاحيت خود براي مادر شدن تا نگراني در مورد كودكي كه هنوز به دنيا نيامده و آينده او و بسياري از مسائل ديگر ايجاد مي‌شود.

احساسات غم و ناراحتي هم ممكن است در بارداري خود را نشان دهد. از طرف ديگر تحريك پذيري و حساسيت بيشتر نسبت به برخورد‌هاي ديگران رايج است يعني زنان به لحاظ خلقي هم تغيير مي‌كنند و نياز به مراقبت و توجه بيشتري دارند. بهتر است همسران با در نظر گرفتن نيازهاي عاطفي زن باردار فشارهاي رواني را كاهش دهند.

براي اطلاع بيشتر در زمينه نيازهاي عاطفي زن باردار كليك كنيد.

 

مواردي كه زنان در بارداري بايد رعايت كنند

هر زن بارداري نسبت به قبل نياز به توجه و مراقبت بيشتري دارد. موارد زير به اختصار مواردي هستندكه بهتر است يك زن باردار به آن ها توجه كند.

_ تحت نظر پزشك باشيد و در مورد تمام مسائل با پزشكتان مشورت كنيد. شما در شرايطي هستيد كه بايد نگران سلامتي خود و جنينتان باشيد، بنابراين شرايط شما با قبل از بارداري به كل متفاوت است و بايد چكاپ‌هاي پزشكي را جدي بگيريد. 

_ استراحت و ورزش در دوران بارداري را فراموش نكنيد. اين دو مورد مي‌تواند به شما كمك كند سلامتي روحي و رواني خود را در كنار سلامت جسمي تضمين كنيد. خواب كافي به ميزان 7 تا 9 ساعت در طول شبانه روز نياز مادران در اين دوران است. سعي كنيد به سمت چپ بخوابيد تا از تورم جلوگيري كرده و گردش خون در شما و جنين بيشتر شود.

_ لازم است كه به طور مرتب دستان خود را بشوييد و در صورتي كه تماس با گوشت خام داشتيد سريعا دست خود را ضد عفوني كنيد.

_ مصرف اسيد فوليك در اين دوران را فراموش نكنيد. لازم است كه مصرف آن را از سه ماه قبل از بارداري شروع كرده و تا پايان بارداري به ميزان 400 تا 800 ميكروگرم اسيدفوليك دريافت كنيد. اسيد فوليك باعث كاهش خطرات ناشي از اختلالات و نقايص در كودكان مي‌شود. همچنين لازم است كه غذاهاي مغذي بخوريد و شير و سبزيجات تازه مصرف كنيد.

_ سعي كنيد تا جايي كه مي‌توانيد از محيط‌هاي پر استرس دوري كنيد و در شرايط آرامش قرار بگيريد. همچنين تا حد امكان از مسافرت‌هاي طولاني بپرهيزيد.

_ از لباس‌هاي راحت و مناسب استفاده كنيد و نگذاريد به شكم و سينه‌هايتان فشار بيايد.

براي آشنايي بيشتر در زمينه ورزش در دوران بارداري كليك كنيد.

 

نبايدها در دوران بارداري

_ از مصرف هرگونه مواد مخدر، الكل و دخانيات در اين دوران بپرهيزيد. در واقع مصرف اين موارد مي‌تواند خطر سقط جنين، اختلالات رواني، زايمان زودرس، سندروم جنين الكلي و بسياري از مشكلات ديگر را براي جنين به وجود آورد. توجه داشته باشيد كه مصرف موارد ذكر شده در پدران نيز مي‌تواند خطراتي را براي جنين ايجاد كند. 

_ از هرگونه مواد شوينده، رنگ، تينر و موادي از اين دست پرهيز كنيد.

_ در صورتي كه حيوان خانگي داريد ظرف مدفوع حيوان را تعويض نكنيد چراكه انتقال ويروس مي‌تواند موجب بيماري توكسوپلاسموز در شما شده و سلامت جنين و شما را به خطر بياندازد. 

_ در اين دوران سعي كنيد از هرگونه مواد آرايشي و بهداشتي، دستمال‌هاي بهداشتي واژن و اسپري‌هاي معطر بپرهيزيد. دستمال‌هاي بهداشتي واژن مي‌تواند با تحريك واژن باعث بروز عفونت در اين ناحيه شود. 

_ در صورتي كه آزمايشي داريد كه با دستگاه اشعه ايكس انجام مي‌شود درصورت امكان آن را به بعد از دوران بارداري موكول كنيد و اگر آزمايش حتما بايد انجام شود پزشك را در جريان بگذاريد تا مراقبت‌هاي لازم انجام شود.

براي آشنايي بيشتر در زمينه سوالات رايج درباره بارداري كليك كنيد.

 

روابط جنسي حين بارداري

يكي از مسائلي كه معمولا زوجين در موردش نگران هستند، روابط جنسي حين بارداري است. در يك بارداري معمول و نرمال رابطه جنسي لزومي ندارد كه قطع شود اما دوران بارداري متفاوت است. در صورتي كه پزشك شما دخول را براي شما قدغن كرده باشد، ساير تماس‌هاي جنسي با رعايت نكات ايمني و برقراري روابط فيزيكي و معاشقه مي‌تواند جبران كننده ديگر بخش‌هاي رابطه باشد.

براي شناخت بيشتر در زمينه رابطه جنسي در بارداري كليك كنيد.

 

اقدامات مورد نياز در دوران بارداري

كارهاي پزشكي كه لازم است زنان در بارداري حتما انجام دهند، به شرح زير است.

  • اولين كاري كه نياز هست انجام دهيد اين است كه به يك پزشك مراجعه كنيد.
  • آزمايش‌ها و داروهايي كه پزشك تجويز مي‌كند همگي براي سلامت شما ضروري هستند پس طبق دستورات پزشك عمل كنيد.
  • چكاپ‌هايي كه پزشك براي شما تنظيم مي‌كند از قبيل سونوگرافي و ساير موارد را سر وقت انجام دهيد.
  • معمولا آزمايش‌هاي غربالگري براي زنان باردار توصيه مي‌شود چراكه انجام دادن آن سلامت جنين را تضمين مي‌كند.
  • در صورتي كه دچار فشار خون بالا و يا ديابت بارداري هستيد لازم است كه حتما با پزشك اين موضوع را در ميان بگذاريد و براي درمان اقدام نماييد.
  • در صورت نياز واكسن آنفولانزا را دريافت كنيد.

حمايت اطرافيان در بارداري

زنان در بارداري نياز به توجه، محبت و تاييد همسر خود دارند. آن‌ها ممكن است اضطراب‌ها و نگراني‌هايي داشته باشند كه همسر با حمايت كردن از آن‌ها در تنظيم اضطرابشان نقش عمده‌اي بازي مي‌كند. از طرف ديگر زنان در بارداري از طرف خانواده خود نياز به حمايت و مراقبت دارند. معمولا مادران زنان باردار نقش عمده‌اي در آرامش بخشي به آن‌ها و حمايت اطلاعاتي از آن‌ها برعهده دارند.

شرايط جسماني ويژه ممكن است عملكرد زن را كند و سخت بكند. لذا در اين شرايط داشتن فردي باري كمك در امور خانه و برقراري نظم و مراقبت از ديگر فرزندان مي‌تواند آرامش زن را بيشتر كند. با دريافت مشاوره كودك به خود و فرزندتان جهت گذراندن دوران بدون تنش كمك كنيد.

براي آگاهي بيشتر در زمينه مشاوره كودك كليك كنيد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه بارداري و مراقبت هاي بارداري مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد. 

منبع: دوران بارداري | بايدها و نبايدهاي دوران بارداري

امتیاز:
بازدید:
[ ۳ مرداد ۱۳۹۹ ] [ ۰۱:۲۱:۲۴ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی