مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...
|
آگاهي از مراحل يادگيري كمك ميكند درك بهتري از فراز و نشيبهاي مسير در ارتباط با موضوعي كه قصد يادگيري آن را داريد، كسب كنيد. از آنجا كه يادگيري تغييرات نسبتا پايدار در رفتار بالقوه فرد است كه در نتيجه تمرين و تجربه رخ ميدهد؛ توجه به شيوه يادگيري و مراحل آن دوچندان ميشود چراكه بعد از فراگيري رفتار يا مهارتي، تغييرات با دشواري بيشتري همراه است. در صورتي كه قصد آموختن مهارتي را داشته باشيد معمولا شروع آن فعاليت لذت بخش نميباشد و نياز به انگيزه، صبر و پشتكار دارد ولي زماني كه در آن حوزه مهارت بيشتري پيدا ميكنيد، براي يادگيري بيشتر مشتاق ميشويد. هر مهارتي كه قصد فراگيري آن را داريد با مراحلي همراه است كه در ادامه اين مقاله به توضيح آن ميپردازيم. منبع: يادگيري
يادگيري و مراحل آنافراد به منظور كسب دانش و تقويت تواناييهايشان به يادگيري مبادرت ميورزند. يادگيري فرايندي است كه در زندگي هر كسي همواره جريان دارد. گاهي علي رغم ميل باطني در حوزه آموزش ناچار به يادگيري هستيد. يادگيري، فرآيندي است كه طي مراحل مختلف صورت ميگيرد. حتي اگر فكر ميكنيد در مهارتي استعداد نداريد، با اتخاذ روشهايي براي طي مراحل يادگيري ميتوانيد به آن مهارت دست پيدا كنيد. مرحله اول: انگيزهاولين مرحله در يادگيري انگيزه داشتن است. حتما توجه كرديد زماني كه انگيزه كافي براي يادگيري داريد، صرف نظر از سطح هوش و زماني كه براي يادگيري معمول صرف ميكنيد، در مدت زمان كمتري يادگيري حاصل ميشود. داشتن انگيزه با رغبت در يادگيري همراه است كه به آزاد شدن هورمون دوپامين كمك ميكند. در نتيجه يادگيري راحتتر حاصل ميشود. شما با ايجاد انگيزه در كودك خود ميتوانيد او را براي يادگيري ترغيب كنيد. براي اطلاع بيشتر در زمينه افزايش انگيزه كودكان كليك كنيد. مراحل يادگيري | مرحله دوم: برقراري ارتباط بين هدف و انگيزشزماني كه اهداف خودتان را تعيين ميكنيد و از انگيزه كافي براي رسيدن به هدف برخوردار باشيد، فرايند يادگيري تسهيل ميشود. براي صرفه جويي در زمان، ميتوانيد انگيزه تان را در جهت رسيدن به اهداف هدايت كنيد. نخستين سطح يادگيري مبتني بر حافظه و به خاطر سپردن تئوريها يا معلومات كسب شده است تا در مراحل بعدي بتوانيد آن را به سطح عمل برسانيد. در مراحل اوليه، تكليف برايتان تازگي دارد پس در ابتدا به توجه و تمركز بالايي نياز داريد كه باعث ميشود از پردازش همزمان امور غافل شويد. از سويي پيشرفت در يادگيري در مراحل اوليه سريعتر است. مرحله سوم: داشتن محرك قويهدفي را برگزينيد كه به اندازه كافي برايتان چالش برانگيز باشد. هدفي كه به راحتي به آن برسيد نميتواند براي تداوم يادگيري موثر باشد، چون سريع به مطلوب خود ميرسيد. از طرفي تعيين اهدافي كه خيلي دور از دسترس هستند، ممكن است شما را در مسير رسيدن ناكام كند پس به طور كلي از آن دست ميكشيد. مراحل يادگيري | مرحله چهارم: جستجو براي بهترين راهكارهنگام يادگيري هر موضوعي، با گزينههاي مختلفي روبهرو ميشويد كه بايد از بين آنها بهترين را انتخاب كنيد. وقتي در آن زمينه مهارت كافي را به دست آورديد، دنبال تكنيكها و روشهايي ميرويد كه هرچه سريعتر به جواب يا هدف خود برسيد. يافتن بهترين راه حل، يكي از مراحل يادگيري است كه مانع از اتلاف وقت و انرژي تان ميشود. در اين مرحله، ناهماهنگي در مهارت كمتر ميشود و به تدريج به سمت كارآيي بيشتر حركت ميكنيد. براي مثال اطلاع از روشهاي صحيح درس خواندن يكي از اين راه حلها است. مرحله پنجم: ثبات يافتن و خودكار شدن در يادگيرييادگيري كه با تمرين و تكرار همراه باشد به تدريج شما را به مرحله تثبيت و حرفهاي شدن ميرساند. البته رسيدن به اين مرحله، نياز به صبر و حوصله دارد. در اين مرحله است كه افراد در زمينه شغلي، ورزشي يا تحصيلي با تجربه و حرفهاي ميشوند. پيشرفت در يادگيري، بر اثر تمرين و تكرار، با وارد شدن به مرحله خودكار شدن يادگيري حاصل ميشود. در اين مرحله توانايي و مهارت يادگرفته شده، به تمركز و توجهي كه در مراحل قبلي به آن نياز داشتيد ندارد، پس توانايي پردازش همزمان افزايش پيدا ميكند. سادهترين مثال مهارت خواندن يا نوشتن است. در مراحل اوليه، شما بايد روي محتواي مورد نظر تمركز زيادي صرف ميكرديد ولي اكنون به راحتي و بدون نياز به تمركز اين كار را انجام ميدهيد. در اين سطح، يادگيرنده قابليت تجزيه و تحليل مباحث را پيدا ميكند و ميتواند موضوع را از جنبههاي مختلف بررسي كند. مرحله ششم: حذف رفتارهاي اضافيزماني كه در يادگيري، پيشرفت داشته باشيد، از مهارت كافي برخوردار ميشويد. بسياري از اعمال غير ضروري از بين ميروند. به عنوان مثال يك كودك قبل از اينكه به توانايي شناختي لازم برسد، در ابتدا با صداي بلند با خودش حرف ميزند به تدريج كه پيشرفت ميكند صحبت كردن با خود با صداي بلند به خودگوييهاي ذهني تبديل ميشود. آگاهي والدين از اين مراحل به كودكان با اختلالات يادگيري كمك شاياني ميكند. براي اطلاع بيشتر در زمينه اختلالات يادگيري كليك كنيد. يادگيري و عملكردآنچه كه ياد گرفته ميشود ممكن است بلافاصله مورد استفاده قرار نگيرد. براي مثال بازيكنان فوتبال ممكن است با ديدن فيلم يا توضيحات مربي ورزش در طول تمرينات، نحوه بازي كردن را ياد بگيرند اما تا فرصت انجام بازي در روز مسابقه فرا نرسد، ممكن است يادگيري خود را در رفتار ظاهر نسازند. در واقع، بعضي از آنان ممكن است به علت بيماري يا زخمي شدن براي مدت طولاني از بازي كردن منع شوند. بنابراين، ميگوييم كه فرد عملكردي را از طريق يادگيري بدست آورده است، هرچند كه رفتار او فورا تغيير نكرده باشد. پس لازم است كه زمينه براي انجام آنچه كه فرد آموخته است فراهم گردد و در صورتي كه رفتار به شيوه صحيح آموخته شود از ياد نخواهد رفت. سوالات متداولآگاهي از فرايند يادگيري چه اهميتي دارد؟آگاهي از فرايند يادگيري نه تنها در فهم رفتار بهنجار و انطباقي به ما كمك ميكند بلكه امكان درك بيشتر شرايطي را كه منجر به رفتار ناسازگار و نابهنجار ميشود نيز به ما ميدهد و در نتيجه روشهاي موثر روان درماني را به وجود ميآورند. براي آشنايي بيشتر در زمينه روان درماني كليك كنيد. براي دريافت مشاوره در زمينه مراحل يادگيري مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد. منبع: يادگيري
امتیاز:
بازدید:
|
|
[قالب وبلاگ : سایت آریا] [Weblog Themes By : sitearia.ir] |