مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

در تمام جوامع، نقش مادر در تربيت فرزندان بسيار حساس و مهم در نظر گرفته مي‌شود. در واقع اين مادران هستند كه در طول روز زمان بيشتري را با فرزند خود سپري كرده و با ياددهي اصول كلي و آموزش به كودكان، زمينه ساز شكل گيري شخصيت در فرزندشان مي‌شوند. با اين حال مادر لازم است كه با همسر خود در تمام زمينه‌ها مشورت كند و تصميمات عاقلانه‌اي درباره فرزندشان بگيرند كه اين موضوع تاثيرات مفيد خود را بر كودكان خواهد گذاشت. در اين راه لازم است كه مادران به اهميت و نقشي كه در تربيت كودك دارند پي برده و تمام تلاش خود را در اين راستا انجام دهند. همچنين بهره بردن از مشاوره كودك مي‌تواند در تربيت صحيح فرزندان بسيار موثر باشد. در اين مطلب به طور كامل درباره نقش مادر در تربيت و وظايف اساسي او در اين مسير صحبت كرده‌ايم پس با ما همراه باشيد.

منبع: تربيت فرزندان

 

نقش مادر در تربيت فرزندان | تربيت كننده اصلي

همانطور كه گفته شد، با مادر شدن نقش تربيت كننده اصلي نيز به زن داده مي‌شود. در يك شرايط مطلوب مادر نقش مربي و آموزش دهنده اصلي را ايفا مي‌كند و پدر به عنوان همراه، به كمك مادر آمده و سعي مي‌كند روشي كه باهم توافق كرده‌اند را انجام دهد. مادر از تمام زير و بم فرزندش خبر دارد و اگر پدر در مسائل مهم تربيتي مثل ارزش‌هاي اخلاقي، رفتاري، تحصيلي، تنها نظر خود را اعمال كند معمولا نتيجه مثبتي حاصل نمي‌شود. بهتر است پدران در زمينه‌هاي ورزشي، فكري و تجربه‌هاي خارج از منزل با كودك همراه شوند تا مادر بتواند راحت‌تر آموزش‌هاي لازم را به كودك بدهد.

بر اساس تحقيقات، حضور پدر در آموزش‌هاي شخصي مثل مراقبت‌هاي روزانه و بهداشتي مثل نظم، توالت، مسواك و تغذيه، باعث اختلاف نظر بين والدين شده و ممكن است منجر به جر و بحث‌هايي شود كه كودك در آن خود را مقصر دانسته و روي او تاثير منفي مي‌گذارد.

بسيار مهم است كه والدين، بخصوص مادر، پيش از تصميم براي بارداري، مشاوره‌هاي قبل از بارداري و تربيت فرزند را دريافت كرده باشند و نقش پدر در تربيت فرزندان و ديگر بخش‌هاي تربيتي مشخص شده باشد.

براي آگاهي بيشتر در زمينه نقش پدر در تربيت فرزندان كليك كنيد.

چهار نقش مادر در تربيت فرزندان

جايگاه مادران در ساختار يك جامعه بسيار حياتي است، به اين حد كه ميزان پيشرفت يا شكست يك جامعه را مي‌توان ناشي از تربيت صحيح يا غلط مادران و به طور كلي والدين دانست. مادر شدن 4 نقش اساسي را براي او ايجاد مي‌كند كه در ادامه شرح داده‌ايم. با اين حال پيشنهاد مي‌كنيم براي درك بيشتر نقش مادر، ابتدا مقاله مادر شدن شروع دوباره زندگي را مطالعه نماييد.

1 – مادر، قلب خانه

از ديرباز شوهر را به عنوان مغز و زن را قلب ازدواج مي‌دانند. ارتباط قلب و مغز دائمي است و هيچكدام بدون ديگري كارآيي مفيدي ندارند، اما مادر شريان اصلي حيات يك خانواده است و سيگنال‌هاي حياتي را پيوسته به شوهر ارسال كرده و مرد آن را به سراسر خانواده ارسال مي‌كند. با اين حال لازم است كه پدر و مادر در تمام زمينه‌ها با هم مشورت كنند و تصميمات عاقلانه‌اي بگيرند كه اين موضوع تاثيرات مفيد خود را بر فرزندان خواهد گذاشت. در اين راستا لازم است كه پدر و مادر آموزش‌هاي لازم را نيز فرا بگيرند تا بدانند كه چه چيزي را بايد براي فرزندان خود بخواهند.

براي اطلاع بيشتر در زمينه آموزش پدر و مادر كليك كنيد.

2 – مادر، چراغ يادگيري است

يكي از نقش هاي مادر در تربيت فرزندان آموزش اصول و مهارت‌هاي مختلف است. مادر با شناخت كافي از فرزند، مي‌داند كه چه ويژگي‌هاي شخصيتي، مطالعات علمي و مهارت‌هاي عملي را در فرزندش رشد دهد. او مي‌تواند اين مسائل را به همسرش گوشزد كرده و بهترين راه را براي پيشرفت فرزند انتخاب كنند. توجه داشته باشيد كه انتخاب بهترين سبك فرزندپروري مي‌تواند به تحقق اين امر كمك شاياني كند.

براي اطلاع بيشتر در زمينه سبك هاي فرزندپروري كليك كنيد.

3 – مادر يادگيرنده و معلم است

مادران همزمان با اينكه معلم فرزندشان هستند، كساني هستند كه بايد مثل دانش آموزي مشتاق كنار دختر و پسرشان باشند و حتي از ايده‌ها و نظرات آن‌ها استفاده كرده و ياد بگيرند. اين مسئله كودكان را تشويق مي‌كند كه خود و استعدادهايشان را پرورش داده و بتوانند فرد مفيدي باشند. همچنين مادر بايد فرزند بزرگتر را براي آموزش دادن به فرزند كوچكتر تشويق كرده و مهارت‌هاي معلمي را در فرزند بزرگتر ايجاد كند. تمام اين تاثيرات مثبت از شما يك مادر خوب و نمونه مي‌سازد كه به بهترين شكل به رشد و ارتقاي فرزند خود اهميت مي‌دهد.

براي آشنايي بيشتر در زمينه مادر خوب و نمونه كليك كنيد.

4 – مادر، هماهنگ كننده مسئوليت ها

سوال اصلي مادران اين است كه چگونه مي‌توانم هم فرزندم را آموزش دهم و هم كارهاي خودم را انجام دهم؟ يا به عنوان يك مادر شاغل چگونه به بهترين شكل نقش مادري خود را ايفا كرده تا كودك دچار كم و كاستي نشود؟ توجه كنيد كه بهترين راه، اين است كه با خلاقيت، كاري كنيد كه كودك از آموزش‌هايي كه به او مي‌دهيد لذت ببرد و در حين تفريح، ياد هم بگيرد، نه اينكه آموزش‌ها شبيه يك كلاس درس خشك و سرشار از نصيحت و انتقاد باشد. همچنين به كيفيت رابطه‌تان هنگامي كه هستيد بيشتر توجه داشته باشيد و برنامه ريزي صحيحي براي كار و فرزند خود داشته باشيد. مادر عاقل و هوشيار مي‌داند كه زندگي فصل‌هاي مختلفي دارد و با سرمايه گذاري روي فرزند و تربيت درست او، در آينده از مزاياي داشتن يك فرزند با شخصيت، مهربان، سالم و متعهد بهره مند مي‌شود. 

براي آگاهي بيشتر در زمينه مادران شاغل كليك كنيد.

نقش مادر در تربيت فرزندان | تقسيم وظايف براي تربيت كودك

تربيت كودك شايد مهم‌ترين و سخت‌ترين كاري باشد كه كسي در زندگي انجام مي‌دهد. والدين هردو به يك اندازه در تربيت كودك نقش دارند، برخي از ويژگي‌ها و رفتارها از مادر و برخي از پدر به كودك منتقل مي‌شود. مهمترين نكته در مسئله تربيت كودك، هماهنگي والدين و مشورت آنها با هم براي تربيت يكسان است.

به اين معنا كه والدين نبايد در مورد هيچ مسئله تربيتي با هم تفاوت نظر داشته باشند، زيرا كودك دچار تربيت دوگانه شده و نمي‌تواند درست و غلط را تشخيص دهد. اين مورد خصوصا در مسئله انضباط، قانونمداري و پذيرش حد و مرزها نمود پيدا مي‌كند و تفاوت ديدگاه والدين در اين مسائل، باعث گرايش يكسويه كودك به سمت يكي از والدين و به تبع آن مشكلات تعارضي پيدا مي‌كند. لجبازي در زندگي زناشويي باعث مختل شدن تربيت فرزندان مي‌شود.

 

چرا كودك پدر را بيشتر دوست دارد؟

مادر به دليل ارتباط بيشتر با فرزند و نزديكي عاطفي با او، همچنين احساس مسئوليت و دلسوزي بيشتر مادر براي فرزند، معمولا وظيفه اصلي تربيت فرزند را بر عهده دارد. مردان به دليل حضور كمتر در منزل معمولا ارتباط دوستانه تري با فرزندان دارند، فرزندان نيز احتمالا بودن با آن‌ها را ترجيح مي‌دهند. اين مسئله به اين خاطر است كه مادران، به عنوان تربيت كننده كودك، معمولا امر و نهي بيشتري به كودك مي‌كنند و بيشتر كودك را دعوا يا نصيحت مي‌كنند، همين مسئله باعث مي‌شود كه كودكان بيشتر به پدر نزديك شوند. با يك مشاوره كودك در ارتباط باشيد تا بتوانيد بهترين روش‌هاي تربيت فرزندان اتخاذ كنيد.

ما نيز در مركز مشاوره حامي هنر زندگي شرايطي را براي شما فراهم آورده‌ايم تا بتوانيد به صورت تلفني و حضوري مسائل خود را با ما در ميان بگذاريد. در اين مركز، مشاوران برجسته و با سابقه چندين ساله در زمينه كودك و خانواده به شما كمك مي‌كنند تا در راستاي تربيت فرزندان خود به بهترين شكل گام برداريد. همچنين در صورتي كه تنشي ميان شما و فرزندتان شكل گرفت راهكارهايي در جهت كاهش آن در پيش بگيريد. علاوه بر اين مي‌توانيد به صورت همزمان در زمينه هاي مختلف روانشناسي اعم از خانواده، ازدواج، اعتياد، جنسي، مشاوره شغلي، تحصيلي و ... خدمات دريافت نماييد.

براي آگاهي بيشتر در زمينه مشاوره كودك كليك كنيد.

سوالات متداول

آيا نوع رفتار مادر و نقش آن در تربيت فرزند دختر با پسر متفاوت است؟

تفاوتي ندارد كه شما فرزند دختر داشته باشيد يا پسر. اصول كلي تربيت در دختر و پسر به يك شيوه است اما ممكن است به لحاظ تفاوت‌هايي كه در ميان دو جنس وجود دارد؛ در برخي از مواقع مادر مجبور باشد تا به گونه‌اي متفاوت عمل كند. به طور مثال دختران از روحيه حساس‌تري برخوردار بوده و ممكن است نوع رفتار شما بر او بيشتر اثر منفي بگذارد و يا آن كه در پسران معمولا مادر نقش مهم‌تري در شكل دهي خودباوري و اعتماد به نفس بازي مي‌كند كه لازم است نقش شما در اين مسئله پررنگ تر باشد. با اين حال براي آنكه بدانيد چگونه بايد با فرزندان دختر و پسر خود برخورد كنيد به شما پيشنهاد مي‌كنيم تا مقاله رابطه مادر و دختر و رفتار مادر با پسر را مطالعه نماييد.

براي دريافت مشاوره در زمينه بهبود نقش مادر در تربيت فرزندان مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: تربيت فرزندان

امتیاز:
بازدید:
برچسب: تربيت فرزندان،
موضوع:
[ ۶ مرداد ۱۳۹۹ ] [ ۰۱:۱۸:۵۳ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی