مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

مرگ نوزاد بسيار دردناك است و مي‌تواند مشكلات بسياري را براي والدين ايجاد كند. به همين علت والدين بايد از راه‌هاي كنار آمدن با مرگ نوزاد آگاهي داشته باشند. در واقع زماني كه جنين مرده به دنيا بيايد و يا بعد از مدتي مرگ نوزاد اتفاق بيافتد؛ والدين با يك شوك غير منتظره‌اي مواجه مي‌شوند و ممكن است آن‌ها را دچار افسردگي كند. در چنين شرايطي روابط زناشويي نيز تحت تاثير قرار مي‌گيرد و بازگشت به شرايط عادي را سخت مي‌كند. زوجين بايد يك ديگر را درك كنند و بدانند شرايط براي هردو سخت است. همچنين لازم است والدين با استفاده از راهكارهايي كه در ادامه بيان مي‌شود به سلامت رواني و جسمي خود اهميت داده و براي بازگشت به مسير درست زندگي تلاش كنند.

منبع: مرگ نوزاد

 

احساسات والدين براي مرگ نوزاد

 

والديني كه نوزاد خود را از دست داده‌اند، احساسات شديد غم و اندوه، احساس نااميدي و پوچي، خشم و احساس گناه نسبت به از دست دادن كودك را تا مدت‌هاي طولاني نشان مي‌دهند. اين احساسات براي والدين كاملا طبيعي است مگر اينكه طولاني‌تر از حد معمول شود و يا به حدي شديد باشد كه براي مثال خطر آسيب به خود پيدا كند. نكته مهم اين است كه گذراندن سوگ براي افراد مختلف به شيوه‌هاي مختلف رخ مي‌دهد و مدت زمان لازم براي كنار آمدن با آن براي هركس متفاوت است.

توجه داشته باشيد كه مرگ نوزاد مي‌تواند به علت عدم مراقبت‌هاي لازم و رعايت نكردن نكات بهداشتي كه براي سلامت نوزاد و جنين لازم است صورت بگيرد و والدين را با آسيب‌هاي زيادي روبه‌رو كند. از همين رو بايد با شيوه‌هاي صحيح مراقبت از نوزاد خود آگاه باشيد تا با اتفاقي ناخوشايند مواجه نشويد.

براي آگاهي بيشتر در زمينه مراقبت از نوزاد يك ماهه كليك كنيد.

كنار آمدن با مرگ نوزاد | مراحل سوگ مرگ نوزاد

فرايند سوگ براي همه افراد داراي پنج مرحله اصلي است. با اين حال امكان دارد تمامي افراد اين مراحل را تجربه نكنند. اين پنج مرحله موارد زير را دربر مي‌گيرد.

انكار

در ابتدا فرد به طور ناخودآگاه نمي‌خواهد از دست دادن فرد را باور كند و نمي‌تواند بپذيرد كه براي هميشه شخص را از دست داده است. در اين مرحله اجتناب از موضوع، شوكه شدن، حالت‌هاي بي حسي، حالت چهره بدون عاطفه و پوچي از جمله حالت‌هاي طبيعي هستند.

عصبانيت

 

پس از گذشتن از مرحله انكار، وقتي فرد باور مي‌كند اتفاقي كه افتاده اجتناب ناپذير است، واكنش‌هاي خشم و عصبانيت زيادي نشان مي‌دهد. خيلي اوقات فرد شاكي است كه چرا اين اتفاق براي او افتاده است و كنار آمدن با مرگ نوزاد خود را باور ندارد و غالبا براي اين اتفاق دنبال مقصر براي سرزنش كردن است. در اين مرحله فرد معمولا كمك ديگران را پس مي‌زند و حمايت‌ها را نمي‌پذيرد.

چانه زني

در اين مرحله فرد به پذيرش كامل نرسيده است و مدام درباره علت‌هاي آن صحبت مي‌كند. همچنين سعي مي‌كند راه‌هاي مختلفي را كه مي‌توانسته از اين اتفاق جلوگيري كند بررسي نمايد. فرد در اين مرحله به ميزان زيادي اتفاق را كنكاش مي‌كند و حاضر است هركاري كند تا عزيز از دست داده را بازگرداند.

افسردگي

در اين مرحله فرد غم و اندوه زيادي را تجربه مي‌كند. اين غم مي‌تواند در حدي شديد شود كه براي فرد قابل تحمل نباشد و احساس افسردگي كند به طوري كه هرگز از اين احساس خلاص نمي‌شود. فرد دچار سوگ معمولا احساس نااميدي شديد مي‌كند و انرژي و انگيزه‌اي براي فعاليت‌هاي روزانه و مورد علاقه‌اش ندارد. 

براي آگاهي بيشتر در زمينه افسردگي كليك كنيد.

پذيرش

آخرين مرحله سوگ و كنار آمدن با مرگ نوزاد رسيدن به پذيرش به معناي قبول واقعيت و سازگاري با شرايط است. شخص در نهايت مي‌پذيرد اتفاقي كه افتاده را بايد پذيرفت و دير يا زود به زندگي عادي خود ادامه دهد. پذيرش به معناي احساس شادي يا خوشحالي نيست، فقط فرد ياد مي‌گيرد با موقعيت به تدريج كنار بيايد و به زندگي و فعاليت‌هاي معمول خود برگردد. متاسفانه مرحله پذيرش در همه اتفاق نمي‌افتد و بسياري از افراد تا سال‌ها نمي‌توانند با اتفاق افتاده كنار بيايند. 

راه هايي براي كنار آمدن با مرگ نوزاد

تجربه از دست دادن نوزاد تا حدي رنج آور است كه كنار آمدن با آن به آساني اتفاق نمي‌افتد و درك آن براي هر كسي امكان پذير نيست. اما راهكارهايي وجود دارد كه در اين دوره مي‌توان به پذيرش زودتر كمك كرد.

خداحافظي با نوزاد

مي‌توانيد مدتي را در كنار نوزاد بگذرانيد. او را در آغوش بگيريد و به نوعي خداحافظي با او داشته باشيد. همچنين مي‌توانيد زمان‌هايي را در محل دفن كودك بگذرانيد. اين كار باعث مي‌شود به نوزاد احساس نزديكي كنيد و تحمل جدايي را راحت‌تر كند.

حمايت اطرافيان از راهكارهاي كنار آمدن با مرگ نوزاد

 

سعي كنيد در اين دوران در كنار دوستان و اطرافيان باشيد و با آن‌ها وقت زيادي بگذرانيد. در مورد احساسي كه تجربه مي‌كنيد با آن‌ها صحبت كنيد. صحبت كردن با نزديكان مي‌تواند براي كنار آمدن با احساسات تجربه شده موثر باشد.

زنده نگه داشتن خاطرات

نگه داشتن برخي خاطرات و نشانه‌هاي كودكتان مثل عكس، عروسك يا پتوي مورد علاقه مي‌تواند تا حدي حس ارتباط با كودك را ايجاد كند و رنج‌هاي فرد را تسكين دهد. گاهي مي‌توانيد عكس‌هاي او را نگاه كنيد يا خاطراتي از او را يادآوري كنيد. اجازه دهيد هيجان‌هاي مربوط به آن خود را نشان دهد و حس شود.

فعاليت هاي مفيد اجتماعي از راه هاي كنار آمدن با مرگ نوزاد

داشتن فعاليت‌هاي مفيد در اجتماع هم مي‌تواند برايتان مشغوليت ايجاد كند و هم احساس ارزشمندي دهد كه به كمك آن انگيزه و اميد خود را حفظ كنيد. مي‌توانيد در مراكزي فعال شويد و به گروهي كمك كنيد. همچنين مي‌توانيد برخي از وسايل كودك را به نيازمندان اهدا كنيد. سعي كنيد به تدريج در فعاليت‌هايي كه در آن مهارت داريد شركت نماييد. گروه درماني يكي از درمان‌هايي است كه با هدف افزايش حمايت افراد تشكيل مي‌شود.

براي آگاهي بيشتر در زمينه گروه درماني كليك كنيد.

براي كنار آمدن با مرگ نوزاد ايمان خود را از دست ندهيد

معمولا والديني كه ايمان محكمي دارند راحت‌تر مي‌توانند غم از دست دادن نوزاد خود را تحمل كنند چرا كه مرگ نوزاد خود را ناشي از حكمت خداوند و خواسته او مي‌دانند.

نكات پاياني

بسياري از والدين با عدم آگاهي باعث مرگ نوزاد خود مي‌شوند. در حقيقت والديني كه از تجربه كافي برخوردار نيستند، اولين زايمان آن‌ها است و يا منابع تاييد نشده مطالعه مي‌كنند، با دست خود نوزادشان را با مشكل مواجه مي‌كنند. از همين رو مشاوره كودك مي‌تواند به والدين كمك كند تا با اطلاعات و منابعي كه دريافت مي‌كنند سلامت فرزندشان را تامين نمايند. همچنين والديني كه پس از مرگ نوزاد خود با مشكلات زناشويي مواجه مي‌شوند مي‌توانند از زوج درماني و مشاوره خانواده بهره ببرند.

براي آگاهي بيشتر در زمينه مشاوره كودك كليك كنيد.

سوالات متداول

تفاوت واكنش پدر و مادر در كنار آمدن با مرگ نوزاد چگونه است؟

اينكه شايد فكر كنيم ممكن است پدر و مادر واكنش متفاوتي داشته باشند و يكي از والدين بيشتر ناراحت باشد اشتباه است. در واقع هر دو به يك اندازه ناراحت و اندوهگين هستند ولي مردان بيشتر غم خود را درون ريزي مي‌كنند و زنان با واكنش‌هاي بيروني ناراحتي خود را بيشتر نشان مي‌دهند در صورتي كه هردو به يك اندازه ناراحت هستند. همچنين بايد زوجين يك ديگر را درك كنند و بدانند شرايط براي هردو سخت است. با اين حال اگر روابط ميان‌تان با مشكل مواجه گرديد مي‌توانيد از مشاوره خانواده كمك بگيريد. 

براي آشنايي بيشتر در زمينه مشاوره خانواده كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه مرگ نوزاد مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: مرگ نوزاد

امتیاز:
بازدید:
برچسب: مرگ نوزاد،
موضوع:
[ ۴ مرداد ۱۳۹۹ ] [ ۰۴:۲۰:۳۳ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی