مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

تاثير مشكلات خانوادگي بر افت تحصيلي دانش آموزان چگونه است؟ براي آنكه دانش آموز بتواند عملكرد درسي موفقي داشته باشد؛ در كنار هوش و توانايي‌هاي ذهني، لازم است تا محيط خانه نيز شرايط مطلوبي داشته و به دور از هرگونه تنش و مشكلات باشد. در اين راستا والدين بايد با ايجاد محيطي مناسب در خانواده امكان پيشرفت تحصيلي را براي فرزند خود فراهم كنند. فضاي ناامن خانه كه اغلب به دليل دعواي پدر و مادر، طلاق و يا مشكلات مالي به وجود مي‌آيد تمركز كودك را برهم زده و او را از فضاي درسي دور مي‌كند. همچنين والدين نيز به دليل مشكلات خود از كودك غافل مي‌شوند. با اين حال بايد توجه داشته باشيد كه مشكلات خانوادگي بر روي كودكتان اثر نگذارد و با شناسايي علل‌ها و كاهش عوامل مزاحم و همچنين كمك گرفتن از مشاوره كودك، به حل اين مسئله كمك نماييد.
منبع: تاثير مشكلات خانوادگي بر دانش آموزان

 

تاثير مشكلات خانوادگي بر دانش آموزان | مشكلاتي كه باعث افت تحصيلي مي‌شوند

هر موضوع مثبت يا منفي كه نظم مطالعاتي فرزند شما را به هم بريزد و مانع تحصيل وي شود، مي‌تواند در اين طبقه‌بندي قرار بگيرد. شايد برخي از اين مسائل از نظر شما بسيار بي‌اهميت باشند؛ اما مهم است كه بدانيد فرزند شما راجع به اين مسائل چطور فكر مي‌كند. برخي از مشكلات جدي در اين زمينه شامل موارد زير هستند.

براي آگاهي بيشتر در زمينه افت تحصيلي كليك كنيد.

اختلاف بين اعضاي خانواده

وجود اختلاف و درگيري ميان اعضاي خانواده، به صورتي كه فضاي خانه جو صميمي هميشگي را نداشته باشد، تمركز دانش آموزان را براي تحصيل با مشكل مواجه مي‌كند. نبود فضاي عاطفي مناسب تاثير بسياري بر قدرت تمركز افراد مي‌گذارد. بچه‌هاي كوچك‌تر و دبستاني معمولاً به دنبال وقوع اين شرايط احساس ترس و نگراني خواهند داشت و به دليل استرسي كه تحمل مي‌كنند، نمي‌توانند به‌خوبي به تكاليف خود رسيدگي كنند. نوجوانان و بچه‌هاي بزرگ‌تر به دليل اينكه به‌خوبي متوجه شرايط پيش‌آمده مي‌شوند، احتمالاً نمي‌توانند خود را از اين مشكل جدا كرده و به تكاليف درسي توجه كنند.

تاثير مشكلات خانوادگي بر دانش آموزان | طلاق يا درگيري ميان والدين

جدايي والدين از يكديگر، تبعات سنگيني را براي فرزندان به دنبال دارد. سازگاري با شرايط جديد و كنار آمدن باغم از دست دادن خانواده، آن‌ها را دچار مشكلات بسياري مي‌كند و انگيزه تحصيل يا توانايي يادگيري را كاهش مي‌دهد. درصورتي‌كه براي طلاق از همسر خود برنامه‌ريزي مي‌كنيد و در شرف جدايي هستيد، براي اينكه فرزندانتان آسيب كمتري ببينند يا بهتر بتوانند وضعيت موجود را مديريت كنند، از يك مشاور در زمينه كودكان كمك بگيريد. مسائلي مانند وظايف شما در زمينه تحصيل فرزندانتان، اينكه مدرسه تا چه حد در جريان اين جدايي قرار داشته باشد و احساس فرزند شما در ميان همكلاسي‌ها يا دوستان، ازجمله مسائلي هستند كه مي‌بايست درباره آن‌ها از يك متخصص كمك بگيريد.

بيماري يكي از اعضاي خانه

بيماري يكي از اعضاي خانواده، يكي ديگر از مشكلاتي است كه مي‌تواند باعث افت عملكرد فرزند شما باشد. غم بيماري والدين يا خواهر و برادرها، پرستاري كردن از آن‌ها و مشكلاتي كه به‌تبع اين وضعيت پيش خواهد آمد، مي‌تواند در عملكرد تحصيلي فرزند شما اخلال ايجاد كند.

مشكلات مالي

اتفاق افتادن بحران‌هاي مالي در خانواده، ناتواني در تأمين برخي مخارج تحصيلي، يا حتي كار كردن كودكان به دليل مشكلات مالي، باعث مي‌شود كه بيماري‌هاي روحي مثل افسردگي و اضطراب در كودك ايجادشده و انگيزه درس خواندن يا ظرفيت ذهني وي براي يادگيري را تحت تاثير قرار دهند. 

مشكلات ديگري نظير درگيري با خواهر و برادرها، اختلاف‌نظر پيدا كردن با والدين يا حضور يك عضو جديد در خانه نيز مي‌توانند باعث بروز مشكلاتي در عملكرد تحصيلي و حتي ترك تحصيل در كودك بشوند.

براي آشنايي بيشتر در زمينه ترك تحصيل كليك كنيد.

 

مشكلات خانوادگي چگونه باعث افت عملكرد دانش آموزان مي‌شوند؟

وجود مشكلات يا بحران‌ها در جريان زندگي كودكان، مي‌تواند بالعكس باعث افزايش انگيزه و پيشرفت آن‌ها بشود. برخي از دانش آموزان نيز به‌خوبي مي‌توانند خود را به انجام تكاليف درسي ملزم كنند و تحت تاثير شرايط قرار نگيرند؛ اما به‌طور ميانگين، اكثريت دانش آموزان باوجود مشكلات خانوادگي دچار افت تحصيلي مي‌شوند. مشكلات خانوادگي از راه‌هاي زير مي‌تواند عملكرد فرد را تحت تاثير قرار دهد.

كمبود زمان

وجود يك موضوع جديد در خانواده به اين معناست كه زماني به آن اختصاص پيدا خواهد كرد. ملاقات از عضو بيمار خانواده در بيمارستان، زماني كه به دليل دعوا و بحث ميان خانواده امكان درس خواندن وجود ندارد و كار كردن در ساعات تعطيلي مدارس ازجمله مثال‌هايي در اين زمينه هستند. درنتيجه اين شرايط، زمان دانش آموزان براي مطالعه دروس كاهش پيدا مي‌كند و آن‌ها زمان كافي براي رسيدگي به وظايف تحصيلي خود را نخواهند داشت.

تاثير مشكلات خانوادگي بر دانش آموزان | مشكلات روحي

بحران در خانواده، باعث بروز اضطراب يا افسردگي در اعضاي خانواده و به‌ويژه فرزندان مي‌شود؛ زيرا فرزندان به دليل سن و تجربه كمتر، قدرت سازگاري با شرايط و مديريت مشكلات را كمتر آموخته‌اند. وجود اضطراب و افسردگي توانايي‌هاي شناختي مثل تمركز، يادگيري و حافظه را تحت تاثير قرار مي‌دهند و همچنين انگيزه فرد براي پيشرفت يا انجام تكاليف درسي را از بين مي‌برند.

در شرايطي كه احساس مي‌كنيد فرزندتان به لحاظ انگيزه براي انجام فعاليت‌هاي تحصيلي مشكل پيداكرده و يا توانايي‌هاي ذهني وي، ضعيف‌تر شده‌اند، از يك متخصص بخواهيد راجع به راهكارهايي براي برطرف كردن اين وضعيت اطلاعاتي را در اختيارتان بگذارد.

براي اطلاع بيشتر در زمينه مشاوره تحصيلي كليك كنيد.

غيبت از مدرسه

گاهي اوقات بحران‌ها و مشكلات باعث مي‌شود كه دانش آموزان براي مدتي به مدرسه نروند. غيبت از مدرسه باعث عقب افتادن آن‌ها از درس‌ها و دشواري در جبران كردن اين عقب‌افتادگي خواهد شد.

بي‌توجهي والدين

بحران‌هاي خانوادگي علاوه بر فرزندان، والدين را نيز درگير مي‌كند. درگيري ذهني والدين باعث مي‌شود كه آن‌ها تمركز كافي براي رسيدگي به مسائل تحصيلي فرزندانشان را نداشته باشند. اين مسئله به‌ويژه كودكان سنين پايين‌تر را تحت تاثير قرار مي‌دهد كه به دليل كافي نبودن توانايي‌ها براي انجام تكاليف درسي به كمك خانواده نياز دارند.

 

تاثير مشكلات خانوادگي بر دانش آموزان | برطرف كردن افت تحصيلي در فرزندان

علت را پيدا كنيد

بعضي از والدين براي برطرف كردن افت تحصيلي در فرزندان، از معلم‌ها و كلاس‌هاي رفع اشكال استفاده مي‌كنند. اگر كودك شما تحت تاثير بحران موجود در خانواده، دچار اختلالات روحي شده و يا انگيزه درس خواندن را ازدست‌داده، معلم و كلاس نمي‌تواند كمكي به برطرف شدن اين وضعيت كند. شما مي‌بايست براي درمان مشكل اصلي اقدام كنيد و آن را يا با صحبت يا با كمك گرفتن از متخصصين سلامت روان برطرف نماييد.

صحبت كردن راجع به احساسات

زماني را براي صحبت با فرزندتان اختصاص دهيد و احساسات او را نسبت به مشكل پيش‌آمده بشنويد. اين مسئله باعث مي‌شود تا حد زيادي تخليه هيجاني در كودك صورت بگيرد و او احساس بهتري داشته باشد.

فرزند شما معمولاً به دليل ترسي كه از پيامد مشكلات پيش‌آمده دارد، احساس ترس و نگراني بسياري را تجربه مي‌كند. راجع به مشكل پيش‌آمده، وضعيتي كه خانواده اكنون در آن قرار دارد و اينكه در آينده چه اتفاقي خواهد افتاد با او صحبت كنيد. از پنهان كردن مشكل يا ايجاد اميدواري‌هاي واهي در فرزندتان خودداري كنيد، آن‌ها به‌خوبي متوجه بي‌پشتوانه بودن چنين صحبت‌هايي مي‌شوند؛ اما سعي كنيد در صحبت‌هايتان به‌اندازه درك و فهم كودك صحبت كنيد و تا جايي كه مي‌توانيد او را از اضطراب دورنگه داريد.

كمك گرفتن از يك متخصص

همان‌طور كه گفته شد، مشكلات موجود در خانواده مي‌تواند باعث بروز بيماري‌هاي روحي در فرزند شما شده و احتياج به دريافت كمك‌هاي تخصصي را ايجاب كند. علاوه بر اين مشاور مي‌تواند درزمينه‌هاي زير به بهبود وضعيت فرزندتان و درنتيجه پيشرفت عملكرد تحصيلي وي كمك كند.

  • آموزش مديريت بحران، براي بهبود وضعيت عملكرد تحصيلي و ساير زمينه‌ها در صورت بروز مشكلات.
  • آموزش كنترل هيجاني؛ از اين طريق فرزند شما مي‌تواند علي‌رغم ناراحتي‌ها و مشكلاتي كه دارد تكاليف تحصيلي و ساير وظايف را به‌خوبي انجام دهد.
  • آموزش پذيرش مشكلات و سازگاري؛ در شرايطي كه مشكلات مزمن و ادامه‌داري مثل جدايي والدين پيش‌آمده باشد، اين موضوع به فرزندتان كمك مي‌كند، بتواند باوجود مشكلات تحصيل خود را ادامه دهد.
  • پيدا كردن هدف و برنامه‌ريزي

 

سؤالات متداول درباره تاثير مشكلات خانوادگي بر دانش آموزان

چطور مي‌توانم باوجود مشكلات در خانواده، از افت تحصيلي فرزندم جلوگيري كنم؟

با فرزندتان راجع به احساساتش صحبت كنيد و نسبت به آينده و برطرف شدن مشكل به او اميدواري بدهيد. بهتر است علي‌رغم مشكلاتي كه برايتان پيش‌آمده زماني را براي رسيدگي به تكاليف درسي وي اختصاص دهيد و اگر احساس مي‌كنيد اين راهكارها كافي نيست از يك متخصص در زمينه كودك كمك بگيريد.

براي آشنايي بيشتر در زمينه مشاوره خانواده كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه تاثير مشكلات خانوادگي بر دانش آموزان مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: تاثير مشكلات خانوادگي بر دانش آموزان

امتیاز:
بازدید:
[ ۷ مرداد ۱۳۹۹ ] [ ۱۱:۱۶:۳۳ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی