مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

خودارضايي يكي از روش‌هاي تحريك جنسي است كه نيازي به شريك جنسي ندارد و افراد با تحريك كردن اندام‌هاي جنسي خود، مي‌توانند لذت جنسي و ارضا را تجربه كنند. ممكن است اين تجربه موجب ارضا كامل شود، اما لزوما اينگونه نيست. اين پديده علاوه بر انسان در ساير پستانداران نيز ديده مي‌شود. خودارضايي يك عمل بسيار شايع است؛ چه در افرادي كه متاهل هستند و چه در افراد مجرد اين عمل انجام مي‌شود. اما در بسياري از مواقع با مشكلات زيادي همراه مي‌گردد. مثلا علاوه بر مشكلات روحي و جسمي دچار فشار رواني و احساس گناه بسيار زيادي مي‌شود اما توان مقاومت در برابر آن را ندارد. با آگاهي كامل از خودارضايي و روش‌هاي درمان آن مي‌توانيد با كمكروانشناس به آن غلبه كنيد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مشاوره جنسي كليك كنيد.
منبع: خودارضايي

 

خودارضايي خوب است يا بد؟

كودك انسان از سه سالگي خود را پيدا كرده و لمس كردن خود را آغاز مي‌كند. به مرور زمان با خودارضايي آشنا مي‌شود. خودارضايي در دوره كودكي به دليل حس كنجكاوي يك امر طبيعي است اما اگر به افراط كشيده شود (تعداد و مقدار آن زياد شود) مانند هر مسئله ديگري بعد از مدتي فرد را با مشكلات و درگيري‌هاي زيادي در زندگي شخصي، روابط زناشويي و... مواجه خواهد كرد. در اين شرايط احتمال ابتلا به كژكاري‌هاي جنسي نيز بيشتر مي‌شود. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه كژكاري هاي جنسي كليك كنيد. 

نحوه انجام خودارضايي

خودارضايي معمولا با دست‌ها و يا وسايل ديگر انجام مي‌شود. افراد مذكر بيشتر از طريق ديدن هرزه نگاري‌ها و ***گرافي به اين فعاليت مي‌پردازند. در زنان اين عمل مي‌تواند علاوه بر دست‌ها با ابزار مختلف يا فشار آب نيز انجام شود.

چه زماني خودارضايي مشكل ساز است؟

همانطور كه گفته شد در ميان انسان‌ها و حيوانات اين عمل رايج است، همچنين خودارضايي در كودكان نيز ديده مي‌شود. براي اطلاع از خودارضايي كودكان كليك كنيد. 

با اين حال تكرار اين عمل مي‌تواند مشكلاتي را براي فرد ايجاد نمايد كه از جمله ي آن‌ها مي‌توان به موارد زير اشاره داشت:
1. عدم توانايي فرد در كنترل خودارضايي (استمناء)
2. ايجاد مشغله فكري زياد
3. باعث كاهش و اختلال در عملكرد جنسي فرد شود مانند زود انزالي، دير انزالي، بي ميلي جنسي و... (براي آگاهي بيشتر از بي ميلي جنسي كليك كنيد.) 

خودارضايي در مردان

خود ارضايي مردان معمولا در سنين ۱۲ تا ۱۵ سالگي اتفاق مي‌افتد. در پسران جوان معمولا به هنگام دوره بلوغ و با كشف ارتباطات جنسي شروع مي‌شود. در گذشته مرز بين فهم و عدم فهم از رابطه جنسي براي پسران با تجربه ارتباط جنسي اتفاق مي‌افتاد. اما امروزه با گسترش اينترنت و هرزه نگاري‌ها، مردان بدون تجربه رابطه جنسي فهم كاملي از روابط خواهند داشت. معمولا پسران بيشتر از دختران به خودارضايي پرداخته و ساعات بيشتري را براي انجام اين عمل صرف مي‌كنند.

براي پسرها علاوه بر اضطراب و فشارهاي رواني كشف مدل‌هاي روابط جنسي نيز مي‌تواند دليلي براي خودارضايي باشد. آن‌ها براي شناخت بهتر روابط جنسي نيز به دنبال كسب اطلاعات به طرق مختلف بوده و باعث انجام اين عمل در آن‌ها مي‌شود. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه خود ارضايي مردان كليك كنيد. 

خودارضايي در دختران

 

خود ارضايي زنان كمي تفاوت دارد. آن‌ها ممكن است در سنين بسيار پايين متوجه شوند كه مي‌توانند با تحريك كردن كليتوريس به لذت برسند؛ اما اين لذت برايشان گنگ است. دختران در سنين پايين با روش‌هاي مختلفي مثل استفاده از فشار آب و يا فشار آوردن به كليتوريس و ديگر قسمت‌هاي آلت زنانه توسط اجسام مختلف، به اين لذت دست مي‌يابند.

كمتر گزارش شده كه آن ها به دنبال هرزه نگاري (به اندازه مردان) باشند. خودارضايي براي دختران بيشتر راهي براي تجربه كردن عواطف است. آن‌ها در سنين جواني عشق و ميل جنسي را به صورت يك موضوع كلي و درهم ديده و بيشتر با پروراندن اين عواطف و تخيلات سعي در ارضاي جسمي و بيشتر رواني دارند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه خود ارضايي زنان كليك كنيد. 

نگرش ها به خودارضايي

در بسياري از فرهنگ‌ها و مذاهب اين عمل ممنوع بوده و از انجام آن جلوگيري مي‌كنند. در اسلام نيز اين عمل نهي و جز گناهان كبيره شمرده مي‌شود. اين مسأله به دليل مربوط بودن به فعاليت‌هاي جنسي در بيشتر فرهنگ‌ها تابو حساب شده و افراد ترجيح مي‌دهند كه راجع به آن صحبتي نكنند.

دلايل انجام خودارضايي

1. در دسترس نبودن شريك جنسي

2. رضايت زناشويي

3. رفتارهاي وسواسي و جبري

4. استرس و بيماري‌هاي جسمي

5. اختلالات جنسي (براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه اختلالات جنسي كليك كنيد.)

خودارضايي مي‌تواند دلايل متفاوتي داشته باشد. مهم ترين دليل خودارضايي در دسترس نبودن شريك جنسي است. اين عمل بيشتر در افراد جوان ديده مي‌شود كه روابط جنسي كم و محدودي دارند. همچنين مردان و زناني كه داراي روابط جنسي منظم هستند نيز گاها به انجام اين عمل دست مي‌زنند. عدم رضايت روابط جنسي يكي از دلايل انجام اين عمل است. افرادي كه نمي‌توانند در روابط جنسي خود احساس ارضا و يا لذت كافي ببرند به اين عمل روي مي‌آورند. 

طيفي از بيماري‌هاي رواني به نام وسواس وجود دارد كه در آن فرد رفتاري شبيه به وسواس داشته و نمي‌تواند در مقابل انجام آن مقاومت كند. معمولا افرادي كه به شكل وسواسي به اين عمل مي‌پردازند لذت زيادي از انجام آن نمي‌برند و توان متوقف كردن آن را نيز ندارند. به گونه اي ممكن است آن‌ها دچار وسواس فكري شده باشند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه وسواس فكري كليك كنيد. 

همچنين افراد در شرايط پر استرس شغلي و تحصيلي نيز گزارش‌هايي مبني بر انجام بيشتر اين اعمال براي كنترل استرس را مي‌دهند. استرس به صورت كلي عاملي مهم در انجام خودارضايي است و افرادي كه طي اين شرايط خودارضايي مي‌كنند، معمولا پس از انجام آن، استرس كمتري را گزارش مي‌دهند. همچنين در زمان ابتلا به بيماري‌ها ديده شوده كه افراد ميل بيشتري به خودارضايي دارند. اين ميل شبيه به يك واكنش تكاملي است زيرا خودارضايي باعث افزايش اثر سيستم ايمني بدن شده و گلبول‌هاي سفيد خوني را افزايش مي‌دهد.

عوارض جسماني خود ارضايي چيست؟

بر خلاف باور عموم و طبق تحقيقات علمي، خود ارضايي به خودي خود عوارض جسماني حاد و قابل مشاهده اي ندارد؛ اما به مرور زمان خود ارضايي‌هاي نامناسب و تعدد دفعات، مي‌تواند مشكلات عضلاني ايجاد كند. ارگاسم يا ارضاي كامل، انرژي زيادي از بدن طلب مي‌كند، پس بدن از مواد غذايي ذخيره شده در عضلات براي تامين اين انرژي از دست رفته استفاده مي‌كند. منظور از عضلات، تمام عضلات بدن حتي چشم، قلب و مغز مي‌باشد. خود ارضايي ممكن است باعث اختلال موقتي در كارايي اين اندام‌ها بشود و اگر انرژي بدن به ميزان كافي تامين نشود، احتمالا عوارض جدي‌تري وجود خواهد داشت كه عموما اين عوارض با كم شدن آب بدن و انرژي بدن مرتبط است.

خود ارضايي در زنان ممكن است لرزش دست، اختلال در قاعدگي و خستگي مفرط نيز ايجاد كند.

سردرد، خستگي و بي حالي، انزوا، درد در شانه، دست، كمر و پاها، كاهش اشتها و لاغري، مشكل در خواب، از دست دادن تمركز و حواس پرتي، آسيب ديدن آلت تناسلي و پرخاشگري برخي از عوارض كلي ناشي از خود ارضايي هستند.

عوارض روحي و رواني خود ارضايي چگونه است؟

بسياري از افراد، شديدترين احساسي كه نسبت به خودارضايي پيدا مي‌كنند احساس گناه است. باورهاي اخلاقي، مذهبي يا فرهنگي باعث ايجاد احساس گناه مي‌شوند. بايد بدانيد كه خود ارضايي قابل درمان بوده و از طريق صحبت با سكس تراپيست و اراده شخصي قابل رفع است.

برخي از مشكلات روحي كه در اثر خود ارضايي در زنان و مردان اتفاق مي‌افتد عبارتند از:

_افسردگي به دليل احساس تنهايي در ارضا شدن

_اضطراب و استرس به دليل نگراني از عواقب و پيامدهاي ادامه خود ارضايي و نگراني از مطلع شدن ديگران و از دست دادن آبرو

_كاهش اعتماد به نفس و گاهي تحقير آميز بودن خود ارضايي براي خود فرد 

_اعتياد به خود ارضايي 

خطرات جانبي خودارضايي

خودارضايي با استفاده از وسايل و اشيا خارجي با خطرات و عوارض زيادي همراه است. مثلا ممكن است شي خارجي به پرده بكارت دختران آسيب بزند يا با فرو رفتن عميق‌تر باعث پارگي و آسيب روده، مقعد و مثانه شود. بسيار ديده شده كه اشيا خارجي مورد استفاده در خودارضايي وارد بدن زنان و مردان شده و نياز به جراحي پيدا كرده‌اند. همچنين ممكن است وسايل و ابزارهاي جنسي آلوده باشند و باعث ابتلا به بيماري‌هاي مقاربتي شوند. 

زودانزالي يا ديرانزالي به دليل خود ارضايي

يكي از عوارض تاييد شده خود ارضايي، تاثير روي مدت زمان شروع رابطه تا ارضاء است. در مردان به دليل اينكه معمولا در يك حالت خود ارضايي انجام مي‌شود، به مرور زمان تبديل به يك كار روتين و يك عادت مي‌گردد پس ارضا به سرعت و در آن حالت خاص انجام خواهد شد. اين مردان پس از ازدواج، به دليل عادت سيستم عصبي به زود ارضا شدن، با كوچكترين تحريكي كه شبيه خود ارضايي باشد ارضا خواهند شد.

در زنان به دليل تنوع راه‌هاي خود ارضايي و نواحي تحريك پذير، اين مسئله متفاوت است. استفاده از وسايل مختلف براي خود ارضايي، علاوه بر شناخت زن درباره بدنش و حالتي كه بيشترين لذت را به او مي‌دهد، توقع او را براي تحريك به بهترين شكل بالا برده و در رابطه جنسي به دليل نا آگاهي مرد، دچار دير ارضايي مي‌شوند.

براي درمان زود انزالي يا دير انزالي، تمرينات شناختي و رفتاري بسياري وجود دارد كه طي يك پروسه توسط روانشناس و روان درمانگر جنسي قابل بررسي و درمان است. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه درمان زود انزالي كليك كنيد. 

رابطه خود ارضايي با ميل جنسي و سرد مزاجي

اصلي ترين علت خود ارضايي در دوران قبل از ازدواج، راحت ترين راه رسيدن به لذت و ارضاي غريزه جنسي است و اصلي ترين علل خود ارضايي پس از ازدواج، نارضايتي از رابطه جنسي، نرسيدن به ارگاسم در هنگام نزديكي و عدم مهارت زوجين در ارضاء همديگر بخصوص در خانم‌ها مي‌باشد. تمام اين دلايل باعث مي‌شود كه زوجين پس از ازدواج به خودارضايي روي بياورند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه علت خود ارضايي كليك كنيد. 

خود ارضايي در زنان به طور كلي، حساسيت واژن را كم كرده و ممكن است ديگر از طريق رابطه عادي ارگاسم را تجربه نكنند؛ به مرور زمان ميل جنسي آن‎ها در زندگي زناشويي به شدت كم مي‌شود. زناني كه خود ارضايي مي‌كنند به دليل آشنا شدن با بدن و نحوه ارضاء شدن خود، انتظاراتشان از رابطه جنسي مشخص است ولي ممكن است مرد، از اين دانش زن هيچ آگاهي نداشته باشد و نتواند به رابطه جنسي سالمي دست پيدا كنند. اين مشكل به مرور زمان مي‌تواند باعث سرد شدن و حتي جدايي شود.

مردان متأهلي كه خود ارضايي مي‌كنند، ممكن است به دليل مشغله‌هاي فكري و خستگي جسمي، نتوانند رابطه جنسي سالمي با همسر خود داشته باشند و براي ارضاي نيازهاي جنسي به سراغ راه سريع تر و شايد آسان تري مثل خودارضايي بروند. به مرور زمان ميل جنسي در مرد و همسرش دچار اختلال مي‌شود.

خود ارضايي و ناباروري

غده هيپوفيز وسيله تنظيم هورمون‌هاي جنسي است. خودارضايي به ميزان زياد باعث نقص در غده هيپوفيز و ترشح مناسب هورمون‌هاي جنسي مي‌شود. به طور كلي خود ارضايي مي‌تواند باعث ضعيف شدن اسپرم‌ها يا تغيير شكل ظاهري آن‌ها شود، اما هنوز تحقيقات اثبات شده اي در زمينه تاثير خود ارضايي بر ناباروري مردان وجود ندارد.

در زنان خود ارضايي زياد و ناشيانه مي‌تواند باعث آسيب ديدن آلت تناسلي زنانه شود و متعاقبا مشكلاتي را به وجود بياورد. اما هنوز هيچ تحقيقي خود ارضايي را دليلي بر ناباروري ندانسته است.

آيا خودارضايي باعث افسردگي مي شود؟

پاسخ به اين سوال اساسا مشكل است. مهنوز مشخص نيست كه خودارضايي موجب افسردگي مي‌شود يا افراد افسرده بيشتر رو به خودارضايي مي‌آورند. اما مشخص اين است كه خودارضايي به دليل خودكارآمدي پايين اتفاق مي‌افتد و فرد احساس مي‌كند امكان پيدا كردن شريك جنسي مناسب براي خود را ندارد. توصيه مي‌شود كه براي اطلاعات بيشتر، مقاله علائم افسردگي را مطالعه نماييد. 

ترك خودارضايي

آموزش ترك خود ارضايي به صورت ناگهاني رخ نمي‌دهد و نيازمند طي يك روند مشخص است. احتمال دارد كه ماه‌ها، يا سال‌ها براي جايگزيني يك رفتار طول بكشد، اما بايد دانست اين موضوع غير ممكن نبوده و با تمرين قابل تحقق است. براي تغيير رفتار خودارضايي گام‌ها و استراتژي‌هايي را بايد در پيش گرفت، كه مي‌توان از آن‌ها موارد زير را نام برد:

_ مشاوره با يك متخصص يا روان درماني

_ با احساسات خود صادق باشيد .

_ براي تحقق هدفتان به خود فرصت دهيد.

_ خود را سرگرم و مشغول كاري كنيد.

_ به سلامت و فعاليت جسماني‌تان توجه كنيد.

_ با كمك متخصص زمان‌هايي كه به خودارضايي مي‌پردازيد را بررسي كنيد.

_ زمان‌هاي تنهايي خود را محدود كنيد.

_ به سمت محتواهاي هجو و هرزه نگاري نرويد.

_ براي خواب تنها با لباس زير نخوابيد و در صورت امكان لباس‌هايي بپوشيد كه اندام‌هاي شما را بپوشاند.

_خوردن غذاهاي محرك و انرژي‌زا را كاهش دهيد.

_زماني به رخت‌خواب برويد كه كاملا خسته و خواب آلود باشيد. 

_ورزش كنيد و انجام آن را در برنامه روزانه خود قرار دهيد.

براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه ترك خود ارضايي كليك كنيد. 

 

براي دريافت مشاوره در زمينه درمان خودارضايي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: خودارضايي

امتیاز:
بازدید:
برچسب: خودارضايي،
موضوع:
[ ۵ مرداد ۱۳۹۹ ] [ ۱۱:۵۴:۰۹ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی