مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

هالوپريدول (Haloperidol) از جمله داروهايي است در روانپزشكي اغلب براي كاهش علائم بيماري اسكيزوفرني تجويز مي‌گردد. اما از آن براي درمان ديگر ناراحتي‌هاي رواني (مثل اضطراب، وسواس، تيك عصبي و پرخاشگري) نيز استفاده مي‌شود. معمولا داروهاي ضد‌روانپريشي عوارض جانبيِ ناراحت كننده اي با خود به همراه دارند، اما به تاثير بسيار مفيد، پزشك مصرف آن را با عوارض جانبي‌اش ترجيح مي‌دهد. با اطلاع از عوارض جانبي، نحوه مصرف و تداخلات دارويي، مي‌توانيد با آگاهي بيشتري به مصرف اين دارو بپردازيد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه داروهاي ضد روان پريشي كليك كنيد.
منبع: هالوپريدول | موارد مصرف

 

هالوپريدول چيست و چرا مصرف مي‌شود؟

هالوپريدول يك داروي اعصاب و روان يا آنتي دوپامينرژيك يا آنتي سايكوتيك است كه با تاثير بر گيرنده‌هاي دوپامين به بازگرداندن تعادل مواد طبيعي بدن (انتقال دهنده‌هاي مغزي) كمك مي‌كند. اين دارو با انسداد گيرنده‌هاي دوپاميني باعث آرامش و پايين آمدن فشار خود در بدن مي‌شود. به طور كلي هالوپريدول مي‌تواند باعث كاهش افكار و توهمات منفي در بيمار شده و از خودكشي و آسيب زدن به خود و ديگران جلوگيري كند. از اين دارو براي بسياري از اختلالات رواني همراه با سايكوز استفاده مي‌شود. براي اطلاع از انواع اختلالات رواني كليك كنيد.

نحوه مصرف Haloperidol

به دليل عوارض و اثر هالوپريدول بر مغز هرگز نبايد اين دارو را به صورت خودسرانه مصرف كرد. دارو بايد به دقت طبق زمان بندي و بر اساس دوزي كه پزشك تجويز كرده مصرف شود و بدون مشورت با متخصص مصرف آن نبايد متوقف گردد.

عوارض جانبي هالوپريدول

هالوپريدول هم همانند هر داروي ديگري در كنار اثرات مفيد خود، داراي عوارض جانبي است. با آگاهي از عوارض اين دارو، مي‌توان آن‌ها را پيش بيني و رفع كرد. همه اين عوارض ممكن است در يك فرد بروز نكند ولي در صورت بروز هر مشكلي بايد با متخصص مشورت شود. اين عوارض عبارتند از:

1- اختلال در سيستم اعصاب مركزي كه كنترل حركات بدن را بر عهده دارد

2- ناتواني در بي حركت بودن

3- كند شدن حركات ارادي در صورت مصرف طولاني مدت

4- حركات غيرطبيعي زبان

5- گرفتگي گردن

6- خواب آلودگي

7- تهوع، سرگيجه، سردرد

8- سبكي سر از عوارض مصرف هالوپريدول

9- داشتن آرامش بيش از حد

10- كابوس‌هاي شبانه و بي ثباتي خلقي

11- سرخوشي و بي خوابي ناشي از آن

12- لخته خون در سياهرگ‌ها مخصوصا در پاها

13- واكنش آلرژيك شديد مثل كهير و باد كردن صورت يا گلو

14- ضربان غير طبيعي قلب

15- علائمي از سايكوز (مثل افكار غير طبيعي، ديدن يا شنيدن صداهاي غيرطبيعي)

16- مشكلات كبدي مثل زرد شدن پوست يا چشم و ادرار تيره (شيوع كمتر از يك درصد)

17- در موارد نادر افزايش سطوح مواد شيميايي خاصي مثل پرولاكتين در بدن كه در زنان منجر به نشت ناخواستۀ شير از پستان‌ها، پريودهاي نامنظم و مشكل در باردار شدن مي‌شود و در مردان باعث كاهش توانايي جنسي، عدم توانايي توليد اسپرم، نعوظ دردناك و بزرگ شدن پستان مي‌شود.

توجه: بايد حدود 2 ساعت يا بيشتر بين مصرف داروها فاصله گذاشته شود. اگر مصرف يك دوز از دارو را فراموش كرديد، دوز بعدي را طبق معمول مصرف كنيد و هرگز دوز دارو را نبايد دو برابر كرد. همچنين بايد توجه داشت، متخصصي كه اين دارو را تجويز كرده، اينگونه صلاح ديده كه مزاياي مصرف اين دارو بر عوارض جانبي آن مقدم است، پس طبق دستور پزشك عمل كنيد.

موارد منع مصرف Haloperidol

در صورتي كه هركدام از مشكلات پزشكي ذيل را داريد، نبايد اين دارو را مصرف كنيد و براي مصرف آن بايد حتما با متخصص خود مشورت نماييد. اين موارد عبارت‌اند از:

_سابقه حساسيت به دارو

_بارداري و دوران شيردهي

_قبل از انجام هرگونه جراحي

_سابقه مسموميت با داروهاي ضد روان پريشي

_مسموميت با فن سيكليدين

_بيماري پاركينسون يا ساير اختلالات حركتي (براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه پاركينسون كليك كنيد.) 

تداخل دارويي هالوپريدول

خيلي از داروها اگر همزمان با هم مصرف شوند موجب كاهش اثرات درماني شده و همچنين عوارض جانبي خطرناكي را ايجاد مي‌كنند. پس در صورت مصرف هر داروي ديگري بايد آن را به پزشك خود اطلاع دهيد. مصرف داروهاي زير همراه با هالوپريدول مي‌توانند آثار جبران ناپذيري داشته باشند. قبل از مصرف همزمان حتما با متخصص مشورت نماييد:

_ داروهاي آرام بخش يا خواب آورها

_ داروهايي كه بر نحوه تفكر يا احساس و رفتار تاثير مي‌گذارند؛ مثل آنتي سايكوزها يا نورولپتيك‌ها

_ ليتيوم كربنات

_ انواع آنتي اسيدها و داروهاي ضد اسهال حاوي منيزيم و آلومينيوم

_ داروهاي ضد درد قوي

_ داروهاي قلبي و داروهايي كه بر ضربان قلب اثر مي‌گذارند

_ داروهاي ضد افسردگي مثل فلوكستين و پاروكستين (براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه داروهاي ضد افسردگي كليك كنيد.)

_ كاهش دهنده‌هاي فشار خون مثل گوانتيدين و متيل دوپا

_ آدرنالين‌ها

_ داروهاي پاركينسون مثل لوودوپا

_ رقيق كننده‌هاي خون مثل فنينديون

_ داروهاي مالاريا مثل كينيدين و مفلوكين

_ داروهاي درمان صرع مثل فنوباربيتال و كاربامازپين

_ آلرژي‌ها مثل ترفنادين

_ داروهاي ضد عفونتي و ضد قارچي مثل اريترومايسين و اسپارفلوكساسين و كتوكونازول

_ داروهاي ضد اضطراب مثل بوسپيرون

براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه داروهاي ضد اضطراب كليك كنيد.

مصرف هالوپريدول در گروه‌هاي خاص

كودكان: مصرف اين دارو براي كودكان كمتر از سه سال به صورت خوراكي ممنوع است.

سالمندان: اين دارو براي سالمندان مبتلا به زوال عقل بسيار تاثيرگذار است اما ميزان مصرف آن بايد تدريجي و با دوز كم شروع شود. 

بارداري و شيردهي: بهتر است كه در اين دوران، هالوپريدول مصرف نكنيد. در صورت لزوم مصرف حتما با پزشك خود مشورت نماييد. 

مسمويت با هالوپريدول

در صورت مصرف بيش از حد ممكن است مسموميت اتفاق بيفتد كه با علائمي همچون خواب بسيار عميق و غير طبيعي، تغيير فشار خون، آشفتگي و بي قراري، غيرارادي شدن حركات بدن، تشنج، بيهوشي و اغما مشخص مي‌شود. در صورت بروز هر يك از اين علائم هرچه سريع‌تر با اورژانس تماس بگيريد. 

قطع ناگهاني چه عوارضي دارد؟

قطع ناگهاني مصرف با عوارضي همچون حالت تهوع و استفراغ، تعريق زياد، بي قراري، كاهش اشتها، گيجي، درد بدن و مشكل در به خواب رفتن همراه است. همچنين مهم ترين نكته در قطع داروهاي آنتي سايكوتيك، بروز مجدد علائم و سايكوز است. پس به هيچ وجه اين دارو را بدون مشورت با پزشك قطع نكنيد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه سايكوز كليك كنيد. 

نكات مهم در مصرف داروي هالوپريدول

1. از مصرف دوز كمتر يا بيشتر از حد معمول خودداري كنيد.

2. در صورت فراموشي يك نوبت مصرف بلافاصله پس از يادآوري آن را مصرف كنيد. البته اگر نوبت جديد نزيدك بود، نوبت قبلي را فراموش كرده و طبق برنامه پيش برويد. براي جبران دوز را دو برابر نكنيد. 

3. اين دارو براي اثر بخشي به زمان مشخصي نياز دارد. پس صبور باشيد و طبق برنامه پيش برويد. 

4. از مصرف الكل در كنار هالوپريدول خودداري كنيد. 

5. اين دارو با سرگيجه و خواب آلودگي همراه است. پس تا حد امكان از انجام كارهايي همچون رانندگي كه به هوشياري نياز دارند، بپرهيزيد. 

6. ممكن است مصرف اين دارو با شوك حرارتي همراه باشد پس در حين گرما و ورزش احتياط كنيد. 

7. در صورتي كه به عمل جراحي يا مصرف داروي جديد نياز داشتيد، حتما در مورد مصرف هالوپريدول به پزشك اطلاع دهيد. مشاوره تلفني فردي مي‌تواند در زمينه مصرف اين دارو شما را راهنمايي كنيد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مشاوره تلفني فردي كليك كنيد.

 

براي دريافت مشاوره روانشناسي در زمينه داروها مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: هالوپريدول | موارد مصرف،
موضوع:
[ ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ ] [ ۱۲:۴۵:۰۰ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی