مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

بخشيدن ديگران آن هم بعد از آن كه به شما آسيب زده و دلتان را شكسته‌اند، چندان كار آساني نيست. هم بايد با دردي كه برايتان ايجاد كرده‌اند كنار بياييد و هم بايد عواقب كارهايشان را به جان بخريد، ولي با نگه داشتن كينه آن فرد در دلتان احساس بدتري خواهيد داشت. اين حس بد فقط از روح شما تغذيه نمي‌كند بلكه جسم‌تان را نيز درگير خواهد كرد. به دنبال برانگيخته شدن احساسات منفي، فشار خون بالا رفته و استرس در شما ايجاد مي‌شود. پس نبخشيدن ديگران مانند اين است كه سمي بخوريد و انتظار داشته باشيد كه ديگري بميرد. بخشش ديگران باعث مي‌شود كه رنج‌هاي عاطفي‌تان التيام پيدا كرده و گامي در جهت رشد و پيشرفت خود برداريد. اما چطور بايد فردي كه رنج يا صدمه اي به شما وارد كرده است را ببخشيد؟

منبع: راه بخشيدن ديگران

 

درك مفهوم بخشش

قبل از تلاش براي بخشش ديگران بايد در نظر داشته باشيد چه درخواستي از خودتان داريد. بخشش به اين معنا نيست كه فرد مقابل خطايي نكرده يا لايق سرزنش نيست و شما بايد جوري وانمود كنيد كه انگار هيچ اتفاقي نيفتاده است. حتي شما مجبور نيستيد رابطه‌تان با آن فرد را ادامه دهيد يا كاري برايش انجام دهيد.

بخشش يعني شما واقعيت اتفاقي كه افتاده را بپذيريد و دنبال راه حلي براي بازگرداندن روند عادي زندگي‌تان باشيد. در واقع بخشش يك تصميم آگاهانه براي رهايي خودتان از بار مسئوليت، درد و استرس ناشي از نگه داشتن ناراحتي و كينه آن فرد مي‌باشد. با اين كار آرامش از دست رفته به صورت تدريجي باز مي‌گردد. براي اطلاع بيشتر از آرامش كليك كنيد. 

چرا بخشيدن ديگران دشوار است؟

ممكن است افراد به دلايل مختلف تصور كنند بخشيدن ديگران كاري بس دشوار است. برخي افراد تمام فكر و ذهنشان با انتقام جويي پر شده است و براي آن برنامه ريزي مي‌كنند يا نمي‌دانند چطور موقعيت را حل كنند. از طرف ديگر اعتياد بدن به هورمون آدرنالين ناشي از كينه، فرآيند بخشش را سخت‌تر مي‌كند يا شايد هويت فرد به گونه اي شكل گرفته است كه با بودن در نقش قرباني، قصد دارد بسياري از مسئوليت‌ها را از خودش سلب كند. براي حل اين مسائل شما بايد با خودتان، افكارتان، احساسات تان، مرزها و نيازهايتان رو به رو شويد. 

دلايل اهميت بخشيدن ديگران

بخشيدن ديگران از اهميت بسيار زيادي برخوردار است و دلايل آن به شرح زير مي‌باشد:

1. بهبود سلامت جسم و روح

كينه و ناراحتي از ديگران باعث ترشح هورمون آدرنالين و استرس مي‌شود كه در طولاني مدت تاثير بسيار منفي و عميقي بر روي جسم و روان مي‌گذارد.  به همين دليل بايد با بخشش ديگران سلامت خود را حفظ كنيد. براي كسب اطلاعات بيشتر از سلامت روان كليك كنيد.

2. كاهش انرژي منفي

خشم و نفرت مانند سم در وجود انسان بخش مي‌شود و انرژي منفي آن بر تمام ابعاد جسمي و روحي تاثير منفي مي‌گذارد. اما بخشيدن مانند يك پادزهر عمل كرده و تمام انرژي منفي و خشم را از وجود شما خارج مي‌كند. 

3. قوي تر كردن انسان

بخشيدن كسي كه كار ناشايستي كرده و به شما آسيب رسانده اصلا كار راحتي نيست؛ اگر كار راحتي بود هيچ كينه و دشمني ميان انسان‌ها شكل نمي‌گرفت. به همين دليل بخشيدن ديگران قدرت بسيار زياد و روح بزرگي مي‌خواهد. در نتيجه همين سختي است افراد پس از بخشيدن ديگران رشد كرده و قدرتمندتر از قبل مي‌شوند. 

مراحل بخشيدن ديگران

بخشش اتفاقي نيست كه در يك مرحله و به طور ناگهاني انجام شود. براي بخشيدن ديگران لازم است كه مراحل مختلف آن به درستي طي شود. اين مراحل عبارتند از:

مرحله اول

در اين مرحله بايد قبول كنيد كه آن فرد مورد نظر شما را نارحت كرده است و از دست او خشمگين و ناراحتيد. بايد به خود اعتراف كنيد كه آن رفتار، حرف يا هرچيز ديگر باعث رنجش و حتي كينه به دل گرفتن شما شده است. 

مرحله دوم

در مرحله دوم خشم و احساسات منفي تمام وجود شما را پر مي‌كند. اما مهم اين است كه احساسات منفي را به حال خود رها نكنيد. اجازه ندهيد كه خشم و ناراحتي كنترل رفتار و زندگي شما را به دست گيرد. به باورهاي خود در زندگي فكر كرده و ببينيد كه اين خشم شما را به كجا خواهد برد؟

مرحله سوم

در اين مرحله بايد تمرين كنيد كه از شر احساسات منفي خلاص شويد. مثلا مي‌توانيد با انجام برخي تكنيك‌ها خود را در قالب آن فرد گذاشته و به اين صورت او را درك كنيد. در ادامه تكنيك‌ها و راهكارهاي بخشش را به طور كامل توضيح خواهيم داد. 

مرحله چهارم

و در آخر بايد خشم و كينه را رها كرده و راه خود را مستقيم ادامه دهيد. البته مسلما اين كار راحت نيست و حتي امكان دارد كه پس از بحشيدن احساس كنيد كه حقتان ضايع شده است. اما آن چيزي كه اهميت دارد اين است كه پس از بخشش حال شما خوب خواهد شد.

چگونه در جهت بخشش ديگران حركت كنيم؟

براي آن كه ديگران را واقعا ببخشيد بايد اقداماتي انجام دهيد، برخي از اين اقدامات براي بخشيدن خودتان نيز كاربرد دارد. براي اطلاع بيشتر از بخشيدن خود كليك كنيد.

در ادامه به بررسي گام‌هايي مي‌پردازيم كه به شما كمك مي‌كند در جهت بخشش ديگران حركت كنيد:

1. دردهايتان را احساس كنيد

در ابتدا شما بايد تمايل داشته باشيد كه فرد مقابل را ببخشيد. ممكن است درد آسيبي كه خورديد آن قدر عميق باشد كه الان فرصت مناسبي براي اين منظور نباشد، مخصوصا در شرايطي كه طرف مقابل‌تان هيچ احساس پشيماني ندارد. به خودتان اجازه دهيد تا از درد خود آگاه شويد. توجه كنيد كه اين درد را در كدام قسمت بدن خود احساس مي‌كنيد.

به خودتان فرصت دهيد تا احساس امنيت و آمادگي بيشتري به دست آوريد، پس با خودتان خلوت كنيد، به واقعيت اتفاقي كه افتاده فكر كنيد، چطور به آن واكنش نشان مي‌دهيد و اين كه چگونه زندگي‌تان را تحت تاثير قرار داده است. زماني كه بار هيجاني آسيب كمتر مي‌شود با چالش جديدي رو به رو مي‌شويد. آيا مي‌توانيد آن فرد را ببخشيد؟

2. بخشيدن ديگران | احساسات خود را نام گذاري كنيد

با خودتان صادق باشيد و احساسي را كه به همراه خاطرات لطمه ديگران برانگيخته مي‌شود را نام گذاري كنيد. در آن لحظه چه احساساتي زنده مي‌شوند؟ احساس گناه، سوگ، شرم، خشم و عصبانيت، غم و اندوه؟ تحقيقات نشان داده زماني كه شما نسبت به هيجان‌هاي خود آگاهي پيدا كرده و آن‌ها را نام گذاري مي‌كنيد، تصميم گيري‌هايتان به جاي اينكه بر پايه احساس باشند، منطقي‌تر خواهند شد.

3. تجربه خودتان را به اشتراك بگذاريد

زماني كه اتفاقات ناگوار و آسيب رسان را دروني مي‌كنيد و در مورد آن با كسي صحبت نمي‌كنيد، استرس بيشتري را تجربه خواهيد كرد. يك بار امتحان كنيد كه اگر در مورد آسيب خود با فردي قابل اطمينان صحبت كنيد احساستان چه تغييري خواهد كرد. مي‌توانيد حتي تجربه‌هايتان را در سايت‌ها به اشتراك بگذاريد يا به يك متخصص مراجعه كنيد. در اين صورت از ديدگاه‌ها و نگرش‌هاي ديگران آگاه خواهيد شد.

4. خودتان را جاي فرد مقصر بگذاريد

اگر برايتان مقدور است خودتان را جاي فرد ديگر بگذاريد. به اين فكر كنيد كه شرايط زندگي فردي كه به شما آسيب رسانده چگونه بوده و چه عاملي باعث شده كه براي رسيدن به خواسته خودش اين گونه بي ملاحظه رفتار كند. گرچه تمرين سختي است ولي به شما يادآوري مي‌كند كه به عنوان انسان تا چه حد تحت تاثير آسيب‌ها و تجارب زندگي خود هستيد. به اين فكر كنيد كه او چه نيازي داشته و چرا از راه‌هاي منفي خواهان رسيدن به خواسته‌اش بوده؟ زماني كه قادر به انجام اين تمرين شويد، ريشه‌هاي شفقت ورزي در وجودتان شكوفه مي‌زند.

5. بخشيدن ديگران | چه تجربه اي كسب كرديد؟ 

با وجود همه رنج‌هايي كه مي‌بينيد از دريچه ديگري نيز مي‌توان به حادثه آسيب رسان بنگريد. اين اتفاق چطور باعث شده شما رشد كنيد و بالغ‌تر شويد، چه اطلاعاتي در مورد خودتان و ديگران به دست آورديد؟ مي‌توانيد شرايط را تحليل كرده و از اين موقعيت به عنوان تجربه اي ارزشمند در زندگي بهره ببريد.

6. صبور بودن؛ بخشش ديگران يك تمرين است

بخشش ديگران راهي نيست كه سريع اتفاق بيفتد بلكه فرآيندي است كه نياز به صبور بودن دارد. مي‌توانيد در ابتداي كار با بدرفتاري‌هاي كوچك‌تر آغاز كنيد تا به تدريج موفق شويد فردي كه رنج عاطفي زيادي برايتان رقم زده است را ببخشيد. براي كسب اطلاعات بيشتر از صبور بودن كليك كنيد.

7. بخشيدن ديگران | ذهن آگاهي را تمرين كنيد

ذهن آگاهي يك روش درماني است كه به شما كمك مي‌كند در زمان حال زندگي كنيد. نتايج بررسي‌ها نشان داده افرادي كه ذهن آگاهي بيشتري دارند نسبت به خود و ديگران شفقت بيشتري نشان مي‌دهند.

سخن آخر: معنايي براي زندگي بيابيد

در سخت‌ترين شرايط هم شما اين آزادي را داريد كه معنايي براي زندگي‌تان ايجاد كنيد كه شما را تشويق مي‌كند با انگيزه بيشتري در زندگي قدم برداريد. زماني كه تلاش مي‌كنيد با وجود دردهايتان زندگي كنيد، توانمندي‌هاي وجودي‌تان مانند شجاعت، همدلي و استقامت تقويت خواهند شد. براي اين منظور ضروري است كه از كمك يك روانشناس بهره‌مند شويد تا شما را در اين مسير ياري كند. 

براي دريافت مشاوره در زمينه راه هاي بخشيدن ديگران مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: راه بخشيدن ديگران

امتیاز:
بازدید:
برچسب: راه بخشيدن ديگران،
موضوع:
[ ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ ] [ ۱۲:۳۴:۰۱ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی